נחל עין כרם

  • בסיסית
  • כל השנה
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול נחל עין כרם. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

נחל עין כרם הוא גיא קטן בחלקו המערבי של יער ירושלים. מטיילים ותיירים בעלי תושייה שכבר ביקרו בהר הרצל או ביד ושם יכולים לצעוד במורד הגיא היישר לעין כרם, מהלך של כשני ק"מ (אפשר לחזור לעיר בתחבורה ציבורית). מי שלא ביקר לאחרונה במקום יופתע לגלות שחלק מהטרסות הנטושות של הכפר עין כרם קמו לתחייה וביניהן צומחים עצי בוסתן. בספטמבר עוד תוכלו ליהנות כאן מפירות התאנים.

הר הרצל

אפשר להתחיל את הטיול בסיור קצר בהר הרצל, המקום שבו קבור חוזה המדינה ולידו, בחלקת גדולי האומה, קבורים מנהיגי הציונות והמדינה. בחלק אחר של ההר נמצא בית הקברות הצבאי הלאומי. בכניסה להר נמצא מוזיאון הרצל ובו תצוגה על חייו ופועלו. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נערך בהר הרצל הטקס המרכזי החותם את יום הזיכרון ופותח את חגיגות יום העצמאות.
הר הרצל פתוח בכל ימות השבוע ללא תשלום. מוזיאון הרצל פתוח בימים ראשון-חמישי בתיאום מראש ובתשלום (טל' 02-6321515).

רחבת ראול ולנברג

מרחבת החניה של הר הרצל נפנה ברחוב הזיכרון לכיוון יד ושם. נצעד כמה צעדים בצד הכביש ונגלה את השביל היורד שמאלה לנחל עין כרם (סימון שבילים כחול). מיד בתחילת השביל נמצאת רחבת זיכרון המוקדשת לראול ולנברג, מחסידי אומות העולם שהציל ממוות אלפי יהודים במלחמת העולם השנייה.
ולנברג נולד בשנת 1922 בשוודיה. בשנות ה-30 עבד בבנק הולנד בחיפה ופגש פליטים מגרמניה, וקורותיהם נגעו לליבו. ביולי 1944 הצטרף כמזכיר ראשון לשגרירות השוודית בבודפשט והחל לפעול למען הצלת יהודים. הוא ארגן "דרכוני חסות" שוודיים, מקצתם מזויפים, ושגרירויות נוספות הלכו בעקבותיו. ולנברג שכר בתים שהוגדרו כ"בתי חסות" ושימשו מחסה לעשרות אלפי יהודים. הוא שחרר יהודים מרכבות שעשו את דרכן לאושוויץ ומצעדות מוות נוראיות. ב-17 בינואר 1945 עצרו אותו בהונגריה חיילי הצבא האדום ומאז נעלמו עקבותיו.
מרחבת ראול ולנברג יורדים במדרון קצר אל דרך סלולה. מימין הציבה קק"ל שני שולחנות פיקניק. בין עצי היער הנטוע צומחים נציגים של החורש הים-תיכוני ובהם אלון מצוי, סירה קוצנית, קורנית מקורקפת ולוטם שעיר. מֵעבר לדרך הסלולה נמצאת חורשת האומות.

חורשת האומות

חורשת האומות היא יצירה משותפת של קק"ל ומשרד החוץ. בחורשה נוטעים מנהיגים וראשי מדינות מרחבי העולם עצים לאות הזדהות עם ישראל. העצים הניטעים אופייניים לארץ ישראל ובהם זית, חרוב ותאנה.
בקצה הדרך הסלולה מוצב מחסום המונע מכלי רכב להיכנס לדרך היורדת בנחל עין כרם. ליד המחסום מְספר שלט על שיקום הטרסות בנחל.

טרסות ובוסתנים

בשנת 2016 התחוללה בחלק הזה של יער ירושלים שריפה גדולה, וזו כילתה את עצי היער בכמה מהמדרונות היורדים לנחל עין כרם. הקהילות השכנות ליער ביקשו להיות שותפות לפעולות השיקום ולהשיב לנופי הרי ירושלים את נופי התרבות של חקלאות המדרגות המסורתית. כחלק מפעולות השיקום שוקמו טרסות עתיקות וניטעו עצי בוסתן. בניית טרסה היא עניין שצריך ללמוד אותו, וקק"ל הכשירה מדריכים המסייעים לאנשי הקהילות במלאכת השיקום.
בניית טרסות היא החזרת עטרת נופי הרי ירושלים ליושנה. נראה כי הטרסות הראשונות בהרי ירושלים נבנו, אם כי בצורה מצומצמת, כבר בתקופת הברונזה הקדומה (בסביבות 3200 לפנה"ס) וביתר שאת מתקופת הברזל II (1000 לפנה"ס) עד התקופה העבאסית (מאה 9 לספירה). בתקופה הצלבנית מבחינים בשיטות חקלאיות חדשות המתקיימות לצד בנייה מחודשת ובשיפוץ של מדרגות חקלאיות ישנות, אך אי אפשר להצביע על בנייה אינטנסיבית של טרסות. התקופות הממלוכית והעות'מנית מתאפיינות בצמצום הפעילות החקלאית בטרסות ובהתמקדות בשטחים הנוחים לעיבוד.
החלקות הנטועות כיום כוללות עצי תאנה, זית ותות. עצי התאנה כבר נותנים את יבולם, ומי שימהר ויגיע למקום עד סוף ספטמבר יוכל ליהנות מהפירות (אם לא יקדימו אותו מטיילים אחרים).

אל עין כרם

עתה, כל שנותר לעשות הוא להמשיך לעין כרם. הדרך מגיעה למחסום רכב ולידו עץ זית יפה שנותר מכרמי עין כרם הוותיקים. כאן מתעמק מאוד הערוץ של נחל עין כרם ופונה לנחל שורק. דרך העפר שלנו נכנסת לתוך הכפר ועוברת ליד גן שעשועים לילדים ולצידו ברזייה, ודרך רחוב חומת הצלפים מגיעים לרחבת חניה (כיכר הקסטל).
מי שרוצה, יכול להמשיך ולטייל בין כנסיות עין כרם או לבלות בבתי הקפה או במסעדות שבמקום. במקום לצעוד בכביש הראשי החוצה את עין כרם (כביש 386), כדאי לפנות בכיכר הקסטל מזרחה אל חומת כנסיית יוחנן בהרים, לצעוד למרגלות החומה בסמטה הצרה ולהגיע לשער הכנסייה. כמה פסיעות מכאן ואתם בלב הכפר, ליד מעיין מרים המפורסם.
בילוי נעים.

הוראות הגעה ומידע כללי

דרך הגעה לנקודת המוצא: רחבת החניה של הר הרצל, שדרות הרצל, ירושלים (חניה ללא תשלום). וייז: הר הרצל.
דרך הגעה לנקודת הסיום: עין כרם. חניה באחת מרחבות החניה של עין כרם (ללא תשלום).
אורך מסלול ההליכה: כ-2.5 ק"מ.
המסלול אינו מעגלי. יש לדאוג לרכב מאסף או לשוב בתחבורה ציבורית. אפשר לחזור ברגל.
משך הטיול: כשעה (כיוון אחד).
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9)

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 4.9.2019
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9)