דרך השישה ביער בארי

טיול ב"דרך השישה", על שמם של שישה לוחמי שריון שנהרגו בשני אירועים נפרדים ברצועת עזה

  • כל השנה
  • 15 ק"מ
  • דרום הנגב המערבי
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
גבעת יהודה. צילם: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער בארי הוא הגדול ביערות מערב הנגב. היער משתרע על פני כ-12 אלף דונם, משני צדדיו של נחל גרר.

קק"ל נטעה את רוב העצים ביער בארי בשנות ה-60 של המאה ה-20 ומאז הוא משמש מוקד משיכה חשוב למטיילים ולחובבי טבע הנהנים מאתרי הטבע והעבר שביער, ממסלולי רכיבה באופניים ומהחניונים שקק"ל הכשירה במקום.

בחלק הצפוני של היער, בין הקיבוצים נחל עוז ועלומים, שילטה קק"ל דרך נוף. זוהי "דרך השישה", על שמם של שישה לוחמי שריון שנהרגו בשני אירועים נפרדים ברצועת עזה (2002). הדרך עוברת במישורים של גידולי שדה, חממות ירקות ומעתה גם מטעי בננות, גידול חדש שנכנס לאזור אחרי מכת עפיפוני התבערה ששוגרו מעזה בקיץ 2018.

מאמצע דצמבר עד אמצע ינואר מצטרף גם המרחב הזה לחגיגת הכלניות המציפה את הנגב המערבי. קק"ל הציבה לאורך הדרך חניונים לפיקניק ולמצפורים וסללה את דרך השישה כולה. מי שירצה, יוכל להמשיך מדרך השישה ליד אנז"ק ולשאר האתרים של יער בארי.

לפני כן, הערה: יער בארי נמצא באזור עוטף עזה, ולעיתים, בעת מתיחות ביטחונית, הכניסה ליער אסורה. אנא הישמעו להוראות כוחות הביטחון.

מתחילים

ראשית חוכמה יש להגיע למעגל התנועה שבצומת סעד (מפגש כביש 25 עם כביש 232). ממעגל התנועה נוסעים צפונה כ-450 מ' וליד המיגונית פונים שמאלה בדרך סלולה. קק"ל סללה דרך זו ככביש עוקף לקיבוץ נחל עוז, כדי להסתיר את הנוסעים בה לעיני הצופים מרצועת עזה. הדרך עוברת בין יערות וגידולי שדה. היער נטוע כאן בעיקר עצי איקליפטוס והעץ המחטני טטרקליניס.

לאחר כשני ק"מ מגיעים לצומת. דרך השישה פּונָה מערבה (שמאלה), אך מי שרוצה לערוך פיקניק ימשיך היישר לפנים כ-800 מ' ויגיע לחניון על שם דניאל ויפליך.

חניון דניאל ויפליך

באפריל 2011 נורה טיל מרצועת עזה לעבר אוטובוס תלמידים שנסע בין צומת סעד לנחל עוז. מהירי נפגע התלמיד דניאל ויפליך מבית שמש, ולאחר עשרה ימים הוא מת מפצעיו. בסיוע ידידי קק"ל באירלנד הקימה קק"ל חניון לזכרו ובו אנדרטה צנועה, שולחנות וברז מים. החניון נמצא קרוב מאוד לזירת האירוע, בחורשת קק"ל שבצדו הדרומי של כביש 25, מעט מדרום לכניסה לקיבוץ נחל עוז.

בעקבות הפגיעה החלה קק"ל לנטוע במרחב עוטף עזה נטיעות ביטחוניות – שדרות עצים שמסתירות את תושבי היישובים ואת הנוסעים בכבישים מירי בכינון ישיר מכיוון עזה. לצד החניון הוסיפה קק"ל עצי בוסתן ולידו מיגונית ותחנת אוטובוס.

פינת ישיבה בלב שדות

מחניון ויפליך שבים לדרך השישה ופונים מערבה. נוסעים בין שדות חיטה ותפוחי אדמה ואחרי 1.3 ק"מ מגיעים לצומת, מעט לפני מגדל המים של בארות יצחק הישנה. גם כאן נסטה מהדרך, הפעם דרומה. הדרך עוברת בין חממות ירקות של קיבוץ עלומים ופונה שמאלה. בקצה חלקת החממות הציבה קק"ל פינת ישיבה – שולחן אבן ומסביבו אבנים המשמשות ספסלים. בעתיד יצלו על המקום עץ השיטה, עץ התאנה ועץ החרוב שניטעו לידם. בחורף נעים מאוד לשבת כאן ולצפות אל... עזה.

חניון יונתן ורמולן וברק רפאל

מפינת הישיבה ממשיכים פחות או יותר מזרחה, חולפים על פני שרידי מאגר נחל עוז, מאגר ענק שלחץ המים הביא בשנת 2001 לקריסתו. בקצה שרידי המאגר פונים שמאלה, נוסעים בין מטעי בננות מכוסים בבתי רשת ומגיעים לרחבת החניה של חניון יונתן ורמולן.

חניון ורמולן הוא מהיפים בחניוני הנגב. יש בו מים לשתייה ורחבת חניה נגישה המובילה לשולחנות פיקניק נגישים בצל עצי אורן ואיקליפטוס. מרחבת החניה יוצא מערבה שביל עץ נגיש באורך של 180 מ' המוביל למצפור הצופה אל עזה ובו שלט המספר על יונתן ורמולן ותצלום מרגש של יונתן בגיל 4 נוטע עץ ביער קק"ל.

סיפורו האישי של יונתן ורמולן מרגש לא פחות. הוא היה בן למשפחה נוצרית מהולנד. הוריו, אוהדי ישראל, עלו ארצה בשנת 1972. בגיל 18 שב יונתן עם משפחתו להולנד, אך כאשר פרצה מלחמת המפרץ (1993) שב לישראל והתעקש להתגייס לצה"ל. לאחר השחרור שירת כלוחם בימ"מ ואחר כך כחבלן במשמר הגבול בעזה. הוא נהרג ב-28 בדצמבר 2000 מפיצוץ ליד גדר המערכת. קק"ל, בשיתוף עם חבריו ליחידה, הקימו את החניון לזכרו.

כ-200 מ' מחניון ורמולן נמצא חניון צנוע ובו אנדרטה המנציחה את ברק רפאל דגורקר מגן יבנה. ברק, יליד 1986 שסיים בהצטיינות את לימודי המשפטים, נהרג במבצע צוק איתן (27 ביולי 2014) מפגיעת טיל קטיושה.

בארות יצחק הישנה

מחניון ורמולן יש לשוב לדרך השישה, להמשיך בנסיעה דרומה כ-200 מ' ולפנות אל רחבת החניה של מגדל המים הישן הנראה היטב למרחקים. זה מה שנותר בתום מלחמת העצמאות מהקיבוץ הפורח בארות יצחק שבמערב הנגב. חברי הקיבוץ, שעמדו מול הצבא המצרי הפולש במשך כל ימי הקרבות וספגו אבידות כבדות. לאחר המלחמה הקימו במרכז הארץ יישוב חדש השומר על השם הישן.

בשנת 2013 נגאל מגדל המים מבדידותו. תנועת הקיבוץ הדתי, קיבוץ בארות יצחק וקיבוץ עלומים חברו אל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וגופים נוספים ושיקמו את האתר בסיוע נרחב של קק"ל. כשנה אחר כך נחנך בקיבוץ עלומים מרכז המורשת "בארות בנגב", המספר ומשלים את תולדותיו של קיבוץ בארות יצחק.

שביל בטון באורך של כ-70 מ' נמתח מרחבת החניה דרומה עד למגדל המים, הנושא עד ימינו את צלקות המלחמה. השביל מדופן משני צדדיו בקירות בטון נמוכים המְשַווים לשביל מראה של תעלת קשר. לקירות הבטון מוצמדים ספסלים ושלטים מאירי עיניים המספרים את תולדותיו של קיבוץ בארות יצחק. מעבר למגדל המים צומח עץ אלביציה נותן צל ומסביבו ספסל עגול, מקום המתאים להתכנסות קבוצה.

אנדרטת השישה

שבים לדרך וממשיכים בנסיעה בין שדות כ-1.5 ק"מ. משמאל לדרך ניצבת אנדרטה בצל עץ איקליפטוס סְפַּטוּלָטָה ולידה שני שולחנות. האנדרטה מנציחה שישה לוחמי שריון מגדוד 53, שנהרגו בשני אירועים נפרדים. רון לביא, משה פלד ואשר זגורי נהרגו ב-14 בפברואר 2002 כאשר הטנק שלהם עלה על מטען בצומת נצרים שברצועת עזה. עלאא כבישי, מתן בידרמן ורותם שני נהרגו ב-14 במארס 2002 בדרכם לפתיחת ציר התנועה קרני–נצרים.

גבעת יהודה

כ-50 מ' מאנדרטת השישה פונה הדרך שמאלה ומגיעה לאחר כ-700 מ' לחורשה קטנה ונחמדה שבצילה הכשירה קק"ל חניון ובו מים לשתייה. החורשה מנציחה את יהודה קינן, איש קיבוץ עלומים, שנהרג בשנת 1969 כאשר הטרקטור שבו חרש את השדות שמסביב עלה על מוקש. ילדי הקיבוץ, שנמצא כ-1.5 ק"מ מכאן, אימצו את האתר ואף סימנו באבני שוליים שביל הולכי רגל המחבר את החורשה עם אנדרטת השישה.

יציאה מהשטח

לפניכם 3 אפשרויות:

  1. לשוב בחזרה באותה דרך לכביש 25.
  2. לצאת מזרחה כ-1.5 ק"מ לכביש 232. בכביש אפשר לפנות רק ימינה, לכיוון דרום.
  3. לנסוע לכיוון מחנה פגה ולהגיע לאחר כ-4 ק"מ ליד אנז"ק שביער בארי ומשם לשאר אתרי היער וליציאה לכביש 232 ליד קיבוץ בארי.

הוראות הגעה ומידע כללי

אופי המסלול: נסיעה ברכב פרטי וביקור באתרים. אורך המסלול כולו כ-15 ק"מ (אפשר לקצר).
המסלול מתאים לרכב פרטי ואינו מעגלי.
נקודת מוצא: כ-450 מ' מצפון לצומת סעד (כביש 25).
נקודת סיום: גבעת יהודה, ממזרח לקיבוץ עלומים.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים

כתב וצילם: יעקב שקולניק
עלה בתאריך 6.2.19
עודכן בתאריך 22.12.2020

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מישור חוף הנגב (גיליון מס' 13)

מפת גוגל