טיול ברכב פרטי: יער אחיהוד

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 8
  • צפון galil_maaravi
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
יער אחיהוד, מראה כללי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

דרך נוף יער אחיהוד בגליל המערבי משקיפה על התפר שבין הגליל העליון לגליל התחתון. המיקום הגאוגרפי מעניק למטיילים אפשרויות לתצפיות נוף נאות. הפעם נטייל בדרך נוף יער אחיהוד, המשתרע על פני שלוחה טופוגרפית היוצאת מהר גמל, מעל כביש עכו-צפת. בערבית נקרא הרכס ג'בל טאוויל – ההר הארוך. נצפה בנוף מרהיב עין על עמק זבולון והרי הגליל המערבי ונוכל לבחור למנוחה את אחד מחניוני הפיקניק הרבים הפזורים לאורכה.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש עכו-כרמיאל (כביש 85) עד לצומת גילון. בצומת גילון פונים צפונה ומיד מגלים את הפנייה שמאלה לדרך נוף יער אחיהוד, מול תחנת הדלק "דור"

המסלול

יער אחיהוד ניטע בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20. קק"ל העניקה בנטיעת היער תעסוקה לעולים חדשים ממושבי הסביבה אחיהוד ועמקה. בזכות העבודות היזומות הללו צומח כיום לתפארת בגליל המערבי יער נאה המשתרע על פני כ-8,000 דונם.במחזורי הנטיעה הראשונים ניטע היער בעיקר עצי מחט – אורן ירושלים וברוש מצוי.

גל נטיעה נוסף נערך בשנות ה-70 ואז שולבו ביער מיני איקליפטוס ומינים נוספים של עצי מחט, כגון ברוש אריזוני, אורן קנרי, אורן הגלעין, אורן ברוטיה ועצים רחבי עלים.היער סבל קשות מהתקפה של כנימה בשם מצוקוקוס ארצישראלי, ולכן בשנות ה-90 חודשו הנטיעות ביער. בחלקות האלה צומחים כיום גם עצים רחבי עלים כגון אלון מצוי, אלה ארץ-ישראלית, כליל החורש, לבנה רפואי, קטלב מצוי וחרוב מצוי.

בשנים האחרונות הועתקו אל היער יותר מאלף עצי חורש שנעקרו מבית הגידול הטבעי שלהם, שנהרס בגלל עבודות פיתוח בדרכי הביטחון שבגבול הצפון.הגליל המערבי היה, על פי המקרא, נחלתו של שבט אשר. השם "אחיהוד" שואב את השראתו מהמקרא. אחיהוד היה אחד מנשיאי שבט אשר שהתנחל באזור: "וּלְמַטֵּה בְנֵי אָשֵׁר נָשִׂיא אֲחִיהוּד בֶּן שְׁלֹמִי" (במדבר לד, כז).

אתרי דרך הנוף

דרך הנוף של יער אחיהוד משתרעת לאורך כ-8 ק"מ. חניון גילון מציין את הקצה המזרחי של הדרך ובקצה המערבי נמצאים חניונים נוספים. הדרך מסומנת בצבע ירוק לכל אורכה. הדרך כבושה ומתאימה לכל רכב.
הנסיעה בדרך הנוף של יער אחיהוד מעניקה תצפיות לעבר מפרץ חיפה, הכרמל, גוש שגב ועמק זבולון. כדאי לנסוע ממזרח למערב, כדי להיות עם הפנים אל הנוף.

טיול רגלי להר גמל

סמוך לחניון גילון יוצא צפונה שביל מסומן אדום, המוביל לפסגת הר גמל (342 מ'). ההר נקרא כך משום שהוא בעל שתי פסגות, הבולטות מסביבתן כדבשות של גמל. בין שתי הפסגות בולטים סלעים משוננים, שנראים כך בשל הבליה שעברו. מהפסגה יש תצפית מרשימה לכל העברים. הצד הצפוני של ההר מכוסה בחורש ים תיכוני מפותח. ההר הוכרז כשמורת טבע כדי לשמר את הצומח ואת תצורת הסלע שבו. צורתם המיוחדת של הר גמל והסלעים שבו הולידה אגדה מקומית. על פי המסופר, כשעבר הנביא מוחמד בסביבה, התקוטטו ההרים על הזכות לארח אותו ללינת לילה.

במהלך התגרה היכה הר גמל את הכרמל בחרב חדה ומכאן הערוצים הרבים שבהר. הכרמל לעומת זאת היכה בהר גמל בפטיש גדול, ולכן הר גמל כה מצולק.
אורכו של השביל עד לפסגה כקילומטר אחד. אם נדאג לרכב מאסף, נוכל להמשיך צפונה בשביל "האדום" עוד 1.5 ק"מ ולסיים את הטיול ליד מערות יונים – מערות שבהן התגלו שרידים של האדם הקדמון מלפני 50,000 שנה ואילך. אם לא – נשוב לרכב שבחניון.

המשך דרך הנוף

נשוב לרכב ונמשיך מערבה בדרך הנוף. נחלוף על פני חניון הקנרי, הנקרא כך משום שמסביבו צומחים עצי אורן קנרי רבים. מעט מדרום לדרך מתנוסס מגדל התצפית של קק"ל, שנבנה בשנת 1964 כדי לשמש בקיץ את התצפיתנים, המתריעים על פריצת שריפות. מגדל תצפית האש הוא רק חלק מהמערך שהקימה קק"ל לכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים וביערות (חל איסור לעלות למגדל מטעמי בטיחות). הדרך ממשיכה מערבה וצופה על נופי נחל יצהר ויישובי הגליל המערבי ג'וליס, ירכא, כפר יאסיף וטל-אל. הדרך חולפת על פני חניון פיקניק נוסף – חניון הזיתים. המעוניינים יוכלו לפנות דרומה אל גבעת יסעור ואל מצפור הנוף שבה. הגבעה נקראת כך משום שזהו המקום שבו עלתה לראשונה על הקרקע הקבוצה שהקימה את קיבוץ יסעור (1949). היישוב עצמו הוקם מאוחר יותר מדרום לצומת אחיהוד.

נסיים את המסלול בשני חניונים קטנים נוספים הנמצאים בסמוך ליציאה של דרך הנוף אל כביש 70.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים
מפת טיולים וסימון שבילים הגליל העליון (גיליון מס' 2)

אורך מסלול הנסיעה
8 ק"מ

עבירות
הדרך מתאימה לרכב פרטי

דרגת קושי
הסיור בדרך הנוף מתאים למשפחות. הסיור בהר גמל מתאים למיטיבי לכת. משך ההליכה מחניון גילון לראש ההר כחצי שעה

נקודת איסוף לצועדים למערת יונים
מצומת גילון נוסעים צפונה בדרך הסלולה כ-2 ק"מ, עד למפגש עם השביל המסומן אדום

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק | מפה באדיבות: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי | מידע מקצועי: יגאל יעקובי, יערן גוש חניתה מעלות | פורסם בתאריך: 15.6.2011
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפה

מפת סימון שבילים 2 הגליל העליון