נחל ברק בן אבינעם

  • בינונית
  • אביב חורף סתיו
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שלט הכוונה בכניסה למסלול. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שימו לב: בעקבות שריפה שהתחוללה ביער מורדות נצרת (יער בלפור), המסלול סגור עד להודעה חדשה.

05.07.2022

נחל ברק בן אבינעם הוא ערוץ קצר ונחמד החוצה את יער בית קשת, היער המכסה את המורדות המזרחיים של הרי נצרת. הנחל יורד מאזור הר יונה, עובר בעינות שועים וחוצה את דרך נוף יער בית קשת בין הר כסולות (443 מ') להר דבורה (437 מ').

מסלול הטיול מתחיל מדרך הנוף, במעגל התנועה שממנו מתפצלת דרומה דרך העפר המטפסת להר דבורה. יש כאן מקום די נוח לחניית כלי רכב פרטיים. הנחל תלול למדי, אך השביל שעובר בו מתון יחסית - לאורך כשני ק"מ יש להתגבר על הפרש גבהים של כ-120 מ'. מי שמגיע במכונית אחת יכול לרדת ולעלות באותה דרך חזרה.
במהלך הטיול נצעד בשביל מסומן בסימון שבילים אדום, שסימנה הוועדה לשבילי ישראל. בחורף, לאחר הגשמים, זורם בנחל פלג שמחזיק מעמד כמה חודשים. בעניין הזה יש לנו אזהרה: אין לטייל בנחל בגשם או מיד לאחר הגשם בשל סכנת החלקה.

הוראות הגעה ומידע כללי

אופי הטיול: טיול רגלי במורד נחל, בדרגת קושי בינונית. יש לדאוג לרכב מאסף בפארק אל-פשארה.
אורך מסלול ההליכה: כ-2 ק"מ. בעלי רכב אחד יכולים לחזור מנקודת הסיום לנקודת המוצא באותו שביל. הפרש הגבהים בין ראש המסלול לנקודת הסיום הוא כ-120 מ'.
נקודת מוצא: מרגלות הר דבורה ביער בית קשת.
איך להגיע לנקודת המוצא? נוסעים בנצרת עילית לדרך הגליל עד קצהו המזרחי של הרחוב ופונים ימינה ליער בית קשת. חולפים על פני האנדרטה הגדולה שעליה כתוב יער צ'רצ'יל וכ-3 ק"מ משם, בהמשך הדרך, מגיעים למעגל תנועה שממנו עולה הדרך לראש דבורה. כאן חונים. שלט עץ של קק"ל מראה את כיוון שביל ההליכה בערוץ היורד מטה.
נקודת סיום: פארק אל-פשארה, בין אכסאל לדבוריה. אפשר להגיע למקום מאכסאל או מדבוריה.
אזהרה: אין לטייל במסלול מיד לאחר הגשם מחשש להחלקה.

ואלה שמות...

הר דבורה (ג'בל סרטבה) ונחל ברק בן אבינעם שואבים את מקור ההשראה לשמותיהם מהסיפור המקראי של המלחמה במלכי כנען (שופטים פרק ד). דבורה הנביאה הזעיקה את ברק לעמוד בראש צבא ישראל ולרכז את כוחותיו בתבור. הקרב נערך אי שם בעמק יזרעאל, ולפי המסופר הצליח ברק לגרום למרכבות הכנענים לשקוע בביצות נחל קישון.
ממערב לנחל מתנשא הר כסולות. למרגלות ההר – בקעת כסולות, שלוחה צפונית-מזרחית של עמק יזרעאל. גבעת המורה תוחמת את הבקעה מדרום. בבקעה שכן כנראה היישוב כסולות תבור, שנזכר במקרא בתיאור גבול הנחלות של השבטים זבולון ויששכר: "ושב משריד קדמה מזרח השמש על גבול כסלֹת תבור; ויצא אל הדָבְרַת ועלה יפיע" (יהושע יט יב). מדרש לספר בראשית מנסה להסביר את הפסוק המקראי על יששכר חמור גרם, רובץ בין המשפתיים: "אלו שתי בקעות בקעת אכסלו מזה ובקעת יזרעאל (בראשית רבה צ"ח, י"ב).
מקור המים הזורמים בחורף בנחל ברק הוא עינות שוֹעִים, מעיינות קטנים הנובעים כקילומטר מנקודת המוצא של המסלול שלנו, במעלה הערוץ. השם העברי שומר על צליל שמו הערבי של המעיין – עיון א-שאהין. בסביבות המעיין, אזור מעובד כמעט כולו, נמצאו כלי צור מתקופת האבן הקדומה וחרסים המעידים על התיישבות אדם מהתקופה הכלקוליתית עד לתקופה העות'מאנית. ייתכן שכאן שכן היישוב שִׂיאֹן, הנזכר גם הוא בנחלת שבט יששכר. עוד נמצאה במקום מחילת מסתור.

מסלול הטיול

כבר בצעדים הראשונים נראים שני עצי אלון מצוי גדולים, צומחים בצד הערוץ. התחתרות נחל ברק חושפת סלעי גיר קשים המספקים תנאי מחיה טובים לעצי חורש שנפגוש בדרך ובהם לבנה רפואי, אשחר ארצישראלי, אלת המסטיק וחרוב מצוי. הגבעולים הדקיקים של הקיסוסית הקוצנית, המטפסים על כל עץ שנקרה בדרכם, מוסיפים אווירת מסתורין לטיול.
לאחר 270 מ' מקדם את פנינו מפל סלע משופע. בין הסלעים צומחים עוד עצי אלון מצוי גדולים, ואחריהם מוטלים שני גזעים של אורנים. הם אינם מפריעים לאיש, ואדרבא, לעצים מתים יש חלק חשוב בהמשך קיום החיים של עולם הטבע.
במרחק כ-800 מ' מנקודת המוצא חושפת הגדה השמאלית התלולה של הנחל סלע חוואר רך, שמערות פעורות בו. המערה הגדולה נמצאת כמה מטרים מעל לקרקעית הערוץ, ויש כמה מערות קטנות נמוכות יותר המשמשות כנראה מחסה לבעלי חיים.
כ-150 מ' משם השביל עובר שוב במפל סלע משופע, וכעבור 300 מ' נוספים מוזמנים המטיילים לשבת בפינת צל נעימה שמעניקים חרוב ואלון גדולים. עוד מעט והשביל שלנו הופך לדרך העוברת בין יערות שנטעה קק"ל ומגיעה חיש קל אל פארק אל-פשארה.

פארק אל-פשארה

פארק אלַ-פַשָארָה נמצא במקום שבו מורדות הרי נצרת נושקים לבקעת כסולות. כאן מתחיל את דרכו נחל תבור, העושה את כל הדרך לירדן. קטע זה של הנחל מכונה אל-פשארה (בערבית: הנחל המאכזב). השם הלא מחמיא של הנחל נגזר מהתנהגות עינות שועים: בניגוד למצופה, המעיינות נובעים רק לאחר שמאגריהם התמלאו, לעיתים בסוף החורף, לכאורה ללא קשר לגשמים שירדו קודם לכן באזור.
הפארק, שנחנך בשנת 2017, נבנה על ידי רשות ניקוז ירדן דרומי בשיתוף עם קרן שטחים פתוחים-רמ"י, המועצה המקומית אכסאל, קרן קימת לישראל, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות. הפיתוח כלל את הסדרת הניקוז בנחל, פינוי מפגעים והקמת חניון יום המשרת את תושבי הסביבה ואת המטיילים באזור. המועצה המקומית אכסאל אחראית לתחזוקת הפארק.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 28.1.2020
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)