שביל החלמוניות ביער ביריה

  • בסיסית
  • סתיו
  • 1 ק"מ
  • צפון גליל עליון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
חלמונית גדולה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער ביריה הוא יער נטע האדם הגדול בגליל. היער משתרע על פני כ-21,000 דונם במרחב שבין צומת מירון במערב למדרונות המשתפלים מצפת מזרחה, לעבר ראש פינה וחצור הגלילית. היער עשיר באתרים מעניינים ובהם בוסתנים ומעיינות, שרידי יישובים קדומים וקברי צדיקים. בלב היער ניצבת מצודת ביריה – אתר התיישבות ומורשת המסמל את מאבקו של העם היהודי על הזכות להתיישב על אדמתו.

קק"ל הכשירה ביער מצפורים, דרכי נוף ושבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים וגיוונה את היער בנטיעות עצים רחבי עלים ועצי בוסתן. במרחבי היער פזורים חניונים לבילוי בחיק הטבע, ולצד האתרים המרכזיים שבו הוצבו שלטי הסבר המעשירים את חוויית הביקור. דרכי הנוף ורבים מהחניונים נגישים לאנשים עם מוגבלות.

החלמונית הגדולה בנחל מחניים

בגדה הצפונית של נחל מחניים, הערוץ המרכזי המנקז את יער ביריה, צומח ריכוז גדול של הפרח היפה חלמונית גדולה. החלמוניות הראשונות מציצות כבר בימים הראשונים של נובמבר. בהמשך החודש מתגברת הפריחה, והיא דועכת לגמרי בימים הראשונים של חודש דצמבר.
שביל החלמוניות מתחיל מחניון החלמוניות.

אל חניון החלמוניות

נוסעים בחצור הגלילית ברחוב הראשי (דרך הבנים). שֵם הרחוב משתנה לדרך חוני המעגל. בקצה הרחוב פונים צפונה (ימינה) ברחוב הפלמ"ח. נוסעים כחצי קילומטר ופונים שמאלה לדרך העולה ביער ביריה (הדרך עבירה לרכב פרטי ולא לאוטובוסים).
עולים בעיקולי הדרך ונהנים ממראות עמק החולה והגולן. לאחר כ-800 מ' חולפים על פני דרך הגישה למלון "בית בגליל". הדרך נמשכת ביער ומגיעה לאחר 1.1 ק"מ נוספים לחניון החלמוניות. זהו חניון קטן ובו רחבת חניה נגישה אחת ולידה שולחן פיקניק נגיש ושלושה שולחנות פיקניק רגילים. בעלי רכב רגיל מתבקשים לחנות בקרבת מקום מבלי להפריע לתנועה.
אזהרה: השביל היורד לאזור החלמוניות נוח, אך החלמוניות צומחות במדרון תלול. יש להצטייד בנעליים נוחות ובמקלות הליכה ולנוע בשטח בזהירות מרבית.

אל החלמונית הגדולה

שלט הכוונה של קק"ל מכוון אל שביל מסומן אדום. השביל יורד עד חניון קק"ל שבחצור הגלילית, אך החלמוניות נמצאות הרבה יותר קרוב לחניון. תחילה השביל, העובר בלב היער, מסומן באבני שפה. עד מהרה השביל נצמד לגדה הצפונית של נחל מחניים. הנחל יורד מרום של כ-900 מ' היישר אל עמק החולה ולכן מדרונותיו תלולים מאוד. זה הזמן ליהנות מהמראות שמסביב: נופי הר יבנית ויער ביריה, חצור הגלילית ומתחם הקבר של חוני המעגל, ורחוק יותר – הנופים המרהיבים של צפון הכנרת והגולן.
במרחק של כ-400 מ' מהחניון כבר אפשר לראות את חלוצות החלמוניות. אם תצעדו עוד כ-150 מ' תגלו עמוד עץ של קק"ל ועליו חץ אדום המכוון היישר לפנים וחץ המפנה ימינה. כמה צעדים ימינה ניצב עמוד שלט נוסף של קק"ל המכריז על ריכוז גדול של חלמוניות. הגעתם למקום.

החלמונית הגדולה

החלמונית הגדולה היא צמח בעל בצל המפורסם בפריחתו היפה. אין פלא. הפרח הצהוב והגדול של החלמונית בולט מאוד בשטח מכיוון שהוא מגיח מן האדמה בסוף הסתיו, כשמסביב הכול יבש וצהוב. בדרך כלל עונת הפריחה מרוכזת, ורוב הצמחים פורחים יחדיו ויוצרים חגיגה לעיניים.
החלמונית היא בת למשפחת הנרקיסיים. הפרח, הדומה בצורתו למשפך, גדול מאוד ובעל שישה עלי עטיף. בראשית הפריחה צבעו צהוב גופריתי, ובהמשך משתנה הצבע לצהוב חלמון, ומכאן שם הצמח. בחלקו התחתון, מתחת לפני האדמה, עלי העטיף מאוחים (מחוברים) ויוצרים צינור באורך של עד שמונה סנטימטרים. הצינור נפתח בהדרגה לשישה עלי עטיף מפורדים באורך של עד 10 סנטימטרים המסודרים בשני מעגלים בני שלושה עלים. עלי העטיף של המעגל החיצון מצוידים בראשם בבליטה קטנה. בליטה זו היא צבר של שערות שמפריש ריח מרוכז מאוד המושך מאביקים לפרח.
פרחי החלמונית פורחים ללא תלות בגשם. לפיכך, אם הפריחה מתרחשת לפני שירד גשם, נראה את הפרחים לפני העלים הירוקים. העלים בוקעים מן האדמה רק לאחר הגשם.
דגם התפוצה של החלמונית הגדולה מעניין. הצמח גדל באוכלוסיות מבודדות בצפון הנגב, בשומרון וביהודה, בגליל העליון ובגולן. מועד הפריחה חוזר על עצמו בקביעות בכל מקום ומקום. ככלל, במקומות הרמים מַקְדימה הפריחה ואילו במקומות הנמוכים היא מתאחרת. בהר מירון (יותר מ-1,000 מ' מעל פני הים) החלמונית פורחת בראשית חודש אוקטובר. כאן, ביער ביריה (כ-600 מ' מעל פני הים), החלמונית מתחילה לפרוח בראשית נובמבר. נראה כי הסיבה לכך היא "מנות הקור" שהחלמונית זקוקה להן. ככל שהאזור קר יותר, כך תקדים החלמונית לפרוח.
החלמונית הגדולה היא צמח נדיר למדי בישראל. הצמח מוגן ואסור לקוטפו.

דרכי הגעה

נוסעים בחצור הגלילית ברחוב הראשי (דרך הבנים). שם הרחוב משתנה לדרך חוני המעגל. בקצה הרחוב פונים צפונה (ימינה) ברחוב הפלמ"ח. נוסעים כחצי קילומטר ופונים שמאלה לדרך העולה ביער ביריה (הדרך עבירה לרכב פרטי ולא לאוטובוסים).
אפשר להגיע לחניון החלמוניות גם בדרך הנוף היורדת מעמוקה לחצור הגלילית.
עולים בעיקולי הדרך ונהנים ממראות עמק החולה והגולן. לאחר כ-800 מ' חולפים על פני דרך הגישה למלון "בית בגליל". הדרך נמשכת ביער ומגיעה לאחר 1.1 ק"מ נוספים לחניון החלמוניות
אזהרה: השביל היורד לאזור החלמוניות נוח, אך החלמוניות צומחות במדרון תלול. יש להצטייד בנעליים נוחות ובמקלות הליכה ולנוע בשטח בזהירות מרבית.

מידע נוסף

מסלול נוסף בסביבה: דרך נוף יער ביריה

פרטים נוספים על החלמוניות הגדולה תוכלו למצוא באתר צמח השדה - פרחים וצמחי בר של ארץ ישראל

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 14.11.2018
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל העליון (גיליון מס' 2)