פארק נחל השבעה

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול פארק נחל השבעה, גשרון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

נחל השבעה נמצא במורדות המזרחיים של הרי נצרת, לאורך הערוץ נסללה טיילת נגישה ובצידה אתרי פיקניק בצל חורשות עצים ופינות ישיבה לצד מסלול ההליכה

פארק נחל השבעה, בין כפר שיבלי לכפר תבור, הוא פינה חדשה בנוף ארצנו. עד לא מזמן סבל המקום מהזנחה קשה, ניגוד משווע ליופיו של התבור המתנשא מעליו. לא עוד. רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי הובילה מבצע לשינוי המצב יחד עם המועצות המקומיות שיבלי-אום אל ע'נם וכפר תבור, קרן קימת לישראל, המשרד לאיכות הסביבה, רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית גליל תחתון ורשות מקרקעי ישראל. לאורך הערוץ נסללה טיילת נגישה באורך כולל של כ-2 ק"מ ובצידה שולחנות פיקניק בצל חורשות עצים ופינות ישיבה לצד מסלול ההליכה.
המועצה המקומית שיבלי-אום אל ע'נם מתחזקת את המקום בסיוע בני נוער מתנדבים מבית הספר ומהמתנ"ס המקומי. קוראי e-ירוק מוזמנים לבקר במקום.

הוראות הגעה ומידע כללי

הוראות הגעה:

נכנסים מכביש 65 לכפר שיבלי. אחרי כ-700 מ' מגיעים למעגל תנועה. יוצאים ממעגל התנועה ימינה ברחוב הראשון, נוסעים כ-800 מ' ופונים ימינה בדרך עפר על פי השילוט "עין זעטוטה". הדרך יורדת בין כרמי זיתים ומגיעה לאחר כ-400 מ' לרחבת החניה של הפארק.

מידע כללי:

אורך המסלול: כ-2 ק"מ
אופי המסלול: מסלול הליכה מעגלי בטיילת סלולה. המסלול נגיש.

כמה מילים על נחל השבעה

נחל השבעה (ואדי אַלְ-מִידִי) מתחיל את דרכו במורדות המזרחיים של הרי נצרת. הנחל יורד לעבר קיבוץ בית קשת, עובר בין בית ספר כדורי לכפר שיבלי ומתחבר לנחל תבור מדרום לצומת גזית. שמו העברי של הנחל מנציח את שמם של שבעה לוחמי פלמ"ח שנהרגו בנחל במלחמת העצמאות.
בנחל, שאורכו כ-8 ק"מ, מתקיימת בחורף זרימה שיטפונית מהרי נצרת, ובאביב הנחל עוד מושך מים ממעיינותיו וממעיינות יובליו – נחל קשת ונחל אזנות. ערוץ הנחל נשמר טבעי במורדות ההרים, אך כאשר הוא מגיע לרמות הבזלת של הגליל התחתון, בין השטחים החקלאיים, הופך ערוצו לתעלה המשנה לחלוטין את אופיו הטבעי.
נחל השבעה נשפך לנחל תבור מדרום לצומת גזית. ערוצו וערוצי היובלים האחרים של נחל תבור הם מסדרון אקולוגי חשוב המקשר בין בקעת הירדן לגליל התחתון.

הסדרת הנחל והפארק

תחילה נשלפה האשפה מן הנחל, שחלק ניכר ממנו עובר במקרקעי קק"ל. בשלב הראשון, בין עין זלף (עין זעטוטה) לבית ספר כדורי, הוצאו מהערוץ יותר מ-100 משאיות אשפה. כמויות אשפה ניכרות נשלפו גם בשלב השני של הפרויקט, שטיפל במורד הערוץ. בסופו של המהלך יהיה הנחל המוסדר באורך של 3 ק"מ.
העבודות נעשו בתכנון ליגמ פרויקטים סביבתיים ובביצוע ערן געש – אדריכלות נוף ותכנון סביבתי (שלב ב'). בפרויקט השתתפו גם תלמידי בתי הספר בשיבלי ובכדורי, במסגרת התוכנית החינוכית "שומרי הנחל".

המסלול

שביל הטיול עשוי שני מעגלים, צפוני ודרומי, היוצאים מרחבת החניה המרכזית. אורכו של כל מעגל כקילומטר. ליד החניון המרכזי נמצאים שולחנות פיקניק.
המעגל הצפוני – יוצאים צפונה לצד הגדה השמאלית (מזרחית) של נחל השבעה. הדרך מוצלת בעצי איקליפטוס. מימין, מעבר לשדה מעובד בגידולי שדה, מתנשאת הגבעה המפרידה בינינו לכפר תבור, מנוקדת בעצי שיזף מצוי. כמה עצים "גולשים" לטיילת ובמשך חודשים רבים בשנה אפשר ליהנות מטעימה של פירותיהם – מעין תפוחים קטנים בקוטר סנטימטר אחד.
לאחר כחצי קילומטר מגיעים לגשרון. רוכבי אופניים או חובבי הליכה יכולים להמשיך היישר לפנים במעלה הנחל לאזור בית ספר כדורי. מי שנשאר בטיילת חוצה את הגשרון וחוזר לרחבת החניה בגדה הימנית של הנחל. ליד הגשרון צומחים עצי בוסתן, בעיקר עצי תות, תאנה וחרוב, ובצל העצים מוצבים שולחנות פיקניק. בהמשך הדרך מצטרפים עצי חורש נטועים – אלון התבור, כליל החורש ואלה ארץ ישראלית ובצילם שולחנות פיקניק נוספים.
המעגל הדרומי – מרחבת החניה יורדים לגדה הימנית (מזרחית) של הנחל. מימין מלווים את השביל כרמי הזית של אנשי הכפר ג'יבלי. לאחר כ-250 מ' מגיעים לפרגולה המעניקה צל לשני שולחנות פיקניק (אפשר להגיע אליה גם ברכב). הפרגולה מציינת את קצה הטיילת בגדה הזו של הנחל. מי שמעוניין להמשיך במסע יחצה את הנחל בגשרון הסמוך לפרגולה וימשיך בגדה הנגדית עוד כ-150 מ', לצד שדרת עצים נחמדה. מכאן שבים באותה גדה לרחבת החניה המרכזית.
השיזף הגדול – חובבי עצים מוזמנים להכיר עץ שיזף מרשים הצומח לצד דרך העפר העולה מהחניה המרכזית מזרחה. העץ צומח במרחק של כ-200 מ' מרחבת החניה. אפשר להגיע לעץ ברכב, לשבת על אחת מאבני הישיבה שבצילו ולהשקיף על נחל השבעה, על הכפר ג'יבלי ועל הר התבור.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 15.12.2019
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)