יער ניר משה

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • מרכז שפלת יהודה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
נוף בדרך הנוף. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יש חדש ביער ניר משה, שנקרא על שמו של המושב הסמוך אליו, במערבו של הנגב. בתרומת קק"ל שווייץ זכה היער למתיחת פנים ולשדרוג הכוללים סלילת דרכים עבירות לרכב פרטי, בניית שני חניונים, ספסלי מצפורים ושילוט הכוונה. אם אתם בסביבה או רוצים לחזות בפריחת הכלניות המרהיבה, אתם מוזמנים לבלות כאן.

כמה מילים על היער

יער ניר משה הוא יער קטן למדי המשתרע על פני 923 דונם. זהו חלק מיער השובלים, יער פזור הנטוע בצידי ערוצי הלס הרדודים שבאזור כדי למנוע מהגשמים לסחוף את הקרקע ולפגוע בשדות המעובדים. קק"ל החלה בנטיעת היער בשנות ה-50 של המאה ה-20. הנטיעות חודשו בשנות ה-90. העצים העיקריים ביער הם מינים שונים של אורן ושל איקליפטוס, ברוש, שיזף וטטרקליניס – עץ מחט דומה לברוש שמוצאו מצפון אפריקה. בערוצים, הזוכים לכמויות גדולות יחסית של מים, רואים לא מעט עצי שיטה כחלחלה, הנחשבת לעץ פולש. פה ושם גיוונו הנוטעים את היער בפרטים בודדים של חרוב, אשל הפרקים, שקמה וקזוארינה.

צמחייה ובעלי חיים

יער ניר משה נטוע במרחב של גבעות גליות נמוכות, מעובדות ברובן בגידולי שדה, פרדסים ומטעים. הגבעות בנויות בעיקרן חול-חמרה ומכוסות בשכבה עבה של לס. לבקשת קק"ל ערך מכון דש"א סקר אקולוגי ביער (2010) ואנשיו זיהו בו כ-200 מיני צמחים. המינים הבולטים הם השיח מתנן שעיר ובני השיח סירה קוצנית, קורנית מקורקפת, לוטמית ערבית, געדה מצויה והצמח העשבוני זקנן שעיר. פה ושם נותרו שרידים של משוכות צבר ושיחי אטד.

עם מיני הצמחים המיוחדים ביער ראוי לציין את שום תל-אביב, הפורח בפברואר ומצמיח תפרחת סגולה ונאה. צמח מיוחד אחר הוא קצח זעיר פרחים, הפורח באפריל ובמאי. בחודש פברואר מתכסה היער בכתמים יפים של כלניות, בעיקר בחלקו המזרחי והמרכזי, והוא משתלב לפיכך היטב בפסטיבל דרום אדום. ביער מתנהלת רעיית בקר.

היער והשדות החקלאיים שמסביב מעניקים מרחב מחיה לשפע של בעלי חיים. ארנבות נצפות ביער לעיתים קרובות וכך גם עקבותיהם של צבאים. כצפוי, ביער מסיירים תנים, דרבנים, שועלים וגיריות ובסביבתו נראו גם נמיות וקיפודים.

במהלך הסקר, שנמשך ימים ספורים, זוהו 37 מיני עופות. עם הבולטים שבהם נמנים החיוויאי – דורס גדול המקייץ בישראל. ביער, בראש עץ איקליפטוס, נמצא קן פעיל של חיוויאי. יער ניר משה מתפאר בשני מינים מעניינים של דורסי לילה. אחד מהם הוא אוח – דורס לילה גדול – והאחר הוא שעיר מצוי – דורס לילה קטן הדוגר על עצים. בגבולו המזרחי של היער נמצא קיר קינון של שרקרק מצוי – ציפור צבעונית ויפה המקננת במחילות שהיא חופרת בקירות סלע רכים.

פסל חלילי הרוח

משער מושב ניר משה נוסעים כ-250 מ' צפונה בדרך עפר רחבה ומגיעים לפינה הדרומית-מזרחית של היער. כאן, בצומת הדרכים, מקדם את פני הבאים שלט מבואה של קק"ל. מי שיפנה שמאלה, יגיע מיד לחניון העליון ביער, אבל אנחנו נמשיך בשלב זה היישר לפנים, אל הפסל הסביבתי חלילי רוח, יצירתו של האמן דוד יסעור. הפסל נחשף לציבור ב-26 בספטמבר 2017 במעמד טקס החנוכה הרשמי של היער המחודש.

הפסל עשוי מסגרת עץ הנעוצה במשטח חצץ ורדרד. מהמסגרת משתלשלות 14 שפופרות מתכת שונות זו מזו באורכן, המזכירות במראן קסילופון. בין השפופרות תלויים שבעה "ענבלים" עגולים. כאשר הרוח נושבת, מכים הענבלים בשפופרות ונשמעת מנגינה נעימה. "חשבו טוב, דברו טוב, עשו טוב ותהא רוח טובה שורה בכם", כתב האמן בכתובת חקוקה על אבן, שנמצאת ליד הפסל.

ספסלי מצפורים

הפסל מוצב בשולי היער, במדרון הנהנה ממשבים קלים של רוח ומנופי שדות מעובדים ועצים המלווים ערוצים. מי שרוצה להשקיף על הנוף ביתר נוחיות מוזמן להמשיך בנסיעה צפונה עוד כ-700 מ' ולהגיע לספסל רחב שנחבא בין העצים, משמאל לדרך. שביל קצרצר מוביל אליו. יצחק לוגסי, רכז החניונים של אזור מערב הנגב בקק"ל, הציב ספסל נוסף במרחק של כ-250 מ' הלאה, במורד הדרך. הספסל הזה והדרך אליו נגישים לאנשים עם מוגבלויות. אלה הן שתי פינות יפות "לתפוס ראש" וליהנות מהשלווה.

החניונים

מהספסל הנגיש נמשיך במורד הדרך צפונה ואחרי כ-300 מ' נגיע לצומת דרכים. הדרך שממשיכה היישר לפנים יוצאת מתחום היער ומגיעה לאחר כ-2 ק"מ לכביש 334, ממש למרגלות חורבות הכפר הוג'. אנו נפנה שמאלה ונגיע לאחר כ-300 מ' נוספים לעוד צומת דרכים. אפשר להמשיך היישר לפנים ולנסוע בדרך המקיפה את היער כולו. אנחנו, לעומת זאת, נפנה שוב שמאלה וניסע במעלה הדרך המיוערת.

לאחר כקילומטר שוב נגיע לצומת דרכים. מי שיפנה מערבה, יגיע לחניון התחתון – חניון קטן ואינטימי ובו שולחנות ספורים, אחד מהם נגיש. מי שימשיך לנסוע במעלה הדרך יגיע חיש קל לחניון העליון – חניון גדול יותר ובו כתריסר שולחנות, שלושה מהם נגישים. בשני החניונים יש ברזים של מי שתייה.

החניון העליון נמצא קרוב למאוד לכניסה ליער.

שביל הליכה

דרך הנוף המלווה את יער ניר משה משמשת גם שביל הליכה לחובבי טיולים ברגל ולחובבי "הליכת בריאות". אנא, הקפידו לצעוד בשולי הדרך, משום שגם המבקרים המטיילים ביער ברכב משתמשים בדרך.

קרדיטים
 
כתיבה וצילום: יעקב שקולניק
תודה לגלית בוזגלו, רכזת קהילה ויער במערב הנגב, וליצחק לוגסי, רכז החניונים במערב הנגב, על עזרתם הרבה בהכנת הכתבה.
מעודכן לתאריך: ינואר 2021.
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar רונית כהן
23/01/2023 00:27
יש לי שאלה
האם ניתן להכנס ליער ניר משה עם אוטובוס מטיילים?

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים מישור חוף הנגב (גיליון מס' 13)