כיצד תשתיקו את הבלמים הצווחניים

רבים סובלים מתופעת הצפצופים, החריקות והצווחות שמייצרים הבלמים שלהם. בואו ללמוד מדוע זה קורה וכיצד לפתור זאת

כרוכבי אופניים, אנחנו רגישים מאוד לרעשים. כל חריקה, קרקוש או צפצוף מקפיצים אותנו כנשוכי נחש, אנחנו מיד עוצרים, יורדים מן האופניים ובודקים בחשש מהיכן נובע הצליל, שהרי ידוע הוא שצלילים צורמים מעידים לרוב על תקלה.
ואם בצלילים צורמים עסקינן, הרי שבראש רשימת "הרעשים המעצבנים ביותר" שוכנים לבטח הצלילים הצורמים שמפיקים הבלמים אצל חלקנו.

אז מדוע זה קורה?
ובכן, העסק פשוט ביסודו – מקור הרעשים הוא תמיד בנקודת החיכוך בין רפידות הבלם לרוטור, אך חרף העובדה שאיתור מקור הרעשים אינו דורש ידע רחב, מציאת הסיבה לאותם רעשים מצריכה הבנה מעט יותר מעמיקה.
רעשים יכולים להיווצר מכמה סיבות, ואנו נפרט את העיקריות שבהן וגם נסביר כיצד לטפל בהן.


רפידות שחוקות
רבים שוכחים לפעמים שרפידות הבלמים שלנו נשחקות עם הזמן, ולא מעט רוכבים פשוט מזניחים את המערכת החשובה הזו ולא בודקים כלל את מצב הרפידות. רפידות שהתכלו ירעישו, מאחר שרוטור במצב בלימה מתחכך בגוף הרפידה העשוי מתכת, ומפני שהחומר האחראי על יצירת החיכוך שעוצר אותנו נשחק ואיננו. ראוי לציין כי רפידות שחוקות משפיעות על עוצמת הבלימה (וכפועל יוצא – מסכנות את הרוכב), וגם יכולות לגרום נזק לרוטור עצמו אם לא מחליפים אותן בזמן. מבט קצר מעת לעת אל שפתי הקליפר יגלה לכם האם נותר עוד "בשר" על הרפידות שלכם, או שהגיעה העת להחליפן.
הביאו בחשבון שגם רפידות חדשות נוטות לפעמים להרעיש מעט ברכיבות הראשונות (הרפידות צריכות מעט להשתפשף עד שיבלמו כיאות ולא ירעישו). במקרים כאלה, וכל עוד לא מדובר בתקלה אחרת, יציקת מעט מים על הרפידות תוכל לצמצם את הרעשים.

רפידות שאינן מתאימות
כל יצרן בלמים עובד עם רפידות בעלות מבנה אחר ועם תרכובת חומרים אחרת המותאמים למערכת שלו. היצרנים מציעים כמובן את הרפידות החלופיות המקוריות ללקוחותיהם, אך כולנו יודעים שישנן לא מעט חברות המציעות רפידות שאינן מקוריות למגוון הבלמים הקיים בשוק. הרפידות נבדלות זו מזו בעיקר בסוג התרכובת הבאה במגע עם הרוטור ובעובייה. ישנן תרכובות המבוססות על מתכת, חלקן על תרכובות אורגניות, ישנן כאלו המותאמות לבלימה בתנאים יבשים ואחרות מיועדות לשימוש בתנאי רטיבות. אין בכוונתנו כמובן להמליץ לכם כיצד לנהוג באופניים שלכם, רק נאמר זאת: בחלק לא מבוטל מן המקרים שימוש ברפידות שאינן מקוריות או בכאלו שאינן מותאמות מבחינת התרכובות הקיימות בהן, ייצור רעשים בזמן בלימה. הקפידו לעשות שימוש במוצר המתאים לדגם הבלמים שלכם כדי למנוע רעשים, וזכרו כי במערכת בטיחותית ממדרגה ראשונה כמו בלמים, עדיף לא לאלתר...

רוטור עקום
בזמן שאנו לא לוחצים על ידית הבלימה, נשמר מרחק קטנטן בין הרפידות לרוטור, אך מה קורה כאשר הרוטור עקום? ובכן, במקרה כזה יישמעו רעשים. אך כיצד נבדיל בין רעשים שמקורם ברוטור עקום לבין רעשים אחרים? התשובה היא שבמקרה של רוטור עקום, יתקיימו אחד או שני התנאים הבאים: הראשון – ישמעו רעשי חיכוך מחזוריים (רעש מחזורי: לא רעש קבוע, כי אם רעש החוזר על עצמו לפי מקצב, ככל שנסובב את הגלגל מהר יותר, כך יגדל קצב הרעש ולהפך) והשני – הרעשים יישמעו גם כאשר ידית הבלם רפויה, היינו – גם כאשר אנו לא לוחצים עליה.
ואם הרוטור עקום?
אפשר ליישר רוטור עקום במקרים מסוימים ובעזרת כלי מיוחד, אך אל תתפתו לעשות זאת בעצמכם אם אינכם מיומנים. גשו למכונאי האהוב עליכם והוא ינסה לעזור. הפתרון הטוב ביותר, כמובן, הוא להתקין רוטור חדש.

רוטור משומן
רבים אינם מודעים לכך, אך אפילו טיפה קטנה של שמן שרשרת שניתזה על הרוטור יכולה לפגום ביכולת הבלימה שלו וליצור רעשים. כדי לבדוק אם הרוטור שלכם הוכתם בשמן, לחצו על ידית הבלם חזק ונסו לסובב את הגלגל. אם הצלחתם, סביר מאוד להניח ששכבת השמן על הרוטור פוגמת בחיכוך, דבר ששוב יפגום ביכולת הבלימה וגם ייצר רעשים. ובכן, מה עושים? יש כל מיני שיטות משיטות שונות, כמו לשרוף את הרוטור בטמפרטורה גבוהה, לנקות אותו באמצעות אלכוהול, ועוד כהנה וכהנה פתרונות. אם יש לכם הניסיון והזמן, שווה לנסות לנקות את הרוטור, אך אנו תמיד מאמינים שהפתרון הנכון הוא לרכוש רוטור חדש שאמינותו אינה מוטלת בספק. זכרו כי השיטה הטובה ביותר היא מניעה: כשאתם משמנים את השרשרת או את האופניים, הקפידו תמיד לא להתיז על הרוטורים. הם רגישים כל כך עד כי לפעמים די בשומן המצוי על אצבעות הידיים שלנו כדי לפגום בפעולתם, אז היו זהירים...

קליפר שאינו ממורכז
תקלה זו היא הפשוטה ביותר והנפוצה ביותר מבין הסיבות לרעשים. הסיבה להיווצרותה היא לרוב הפעולה הפשוטה והטריוויאלית של פירוק והרכבת הגלגלים. גלגלים שמצוידים בסגירה מהירה שבה מערכת הידוק כוח (QR בלעז) יוצרת מצב שבו בכל פעם אנו עלולים להדק את הגלגל בכוח שונה, וכך משנים למעשה את המרחק בין שפתי הרפידות לרוטור. די בשינוי קטן כדי ליצור מצב שבו הרווח הזערורי הזה משתנה, והנה יש לנו רעשים... שינוי מיקום הקליפר יכול להיגרם גם כתוצאה ממכה או אפילו מפני שהברגים שמחברים את הקליפר לשלדה התרופפו. כיצד נתקן?
בשלב הראשון עלינו להרפות את אחיזתם של הברגים המחברים בין הקליפר לשלדה או לבולם. יש לנער קלות את הקליפר כדי שיהיה חופשי לנוע, ועכשיו נסובב את הגלגל ונלחץ על ידית הבלם ולא נעזוב אותה. בזמן שהיא לחוצה נהדק את הברגים חזרה, אך הידוק ראשוני בלבד! (אם קשה לכם לעשות את הפעולה בו-זמנית, בקשו עזרה ממישהו) עכשיו שחחרו את הידית וסובבו שוב את הגלגל לבדיקה. אם הוא עדיין משמיע רעשים, בצעו את ההליך מההתחלה. אם הרעשים נדמו – הדקו את הברגים הידוק סופי ושוב סובבו את הגלגל לשלילת רעשים. אם עשיתם את התהליך נכון, סביר להניח שהבעיה תיעלם. מעתה נסו לזכור באיזו עוצמה השתמשתם כדי להדק את ציר השחרור המהיר, וכך תבטיחו שבפעם הבאה שתפרקו ותרכיבו את הגלגל, הקליפר יהיה ממורכז.

רעשים מהבלמים הם כאמור מטרד שפוגם בחוויית הרכיבה ומפריע הן לרוכב עצמו והן לסובבים אותו, אבל עכשיו אתם כבר יודעים כיצד להתמודד עם הבעיה, אז... שיהיו לכם רכיבות טובות ושקטות!
כתב: אילון שגיא
עלה בתאריך 19.10.2015

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות