שביל הגולן: מחניון אמפי גולן לחניון גבעת יואב

  • בינונית
  • כל השנה
  • 6 ק"מ
  • צפון רמת הגולן
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
נחל עין גב - מראה כללי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קטע זה של שביל הגולן תחילתו במורד וסופו במעלה. בטיול נרד לעמק הגדול של נחל עין גב, שבו נעבור בכרם הזיתים הקשישים, ונעלה למדרון הבא, המשקיף על הכנרת והרי הגליל. מאחורי השביל מסתתרת פיסת היסטוריה תנ"כית מרתקת: סיפור הקרב המכריע של ישראל, בהנהגתו של המלך אחאב, נגד הארמים, שהונהגו על ידי בן-הדד הארמי.
אורך הקטע: כשישה ק"מ.

גישה לנקודת המוצא
כ-500 מ' ממערב לאמפי גולן (כביש 98, בין סימני ק"מ 22-21).
 
גישה לנקודת סיום
כביש 789, בין סימני ק"מ 8-7, כ-1.5 ק"מ במורד הכביש מהכניסה למצפה אופיר.
 
אורך המסלול
שישה ק"מ.
 
אופי המסלול
מסלול חד כיווני, שכולל מעלה המתגבר על כ-120 מ'.
 
חניון אמפי גולן
שולחנות פיקניק, משטחי לינה מוגנים בקיר. ישנם שירותים כימיים באמפי גולן הסמוך.

אמפי גולן

אמפי גולן הוא אמפיתאטרון פתוח שפותח על ידי המועצה האזורית גולן במחצבה נטושה, ששימשה בעבר אתר פינוי פסולת. האמפיתאטרון משקיף על הכנרת והגליל. הוא כולל 1,500 מקומות ישיבה ונערכים בו מופעים ואירועים. ליד החניון הקימה קק"ל מצפה לזכרו של עמרי טל.

כביש 98 – המיצר

דרום הגולן הוא אזור מישורי נרחב, אך כל הדרכים העתיקות והדרך הפעילה בת ימינו (כביש 98) מתנקזות למעבר הצר, שנמצא בקו פרשת המים המפריד בין נחל מיצר בדרום ונחל עין גב בצפון. בתקופה הישראלית הקדומה עברה במקום דרך, ובאזור זה התחברה אליה דרך נוספת שעלתה מנחל עין גב. בדיוק כמו כביש 98 של ימינו, הדרך העתיקה התחברה לתל אבו זיתון (שסמוך לצומת מגשימים), שם פגשה את הדרך שיצאה מחנות אורחה. הדרך המאוחדת המשיכה לעבר גשר נהר הרוקאד ומשם – לבשן ולדמשק.

חניון קק"ל שוכן כ-50 מ' מצפון לכביש 98, במקום שבו הכביש נדחק אל המעבר הצר. דרומה לכביש נראים הנופים המרהיבים של מדרונות נחל מיצר, המיוערים בעצי אלון תבור ויורדים אל נהר הירמוך.

שביל הגולן יורד מאמפי גולן ביער שבו נטעה קק"ל עצי אורן, חרוב וכליל החורש. הוא ממשיך לאזור חשוף שבו שולטת סירה קוצנית. השביל חוצה את כביש סוסיתא כחצי קילומטר מהחניון, ומתחיל לרדת במורד נחל עין גב. משמאל לשביל, במדרון הדרומי של נחל אפיק, נראה תל סורג.

ערכו האסטרטגי של המקום לא נסתר מאנשי הצבא בתקופת התנ"ך; במקום התקיים קרב ההכרעה בין צבא ישראל, בהנהגתו של המלך אחאב ובין צבא ארם, בהנהגתו של המלך בן-הדד.לא היה זה הקרב הראשון בין השניים, על פי המסופר במקרא.

אחאב, בנו של המלך עמרי, היה שותף למלוכה בשנים 873-871 לפנה"ס, ומלך לבדו בשנים 871-852 לפנה"ס. הוא בנה ממלכה בעלת עוצמה צבאית אדירה. בתקופת מלוכתו חצור ומגידו הפכו לערים מרשימות, שומרון (סבסטיה) הייתה לעיר בירה מפוארת ויזרעאל - לבירת החורף.

בקרב הראשון בין הממלכות הטיל בן-הדד, יחד עם מלכים נוספים, מצור על העיר שומרון; אך אחאב גבר עליו ובן-הדד נסוג. אך הסכנה לא חלפה; לפי המקרא לא חלפה אלא שנה, ובן-הדד יצא למערכה שנייה: "... ויפקוד בן-הדד את-ארם; ויעל אפקה, למלחמה עם-ישראל" (מלכים א', כ', 26). על פי מה שאפשר להסיק מהתיאור המקראי, הקרב התנהל באזור המעבר הצר ("המיצר") שבו עובר בימינו כביש 98. ייתכן ששם הכפר פיק משמר את השם המקראי אפק.

על פי התיאור במקרא, צבא ארם "מילאו את-הארץ" (מלכים א', כ', 27), ולאחר שבעה ימים שבהם עמדו המחנות אלה מול אלה, הביסו בני ישראל את ארם. בן-הדד ושארית צבאו נמלטו על נפשם ומצאו מקלט בעיר אפק. תוך כך, אחאב חס על חייו של בן-הדד ושילח אותו בכבוד בחזרה לדמשק. אחאב אף השיב מידי בן-הדד את הערים שכבשו הארמים מעמרי אביו, וקיבל מידי בן-הדד זכויות מסחר בדמשק.

תל סורג

מקובל לזהות את תל סורג עם העיר המקראית אפק, שאליה נס בן-הדד מלך ארם בשנת 853 לפנה"ס, כשנחל תבוסה מידי אחאב (מלכים א', כ', 34-26). אחאב חס על חיי בן-הדד הארמי ושילח אותו בכבוד בחזרה לדמשק, לאחר שהשיב מידי בן-הדד את הערים שכבשו הארמים מעמרי, אביו של אחאב. אלא שהמקרא לא אהד את המדיניות הפייסנית של אחאב, ואחד מבני הנביאים אף "הבטיח" לו, שבשל החטא הזה מותו קרב ובא. אך יחסו הפייסני של אחאב כלפי בן-הדד מוסבר בכך, ששני המלכים נזקקו לשתף פעולה יחד עם מלכים נוספים, כדי להתייצב כנגד האשורים (קרב קרקר, 853 לפנה"ס). הכוח המאוחד והעוצמתי הצליח לבלום את האשורים למשך כ-100 שנה.

בתל פזורים שרידי מבנים וביצורים הכוללים חומה כפולה, שמתוארכים מהמאה התשיעית לפנה"ס. הממצאים הארכיאולוגיים תואמים מבחינת זמנם את התקופה המתוארת במקרא.

במכתבים שנמצאו בעיר המצרית הקדומה אל-עמארנה (המאה ה-14 לפנה"ס) נזכרת ברית ערים שישבה כנראה בדרום הגולן, ושמה ערי הגשורי. ברית זו הפכה כנראה לממלכה, וייתכן שבירתה שכנה במקום שבו נמצאו שרידי בית צידה (כיום בתחומי פארק הירדן). בתחום הממלכה נכללו אף הערים המבוצרות תל הדר ועין גב שבחוף הכנרת, וכן היישוב תל סורג.

על פי המקרא, בני ישראל לא כבשו את ממלכת גשור בתקופת ההתנחלות, ובימי המלך דוד שררו יחסי ידידות בין הגשורים לישראלים. דוד אף נשא לאישה את מעכה, בתו של תלמי מלך גשור. אבשלום, בְּנה של מעכה, נמלט אל תלמי לאחר שנכשל במרד נגד אביו. ממלכת גשור התקיימה עד שנכבשה בידי האשורים במאה השמינית לפנה"ס.

נחל עין גב

שביל הגולן חוצה את נחל עין גב במקום שבו צומח כרם עצי זית קשישים ויפים. מסביב פזורים עצי בוסתן כמו רימון ותאנה. הזרוע הצפונית של הנחל, העולה לעבר נאות גולן, נקראה בעבר על שמם של עצי הזית האלה – ואדי א-זיתון. שימו לב לסלעי הקונגלומרט הגדולים באפיק הנחל, המשתייכים לתצורת הורדוס.

בצמחיית הבר בולטים במיוחד עצי שיזף מצוי ושיחים של שיזף השיח. השיזף המצוי הוא עץ קוצני, שבאזור נחל עין גב מפתח גזעים ספורים, כתגובה לשרפות הרבות שפוקדות את הנחל. פריו, שצורתו צורת כדורים בקוטר סנטימטר ("דומים"), ראוי למאכל. שיזף השיח הוא שיח קוצני וסבוך, אך פריו אינו ראוי למאכל אדם. במדרונות הנחל צומחים גם שיחי רותם המדבר.

נחל עין גב הוא נחל קצר ואורכו חמישה קילומטרים בלבד. הוא מתחיל את דרכו ליד הכפר החרב פיק ונשפך לכנרת ליד קיבוץ עין גב. בתחילת הנחל ערוצו צר ומשובץ מעיינות.

בראש הרמה

שביל הגולן עולה מנחל עין גב בדרך עפר תלולה למדי, המתגברת על הפרש גובה של כ-130 מ'. בראש הרמה, סמוך למושב נאות גולן, נפגוש מתחם לולי עופות. מרומי הרמה חושפים את הנופים המרהיבים של הכנרת והגליל. מעט מדרום נראה ההר שעליו שוכנת סוסיתא, ומדרום להר בולטים הצוקים הקטנים של צוקי כוורות.

שביל הגולן ממשיךויורד לערוץ קטן, ועולה למעבר בקר ליד כרם זיתים. בצד הערוץ צומח עץ אלה אטלנטית. השביל ממשיך ומגלה גם את ההר החרוטי קרן עין גב, מגיע למתחם לולים נוסף (נקודת מים) ומסתיים בחניון הלילה שבנתה קק"ל בחורשת גבעת יואב.

אתרים וחניונים נוספים בסביבה

שמורת גמלא, נחל דליות, פארק קצרין, פארק קק"ל בקצרין, גן מיקולוב בקצרין, מוזיאון עתיקות הגולן בקצרין, עינות סלוקיה.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפות: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי; נטע לזרוביץ, באדיבות מדריך שביל הגולן.
פורסם בתאריך: 30.12.14
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים גולן וחרמון (גיליון מס' 1)