שביל הטרשונים ביער בית קשת

שביל טיול קצר ויפה, במיוחד בחורף ובאביב, הוא שביל הטרשונים, ולשם נכוון הפעם את צעדינו

  • אביב חורף סתיו
  • 1 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
האלון הגדול. נקודת המוצא למסלול שביל הטרשונים. צילם: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער בית קשת מכסה את המורדות המזרחיים של הרי נצרת, המשתפלים מזרחה אל רמות הבזלת של מזרח הגליל התחתון.

מדרום ליער מתנשא הר תבור (562 מ'), מציוני הנוף החשובים בגליל. דרך הנוף שפרצה קק"ל עוברת ביער טבעי נהדר של אלוני התבור ויער נטוע רחב ידיים. חלקים ניכרים מהדרך סלולים, והיא עבירה לכלי רכב פרטיים אך לא לאוטובוסים. הדרך משמשת גם חקלאים באזור, ומסיבות של שמירת טבע ונוף נסללה צרה ועל כן מהירות הנסיעה בה מוגבלת ל-30 קמ"ש. קק"ל הציבה לאורך הדרך חניונים ופיתחה ביער מצפורים ומסלולי טיול.

בדרך אל השביל

נתחיל את הטיול בצומת בית קשת, בכביש הגישה לקיבוץ. במרחק כמה מטרים מהצומת יש רחבת חניה ולידה, מדרום לכביש, צומח עץ אלון התבור, מרשים בנופו הרחב ובבדידותו. תושבי השבט הבדווי ערב א-זבייח', שחדרו לגליל התחתון מהחורן בשלהי המאה ה-19, התייחסו לעץ בכבוד. למרגלותיו נקבר בשנת 1906 השיח' אחמד שיהאב. שודד הדרכים הזה התפרסם בקרב הבדווים כרובין הוד מקומי, שחלק את שללו עם עניים ונזקקים ואף היה חזק ונועז דיו כדי לסחוט דמי חסות מאיכרי כפר תבור בראשית דרכם. בסופו של דבר נפרעו ממנו השלטונות העות'מניים. חיל משמר צ'רקסי הפתיע אותו, וחייליו ירו בו למוות.

בצידו הצפוני של הכביש נראים שרידי מבנה קדום. זהו קלעת סוק אל ח'אן - שרידי ח'אן רבוע (61X61 מ'), ממערב לח׳אן הגדול של חנות תגרים. קירותיו הצפוניים, הדרומיים והמזרחיים השתמרו לגובה של עד שני מטרים. בארבע פינות המבנה נבנו מגדלים מתומנים, ובמרכזם של הקירות הצפוני, הדרומי והמערבי — מגדלים מחומשים. שער הח'אן היה בקיר המזרחי שפנה אל הדרך הראשית. נראה כי הח'אן נבנה בתקופה הערבית הקדומה (מאות 8­-9 לספירה).

במרחק כ-1.2 ק"מ מהחניה, במקום שבו הכביש מתעקל שמאלה, פונים ימינה בדרך עפר – השער המזרחי לדרך נוף יער בית קשת (סימון ירוק). הדרך עוברת בשטח מרעה, בין גבעות מיוערות ביער אלון התבור. אזור זה נכלל בתחום שמורת יער שעליה הכריזו בשנת 1926 שלטונות המנדט הבריטי. הבריטים גם החלו בנטיעות של עצי מחט באזור. קק"ל פועלת לשימור היער הטבעי והוסיפה שטחי ייעור משלה.

תל גובל

נסיעה של כ-1.8 ק"מ מביאה אותנו אל דרך נוף יער בית קשת. בצומת הדרכים מוצבים ספסלים הצופים אל הנוף. בצומת פונים צפונה (ימינה) ומגיעים לאחר כ-1.5 ק"מ לחניון האלון הקשיש ובו שולחנות פיקניק נגישים.
ממזרח לתל מתנשאת הגבעה הקטנה של תל גובל (אום ג'ובייל), המזוהה עם העיר המקראית אזנות תבור. יישוב זה מציין במקרא את גבולו של שבט יששכר עם שבט נפתלי: "ושב הגבול ימה אזנות תבור ויצא משם חוקוקה... (יהושע יט, לד).

אבסביוס, בישוף קיסריה במאה ה-4, מציין בספרו "אונומסטיקון" יישוב בעמק יזרעאל בשם אזנות, בתחומה של ציפורי. בסקר ארכיאולוגי נמצאו בתל, המשתרע על שטח של 10 דונם, חרסים מהתקופה הישראלית (מאה 8-10 לפני סה"נ) ומהתקופה הרומית.

מראש התל נשקפת תצפית יפה לעבר התבור, גבעת המורה, רמת כוכב, רמת יבנאל, רמת פורייה ויישובי מזרח הגליל התחתון.

האלון הגדול

מול התל צומח לתפארה עץ גדול של אלון התבור. קק"ל טיפחה את העץ והקיפה אותו במעקה אבן המשמש ספסל מוצל. העץ נודע בעבר בשמו הערבי מאל אל-פאקיר (אלון התבור של הקדוש). בצל אלון זה חסו עוברי האורח בדרך החורן (דרב אל-חוורנה). דרך זו ירדה מהחורן לדרום הכנרת ועלתה במעלה נחל יבנאל לחנות תגרים. משם, לאחר חניית לילה, המשיכו עוברי האורח לתל גובל ולנחל השבעה שבתחום יער בית קשת ומשם לעמק בית נטופה בואכה עכו.

הנוסע הצרפתי ויקטור גרן מתאר בספר מסעותיו בארץ ישראל (1875) את הדרך מחנות תגרים לתל גובל ומציין שהיא עוברת בין עצי אלון קשישים. הוא מזכיר את קיומו של עץ אלה גדול ליד תל גובל. ייתכן שכוונתו לאלון הגדול.

שביל הטרשונים

שביל הטִרשונים יוצא מהאלון הקשיש מערבה (מסומן בחיצים חומים). אחרי 50 מ' מגיעים למעין שער, בין שני עמודי אבן בנויים. מכאן הנוף משתנה באחת. עד כה שוטטנו בנוף של גבעות רכות, המאפיינות את רוב רובו של יער בית קשת. היער נמצא בחלק המזרחי של הקער שבין הקמר של רכס תירען והקמר של הר דבורה. באזור הזה שקעו בתקופת האיאוקן (לפני 56 עד 34 מיליון שנה) בעיקר סלעי קִרטון מעורבים בעדשות צור, המוגדרים כתצורת תמרת. סלעים אלה מעניקים לאלון התבור בדיוק את בית הגידול שהוא זקוק לו: כיסי קרקע גדולים בסלעי קרטון נקבוביים, שמהם העץ יכול לשאוב מים בקיץ.

אלא שכאן, בשביל הטרשונים, עובר שבר גיאולוגי המציב סלעי דולומיט מתצורת סכנין מול סלעי תצורת תמרת. סלעים אלה שקעו בים שהציף את הגליל לפני כ-100 מיליון שנה. סלעים אלה נוחים להיסדק ועל כן מי גשם שמחלחלים לתוכם ממיסים אותם לאט לאט ויוצרים נוף טרשים מצולק.

הצמחייה הטבעית מזהה גם היא את ההבדלים במסלע. על סלעי דולומיט סכנין הטרשית צומחים נציגי החורש הים-תיכוני ובראשם אלון מצוי. פה ושם מצליח להסתנן לכאן גם אלון התבור. השביל המעגלי, באורך של כקילומטר, עובר בגן הסלעים. צמחי סלעים מנצלים את הסדקים והופכים כל סלע לעציץ טבעי המצמיח את העלים העגולים של טבורית נטויה וכמובן לא מעט רקפות.

השביל עולה במתינות בין הסלעים. אחרי כ-300 מ' אפשר להירגע על ספסל. מאה מטרים משם נחבאים שני ספסלים בצל עצי אלון מצוי. מכאן השביל נכנס ליער אורנים נטוע ושב לנקודת המוצא.

הוראות הגעה ומידע כללי

אורך מסלול ההליכה: כקילומטר.
אופי המסלול: מסלול מעגלי קל, מתאים למשפחות.
הוראות הגעה: מכביש עפולה–מחלף גולני (כביש 65) פונים מערבה בדרך המובילה לקיבוץ בית קשת. לפני שער הקיבוץ פונים ימינה בדרך שמובילה לדרך הנוף.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים

כתב וצילם: יעקב שקולניק
עלה בתאריך: 20.2.2019

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)

מפת גוגל