שביל החלמוניות בהר תבור

  • בסיסית
  • סתיו
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
חלמוניות פורחות. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מסלול רגלי המתאים גם למשפחות אל מוקדי פריחת החלמוניות בהר תבור

בדרך כלל המטיילים המבקרים בתבור אצים אל פסגתו, ובצדק. התבור אמנם אינו הגבוה בהרי הגליל, אך אין כמוהו ליופי. הפסגה המעוגלת, המתנשאת לבדד מעל עמק יזרעאל, מנותקת מההרים שמסביבה ומעוררת השתאות בימינו בדיוק כפי שעוררה בעבר. במקרא הזכירו את התבור בנשימה אחת עם החרמון.
בראש ההר נותרו שרידים מרשימים של מבצר קדום וכנסיות קדושות למאמינים הנוצרים. הוסיפו לכל אלה את היערות הנטועים והחורשים הטבעיים שבו, והרי לכם הר יפה שקשה מאוד להתעלם מנוכחותו.
מאמצע נובמבר ובמשך כחודש יש עוד סיבה טובה לבקר בהר. החלמונית הגדולה, מהפרחים היפים והמפתיעים בישראל, צובעת בצהוב את המדרון הדרומי והנמוך שלו. בדרך תוכלו גם ליהנות מנופי הגליל התחתון. אתם מוזמנים.

קצת על צמחיית התבור

בחלקים העליונים של ההר צומח בעיקר חורש טבעי. העץ הבולט ביותר הוא אלון התבור. עצי אלון התבור יוצרים חורש פתוח שבין עציו יש מרווחים גדולים יחסית. מכיוון שהם עומדים בשלכת, עולה בחורף בשטחים הפתוחים שבין העצים צמחייה עונתית רבה המעניקה פריחה ססגונית. כאן פורחים, בין השאר, סתוונית היורה, מיני כרכום, נרקיס מצוי ורקפת מצויה, ציפורנית מצרית, כלנית מצויה, עירית גדולה, עיריוני צהוב ונורית אסיה.
המדרונות הצפוניים והמערביים של ההר נהנים מתנאי לחות משופרים, משום שהם נתונים פחות להשפעת הקרינה הישירה של השמש. לפיכך במדרונות האלה החורש מפותח יותר ואפשר למצוא בהם גם עצי אלון מצוי, הדורשים לחות גבוהה יחסית. מיני עצים אחרים הנפוצים בהר הם אלה ארצישראלית, אלה אטלנטית, אשחר ארצי ישראלי, חרוב מצוי ועוזרר קוצני.
חלקים ניכרים ממדרונות התבור, בעיקר המורדות הנמוכים, מכוסים ביער אורן ירושלים. בפסגת ההר ובמדרונות הדרומיים צומחים אורנים שניטעו עוד בשנות ה-30, בימי המנדט הבריטי. את הנטיעות בשאר חלקי ההר המשיכה קרן קימת לישראל בשנות ה-50 וה-60.
"

שביל שהוא שיעור בגיאוגרפיה

אל מרגלות התבור מגיעים מכביש 65. אפשר להיכנס דרך הכפר דבוריה ולעקוב אחר שילוט ההכוונה להר, או דרך כפר שיבלי. ממרגלות התבור עולים בדרך הצרה, ובעיקול הכביש השני, לאחר כ-850 מ', מגלים מימין רחבת חניה קטנה ובצידה שלט הסבר על שביל החלמוניות. כאן חונים, בתקווה שיש מקום (מומלץ להקדים את שעת הביקור ככל האפשר).
אזור זה של ההר מיוער בנטיעות עצי אורן של קרן קימת לישראל. מכאן ועד שביל החלמוניות נצעד כ-800 מ' במורד דרך עפר רחבה. מבין העצים נשקפים נופי הגליל התחתון. במערב נראה היטב הקמר השבור של הרי נצרת המתנשא מעל עמק יזרעאל. למרגלותינו – בקעת כסולות, שלוחה מזרחית של עמק יזרעאל ובה הכפר הגדול אכסאל. מניחים שהכפר שוכן על מקומו של היישוב המקראי כסולות תבור ואף שומר בשמו על צליל השם המקורי של היישוב הקדום. מעבר לבקעת כסולות מתרוממת גבעת המורה. עוד נראים מכאן פסגות הגלבוע והרי צפון השומרון.
לאחר כ-800 מ' בדרך העפר נגיע לרחבה קטנה. עמוד עץ ועליו שלט קק"ל מכריז על המורד לשביל החלמוניות (מסומן בצבע כחול).

החלמוניות החולמניות בתבור

שביל החלמוניות בתבור הוא פרי שיתוף פעולה של קרן קימת לישראל, רשות הטבע והגנים ותלמידי חטיבת הביניים של הכפר דבוריה. השביל, שאורכו כחצי קילומטר, מתפתל למרגלות דרך העפר ושב אליה. בדרך תפגשו עץ חרוב גדול שנותן צל נדיב.
בעונת פריחת החלמוניות מסמנים תלמידי חטיבת הביניים את השביל בחבלים ובשלטים המבקשים מהמטיילים לא לסטות מהשביל כדי שלא לפגוע בחלמוניות המציצות מתוך הכרים הקוצניים של שיחי הסירה הקוצנית. תוכלו לפגוש חלמוניות כבר בתחילת השביל ולהסתפק בכך, אך יש עוד ריכוזים יפים בהמשכו.
פריחת החלמוניות בתבור מאוחרת מפריחתן בשאר אזורי התפוצה שלהן בארץ. ככלל, במקומות הרמים מַקְדימה הפריחה ואילו במקומות הנמוכים היא מתאחרת. בהר מירון (יותר מ-1,000 מ' מעל פני הים) החלמונית פורחת בראשית חודש אוקטובר. כאן, בתבור (כ-300 מ' מעל פני הים), החלמונית מתחילה לפרוח באמצע נובמבר. נראה כי הסיבה לכך היא "מנות הקור" שהחלמונית זקוקה להן. ככל שהאזור קר יותר, כך תקדים החלמונית לפרוח.

החלמונית הגדולה

החלמונית הגדולה היא צמח בעל בצל המפורסם בפריחתו היפה. אין פלא. הפרח הצהוב והגדול של החלמונית בולט מאוד בשטח מכיוון שהוא מגיח מן האדמה בסוף הסתיו, כשמסביב הכול יבש וצהוב. בדרך כלל עונת הפריחה מרוכזת, ורוב הצמחים פורחים יחדיו ויוצרים חגיגה לעיניים.
החלמונית היא בת למשפחת הנרקיסיים. הפרח, הדומה בצורתו למשפך, גדול מאוד ובעל שישה עלי עטיף. בראשית הפריחה צבעו צהוב גופריתי, ובהמשך משתנה הצבע לצהוב חלמון, ומכאן שם הצמח. בחלקו התחתון, מתחת לפני האדמה, עלי העטיף מאוחים (מחוברים) ויוצרים צינור באורך של עד שמונה סנטימטרים. הצינור נפתח בהדרגה לשישה עלי עטיף מפורדים באורך של עד 10 סנטימטרים המסודרים בשני מעגלים בני שלושה עלים. עלי העטיף של המעגל החיצון מצוידים בראשם בבליטה קטנה. בליטה זו היא צבר של שערות שמפריש ריח מרוכז מאוד המושך מאביקים לפרח.
פרחי החלמונית פורחים ללא תלות בגשם. לפיכך, אם הפריחה מתרחשת לפני שירד גשם, נראה את הפרחים לפני העלים הירוקים. העלים בוקעים מן האדמה רק לאחר שירד גשם.
דגם התפוצה של החלמונית הגדולה מעניין. הצמח גדל באוכלוסיות מבודדות בצפון הנגב, בשומרון וביהודה, בגליל העליון ובגולן. מועד הפריחה חוזר על עצמו בקביעות בכל מקום ומקום. החלמונית הגדולה היא צמח נדיר למדי בישראל. הצמח מוגן ואסור לקוטפו.

דרכי הגעה

מכביש עפולה–כפר תבור (כביש 65) פונים לדבוריה ונוסעים על פי שילוט ההכוונה להר תבור. ממרגלות הר תבור עולים להר, ואחרי כ-850 מ' מגלים מימין את רחבת החניה הקטנה של שביל החלמוניות (יש שלט כניסה גדול). הדרך ממרגלות התבור עבירה למכוניות פרטיות אך לא לאוטובוסים.

מידע נוסף

מסלול נוסף בסביבה: שביל הפסגה בהר תבור

פרטים נוספים על החלמוניות הגדולה תוכלו למצוא באתר צמח השדה - פרחים וצמחי בר של ארץ ישראל

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 21/11/2018
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)