שביל החידות ומצפה רן

אין סוף מראות נוף מרהיבים, 7 חידות וטייס אחד שנפל במלחמת לבנון השנייה

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון גליל עליון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מצפור רן כוכבא. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל החידות שביער נבי יושע מנציח את זכרו של טייס חיל האוויר רב סרן רן כוכבא (1969­-2006). בקצה השביל נמצאת אנדרטה לזכרו הצופה על הנוף הנהדר של בקעת קדש והחרמון. בדרך אל השביל מכביש 90 אפשר לעצור בחניון נחל קדש, המרוחק כקילומטר מצומת כ"ח. מהחניון יש לעלות בכביש 899 עוד 1.8 ק"מ ולפנות שמאלה על פי שילוט ההכוונה בדרך עפר קצרה המגיעה לאחר כ-50 מ' לרחבת חניה קטנה, שיש בה מקום לכמה מכוניות פרטיות.

שביל החידות

קק"ל סייעה למשפחתו של רב סרן כוכבא ליצור את השביל ולסמן אותו. אורכו כ-400 מ', והוא מעפיל בין סלעים ובצל עצי היער הנטוע אל המצפה. בסתיו תמצאו כאן את פריחת סתוונית היורה ומאוחר יותר מצטרפים פרחי הרקפת ופריחה ססגונית נוספת. לצד השביל מוצבים ספסלים, ואחד מהם, במרחק כמה צעדים ממנו, צופה אל נופי בקעת קדש.

על הסלעים שלאורך הדרך מוצבים שלטי קרמיקה קטנים ובהם מנוסחות שבע שאלות הקשורות לגיאוגרפיה ולעברו של האזור. התשובה לכל שאלה נמצאת בסלע הסמוך אליה. כל שאלה מתחילה באחת האותיות המרכיבות את שמו הפרטי ואת שם משפחתו של רן.

מצפה רן

רב סרן רן כוכבא נהרג בעת פעילות מבצעית במלחמת לבנון השנייה. ב-20 ביולי 2006, בעודו עושה את דרכו לסייע לכוחות הפועלים באזור אביבים, התנגש מסוק הפתן (אפאצ'י) שלו במסוק אחר והוא נהרג. האנדרטה, העשויה ממדחף המסוק שהתרסק, מוצבת במקום התאונה.


ברחבת המצפור יש מקומות ישיבה וסלעי בזלת נושאי כתובות המספרות את סיפורו של רן כוכבא וציטוט משירה של נעמי שמר – "העזים והטובים כבני רשף יגביהו עוף". על סלע בזלת אחר חקוקות מילות השיר "שיר ארץ" של נתן יונתן המתחיל במילים "ארץ שיושביה היא אוכלת וזבת חלב ודבש ותכלת". מכרטיס הטווחים החרוט על סלע בזלת אפשר ללמוד על האתרים שנראים מכאן – בקעת החולה ואגמון החולה, יישובי אצבע הגליל, הגולן ותילי הצפון אביטל ובנטל והחרמון.

רן כוכבא גדל בחיפה ואחר כך בנתניה. הוא סיים את קורס הטיס כנווט מסוקי קרב, ובמהלך שירותו הצבאי השתתף במבצעים רבים. לאחר שחרורו למד ארכיטקטורה בטכניון ופתח משרד אדריכלות. הוא הניח אחריו את אשתו גלית, בתו הבכורה זיו והתאומים יובל ואיתי.

טטרקליניס מפריק

עץ המחט שנוכחותו בולטת ביותר לאורך השביל הוא טטרקליניס מפריק. העץ מזכיר במראהו ברוש, אך באצטרובל שלו יש רק ארבעה קשקשים (בברוש יש לפחות שישה). העץ צומח בר בהרי האטלס שבצפון אפריקה, ופרטים מעטים צומחים גם במלטה ובדרום ספרד. העץ מצליח במקומות יבשים יחסית ומסוגל להתחדש מבסיסו לאחר שריפה או כריתה, תכונה נדירה בקרב עצי המחט. העץ נחשב כמין אדום שאוכלוסיית הבר שלו היא בסכנת הכחדה.

הוראות הגעה

הכניסה לשביל החידות נמצאת בצד כביש 899, בין צומת כ"ח שבכביש 90 לבין מצודת ישע (נבי יושע), בעיקול החריף של הכביש, כ-2.7 ק"מ מצומת כ"ח.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים

כתב וצילם: יעקב שקולניק
עלה בתאריך 22.5.2019

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל העליון (גיליון מס' 2)

מפת גוגל