פריחת החלמוניות ביער להב

  • בסיסית
  • סתיו
  • דרום הנגב הצפוני
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
חלמוניות ביער להב. צילום: טלילה ליבשיץ
  • סוג המסלול

החלמונית הגדולה היא "מבשרת הסתיו" הרשמית של הנגב. הפרחים הגדולים והיפים, הצמודים לקרקע, משמחים את לבו של כל חובב טבע. בדרום הארץ, על רקע הקרקע החומה והיבשה, החלמונית הגדולה יפה שבעתיים. בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר תוכלו ליהנות מפריחה נאה ב"עמק החלמוניות" - גיא קטן בין גבעות גורל, היורד אל חלקת יער שנטעה קק"ל. רצה הגורל ודווקא הגיא הקטן הזה זכה בשפע של חלמוניות.

המסלול ביער להב

אנחנו נמצאים בשולי יער להב, הנטוע כאן בגבעות גורל. מהחניון יוצא שביל באורך כמה מאות מטרים, שמגיע לגיא קטן ובו אוכלוסייה מרשימה של חלמוניות הצומחת בין שיחים קטנים של סירה קוצנית וצמחי ספר מדבר אחרים. השביל מעגלי וחוזר לנקודת המוצא.

כמה מילים על החלמונית הגדולה

חלמונית גדולה היא בת למשפחת הנרקיסיים. כשאר בני המשפחה, גם לחלמונית יש בצל שבו נאספים חומרי מזון הנאגרים בחורף, העונה שבה הצמח מצמיח עלים ומייצר מזון. בעונת היובש הבצל נכנס לתרדמה.

חומרי המזון הנאגרים בבצל מאפשרים לחלמונית לכוון את הפריחה למועד הנוח לה. החלמונית, כך מסתבר, מעדיפה לפרוח דווקא בעונה הקשה, בסתיו, עוד לפני הגשם. היא מצמיחה פרחים גדולים, אחד או שניים לכל בצל. לכל פרח שישה עלי עטיף גדולים, שאורכם מעל פני האדמה ארבעה עד שמונה ס"מ. עלי העטיף ערוכים בשני דורים (מעגלים). שלושת העלים של הדור החיצוני מסתיימים בבליטה.

הפרחים מצטיינים בצבע חלמון עז, מרהיב עין. הפרח הבודד חי כשבוע. מכיוון שהחלמונית נוהגת לצמוח באוכלוסיות גדולות, פריחתה מרשימה מאוד ולכן אנו שמחים כל כך לעלות לרגל לאתרי הפריחה של הצמח המיוחד הזה.

חלמונית גדולה היא צמח מוגן, ומובן שאין לקטוף אותו או לפגוע בו בכל דרך אחרת. כלל זה כוחו יפה גם באשר לפרחים שטרם זכו להגנה.

עוד בסביבה: שביל הזהב ביער להב

מוקד נוסף של פריחת חלמוניות נמצא ב"שביל הזהב" שבחורבת אבו חוף. כדי להגיע לשם יש להמשיך בכביש 31 מזרחה עוד כ-3 ק"מ ולפנות צפונה (שמאלה) בדרך הסלולה המובילה לעובי יער להב.

היער משופע באתרים מעניינים ובהם מרכז ג'ו אלון המציג את המורשת הבדואית. עוד ביער – חניונים ומסלול לרכיבת אופניים.

"שביל הזהב" שבחורבת אבו חוף הוא מסלול מעגלי קצר העובר לצד מערת מגורים קדומה, גת להפקת תירוש ליין, מחצבה ושרידי קולומבריום – מבנה בעל כוכים קטנים לגידול יונים.

בדרך כלל מבני קולומבריה נחצבו בסלע, אך כאן מדובר במבנה של ממש. בסוף אוקטובר ובראשית נובמבר צובעות מאות חלמוניות בכתמי זהב את המדרון הסמוך לקולמבריום.

למרגלות חורבת אבו חוף נמצאות שתי בארות קדומות שזכו לשחזור. אחת מהן היא באר תִּלָּה מהתקופה הביזנטית. סמוך לה בערוץ קטן נחשפה באר מהתקופה הכלקוליתית (4,500-3,330 לפנה"ס), מהקדומות שנמצאו בארץ.

למידע אודות סינגל יער להב

קרדיטים
 
תודה לטלילה ליבשיץ, מנהלת מחלקת קהילה ויער במרחב דרום קק"ל, על עזרתה בהכנת הכתבה.

כתיבה:
יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק, טלילה ליבשיץ
מידע מקצועי: טלילה ליבשיץ, מחלקת קהילה ויער, צפון הנגב קק"ל
מפה: טלילה ליבשיץ, מחלקת קהילה ויער, מרחב דרום קק"ל, ואביגדור אורגד
הערה: המפה כוללת רק את אתר החלמוניות ביער יתיר
פורסם בתאריך: 2.11.2011
עודכן בתאריך: 29.11.2015
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 15 הנגב התיכון