פארק הצפרות באילת

פנינה יפהפיה שתספק נחת והנאה לחובבי ציפורים אך גם לכל חובב טבע

  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • דרום אילת
  • 1-2 שעות
תצפית מלח הארץ. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

פארק הצפרות באילת הוא אחד מאוצרות הטבע של העיר ומקום נפלא לבלות בו בחיק הטבע. חובבי ציפורים ישמחו לבלות כמה שעות במסתורים המעניקים אפשרות צפייה בעופות הפוקדים את הפארק, בעיקר בעונות הנדידה, אך לא רק בהן. גם מי ש"סתם" אוהב לטייל ייהנה מהשבילים ומהנופים שהפארק מציע.

טיול בפארק

תוכלו לטייל בפארק הצפרות אילת בשביל הסלול הנגיש, שאורכו כקילומטר. השביל עובר בין כמה מסתורים הצופים אל סבכים, אל אגם קטן ואל בריכת מלח. רק מטייל ביש מזל במיוחד יחמיץ את הפלמינגואים המשוטטים בבריכות המלח. הפארק הוא גם מעין גן בוטני ובו צמחייה עשירה המוסיפה עניין לביקור.

הפארק פתוח בכל שעות היום, והכניסה אליו אינה כרוכה בתשלום. אנחנו ממליצים בכל פה להיעזר בשירותי ההדרכה שמציע הפארק. סיור במקום בהדרכת מדריך מצוות הפארק המכיר כל ציפור באופן אישי כמעט הוא חוויה שונה לגמרי משיטוט עצמי. מלבד ספסלים ומסתורים מקורים יש בפארק גם מים לשתייה, שירותים וחנות למכירת מזכרות וחומר מקצועי בתחום הצפרות.

פארק הצפרות מציע מגוון פעילויות לקבוצות:

סיורים מודרכים – מפגש עם חוקרים וציפורים מתחנת המחקר וסיור צפרות. משך הפעילות כשעה וחצי.
סיורי עומק – סיור בפארק הצפרות ובבריכות הפלמינגואים. משך הסיור כשעתיים וחצי.
הרצאות – מגוון הרצאות בנושאי צפרות כגון נדידת הציפורים, קונפליקטים בין אדם לציפור וציפורים בעיר. ההרצאות נעשות במלון שהקבוצה לנה בו. משך ההרצאה כשעה וחצי.

תיאום הדרכה: טל' 050-7671290, ibrce.office@gmail.com
פרטים נוספים באתר מרכז הצפרות: eilatbirding.blogspot.co.il.

חשיבות הפארק

פארק הצפרות באילת הוא חוליה חשובה בפרויקט כנפי קק"ל - רשת הצפרות הארצית של קרן קימת לישראל. "סימנו את שני המוקדים המשמעותיים ביותר עבורנו", אומר ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל: עמק החולה – שער הכניסה הצפוני של הציפורים הנודדות לישראל; ואילת – השער הדרומי.

באגמון החולה אנו נמצאים בעיצומו של פרויקט שדרוג משמעותי, ואנו מקווים להתחיל בקרוב בשדרוג משמעותי של פארק הצפרות באילת ולהפוך אותו למזמין עוד יותר מבחינת חוויית המבקרים".

הערבה, כחלק מהבקע הסורי-אפריקני, משמשת ציר נדידה חשוב לעופות. על פי ההערכות, בעונות הנדידה עוברים בשמי הבקע בין 500 מיליון למיליארד ציפורים. אילת שוכנת בגבול הצפוני של חגורת המדבריות העולמית, בנקודה קריטית בציר הנדידה.

מצפון לאילת השתרעה בעבר מלחה ששטחה עמד על 12 קמ"ר ושהעניקה מסתור ושפע מזון לעופות הנודדים. צמחי המלחה לבלבו והעניקו פירות באביב, בתיאום מדויק עם הנדידה. באביב שימשה מלחת אילת "תחנת תדלוק" אחרי מסע נדודים מדברי באורך של 3,000 ק"מ.

במהלך התפתחותה של אילת כעיר תיירות הפכו שטחי המלחה לבתי מלון, לשדות חקלאיים ולבריכות מלח. חלק מהשטח אף הפך לאתר להטמנת אשפה. אובדן המלחה היה אסון לציפורי השיר הקטנות. ציפורים קטנות אוגרות לפני הנדידה מאגרי אנרגיה בכמות מדודה המספיקה להם לחציית המדבריות עד אילת, וחייהם של כמה מינים תלויים במזון שנמצא במלחת אילת.

אילת חשובה גם לעופות גדולים, המבלים חלק ניכר מהנדידה בדאייה. כדי להתרומם מהקרקע זקוקים עופות כבדים לתרמיקות, כלומר, לאוויר חם העולה לשמים. תרמיקות מתרחשות מעל ליבשה ולא מעל לים, וראש הגשר היבשתי של אילת מביא להם תועלת רבה. כשלושה עד חמישה מיליון עופות דואים חולפים באזור אילת מדי עונת נדידה.

כדי לתקן חלק מהנזק נוסד בשנת 1984 "המרכז הבינלאומי לחקר הציפורים באילת". קרן קימת לישראל, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, עיריית אילת ואוניברסיטת בן גוריון, קיבלה על עצמה לשקם את השטח ולהפוך את אתר הפסולת למקום ידידותי לסביבה ולפארק צפרות.

בסיוע קבלנים מקומיים נקברה הפסולת בעודפי עפר והתקבל שטח נקי, מכוסה בשכבה של כשלושה מטרים אדמה. אחר כך נשתלו צמחים מקומיים, שזוכים להשקיה ולכן מתפתחים במהירות. הציפורים הנודדות זוכות למזון רב ומרוכז בשטח המשתרע על כעשירית משטחה המקורי של המלחה. חברת "מקורות" התגייסה גם כן למאמץ והיא מספקת מים לבריכה בפארק שהפכה בית גידול נהדר לעשרות מינים של ציפורי מים. עופות אלה מצטרפים לפלמינגואים ולציפורים אחרות שמנצלות את בריכות המלח שמצפון לאילת.

חידושים בפארק

מירוץ הנדידה הגדול – משחק סלולרי – לאחרונה פיתחו אנשי קק"ל יחד עם אנשי פארק הצפרות אילת משחק סלולרי המאפשר למבקרים חוויית ביקור מיוחדת ועצמאית. המשחק הוא הפעלת צפרות ייחודית שבמהלכה עוברים המבקרים בין תשע תחנות בפארק ונחשפים למידע מרתק על נדידת הציפורים דרך אילת ועל ציפורים וצפרות בכלל. כרגע המשחק בהרצה, ולכן הוא מוצע ללא תשלום. בעתיד יהיה אפשר להוריד אותו לנייד בתשלום סמלי.

גינה מושכת ציפורים – בשטח הפארק נשתלה גינה המדגימה למבקרים כיצד הם יכולים לסייע לציפורים הנודדות גם בביתם. בגינה נשתלה צמחייה המושכת חרקים וציפורים ונבנו שקתות שתייה ושכשוך לציפורים, מתקני האכלה ותיבות קינון. גזעי עצים שנקדחו בהם חורים משמשים "מלון חרקים", אמצעי נוסף למשיכת ציפורים.

שביל חדש- סובב פארק הצפרות

למען הצפרים שרוצים גם לצעוד ולחלץ עצמות נפתח לאחרונה בסיוע מפעל תעשיות מלח לישראל שביל מעגלי שאורכו כ-1.5 ק"מ. השביל מתחיל בגשרון עץ ליד חנות פארק הצפרות ומגיע לסוללה המפרידה בין הפארק לבין תעלת ניקוז שבה זורמים לפרקים עודפים ממתקן ההתפלה של אילת.

הסוללה מעניקה מבט מגבוה אל סבך השיחים שיוצר אוכם חד-ביתי, צמח מלחה נפוץ מאוד בפארק. לאורך הדרך מוצבים שלטי הסבר מאירי עיניים.

לאחר כ-400 מ' נמצאת משמאל לשביל עמדת מסתור קטנה הצופה אל המלחה. משם הדרך מתעקלת מערבה ומגיעה חיש קל לגרם מדרגות עץ. יורדים במדרגות אל תוככי המלחה ונהנים מטיול בג'ונגל קטן. השביל מתעקל לאורך כ-400 מ' ומגיע לגבול המערבי של פארק הצפרות. כאן פונים דרומה (שמאלה) ולאחר כ-200 מ' מגיעים לצומת שבילים.

(מי שיפנה מערבה, ימינה, יוכל להגיע לאחר כשתי דקות לארץ החרדונים – אזור מתוחם בעמודי עץ נמוכים המשמר ריכוז מחילות נדיר של חרדון צב מצוי. בחורף החרדונים מעדיפים להסתתר במחילות, אך בעונות החמות יותר כדאי לגשת לשם ולנסות לצפות בחרדונים הגדולים, שאורכם על זנבם עשוי להגיע ל-75 ס"מ. גם עבור ארץ החרדונים פיתחה קק"ל משחק סלולרי חווייתי קצר ומהנה שיהיה אפשר לשחק בו באופן עצמאי על פי ההוראות על השילוט שיוצב בכניסה למתחם).

בגבול פארק הצפרות צועדים דרומה בדרך עפר ומגיעים לאחר כ-150 מ' לתצפית הדורסים – אחד המסתורים הגדולים בפארק. מכאן קצרה מאוד הדרך לשער פארק הצפרות.

הוראות הגעה ומידע כללי

אורך המסלול החדש: כ-1.5 ק"מ
המסלול מעגלי.

מפה:
מפת הפארק. להשיג במרכז הצפרות אילת.

הוראות הגעה:
נכנסים בכביש הגישה למעבר הגבול ערבה, ומרחבת החניה של המסוף פונים דרומה על פי שילוט ההכוונה. נוסעים בדרך כחצי קילומטר ופונים ימינה לרחבת החניה של הפארק.

אפשר להגיע ברכב פרטי, באופניים או ברגל מאזור בתי המלון הצפוניים של אילת. מאייס מול נוסעים מזרחה ברחוב קאמפן, חוצים גשר מעל תעלה ונוסעים צפונה בדרך עפר כ-2.5 ק"מ לרחבת החניה של הפארק.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים

כתב: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק, נועם וייס, ארכיון הצילומים של קק"ל
עלה בתאריך: 2/1/2019

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל