מרכז צפרות חדש ביער ראש ציפור

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • מרכז
  • 1-2 שעות
  • עומס כבד
מראה כללי של מרכז הצפרות ביער ראש ציפור. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

בשורה לעופות הנודדים ולחובבי הצפרות בישראל: קק"ל השלימה לאחרונה את הקמתו של אתר צפרות חשוב.

הפארק היפהפה נמצא ביער ראש ציפור, על גדות הירקון, בלב גוש דן הסואן. קרן קימת לישראל, שהקימה את הפארק בסיוע ידידיה באוסטרליה ובעזרת עיריית תל אביב וכנפי קק"ל – רשת הצפרות הארצית של קרן קימת לישראל – מתכוננת לקליטת המבקרים בו בשיתוף עם מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע.

איך מגיעים?

פארק הצפרות הוא חלק מגני יהושע. הדרך הנוחה להגיע למקום ברכב היא מרחוב רוקח ברמת גן. מול בית מספר 74, ליד החווה החקלאית, מסתעפת מערבה דרך סלולה שמגיעה לאחר כ-100 מ' לרחבת חניה גדולה. שער הכניסה לפארק הצפרות נמצא מעבר לה. החניה והכניסה לפארק הצפרות ללא תשלום.

שעות פתיחה

פארק הצפרות פתוח בכל יום עד רדת החשכה שבעה ימים בשבוע.

כמה מילים על יער ראש ציפור

יער ראש ציפור משתרע במרחב שבין מפגש הנחלים ירקון ואיילון וצומחים בו בעיקר עצי איקליפטוס וסיסם. השטח, המשתרע על פני כ-500 דונם, הוא חלק מגני יהושע. במפה השטח מזכיר בצורתו ראש ציפור ומכאן שמו, ומרכז הצפרות שנולד עתה במקום מעניק משנה תוקף לשם...

קרן קימת לישראל החלה לנטוע במקום יער בשנות ה-50. היא המשיכה במלאכה בשנות ה-80, ועם הזמן הפכה אותו ליער עירוני. יש כאן שני מסלולים מעגליים באורך שני קילומטרים, אחד לרוכבי אופניים ושאר אמצעי תחבורה בלתי ממונעים והשני מיועד להולכי רגל. קק"ל הכשירה כאן גם רחבת אירועים, נקודת מצפור ומתחם גן הרפתקאות, שבו הציבה חברת גני יהושע מתקני משחק.

בשטח היער שוכן אתר שבע טחנות, שבו נחשפה טחנת הקמח המערבית מבין הטחנות שפעלו בכוח מי הירקון עד שנת 1936. באחד ממבני הטחנה היו שבעה זוגות ריחיים ועל שמם נקרא האתר. בשולי היער נמצא תל גריסה (הר נפוליון), ומראשו נשקפת תצפית מרהיבה על גוש דן.

על ציפורים ואנשים

בנובמבר 2016 נערך במרכז הצפרות טקס הסרת הלוט מהשלטים שהוצבו במקום לכבודם של מארק ואווה ביסן מאוסטרליה, שהרימו תרומה נכבדה להקמתו של הפארק. באותו מעמד נזכר מארק ביסן בן ה-93 בפגישה שערך עם דוד בן-גוריון בשדה בוקר. "מה צריך לעשות כדי להפוך את הנגב למקום פורח, שאלתי את בן-גוריון", סיפר ביסן לנוכחים. "והוא ענה לי: צריך שיהיו כאן ציפורים. אם יהיו ציפורים, יבואו גם אנשים".

גוש דן אינו הנגב. חיים כאן לא מעט אנשים. הגיעה השעה לדאוג כאן גם לציפורים, וזה בדיוק מה שעושה מרכז הצפרות החדש. "בסתיו מגיעות לחופי ישראל ציפורים נודדות רבות שעושות את דרכן מאירופה לאפריקה", מסביר ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל.

"זיהינו ציפורים רבות שבמהלך הנדידה עפות מקפריסין לאזור גוש דן. לכן היה חשוב לנו לבנות בית גידול עשיר ולספק לעופות הנודדים תחנה למנוחה ולתדלוק. זה חשוב במיוחד בגוש דן, האזור הצפוף ביותר במדינה וגם האזור הצפוף ביותר בישראל במינים פולשים כגון המיינה ההודית והזרזיר הבורמזי, הנראים בהמוניהם ביער ראש ציפור".

למען הציפורים

מרכז הצפרות החדש נבנה בעצה אחת עם אנשי החברה להגנת הטבע וכנפי קק"ל, בתכנונו של לב וקסמן ממשרד גדעון שריג לב וקסמן – אדריכלות נוף. זהו פארק טבע מלאכותי המשתרע על פני כ-30 דונם. מחצית מהשטח מוקדשת למערך של מגוון גופי מים – יש אגם ובמרכזו אי קטן, תעלות מים, אזור של אחו לח וחלק המדמה ביצה. מגוון בתי הגידול נועד לספק את התנאים הדרושים למגוון רחב של מיני ציפורים.

בתשתית האגם מפוזרות אבנים בשלל צורות המעניקות מסתור לדגים שחיים באגם ומעודדות את התרבותם. כל מיני הדגים שבאגם הובאו מאזור מקורות הירקון באישור רשות הטבע והגנים. פארק הצפרות הוא מרחב מחיה נוסף לדגי מים מתוקים המשמשים גם מקור מזון חשוב בתפריטם של עופות מים.

ביצות נחשבות למטהר מים טבעי מעולה. הצמחייה הטבעית בביצות משמשת מצע למיקרואורגניזמים שמסוגלים לפרק ולצרוך חומרים מזהמים ולשפר את איכות המים. לביצה המלאכותית שבמרכז הצפרות הועידו המתכננים תפקיד דומה. היצורים הזעירים שמתקיימים בביצה המלאכותית יטהרו מי קולחין שיוזרמו לגופי המים שבמרכז הצפרות ויטהרו אותם ממזהמים שמפעל הטיהור אינו מסוגל לטפל בהם.

למען האדם

ליד רחבת החניה, קרוב מאוד לשער מרכז הצפרות, נמצאים מבנה שירותים ושולחנות פיקניק. השבילים במרכז הצפרות סלולים היטב ונגישים לאנשים עם מוגבלויות. בצד השבילים נמצאים ברזים של מי שתייה.
השבילים מובילים לשלושה ביתני תצפית גדולים ומונגשים, עשויים עץ, שנבנו בגובה מפלס המים. כל ביתן יכול לקלוט 50 איש ומצויד בחלונות, מקצתם מותאמים לגובה של ילדים ואחרים לגובה של מבוגרים, כך שהורה וילד יכולים לצפות באגם ממקום אחד. קווי המתאר המעוגלים של הביתנים משתלבים היטב בקו המעוגל של האגם ומטשטשים במידת מה את גודלם. ליד הכניסה נבנו שתי כיתות לימוד מוצלות ויש עוד שני מסתורי תצפית קטנים יותר מחוץ לגדר מתחם המרכז, שמהם אפשר לצפות בציפורים גם כשהמרכז סגור למבקרים.

גם גן בוטני

החלק היבשתי של השטח, שנמצא מחוץ לשבילי ההליכה ולאזור הטיול בפארק, מיועד ברובו לציפורי השיר הקטנות הזקוקות למזון ומנוחה בזמן נדידתן וליצירת צמחייה שתוסיף עוד למגוון בתי הגידול שבמקום. יש להניח שחלק מציפורי השיר החיות בסבכי צמחים ימצאו כאן גם תנאים נוחים לקינון.

גם מי שאינו חובב ציפורים יוכל לטייל בשבילי הגן וליהנות ממראה האגמים ומהצמחייה שניטעה במקום. האקו-הידרולוג אורי מורן תכנן בפארק 12 בתי גידול, מקצתם יבשתיים ומקצתם לחים. בפארק נשתלו כ-200 מיני צמחים. הרעיון הוא להעניק לעופות תחושה שהם נמצאים בסביבה הטבעית שלהם. איסוף הזרעים מצמחיית הבר נעשה בידי עופר הוכברג.

רוב מיני הצמחים שנשתלו כאן אופייניים לצמחיית הירקון ולקרקעות מישור החוף. במים אפשר למצוא צמחים כמו מיני ארכוביות ובהם גם ארכובית צמירה הנדירה, בוציץ סוככני, כף צפרדע אזמלנית וכדורן ענף. עם הצמחים הטבולים במים נמנים נופר צהוב, נהרונית צפה ונימפאה לבנה. הגדות מעוטרות במיני סמר, שנית גדולה ומינים רבים אחרים.

גם צמחי הקרקעות הקלות זוכים כאן לייצוג מכובד ובהם אזוביון דגול, געדה מצויה, לוטם מרווני וקורנית מקורקפת. בצד השבילים ניטעו גם עצי בר ועצי בוסתן כגון רימון, חרוב ושיזף, שמפירותיהם ייהנו ציפורים ואנשים גם יחד. הגישה הזו מיושמת במקומות נוספים בפארק גני יהושע ובמרחב הירקון כולו.

ביקור בפארק הצפרות

פארק הצפרות רק החל לפעול, אך כבר עכשיו נראה כי המערכת הביולוגית שלו מראה סימנים ראשונים של חיוניות. ביולי 2017 נשמעו קרקורים של צפרדעים מתוך המים. הדגים מתרבים, וגם להקה נאה של ברכיות, על גוזליהן, שחו במי האגם.

הפארק פתוח בשעות האור שבעה ימים בשבוע. הכניסה ללא תשלום. בעתיד יפעל בפארק צוות הדרכה משותף לכנפי קק"ל ולחברה להגנת הטבע ויהיה אפשר להזמין סיורים מודרכים בתשלום.

קרדיטים

כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק וירון צ'רקה
פורסם בתאריך: 30.8.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גוש דן וחוף פלשת (גיליון מס' 10)

מפת גוגל