ארץ החרדונים באילת

אם אתם מזדמנים לאילת, בין "התחרדנות" ל"התחרדנות" במלון או בחוף, אל תחמיצו ביקור בארץ החרדונים

  • בסיסית
  • אביב סתיו קיץ
  • דרום אילת
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
חרדוני צב. צילם: דני מולכו
  • סוג המסלול

"ארץ החרדונים" הוא שמה של חלקה בת כ-140 דונם השוכנת בין פארק הצפרות לכביש הערבה. השטח שימש בעבר אתר בלתי חוקי להשלכת פסולת, אך בעת ההכנות להרחבת כביש הערבה גילה במקום הזה דני מולכו, פקח רשות הטבע והגנים, ריכוז בלתי רגיל של מחילות חרדון-הצב המצוי. קק"ל, בראשותה של טלילה ליבשיץ, מנהלת קהילה ויער במחוז דרום, נרתמה להגנת עיר המקלט של הזוחל הנדיר. החברה הלאומית לדרכים ועיריית אילת נענו ליוזמה וסייעו גם הן למאמץ.

אל ארץ החרדונים

הגישה קלה ונוחה ומתאימה למכונית פרטית. פונים מכביש הערבה למעבר הגבול ערבה ולאחר כ-150 מ' פונים ימינה בדרך סלולה. נוסעים בדרך כ-100 מ' ופונים שמאלה בדרך עפר מסומנת אדום על פי שלט ההכוונה. כאן גם ניצב שלט מבואה גדול של קק"ל ובו תצלום אוויר והסבר על המקום. דרך העפר חוצה מוּבל בטון המנקז את נחל רודד ונמשכת בין שתי חלקות המוקדשות לשימור חרדוני-הצב. קק"ל הציבה בשטח שלטי הסבר וגידרה את החלקות בבולי עץ נמוכים כדי למנוע מכלי רכב לנסוע בשטח ולהרוס את מחילות החרדונים.

כמו כן קק"ל סימנה שביל להולכי רגל (סימון שחור) המסתעף מזרחה ממפרץ החניה שבנתיב הנסיעה המרכזי ועולה למצפור חרדון – גבעה קטנה הצופה על נופי הערבה, על ארץ החרדונים ועל פארק הצפרות הנמצא ממזרח לגבעה.

הבית של החרדונים

למרבה הצער, בתי הגידול הטבעיים של חרדון-הצב המצוי נפגעים ונעלמים, דבר הפוגע קשות באוכלוסייתו של בעל החיים המיוחד הזה. והנה, בפיסת הקרקע של ארץ החרדונים, התגלתה מושבה צפופה מאין כמוה של חרדון-צב מצוי. בחלקה הקטנה הזו, המתפרשת משני צידי דרך העפר, יש כמאה מחילות. האוכלוסייה צפופה כל כך עד שהמרחק בין מחילה למחילה הוא מטרים ספורים במקום 30 עד 40 מטרים במקומות אחרים בערבה. ייתכן שהחרדונים נאלצו להידחק לכאן בגלל הרס בתי הגידול האחרים שלהם בסביבה.

מי אתה חרדון-צב מצוי?

חרדון-צב מצוי הוא זוחל גדול ומרשים. אורכו יחד עם זנבו עשוי להגיע ל-80 ס"מ, ומשקלו לשלושה ק"ג. הוא אמנם נראה מגושם משהו, אך מסוגל לרוץ במהירות רבה למדי. זנבו הארוך מעוטר בדורים של קשקשים קשים וקוצניים, אבל חרף מראהו המאיים – מעין "תנין יבשה" בזעיר אנפין – זהו בעל חיים תמים למדי הניזון בעיקר מעלים עסיסיים של צמחי מדבר המספקים לו את המים הדרושים לו.

חרדון-צב מצוי תלוי לקיומו בעצי שיטה. במחקר שנעשה בערבה נמצא כי בחודשי הקיץ, כאשר כבר אין צמחים חד שנתיים, והעלווה של רבים מהמינים הרב שנתיים קמלה, חרדון-הצב ניזון בעיקר מעלי שיטה. בגללי חרדון-צב מצוי מוצאים לעיתים זרעים של עצי שיטה, וייתכן שהחרדונים מפיצים את הזרעים ואולי גם משפרים את סיכויי הנביטה שלהם. חרדון-צב רעב מסוגל לטפס על ענפי השיטים כדי לאכול את עליהם.

ככל הזוחלים גם לחרדון-הצב המצוי יש "דם קר", והוא נעזר באנרגיית השמש כדי לחמם את גופו. בשעות הבוקר נוהג חרדון-הצב לרבוץ ליד פתח המחילה שלו ו"להתחרדן", כלומר לקלוט קרני שמש ולהתחמם. בהתאם לכמות האנרגיה שקלט משתנה צבע גופו מאפור כהה בטמפרטורות נמוכות לצהוב-בהיר בטמפרטורות גבוהות. לפיכך חרדון-הצב פעיל בעיקר בעונות החמות של השנה ובשעות האור. בחורף ובשעות שבהן הם אינם פעילים מסתתרים החרדונים בעומק המחילות שהם חופרים לעצמם.

המחילות אכן עמוקות. חרדון-הצב חופר לעצמו מחילות בעומק של כמטר ובאורך של עד חמישה מטרים, ובהן הוא מוצא מחסה מאויבים ומגדל את צאצאיו.

החרדונים פעילים בעיקר בעונות החמות של השנה. המטיילים מתבקשים לא להיכנס לאזור המתוחם בבולי עץ ולא להפריע לפעילות של החרדונים. אנא, אל תאכילו את חרדוני-הצב. מאכלים של בני אדם אינם מותאמים למערכת העיכול שלהם ועלולים להזיק להם.

מצפור החרדונים

שביל קצר ומשולט בשלטי הכוונה מוביל לתלולית עפר גדולה המתנשאת מעל לצד המזרחי של ארץ החרדונים. זהו מצפור החרדונים המשקיף על חלקת החרדונים כולה וגם על פארק הצפרות שממזרח לה. מי שרוצה להאריך מעט את מסלול הטיול יכול לצעוד כ-100 מ' מזרחה ולהשתלב בשביל של פארק הצפרות, ליד מצפור הדורסים של הפארק.

הוראות הגעה

כניסה צפונית: מכביש הערבה (כביש 90, בין סימני ק"מ 15-14) פונים מזרחה למסוף הגבול ערבה (כביש 109). אחרי כ-150 מ' פונים ימינה בדרך סלולה ומיד אחר כך שמאלה בדרך עפר טובה. נוסעים בדרך דרומה ואחרי 400 מ' חוצים מובל ניקוז של נחל רודד. סמוך למובל נמצא שלט מבואה. מבואה נוספת נמצאת בכניסה הדרומית לארץ החרדונים. אפשר להגיע אליה ממעגל תנועה בכביש 90.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים

כתב וצילם: יעקב שקולניק
עלה בתאריך 15.5.2019

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הרי אילת (גיליון מס' 20)

מפת גוגל