הר דבורה

  • בינונית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מבט על הר דבורה ועל התבור שבאופק. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הר דבורה מתנשא כמעט בדד בקצה הדרומי-מזרחי של הרי נצרת. עמדתו הגיאוגרפית ורומו – 437 מ' מעל פני הים – מבטיחים עמדות תצפית מרהיבות על עמק יזרעאל ובקעת כסולות, הר תבור, הרמות של מזרח הגליל והרי הגליל התחתון.

שמו הערבי של ההר, ג'בל סרטבה, משמר כנראה את השם העברי הקדום שר טבא (שר הטוב), שם שניתן אולי כסגולה נגד פגיעתו של "שר רע", כלומר, שד מזיק המבקש להרע לבני האדם.

בדרך להר דבורה

כדי להגיע להר דבורה ניסע בדרך נוף יער בית קשת מכיוון נצרת עילית (דרך הגליל). לאחר כקילומטר, בעיקול החד של הדרך, מתנוסס קיר בולט שקצהו העליון מעוגל. הקיר מנציח את וינסטון צ'רצ'יל (1874­-1965), ראש הממשלה המפורסם של בריטניה בימי מלחמת העולם השנייה. היער בסביבה ניטע בתרומת יהודי בריטניה שביקשו להנציח כאן את שמו. מול קיר ההנצחה הכשירה קק"ל חניון ובו מתקני כושר גופני.
שלושה ק"מ מפרידים עתה בינינו לבין מרגלות הר דבורה. כדי ליהנות מהנוף המרהיב סעו לאט ועצרו במקומות שאפשר לעשות זאת. הדרך עוברת בראש המתלול הזקוף הגובל בעמק יזרעאל, והנוף מרהיב. בערך באמצע הדרך תוכלו להשקיף בעת ובעונה אחת על הר דבורה ועל התבור שמאחוריו.

צומת דרכים ושבילים

נחנה את הדרך במעגל תנועה שבו נפגשת דרך הנוף של יער בית קשת עם הדרך העולה ימינה להר דבורה. לכאן מגיע גם שביל ישראל, שבא מצפון ועולה להר דבורה. שביל רגל נוסף יורד מכאן לערוץ נחל ברק, המתחתר בסלעי הגיר הקשים של מדרון הרי נצרת ויוצר קניון קטן, מכוסה חורש ים תיכוני. השביל, מסומן בצבע אדום, יורד לבקעת כסולות ומגיע לדרך הסלולה המקשרת בין אכסאל לדבוריה.
השמות הר דבורה ונחל ברק אינם מקריים. הם מנציחים את עלילות הקרב של ברק בן אבינעם בצבאו של יבין מלך כנען. על פי הסיפור המקראי הזעיקה דבורה הנביאה את ברק כדי שיעמוד בראש צבא שבטי נפתלי וזבולון. בקרב שהתחולל למרגלות הרי נצרת הביסו שבטי ישראל את צבאו של יבין, שבראשו עמד סיסרא (שופטים ד-ה).

במעלה הר דבורה

מי שמוותר על המסלול הרגלי לראש הר דבורה יוכל להגיע לשם בדרך עפר שאורכה כ-2 ק"מ. אנו נעלה ממעגל התנועה בשביל ישראל המטפס אל ראש ההר. לאחר כ-200 מ' ניעזר בפשפש כדי לחצות גדר בקר.
השביל עובר תחילה ביער פארק של אלון התבור. אנו צועדים במדרון הפונה צפונה ועל כן שוררת בו לחות גבוהה יחסית. בתנאים כאלה אנו מצפים למצוא חורש של אלון מצוי. לא נותר לנו אלא להניח שחורש האלון המצוי הושמד בשלב כלשהו ושזרעים של אלון התבור, עץ הצומח באזור בשפע, השתלטו על המדרון.
מי שיתבונן היטב בצמחייה יגלה בכל זאת פה ושם פרט קטן של אלון מצוי. בחורף ובאביב תגלו כאן שפע של פריחה עם לא מעט מינים של דבורניות וסחלבים, ובשאר עונות השנה תמצאו כאן אזוב מצוי, סירה קוצנית, עוזרר קוצני ואלת המסטיק.
לאחר כ-250 מ' מתווספים גם עצי אורן ירושלים שנטעה קק"ל בהר. מיד אחר כך נפגוש בדרך יער. נפנה ימינה ומיד שמאלה בעקבות סימוני שביל ישראל. כך נטפס כחצי קילומטר עד לדרך עפר ונחצה גם אותה. עצי אורן קנרי מבשרים לנו שאנו קרובים מאוד לפסגה, המוקפת כולה בדרך עפר רחבה. התגברנו על הפרש גובה של כ-140 מ'.

אנדרטת אליזבט ופיליפ

בראש ההר, בלב רחבה מרוצפת, ניצבת אנדרטה גדולה ובה כתובת הקדשה לרגל חתונת הכסף של אליזבט השנייה, מלכת בריטניה, ובחיר ליבה הנסיך פיליפ. היער שמסביב ניטע בתרומת קהילות יהודי בריטניה, והם שבחרו להנציח כך את הזוג המלכותי, שנישא בשנת 1947.
מדרום לאנדרטה, בצל עצי יער, הציבה קק"ל חניון פיקניק ובו שולחנות נגישים לאנשים עם מוגבלויות. שני ספסלים שמוצבים ממזרח לאנדרטה צופים על התבור.

הדרך חזרה

נמשיך בעקבות שביל ישראל במורד דרך העפר הרחבה, המשמשת את המכוניות העולות להר. לאחר כ-150 מ' נפגוש בדרך מסומנת בסימון אדום היורדת שמאלה. מי שרוצה לקצר את המסלול, יכול לרדת למרגלות הר דבורה בדרך הזו.
אנו נמשיך בעקבות שביל ישראל במורד דרך העפר עוד כ-800 מ' ונפנה שמאלה בדרך עפר משובשת. הדרך עוברת בלב יער מחטני של קק"ל. נצעד כך כקילומטר ונפגוש בדרך עפר (סימון שחור) היורדת ימינה לדבוריה. עוד כמה צעדים היישר לפנים ואנו מוצאים את עצמנו בדרך הנוף יער בית קשת. בדרך זו נצעד מערבה (שמאלה) כ-1.1 ק"מ בחזרה לרכב, אך עד לשם יש לנו הזדמנות להכיר שלושה אתרים הקשורים בצמחיית האזור.

עצי אורן מימי המנדט

במקום שבו אנו פוגשים את דרך הנוף, בצידה הדרומי, צומחת קבוצה קטנה של עצי אורן ירושלים ואורן הצנובר. שלטונות המנדט הבריטי הכריזו בשנת 1926 על הר דבורה שמורת יער והם לא רק נאה דרשו אלא גם נאה עשו. באותה שנה החלו הבריטים לייער את האזור, וכמה עצים מאותם ימים שרדו ליד דרך הנוף. אלה הם העצים הנטועים הוותיקים ביותר ביער בית קשת. רוב העצים הוותיקים של היער התייבשו לאחר החורפים השחונים של השנים 1979-1978 ו- 1999-1998. שלט שהציבה קק"ל מספר על העצים.

אשמר קוצני

כ-150 מ' מהאורנים, לצד כרם זיתים צעיר, צומחים שני שיחים קטנים וקוצניים. מכיוון שהם צומחים בצד הדרך, הם סופגים את אבק כלי הרכב הנוסעים ובדרך כלל חולפים על פניהם מבלי לתת עליהם את הדעת. שני השיחים האלה מייצגים את האשמר הקוצני – צמח נדיר מאוד בישראל.
אשמר קוצני (בעבר שמיר קוצני) מזכיר מעט את השיזף המצוי. גם הוא ניחן בעלים מבריקים בעלי שלושה עורקים בולטים וגם מענפיו צומחים קוצים אכזריים. כל הספקות בזיהוי נעלמים כשמתבוננים בפרי דמוי הדסקית של האשמר שקוטרו כ-2.5 ס"מ, שונה לגמרי מה"תפוח" הקטן שמצמיח השיזף.
אשמר קוצני צומח רק במקומות ספורים בישראל – בין הנחלים דן לשניר, ליד הררית, באזור הר תירען ולאחרונה נמצא גם בנחל יפתחאל. השיח נפוץ מאוד בבלקן במקומות שבהם החורש הטבעי הושמד.

עצי הארז

ליד שיחי האשמר מסתעפת מערבה מדרך נוף בית קשת דרך עפר מסומנת אדום העולה להר דבורה. במרחק של כ-200 מ' מדרך הנוף צומחת חלקה קטנה של עצי ארז שנטעה קק"ל. הגליל התחתון אינו בית הגידול הטבעי של הארז, אבל העצים מחזיקים מעמד ולאט לאט הופכים בני בית.
עתה, לאחר כל אלה, אנו יכולים להמשיך בדרך הנוף ולשוב לרכב.

איך מגיעים?

נוסעים לנצרת עילית לרחוב דרך הגליל. בקצה הרחוב נכנסים לדרך נוף יער בית קשת. נוסעים בדרך היער כ-4 ק"מ ומגיעים למעגל התנועה שממנו עולה דרך העפר להר דבורה. כאן מתחיל ומסתיים המסלול הרגלי.

מידע נוסף

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: חנה מדר וניר רכס - קק"ל
פורסם בתאריך: 23.8.18
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)