פארקים בנחל קישון

• עומס בינוני
שלט לתחנת אלרואי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הפארקים הנחמדים שצצו לאורך הקישון יפתיעו את מי שאינו מכיר את המקום ויספקו עניין ומקום בילוי בחיק הטבע. שימו לב, הדלקת אש מסכנת את היער באופן ממשי. היזהרו באש ביער - אין לנו יערות אחרים!
לכללי התנהגות ביער ומניעת שריפות הקליקו כאן.

איך מגיעים?

התחנה הראשונה בסיור היא עין אלרואי. מכביש יקנעם-יגור (כביש 70) פונים מזרחה לכיוון קריית טבעון (כביש 75). לאחר כ-200 מ' חוצים בגשר את נחל קישון. שלט חום שמאלה לעבר פארק העמקים (אין לפנות שמאלה בגלל קו לבן בכביש. נשוב למקום אחר כך). 300 מ' הלאה משם פונים לעבר אלרואי (כביש 7213).

עין אלרואי

נוסעים בכביש הגישה לאלרואי כ-800 מ' ובעיקול השביל שמאלה ממשיכים היישר לפנים בדרך עפר קצרה, כ-250 מ', לעין אלרואי. הדרך, כפי שמעידה הכתובת על הסלע המוצב בהסתעפות מן הכביש, מוקדשת לזכרו של רס"ן יהודה חודרה, שנהרג במלחמת יום הכיפורים (1973).

קטע ממסילת רכבת העמק הוא המראה הראשון המקבל את פני הבאים למעיין. חדי-עין יוכלו להבחין על אחדים מאדני המסילה, הבנויים ברזל, במספר 1908, המעיד על שנת הנחת המסילה. המעיין נובע בצל עץ צפצפה גדול. מדרגות אבן מעניקות מקום ישיבה נוח למטיילים.

מימיו הצלולים של המעיין נובעים כל השנה והם נאספים לבריכה גדולה. זוהי בריכה מלאכותית, על שמו של זאב שורקי ז"ל. הבריכה נחפרה כדי שאפשר יהיה לשאוב את מימיה ולהשקות בהם פרדס לימונים שצמח בעבר בקרבת מקום. כיום עובר מעל לשולי הבריכה צינור גדול של חברת מקורות, צבוע ירוק, המזרים מים מושבים לשדות החקלאיים של עמק יזרעאל.

המעיין יוצר פלג קטן שזורם למרחק של כ-120 מ' ונשפך לנחל קישון. במעיין ולאורך הפלג צומחים צמחים הקשורים במים, כגון נענה משובלת ושנית גדולה. השביל ממשיך עוד מעט במורד הקישון ומגיע לעץ איקליפטוס נחמד. יופי של פינה. קק"ל רשות נחל קישון והמשרד לאיכות הסביבה הם שמנהלים את הפרויקט. קק"ל הוסיפה נטיעות של עצים הקשורים במים, ביניהם דולב מזרחי ומילה סורית.

תחנת הרכבת אלרואי

דרך עפר קצרה, שאורכה כ-650 מ', עוברת למרגלות אלרואי ומגיעה לתחנת הרכבת ההיסטורית של היישוב, הניצבת בצד תוואי רכבת העמק. אלרואי נוסד ב-1935 כמושב של עולי כורדיסטן. כיום המושב הוא אחת השכונות המרכיבות את קריית טבעון.

תחנת הרכבת היא פינת חמד של ממש. לאורך קטע של המסילה ההיסטורית ניצבים מבנה התחנה וקרונות היסטוריים מטיפוסים שונים. יש גם פינת צל וכמה שולחנות לפיקניק. בזכות עירנותו של נחום לוי, איש אלרואי, ניצלה תחנת הרכבת ברגע האחרון משיני דחפור שעבד במקום. תחנת הרכבת ותוואי המסילה היו מכוסים אז בגל אשפה ענק. התחנה של אלרואי הוקמה בימי המנדט הבריטי, לאחר שתושבי המושב שכנעו את הנהלת הרכבת שרק כלי תחבורה זה עומד לרשותם בחורף, כשהכול מסביב מלא בוץ.

התחנה נוסדה ב-1943 בדמותו של תא בנוי לבני סיליקט לבנים. הנהלת רכבת ישראל שיתפה פעולה ותרמה לו קרונות ישנים. אחד מהם הוא קרון בילום, שבו השתמשו כעזר לבלימת הרכבת בעת עצירה. כיום שוכן בו מוזאון קטן.

ניתן להגיע לתחנת הרכבת ברכב: נוסעים ברחוב הראשי של אלרואי, ובמזלג הדרכים הראשון פונים שמאלה לרחוב מזרח הקישון. הרחוב יורד לצומת דרכים: שמאלה – לקריית חרושת ולפארק הקטר. ימינה, ברחוב ברק בן אבינעם – לתחנת הרכבת.

פארק העמקים

נוסעים בחזרה לכיוון כביש 75. לפני הכביש מפנה שילוט שמאלה לגשר הרכבת של רכבת העמק, החוצה את נחל קישון. ניתן לנסוע 300 מ' בדרך עפר טובה (יש שילוט) ולהגיע לרחבת חניה קטנה ליד הגשר.

נחמד מאוד לעלות על הגשר הטורקי וליהנות ממראה קטע המסילה שנשמר ושוקם היטב. מראש הגשר יש תצפית נאה על נחל קישון, על גשר הכביש הצמוד אליו (כביש 75) ועל פארק העמקים, הנמצא מעבר לגשר, במורד הנחל. אל תשכחו לחצות את הגשר ולרדת לצדו השני, כדי ליהנות ממראה הקשתות הגדולות שעליה נשענת המסילה.

מאזור רחבת החניה יורד שביל מרוצף אבן כמעט עד גדת נחל קישון. השביל עובר מתחת לגשר הכביש ומגיע לפארק העמקים. קק"ל הציבה כאן שולחנות פיקניק והכשירה שביל נכים קצר לאורך הפארק, בין עצי חרוב ואלון תבור נטועים. עץ איקליפטוס ענק, מהגדולים בישראל, מפאר את גדת הנחל. יערני קק"ל הוסיפו מסביב לגזע אדמה וגדר כדי למנוע משיטפונות נחל הקישון לפגוע בו. הפארק הוא גם נקודת מוצא לשביל אופניים משולט של קק"ל שאורכו כ-3.5 ק"מ. קטע שביל זה משתלב בתכנון ליצור שביל אופניים רציף מהים התיכון דרך הקישון ונחל חרוד לירדן.

ניתן להגיע לפארק ברכב. במקום להיכנס לגשר, כפי שתיארנו קודם, יש להמשיך לכביש 75, לפנות שמאלה ואחר כ-200 מ' ימינה, על פי השילוט המפנה לפארק. מכאן אפשר להגיע לגשר הטורקי דרך גדת נחל קישון.

אזהרה: אין לחצות את השביל בין פארק העמקים לגשר בעת שיטפונות.

פארק נחל הקישון

פארק הקישון הוא הפתעה נעימה ובלתי צפויה למי שאינו מכיר את המקום. בשפך נחל קישון לנמל הדיג, מקום שנודע בעבר לשמצה, הקימה קק"ל פארק ובו מדשאות רחבות ידיים, נטעה עצי דקל ועצים אחרים והקימה פרגולות צל. הקישון כאן הוא נהר רחב והמראה של הספינות מזה והר הכרמל מזה מזכיר יותר נופים של חו"ל. הפארק הוא בהחלט מקום נעים לבלות בו, לפרוש שמיכה על הדשא וליהנות מפיקניק מול נוף יוצא דופן.
הדרך לפארק קצת מורכבת למי שאינו מכיר את הסתעפויות הכבישים. מפעם לפעם מופיע שלט הכוונה לנמל הדיג – יעדנו.

להלן תיאור הנסיעה: נוסעים בכביש 75 לכיוון חיפה ומגיעים לצומת הצ'ק פוסט (המפגש עם כביש 4). פונים ימינה. חולפים על פני קניון לב המפרץ (משמאל), חוצים בגשר את נחל קישון ונוסעים לאורך בתי הזיקוק (מימין). מעבר למתחם בתי הזיקוק פונים ברמזור שמאלה לדרך משה דיין. קטע זה של הרחוב מסתיים בפנייה שמאלה לכביש 22 הרחב. נובעים בכביש 22 ופונים במחלף הראשון ימינה, לדרך יגאל ידין. פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה למעגל תנועה, שבו אין ברירה אלא לפנות שמאלה ולהגיע שוב לקטע המערבי של דרך משה דיין. מכאן נוסעים היישר לפנים עד נמל הדיג והפארק. הכניסה חופשית.

מידע נוסף

מידע מקצועי: יעקב ארק ומיכאל ויינברגר, קק"ל
מפה באדיבות: רונן טלמור, קק''ל
פורסם בתאריך: 13.10.10

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.