מסלול טיול בהר אחים

דרך נוף לרכב פרטי החושפת את נופי הגליל
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 10 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
תצפית מהר אחים לעבר סכנין. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הר אחים מתנוסס במרכזו של רכס יוטבת, בלב הגליל התחתון. שביל קצרצר היוצא מחניון קק"ל שבמדרון הדרומי של ההר משקיף על הנוף המרהיב של בקעת בית נטופה. מפסגת ההר, לעומת זאת, נשקפים הנופים המרהיבים של בקעת סכנין והרי הגליל העליון.

איך מגיעים?

מצומת יודפת (כביש 784) פונים מזרחה בכביש 7955 לכיוון הררית. חולפים על פני הכניסה ליודפת ותל יודפת וממשיכים עוד כ-4.5 ק"מ לדרך הגישה היורדת ימינה לחניון הר אחים.

גיאוגרפיה

הר אחים שוכן בלבו של רכס יוטבת (הרי יודפת) – רכס שאורכו כ-14 ק"מ החוצה את הגליל התחתון התיכון למלוא רוחבו מאזור עילבון עד הר עצמון ואזור שגב. בחלקו המערבי מסתעף הר עצמון מהרכס המרכזי, וביניהם מפרידה בקעת יודפת הקטנה.

הגליל התחתון נוצר כקמר גדול אחד, אך במשך הזמן יצרו בו שברים גיאולוגיים סדרה של גושים מורמים (הורסטים) המתנשאים עד 600 מ' מעל פני הים וערוכים בקווים מקבילים ממזרח למערב. בין הרכסים מפרידות בקעות הנמוכות כ-200 מ' מהרכסים שגובלים בהן. כביש 7955, המחבר את יודפת עם הררית, עובר פחות או יותר לאורך קו פרשת המים של הרכס.

בתחום הרכס שוכנים היישובים כאוכב אבו אל-היג'א, יודפת, אבטליון והררית. בהר אחים, בין יודפת לאבטליון, נטעה קק"ל יער המלווה את הכביש משני צדדיו לאורך יותר מקילומטר.

חניון הר אחים

חניון הר אחים נמצא ביער אורנים, צמוד לצדו הדרומי של כביש 7955. דרך עפר קצרה יורדת לחניון וממנה מסתעף מערבה שביל קצר ונגיש המגיע לאחר כ-100 מ' לרחבת מצפור צנועה. בדרך אפשר ליהנות מיער מעורב בעצי החורש הטבעי המאפיינים את הגליל התחתון ובראשם אלון מצוי. טיול בשביל הקצרצר והנוח מבטיח גם פריחה נאה בחורף ובאביב.

רכס יוטבת הוא גוש הנטוי צפונה. משמעות הדבר היא שמדרונותיו הצפוניים מתונים יחסית ואילו המדרון הדרומי, שבו אנו נמצאים, מתנשא בתלילות מעל לבקעת בית נטופה – הבקעה הגדולה ביותר בגליל התחתון. בְּחורף ראוי לשמו מוצף חלקה המזרחי של הבקעה והמים יוצרים בה ביצה גדולה שמחזיקה מעמד כמה חודשים. תעלת המוביל הארצי חוצה את הבקעה וקל להבחין גם בה.

מעבר לבקעה נראה רכס תורען. בראש ההר אפשר להבחין בקלות ביישוב בית רימון בצד המערבי ובמגדל תצפית האש של קק"ל בצד המזרחי. למרגלות בית רימון נמצאים היישובים הבדוויים רומנה ורומת הייב ומעט לפניהם, מעבר לתעלת המוביל הארצי, נמצא גל החורבות של חורבת רומה.

בתקופה הרומאית שכן כאן היישוב היהודי רוּמא, ואנו מתעכבים עליו במיוחד משום שעל פי כתביו של יוסף בן מתתיהו, ממקום בשם זה יצאו האחים נטירא ופיליפוס, שנלחמו בעוז יוצא דופן בקרב יודפת: "...שני האחים נטירא ופיליפוס, אנשי כפר רומא, גם הם ילידי הגליל, כי קפצו אל תוך הלגיון העשירי והתנפלו בעוצם יד ובזרוע נטויה על הרומאים, עד אשר נתקו את שורותיהם, ובכל מקום אשר פנו שמה הפיצו את כל האויבים מפניהם" (תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים, ג, ז, כא). הר אחים נקרא על שם שני האחים שיצאו מרומא.

בשולי הקצה המערבי של רכס תורען נראה הקצה של בקעת בית רימון מתאחד עם בקעת בית נטופה. היישוב הגדול שמעבר לבקעה – כפר כנא – מציין את הרכס הדרומי בסדרת הרכסים של הגליל התחתון, הלוא הוא רכס הרי נצרת.

ראש הר אחים

הדרך לראש הר אחים מסומנת בסימון שבילים ירוק. כדי להגיע לראש ההר יש לצאת מחניון הר אחים לכביש 7955, לנסוע כ-450 מ' מזרחה ולפנות צפונה (שמאלה) בשולי חורשת קק"ל. הדרך מלווה את היער ומגיעה לאחר כ-400 מ' לשלט קק"ל המכריז על חלקת חניון צים (אין שולחנות פיקניק). נותרו לנו עוד כ-400 מ' עד לראש ההר. הדרך עבירה לרכב פרטי, אך עלולה להיות קשה מעט, מה גם שהגדר המגדרת כרם זיתים קטן אינה מקלה את המסע. אפשר בהחלט לחנות כאן ולהמשיך לצעוד ברגל לראש ההר, מהלך עשר דקות לכל היותר.

פסגת הר אחים היא במה גדולה המתנשאת 521 מ' מעל פני הים. ההר בולט היטב מעל סביבתו והוא מעניק את אחת מנקודות התצפית היפות ביותר בגליל.

למרגלותינו נמצאת בקעת סכנין ובמרכזה העיר עראבה. ממערב לה, בתחום הבקעה – העיר סכנין וממזרח לעראבה, עדיין בתחום הבקעה – דיר חנא. מעבר לו נראה רכס הרי שגור, ובולטים במיוחד הר חזון (584 מ') והר כמון (602 מ'), הגבוה בהרי הגליל התחתון. מול הר אחים, מעבר לעראבה ולהר חילזון, מתנשא הרכס הגדול של הר כמון וממערב לו רכס גילון. בין שני הרכסים מבצבצים בתי העיר כרמיאל ומעבר להם הרי הגליל העליון – מתלול צורים, גוש הרי מירון והעיר צפת.

לא רע בשביל הר אחד שקל מאוד לגשת אליו ולבקר בו.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: פנינה לבנון, רכזת קהילה ויער גליל מערבי כרמל, קק"ל
פורסם בתאריך: 5.10.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גליל תחתון (גיליון מס' 3)

מפת גוגל