טיול לחורבת ירדה ולעין ירדה

• עומס קל
חורבת ירדה. מבט פנימה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מי עין ירדה אינם נתפסים עוד ועתה הם מפכים להם בנחל מחניים. הזדמנות ליהנות מפלג זורם ומאתר מורשת.

נחל מחניים הוא נחל קצר, המתחיל את דרכו במדרונות המזרחיים של יער ביריה. אורכו כ-13 ק"מ. הנחל יורד במדרון תלול מרום של כ-900 מ' מעל פני הים, חוצה את חצור הגלילית ומגיע לרמת כורזים – רמת סלעי בזלת המפרידה בין הגליל העליון לירדן. הנחל ממשיך בדרכו מצפון למחנים ולמשמר הירדן ונשפך לנהר הירדן מצפון לקיבוץ גדות. סמוך לחצור ניצב בצד הנחל מבנה הקבר המיוחס לחוני המעגל. המקום נהנה בעבר מכמה מעיינות קטנים שנבעו בקרבתו. אחד מהם, עין פארעם, שופע מים גם עתה והוא מוקף עצי תאנה נאים. עין מרגנית, בחלק העילי יותר של הנחל, כבר אינו נובע, אך גם הוא מתפאר בעצי תאנה גדולים ובשולחנות פיקניק השוכנים בצלם. בין עין מרגנית ועין חוני עולה במדרון הנחל בראשית נובמבר משטח פריחה מרשים של חלמונית גדולה.

איך מגיעים?

מצומת מחניים נוסעים מזרחה לכיוון גשר בנות יעקב (כביש 91). נוסעים 3.2 ק"מ ולפני מושב משמר הירדן פונים צפונה (שמאלה) לדרך העוברת בין מטעים. שלט בכביש מציין את הכיוון לחורבת ירדא. נוסעים כ-800 מ' ומגיעים לצומת דרכים. שמאלה – לעין ירדה (הדרך לא עבירה לרכב פרטי). ממשיכים היישר לפנים עוד כ-250 מ' ומגיעים לרחבת החניה של חורבת ירדה.

חורבת ירדה

בחורבת ירדה נשמרו שרידי בית אחוזה משלהי המאה ה-19. הבית בנוי כריבוע המקיף חצר פנימית. הפתח למבנה נמצא בקיר המערבי של הבית.

במרכז החצר נמצא בור מים. המבנה השתמר במצב טוב יחסית. במקום התגלו חרסים ומטבעות המעידים על יישוב שהתקיים כאן מאז התקופה הרומית.

קק"ל רכשה את אדמות ירדה בשנת 1936. מאז הכרזת מועצת הביטחון על חלוקת ארץ ישראל בנובמבר 1947 היה המקום נתון להתקפות "צבא ההצלה" של קאוקג'י. במלחמת העצמאות החזיקו את המשלט שבמקום כוחות של חטיבות עודד וכרמלי. המגינים נלחמו בצבא הסורי, שפרץ לארץ ישראל דרך הכביש העולה מגשר בנות יעקב ודרך משמר הירדן. במקום התנהלו קרבות קשים, מה גם שהסורים כבשו את משמר הירדן (ליד קיבוץ גדות של ימינו). בסופו של דבר, ביולי 1948 כבשה חטיבת כרמלי את המקום ומנעה בכך את המשך התקדמותו של הצבא הסורי לעבר הגליל.

מול ירדה, על כביש מחניים-משמר הירדן, החלו שיחות הסכם שביתת הנשק בין ישראל וסוריה.

בשנות ה-90 של המאה ה-20 החלו העבודות לשימור חורבת ירדה. העבודות התנהלו ביוזמת עמותות הלוחמים ובסיוע קק"ל, המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות, המועצה האזורית מבואות חרמון והקיבוצים מחניים ומושב משמר הירדן.

ממזרח לחורבה הוקם אתר הנצחה לזכר 78 הנופלים בקרבות מלחמת העצמאות באזור. מהאנדרטה נשקפת תצפית מרהיבה על עמק הירדן ועל הגולן.

עין ירדה

כדי להגיע לעין ירדה יש לצעוד בחזרה כ-250 מ' בדרך המובילה לכביש 91 ולגלות דרך עפר תלולה, אך קצרה, היורדת ומגיעה לאחר כ-400 מ' לחורשת איקליפטוס יפה הצומחת בגדת נחל מחניים. בעלי רכב 4X4 יוכלו להגיע למקום ברכבם.

המים הזורמים בנחל, בין עצי החורשה, הם מימיו של עין ירדה. זוהי פינה שלווה, שבה אפשר לבלות שעה קלה בכיף בצד פלג זורם. בין עצי האיקליפטוס צומחים גם עצי תאנה רבים.

מכאן ניתן לצעוד על פי השילוט כ-100 מ' לפינת עמרי, המוקדשת לזכרו של עמרי להד, מטייל ישראלי צעיר שמצא את מותו בשנת 2009 בקולומביה מהכשת נחש והוא בן 23. שביל קצר יורד לפלג הזורם. ליד הגשרון החוצה את הנחל תמצאו ספסל המשקיף על המים ואבן הנצחה.

שביל אופניים בנחל מחניים

מתחנת הדלק ליד צומת מחניים יוצא שביל אופניים המלווה את הגדה הצפונית של הנחל עד למפגש עם כביש עמק החולה המזרחי (כביש 918). מכאן פרושות אפשרויות רבות להמשך המסלול. אפשר לרדת לאורך הירדן ההררי או לעלות לעין תינה.