מצפים ביער שווייץ

שני מצפים המשקיפים על הכנרת והנוף סביב

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
מצפור קרל לוץ. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שלושה מצפים מרהיבים לאורך דרך הנוף ביער שוויץ.

איך מגיעים?

הוראות הגעה למצפה אורון שאול

מכביש פוריה-כנרת (כביש 7677) פונים צפונה לעבר אכסניית הנוער פוריה. המצפה נמצא ממש בכניסה הדרומית לדרך הנוף שביער שווייץ, מעט לפני האכסנייה.

הוראות הגעה למצפה קרל לוץ

לרכב פרטי: חונים במצפור התלת-מפלסי שלצד דרך הנוף וצועדים כ-300 מ' במעלה דרך עפר למצפה קרל לוץ (מחסום אינו מאפשר מעבר רכב).
לאופניים: דרך עפר שיוצאת דרומה ממעגל התנועה שבשדרות ספיר (טבריה עילית, ליד המבואה של שביל האופניים צופה כנרת. נוסעים בדרך 1.2 ק"מ ומגיעים לחניון הלילה ולמצפה קרל לוץ שלידו.

הוראות הגעה למצפור יער שוויץ

מצפון: מצומת ספיר דרך שדרות קק"ל.
מדרום: מצומת האכסניה בפורה ומתצפית אורון שאול ליער שוויץ

מצפה אורון שאול

מצפה אורון שאול נמצא ליד הכניסה לדרך נוף יער שווייץ, בנקודה הצופה על הנוף המרהיב של עמק הירדן, הכנרת, הגולן והחרמון. מכאן גם רואים היטב את המדרון הזקוף של יער שווייץ הצונח בתלילות אל הכנרת. מדרון תלול כל כך עשוי לקרוס ולסכן את מי שנמצא למרגלותיו, וכך אכן קרה בשנת 1934. גשם עז גרם למפולת בוץ גדולה, וזו הציפה את טבריה והביאה למותם של 25 מתושבי העיר.

אגף הייעור של שלטונות המנדט החל בנטיעות כבר בשנת 1927. בשנת 1941 הכריזו שלטונות המנדט על היער כעל אזור מיוחד על פי פקודת הסחף. מאוחר יותר קיבלה על עצמה את המשימה קרן קימת לישראל וייערה את היער במגוון רחב של עצים ושיחים.

סמ"ר אורון שאול

סמ"ר אורון שאול (2014-1993), לוחם בגדוד 13 של גולני, נהרג בקרב המר שהתחולל בשג'אעיה שבעזה בעת מבצע צוק איתן. ב-20 ביולי 2014 נכנסו כוחות צה"ל לשכונה כדי להרוס תשתיות לחימה של ארגון חמאס ובכללן משגרי רקטות ומנהרות. עם הכוח נכנסו שני נגמ"שים מהדגם המיושן M-113 (זלדה), שרמת מיגונו נמוכה. אחד הנגמ"שים נתקע וספג פגיעה של טיל. שישה מהלוחמים שהיו בו נהרגו, ואורון שאול הוכרז נעדר. ב-25 ביולי 2014 קבע צה"ל שאורון הוא חלל שמקום קבורתו לא נודע.

אורון שאול היה תושב פוריה. המצפור לזכרו צופה על הנופים שאהב כל כך וראה מדי יום בילדותו.

המצפור פותח בתרומתם של ידידי קק"ל בשווייץ.

מצפור קרל לוץ

מצפור קרל לוץ נמצא בחלק הצפוני של יער שווייץ, מעל המצפור התלת-מפלסי. קק"ל התקינה במקום רחבת תצפית מקורה בפרגולה הצופה אל הנוף של הכנרת והגולן. המצפור נועד לשרת בעיקר את צועדי שביל ישראל ואת רוכבי שביל צופה כנרת, שכן המצפור התלת-כנפי הסמוך מרוחק יחסית מהשביל. ליד המצפור הכשירה קק"ל חניון לילה ובו משטחי חצץ סקוריה, נוחים לפרישת שק שינה וללינת שטח נעימה.

המצפור מעניק מבט על המדרון שלמרגלות טבריה עילית. כאן אפשר לראות פרטים של איקליפטוס המקור, ששרדו מנטיעות שנות ה-50. עצים רבים לא התפתחו היטב בעיקר בשל אי התאמה לתנאי האקלים והקרקע, שריפות, כריתה ורעייה בלתי מבוקרת.

בשנות ה-60 שינתה קק"ל את המצב ביער, הסדירה מערך ניקוז שמגן על הקרקע מפני סחיפה ונטעה מיני צמחים מתאימים יותר לסביבה ובראשם טטרקליניס מרובע – עץ מחט קטן שמוצאו ממערב הים התיכון, בעיקר צפון אפריקה. חידוש נוסף היה נטיעת השיח הגדול כסיה, שצומח ביער בהצלחה. עוד ניטעו מינים מיוחדים של איקליפטוס ושל עצי שיטה וכן עצי חורש ים-תיכוני. בחניון הלילה ניטעו עצי חרוב ואלון שמחזיקים מעמד היטב.


קרל לוץ, חסיד אומות העולם

קרל לוץ (1975-1895) היה דיפלומט שווייצרי. בשנים 1941-1935הוצב בקונסוליה השווייצרית שביפו כסגן קונסול והפך לאוהד של התנועה הציונית. בתפקידו זה מנע מהבריטים לגרש כ-2,000 יהודים שעלו מגרמניה לארץ ישראל.

בינואר 1942 החל קרל לוץ לכהן כסגן קונסול בשגרירות שווייץ בבודפשט. עד שגרמניה כבשה את הונגריה (מארס 1944) סייע לוץ לכ-10,000 ילדים וצעירים יהודים לעלות לארץ ישראל. ב-15 במאי 1944 החלו הגרמנים לשלוח את יהודי הונגריה לאושוויץ, ובתוך כחודשיים שלחו אל מותם כ-450 אלף יהודים. לוץ לא עמד מנגד. לאחר משא ומתן עם פקידים נאצים, ובהם אדולף אייכמן, ניפק קרל לוץ כ-8,000 כתבי חסות שווייצרית לכל יהודי שהחזיק אשרת עלייה.

בהמשך "הרחיב" את החסות גם לבני משפחותיהם והעניק הגנה לכ-30 אלף יהודים. בנוסף לכך זייף אלפי כתבי חסות על נייר שנגנב ממשרד האס-אס. הוא גם רכש יותר מ-70 בתי דירות, פרש עליהם חסות שווייצרית והעביר אליהם אלפי יהודים שהחזיקו בכתבי החסות שלו.

השגרירות השווייצרית הסתייגה מפעילותו, ולכן אחרי המלחמה מילא לוץ רק תפקידים זוטרים. לוץ, שהציל יותר מ-60 אלף יהודים, היה מהראשונים שזכו לתואר חסיד אומות העולם. שני המצפורים ואתרי יער שווייץ פותחו בתרומתם של ידידי קק"ל בשווייץ.

המצפור פותח בתרומתם של ידידי קק"ל בשווייץ.

מצפור יער שוויץ

יער שוויץ ניטע ע"י שלטונות המנדט ולאחר קום המדינה עבר לאחריות ולהמשך ניהולה של קק"ל.

על מנת לשמור על העיר טבריה מפני סחיפת קרקע בחורפים, ניטע יער המכסה את המדרון התלול היורד מרמת פוריה לטבריה ולכנרת. שיאי המתלול של היער נישאים לגובה של יותר מ 400 מטר מעל הכנרת, ומהם נשקפים נופים מרהיבים של הכינרת, החרמון והרי הגליל. העיר טבריה, הממוקמת למרגלותיו הצפוניים של היער, פרושה ככף יד מתחת.

בשנות ה-60 של המאה ה-20 הסדירה קק"ל מערך ניקוז שהתבסס על ערוצי זרימה שתוכננו כתעלות הטיה, יחד עם מעברים איריים לאורכן. ביער נטעו עצים ושיחים מותאמים לשטח ועוברת בו דרך נוף באורך 6 ק"מ ולאורכה חניונים ותצפיות.
 
המצפור הגדול ביער שוויץ הינו אתר משמעותי לאורך הדרך והוא נבנה כנקודת תצפית למטיילים ב-1986 בתרומת קק"ל שוויץ. לאורך השנים שופץ ושודרג האתר ושינה את פניו בהתאם לצרכי המטיילים ותנאי השטח, ולאחר שהפך לאתר לא בטיחותי פורק וביוני 2022 הסתיים תהליך עבודה של 3 שנים ובמקום נבנה מצפור מרחף, הנותן את התחושה של תצפית בין שמיים וארץ. המצפור בנוי על כלונסאות נטועות בקרקע והוא מחופה אבן בזלת מקומית, מקורה בפרגולה עם חיתוכי עלי אקליפטוס המאפיינים את יער שוויץ.

במצפור הושקעו כ- 2.5 מיליון ש"ח, כמיליון מתוכם תרומת קק"ל שוויץ.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
ייעוץ מקצועי: עוזי אליהו, יערן יער שווייץ, קק"ל
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
עודכן בתאריך: דצמבר 2023

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)

מפת גוגל