יער חגית (יער לקוחות חברת החשמל)

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • צפון כרמל ומנשה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שביל האנרגיות המתחדשות. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל חדש נולד ביער חגית – שביל האנרגיות המתחדשות. זהו שביל קצר המשקיף על תחנת הכוח חגית שלאורכו מוצבים שלטים המסבירים על האפשרויות השונות להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים. הגישה לשביל מחניון חגית.

איך מגיעים?

נוסעים מצומת אליקים מערבה בכביש 70. במרחק של כ-4.5 ק"מ מהצומת פונים ימינה (צפונה) בדרך הסלולה המובילה לתחנת הכוח חגית (יש שילוט). נוסעים בדרך הסלולה כ-350 מ' ופונים ימינה בדרך עפר, המגיעה לאחר כ-500 מ' לחניון.

למען הסביבה

יער חגית משתרע ברמת מנשה על פני גבעות המקיפות את תחנת הכוח חגית מצפון לנחל תות (ואדי מילח), ולכביש 70 הסלול בעמק הנחל. היער נחנך באפריל 2012 והוא נולד כמחווה ללקוחות חברת החשמל המצטרפים להסדר משלוח חשבון החשמל בדואר האלקטרוני. לקוחות אלה מסייעים לחיסכון ניכר בנייר ותורמים לאיכות הסביבה.

חברת החשמל מגישה ללקוחותיה מדי חודשיים כ-2.5 מיליון חשבונות חשמל. כל 100 אלף לקוחות המצטרפים להסדר חוסכים מדי שנה בשנה משלוח של כ-600 אלף חשבונות ונייר במשקל של כ-12 טונות, שלייצורו דרושים כ-200 עצים. בחברת החשמל ובקק"ל מקווים שלקוחות נוספים יבינו את היתרונות הגלומים בקבלת חשבון חשמל בדואר האלקטרוני ואת המשמעות הסביבתית הגלומה בכך.

היער ותחנת הכוח שאבו את ההשראה לשמם מעין חגית, הנובע מעט ממזרח לתחנה בתחומה של החווה החקלאית צבר. בחורף זורמים מי המעיין הקטן בנחל חגית. סמוך לו נמצאו בחפירה ארכיאולוגית שרידים של מבנה מהתקופה הרומית. מימיו של מעיין נוסף, עין קטינה, נאספים לבריכה קטנה שנמצאת סמוך לפינה הצפונית-מערבית של תחנת הכוח. איכות מי המעיינות נבדקת באופן שוטף, משום שהם זורמים לשמורת נחל תות (ואדי מילח').

תחנת הכוח חגית מייצרת 1,400 מגה ואט חשמל באמצעות גז טבעי, דלק ידידותי לסביבה. התחנה בנויה במדרון המסתיר אותה מעין הנוסעים בכביש 70. טכנולוגיות חדישות לאיסוף ניקוזים ושפכים תעשייתיים שומרות על סביבת התחנה מפני זיהום. באתר הותקנו גם אמצעים לצמצום הרעש והתאורה בלילה.

היער הוקם בתרומת ידידי קק"ל בישראל.

יער חגית

רוב העצים שניטעו ביער הם אלוני תבור שהועתקו ממקומות שבהם איימה עליהם כליה. בשטח משובצות גם חורשות קטנות של עצי מחט ותיקים יותר. כסיוע לקליטת העצים משקים אותם בשנים הראשונות לנטיעתם במים המשמשים להפקת קיטור לייצור חשמל.

אלון התבור נמנה עם העצים ששלטו בעבר בנופי רמת מנשה. פה ושם עוד נותרו במקומות אחדים ברמת מנשה עצי אלון התבור הצומחים בר ומעידים על תפארת היער הטבעי שצמח כאן. אלון התבור נוטה ליצור חורש פתוח שיש בו מרווחים גדולים בין העצים. השטחים הפתוחים שבין העצים מתכסים בצמחייה עשבונית רבה המעניקה בחורף ובאביב פריחה ססגונית בדמותן של כלנית מצויה, רקפת מצויה, תורמוס ההרים ומיני צמחים רבים נוספים.

חניון חגית

חניון חגית הוא המקום האידיאלי ליציאה למסלולי האופניים סינגל חגית ולמסלולי טיול רגלי. הוא שוכן למרגלות שביל האנרגיות המתחדשות וכולל רחבת חניה ושולחנות פיקניק.

שביל האנרגיות המתחדשות

מחניון חגית נמשכת דרך עפר המתעקלת ועולה שמאלה ומגיעה לאחר כ-100 מ' לרחבת חניה קטנה המיועדת לאנשים עם מוגבלויות. סמוך לרחבת החניה, בראש שביל האנרגיות המתחדשות, הציבה קק"ל שולחנות פיקניק.
לצד השביל, שאורכו כ-250 מ', הציבה חברת החשמל שלטי מידע המספרים על מקורות אנרגיה מתחדשים. אנרגיה מתחדשת מופקת ממקור שמתחדש ללא הרף כגון זרמי מים, רוח ושמש, בניגוד לאנרגיה המופקת ממקורות שכַּמוּתם בטבע מוגבלת כגון נפט, גז ופחם. אנרגיה מתחדשת ידידותית יותר לסביבה מכיוון שבתהליך ייצורה לא נפלטים גזי חממה.

תוך כדי הצעידה לאורך השביל מתוודעים המטיילים, באמצעות שילוט מאיר עיניים, למשאבי אנרגיה ידידותיים לסביבה:

אנרגיה מהשמש

מתקני אנרגיה סולארית ממירים את הקרינה האלקטרומגנטית שמגיעה מהשמש לאנרגיה תֶרמית, או לחשמל. כדי להפיק חשמל מקרינת השמש נחוצים תאי-שמש, הנקראים גם תאים פוטו-וולטאיים, אשר הופכים את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית. לישראל יתרון טבעי, שכן אנו נהנים מקרינת רבה של השמש. לשם הפקת חשמל בקנה מידה גדול יש צורך בשטחים נרחבים עבור המתקנים וצריך להתמודד עם מגבלה של שעות זריחת השמש ועוצמות משתנות במשך היממה ובמשך השנה, לפי העונות.

חשמל מגז טבעי

בתחנת הכוח חגית שורפים גז טבעי כדי לייצר חשמל. הגז הטבעי הוא אמנם מקור אנרגיה מתכלה, אך נחשב לידידותי לסביבה. שריפת גז טבעי מייצרת 45% פחות פחמן דו-חמצני משריפת פחם להפקת אותה כמות אנרגיה. בנוסף, שריפת הגז הטבעי גורמת לפליטות זעומות של חלקיקים וגופרית דו חמצנית ולפליטות נמוכות בהרבה של תחמוצות חנקן ביחס לפליטות משריפת פחם ודלקים נוזליים.

חשמל מאנרגיית המים

אפשר להפיק חשמל מכוח מים הזורמים בנהרות ובמפלי מים, מגלי הים ואף מהפרש מפלס הים הנובע מגאות ושפל. הפקת חשמל ממים אינה גורמת לזיהום אוויר, היא זולה ואינה מכלה משאבים. חסרונותיה העיקריים הם פגיעה אפשרית בנוף ובמאזן האקולוגי. פנחס רוטנברג, מייסד חברת השמל, החל להפעיל בשנת 1932 תחנת כוח הידרו-אלקטרית בנהריים, שניצלה את כוח המים הזורמים בירדן ובירמוך. בישראל, הענייה בנהרות גדולים, פועלות רק תחנות כוח הידרו-אלקטריות קטנות ומעטות בצפון הארץ, כגון תחנת הכוח שבירדן ההררי.

חשמל מאנרגיית הרוח

אנרגיית הרוח היא מקור נפוץ לאנרגיה מתחדשת. טורבינת רוח מודרנית מסוגלת לספק חשמל לכ-2,000 משקי בית. זוהי אנרגיה שאינה משתמשת במשאבים מתכלים ואינה פולטת חום לאטמוספרה. אנרגיית הרוח היא כיום מקור האנרגיה המתחדשת המתפתח ביותר. עם זאת, ניצול אנרגיית הרוח כרוך לעתים בפגיעה בנוף ובבעלי כנף וביצירת רעש. טורבינות הרוח בישראל מספקות כיום פחות מאחוז מתצרוכת החשמל.

חשמל מדלק ביולוגי

חומרים אורגניים כגון פסולת, גזם יערני וחקלאי ובוצת שפכים הם מקורות אנרגיה זמינים. בשיטה זו מפיקים גם דלק אלכוהולי מגידולים חקלאיים. דלק ביולוגי אינו מוסיף פחמן דו-חמצני לאטמוספרה (הגז שנפלט במהלך שריפת הצמח נקלט על ידי הצמחים שמהם מפיקים דלק במהלך חייהם). בישראל מפיקים אנרגיה מגז מתאן בכמה אתרי פסולת, ובהם אתר חיריה.

חשמל מאנרגיה גיאותרמית

אנרגיה גיאותרמית מופקת מחום המגמה שבעומק כדור הארץ. מקור 80% מחום זה הוא התפרקות רדיואקטיבית של אורניום, תוריום ואשלגן מתחת לקרום כדור הארץ. אנרגיה מסוג זה קיימת בעיקר באזורים של הרי געש פעילים או צעירים מבחינה גיאולוגית. ניצולת השיטה הזו נמוכה, בין 10% ל-20%. האנרגיה הגיאותרמית המנוצלת בימינו מספקת רק כאחוז אחד מצריכת החשמל בעולם.

שביל חגית

אורך השביל

כ-2.5 ק"מ.

אופי הסיור

מסלול מעגלי, מתאים למשפחות.

משך הסיור

שעה עד שעתיים.

עונה מומלצת

סתיו, חורף ואביב.

שילוט

עיגולים צהובים צבועים על אבנים גדולות ובתוכם דמות של הולך רגל מציינים את כיוון ההתקדמות.

שביל הטיול עולה בדרך העפר לרחבת החניה של שביל האנרגיות המתחדשות וממשיך היישר לפנים, לצד גדר בקר. לאחר כ-200 מ', לפני גדר תחנת הכוח, השביל פונה ימינה ואחר כך מזרחה בלב בתה מסולעת.

שטחי הבתה יימלאו בסוף פברואר ובתחילת מארס בפריחה של תורמוס ההרים, עיריוני צהוב, קידה שעירה ועירית גדולה. בולטים מאוד גם השיחים הקטנים של אזוב מצוי. הצמחייה מעידה שהשטח משמש גם לרעיית בקר.

צעידה של 800 מ' מביאה אותנו אל חורשת עצי מחט, שבה בולטים עצי אורן קנרי וטטרקליניס מרובע – עץ מחט בעל עלים קשקשיים שמוצאו מארצות המגרב שבצפון אפריקה. מפעם לפעם ניכרים בשטח תצבירי צור, תופעה המאפיינת את מסלע הקירטון הגירי והמשוכב של תצורת עדולם, הבונה את הגבעות שעליהן אנו פוסעים.

נחל תות

השביל יורד היישר לערוץ נחל תות, הזורם כאן בשמורת טבע הנושאת את שמו. רוב המעיינות בסביבה, ובכללם עין חגית, שפיעתם דלה ועונתית. הדבר נובע בעיקר מהשטח הקטן של האגנים שמנקזים אליהם את מי הגשם. נחל תות, לעומת זאת, נובע כל השנה ולכן מתפתחת בו צמחייה יפה של גדות נחלים הכוללת עצי ערבה, הרדוף הנחלים ומשוכות של פטל קדוש. במים צומח גרגיר הנחלים, צמח שלעליו יש טעם צנוני מרענן (אין לקטוף צמחים בשמורה). במים חי גם הדג לבנון הירקון, דג כסוף באורך של כ-10 ס"מ, המתקיים רק בערוצי הנחלים היורדים לחוף הישראלי ולא בשום מקום אחר בעולם.

בגדת נחל תות עובר הכביש המחבר את עתלית עם יקנעם. הדרך הזו נודעה בערבית בשם ואדי מילח', על שם המלח שהעבירו בה מעתלית מזרחה. כאן גם עבר בימי קדם סעיף של "דרך הים", שקישר בין מצרים ודמשק.

בסביבת עין תות, הנובע במעלה הנחל, נערכו כמה חפירות ארכיאולוגיות. בחפירות התגלה, בין השאר, מבנה גדול מימי בית ראשון, ששימש כנראה מרכז מנהלי. בין שברי החרס נמצאו כאלה שנושאים טביעות חותם "למלך", המתוארכות למאה ה-8 לפנה"ס. החוקרים משערים שבתקופתו של המלך חזקיהו שימשו קנקני אגירה "למלך" לאיסוף תוצרת חקלאית כמס. חותמות מסוג זה נפוצות ביהודה אך נדירות מאוד בתחומה של ממלכת ישראל (נחל תות נמצא בתחומה של ממלכת ישראל).

לפני בניית מחלף עין תות בכביש 6 (2005) ערכה רשות העתיקות חפירת הצלה ליד עין תות. בחפירות התגלה חותם אליפטי מאבן חן שבו נחרתו ארבעה רימונים והכתובת "למכאח [בן] עמיחי", כנראה פקיד רם דרג שפעל במרכז המנהלי בימי הבית הראשון. על חורבות היישוב הישן נבנה בתקופת הבית השני יישוב יהודי נוסף, שחרב במרד הגדול ברומאים.

בחזרה לרחבת החניה

השביל עובר לצד נחל תות וחולף גם ליד מטע שסק עזוב. שימו לב לשער כסוף בגדר בקר שנמצא לפני כרם הזיתים. יש להיכנס בו, לצעוד בין שתי גדרות ולגלוש בחזרה לחניון.

מצפור יער חגית

המצפור מנותק משאר אתרי היער ואחרי הביקור בו יש לשוב בחזרה לכביש 672. למצפור מובילה דרך עפר באורך של כ-2.5 ק"מ. הדרך עבירה לרכב פרטי, אך עשויה לעתים להיות משובשת.

תצפית עגולה ומרוצפת מקבלת את פני הבאים למצפור יער חגית. המצפור (200 מ') שוכן בראש המדרון המשקיף על העמק הקטן שבו שוכנת תחנת הכוח. מסביב לתחנת הכוח נראים שטחי הנטיעות החדשות של היער. בעזרת שלט התצפית שבמצפור תוכלו לזהות בקלות את הנופים הנשקפים מן המצפור ובהם זכרון יעקב, הר חורשן המכוסה חורש טבעי, הארובות של תחנת הכוח אורות רבין, מנהרת עמיקם שבכביש 6, הקיבוצים רמות מנשה ודליה והיישובים חריש, קציר ואום אל פחם שברכס אמיר, הרכס הצפוני של השומרון.

גישה

ממעגל התנועה שבמחלף אליקים נוסעים כ-200 מ' לכיוון דלית אל-כרמל ופונים שמאלה בדרך הסלולה למחנה הצבאי אליקים. לפני שער המחנה פונים שמאלה בדרך עפר (שלט כניסה של קק"ל). נוסעים בדרך העפר כ-400 מ' ופונים ממנה ימינה לדרך עפר. סמוך לבריכת מים של "מקורות" פונים שמאלה וממשיכים עוד כ-1.1 ק"מ עד למצפור. כדאי לחנות כ-100 מ' לפני המצפור, כדי להימנע מנסיעה בהילוך אחורי.

סינגל סובב חגית

סינגל חגית הוא מסלול רכיבה הבנוי כשמינייה, כלומר מסלול בעל שני מעגלים. המעגלים אינם שווים באורכם. אורכו של המעגל המזרחי ("סובב חגית") כ-7 ק"מ. אורכו של המעגל המערבי, שמגיע לבת שלמה, כ-15 ק"מ. שביל זה מאפשר חיבור להר חורשן וליער חוף הכרמל. השביל מחבר כמה מערכות שבילים קיימות. נקודת המפגש של שני המסלולים נמצאת כ-500 מ' מצפון לכביש הגישה לתחנת הכוח חגית (ראו מפה).
נקודות המוצא לסינגל סובב חגית הן חניון חגית והכניסה לבת שלמה.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפות: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
מידע מקצועי: פנינה לבנון, רכזת קהילה ויער גליל מערבי-כרמל, קק"ל
פורסם בתאריך: 4.11.15
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפות PDF

למפת שביל האנרגיות המתחדשות ביער