מהיוגב לחניון הבונקרים

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 12 ק"מ
  • צפון עמק יזרעאל
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
יער אחיהוד, מראה כללי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הוא תוצאה של שבר גיאולוגי גדול וערש ההתיישבות הציונית. עמק יזרעאל לובש בכל עונה פנים חדשות, ואתם מוזמנים לגלות אותן.

דרך הנוף הסלולה לאורך העמק, ממושב היוגב לחניון הבונקרים שליד קיבוץ שריד, מתאימה לרכב פרטי במשך רוב חודשי השנה. אבל אי אפשר בלי אזהרה: בחורף, כשיורד גשם ויש סכנת שיטפונות, אין לחצות את מעבר נחל קישון! וגם הביאו בחשבון שהדרך משמשת את החקלאים וגם רוכבי אופניים רבים שבאים ליהנות מהנוף.

נקודת המוצא

מתחנת הדלק שבכביש 66 פונים לעבר מושב היוגב. נוסעים כ-1.7 ק"מ וממש לפני שער המושב מקבלים את פנינו כמה עצי חרוב שנטעה קק"ל ובצילם פינת ישיבה על ספסל אבן בנוי. שלט גדול מספר מעט על עמק יזרעאל ועל מעשה קק"ל בעמק.
בשנת 1920 החלה קק"ל ברכישת אדמות העמק, בניצוחו של גואל האדמות יהושע חנקין. תחילה היה צורך לנקז את אדמותיו הבוציות כדי להכשירו לחקלאות. בשנות ה-90 התמודדה קק"ל עם המלחת קרקעות בעמק וביצעה ניקוז תת-קרקעי לשטח של כ-15,000 דונם. קק"ל, בסיוע ידידיה בחו"ל, בנתה עשרות מאגרים שקולטים מי שיטפונות וקולחין ומאפשרים להגדיל את שטחי השלחין בעמק. שבילי האופניים והרכב נסללים בשיתוף פעולה עם רשות ניקוז קישון ומועצה אזורית עמק יזרעאל.
גם למושב היוגב יש קשר עמוק לקק"ל. מייסדי המושב היו ברובם מגיני מצפה בית אשל (ליד באר שבע), שעמדו בגבורה במלחמת העצמאות מול הצבא המצרי. המצפה נהרס כליל ומתיישביו, עמוסי זיכרונות קשים, בחרו לעבור לעמק יזרעאל. קק"ל הפכה את המצפה לאתר מורשת.

תצפית מאגר המים

הדרך יוצאת צפונה, בין שדות העמק. בקיץ תמצאו כאן שדות תירס, חמניות וגידולי שדה אחרים. מטעי הדרים, כרמי זיתים וגידולים כגון אספרגוס מלווים את הדרך בכל השנה. חולפים על פני פרדס המוקדש לזכרו של עופר אילן, ובמרחק של 3.8 ק"מ מהיציאה מתרוממת משמאל סוללה של מאגר מים. כדאי לעלות מעט בדרך, ליד הסוללה, כדי לזכות בתצפית יפה על העמק ועל ההרים שמסביבו: מכאן נראים היטב גבעת המורה והתבור, הר הקפיצה והרי נצרת, גבעות אלונים, הכרמל, רמת מנשה והר אמיר (אום אל-פחם).

תעלת המגלש ומעבר הקישון

כ-1.8 ק"מ מהמאגר מגיעה הדרך לצומת דרכים הצמוד ממש לנחל קישון. בחורשת האיקליפטוס שמימין, מעבר לתעלת הניקוז, מוצבים מושבי אבן. הדרך שפונה ימינה מלווה תעלה ענקית מבטון – תעלת המגלש של אגם כפר ברוך ההיסטורי שבנתה חברת "מקורות" בשנת 1953. המגלש הוא קיר בטון שראשו נמוך מסוללת הסכר. דרכו זרמו עודפי מים מהאגם ונמנעה הצפת הסכר והסכנה לקריסתו.
מי שרוצה להציץ בתעלה יוכל לעשות זאת ברגל (דרך העפר חוצה תעלה במעבר אירי צר מאוד). התעלה היא כיום חלק מערוץ נחל קישון, ובעת שיטפונות בחורף זורמים בה מים רבים. בשנת 2007 הוחלט לייבש את מאגר כפר ברוך ההיסטורי משום שהצטברו בו מלחים ברמה שסיכנה גידולים חקלאיים. במקומו נבנה מאגר חדש המנצל את מי שיטפונות החורף.
בצומת נפנה שמאלה ולאחר כמה מטרים נפנה ימינה ונחצה בזהירות את נחל קישון על מעבר אירי מבטון.

המשך הנסיעה

לאחר חציית הקישון פונים ימינה בהתאם לשילוט קק"ל המכוון לחניון הבונקרים. הדרך, המלווה את גדר בית העלמין הירוקה של מושב כפר ברוך, הופכת סלולה, וכ-900 מ' אחרי המעבר מגיעה לצומת. נפנה ימינה (שמאלה – לשער האחורי של מושב כפר ברוך). נאגף באיגוף שמאלי את מתקני החשמל של מאגר כפר ברוך, ובמרחק של כ-300 מ' מהצומת נפנה שמאלה בעקבות השילוט החום המכוון למגדל העמק ולכביש 73.
דרכנו הסלולה עוברת מתחת לגשר רכבת העמק ומגיעה למעגל תנועה. יעדנו – הקצה הצפוני של מעגל התנועה (כביש 7255), היישר לפנים, מקום שיוצאת ממנו צפונה דרך עפר מלבינה, ישרה כסרגל (על פי השילוט המכוון לחניון הבונקרים).

אנדרטת שדה בועז

אי אפשר להחמיץ את מראה האנדרטה, בדמות מחרשה גדולה, הניצבת ממזרח לדרך העפר, כ-1.3 ק"מ ממעגל התנועה. האנדרטה מנציחה את זכרו של בועז כנעני (1933­-1982), חבר קיבוץ גבת, שהיה מְרכֵּז הפלחה של הקיבוץ. האנדרטה, מעשה ידיו של האמן עמוס שבח, גם הוא בן הקיבוץ, הוצבה כאן בשנת 1984 ומאז היא משמשת ציון דרך למטיילים בעמק. בועז כנעני, חקלאי בנשמתו, זכה בפרס על שקבע שיא של 700 ק"ג חיטה לדונם.
הדרך נמשכת בין כרמי זיתים, ובצומת הקרוב פונה ימינה ומגיעה אל הגדר המקיפה את חניון הבונקרים.

חניון הבונקרים (חורשת סלובניה)

חניון הבונקרים נמצא בחורשת איקליפטוס נאה. אנחנו אוהבים ששמות של מקומות מעידים על טיבם, וזה בדיוק המקרה שלפנינו. חורשת האיקליפטוס וחניון הפיקניק שבצילה נקראים על שמם של שלושה בונקרים שבנו הבריטים במלחמת העולם השנייה כדי לאחסן בהם פצצות ותחמושת לשירות בסיס חיל האוויר המלכותי הבריטי ברמת דוד. הבריטים גם נטעו את החורשה, שנועדה להסוות את המבנים. הבונקרים נמצאים מסביב לגדר החניון, ובחניון עצמו יש שולחנות פיקניק, מדשאה ובמה קטנה למופעים. ארבעה הסבר על הטבע בסלובניה מוצבים בַּמקום לציון תרומתו של דרקו הורברט, קונסול כבוד מסלובניה.
מחורשת סלובניה נמשכת הדרך צפונה ומגיעה חיש קל לכביש 73, מול מפעל שלהב של קיבוץ יפעת, שבו מייצרים חוטי ליפוף למנועים. בשל קו הפרדה רציף, אפשר לפנות בכביש רק ימינה (מזרחה).

הוראות הגעה ומידע כללי

אופי הטיול: נסיעה ברכב פרטי או באופניים.
אורך מסלול הנסיעה: כ-12 ק"מ.
נקודת מוצא: תחנת הדלק פז בכניסה למושב היוגב (כביש 66).
נקודת סיום: כביש 73, ליד קיבוץ שריד.
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל ורמת מנשה (גיליון מס' 4).

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 9.9.2019
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל ורמת מנשה (גיליון מס' 4)