שביל הזהב ביער להב

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • מרכז שפלת יהודה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
ספסל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער להב הוא יער גדול המשתרע על פני יותר מ-14,000 דונם. קק"ל הקימה ביער חניונים רבים, ומהם אפשר לצאת לסיורים בסביבה. בשוליים המזרחיים של היער, ליד קיבוץ להב, נמצאת חורבת רימון ובה שרידי בית כנסת מפואר, המעידים על יישוב יהודי שהתקיים במקום בתקופה הביזנטית.

בשוליים המערביים של היער נמצאת חורבת אבו חוף ובה שרידים של שתי כנסיות מאותם ימים. בחורבת אבו חוף סימנה קק"ל את שביל הזהב – שביל קצר העובר בין מתקנים חקלאיים מהתקופה הביזנטית שזכו לשחזור מעולה על ידי אנשי המקצוע של רשות העתיקות פלביה סונטג וניר פארן.
ברשימה זו נבקר בשביל הזהב ובאותה הזדמנות גם בשתי בארות עתיקות. כדי להגיע לנקודת ההתחלה יש לפנות במחלף דבירה מזרחה (כביש 3255). כ-2.4 ק"מ אחרי הכניסה לקיבוץ דביר פונים דרומה (ימינה) בדרך עפר טובה לכל רכב, מסומנת בסימון שבילים אדום (יש שילוט הכוונה).

אל באר תִּלָּה

ניסע דרומה בדרך המסומנת אדום, ולאחר כ-150 מ' ילווה אותנו יער איקליפטוס דליל. המבנים שנמצאים אחריו שייכים לחוות הבודדים הר שמש. חלקת אורנים אחת גולשת מהגבעות ומתקרבת לדרך העפר. מעבר לה, למרגלות הגבעות, נראית חלקה שקק"ל נטעה בה בעיקר עצי אלה אטלנטית ושיטה.
במרחק של כ-1.5 ק"מ מהכניסה נפנה שמאלה בעקבות השילוט המכוון לחורבת אבו חוף – הגבעה החשופה המתנשאת מולנו. לא נרחיק לנסוע אלא 600 מ' ונגלה מימין לדרך מעקה מעגלי ירוק המקיף באר עתיקה ולידו שלט הסבר של קק"ל. זהו באר תלה. נראה כי היא נחפרה כבר בתקופה הביזנטית, כאשר בחורבת אבו חוף התקיים יישוב הומה אדם. הבאר שירתה בנאמנות את רועי הצאן הבדווים עד שנות ה-70 של המאה ה-20.
הבאר מנציחה בשמה יישוב קדום שהתקיים בעבר באזור. אוסביוס, בישוף קיסריה במאה ה-4 לספירה, כותב בספרו "אונומסטיקון" (ספר גיאוגרפיה המכיל רשימה של שמות יישובים ומקומות) על יישוב שבעבר נקרא תלכה: "בנחלת שמעון, עכשיו נקרא תלה. כפר גדול של יהודים בדרום, 16 מיל מבית גוברין". ייתכן שאותה תלה שכנה בתל חליף שממערב לקיבוץ להב.

באר אבו חוף

באר אבו חוף נמצאת כ-100 מ' ממזרח לבאר תלה וגם היא מוקפת מעקה מעגלי ירוק ולידה שלט הסבר. נראה כי הבאר הזו, שנמצאת בערוץ קטן המרוחק כ-50 מ' מהדרך, נחפרה כבר בתקופה הכלקוליתית (4500 לפנה"ס) ועל כן היא אחת הבארות הקדומות בישראל שהשתמרה ביבשה (ליד עתלית, מתחת לפני הים, התגלתה באר עתיקה עוד יותר).
הבאר, שקוטרה הפנימי כ-1.5 מ', נחפרה בשכבת הסחף החצצי שבערוץ והגיעה לאופק מי התהום בעומק של כ-2.5 מ'. נראה כי בשלב כלשהו הציפו מי תהום גבוהים את הבאר ומוטטו חלקים ממנה.
הבאר נבנתה אבני גוויל בבנייה יבשה – כל אבן מונחת על מקום המפגש של שתי האבנים שמתחתיה. ליד הבאר נחשפו שרידי בניין וחצר בנויים אבן, אך כיום יסודותיהם מכוסים ואינם נראים. במבנה היו שני חדרים בנויים זה מעל זה. קיר ארוך המקביל לאפיק הנחל מגיע עד לבאר וביחד עם קיר נוסף, שנבנה במקביל אליו, נוצרה חצר שייתכן כי שימשה מכלאה לריכוז צאן.
האתר נחפר בשנות ה-80, ובשנת 1996 על ידי דוד אלון. עבודות השימור בוצעו בשנת 2014.

מהבאר נוסעים במעלה הדרך מזרחה כ-200 מ' ומגיעים לצומת דרכים בשולי היער. כאן פונים דרומה (ימינה). לאחר כ-350 מ' נוספים פונים בלב חורשת ברושים ימינה ונוסעים עוד כקילומטר עד לרחבת החניה ובה שלט גדול של קק"ל המציין את נקודת המוצא לשביל הזהב.

חורבת אבו חוף

החורבה היא שטח פתוח המשתרע על פני כ-1,100 דונם, מוקף כמעט מכל צדדיו ביער קק"ל. בתקופה הביזנטית (מאות 6-4 לספירה) שכן במקום יישוב נוצרי גדול. המילה חוף בערבית פירושה פחד. אגדה בדווית מקומית מספרת שבלילות יום חמישי משוטטות כאן רוחות המתים, ואולי זה המקור לשם המקום. אגדה מקומית נוספת מביאה אותנו לימי מלחמת העולם הראשונה. על פי הסיפור, גובה מיסים מטעם השלטון העות'מני הטמין בחורבה מטמון זהב בעת נסיגת הצבא הטורקי מפני הבריטים. הגובה אף ירה במלוויו לבל יגלו את סודו, והוא נשאר כמוס עד ימינו אלה...
כ-300 מ' ממזרח לרחבת החניה, מעט גבוה יותר, נחשפו שרידיהן של שתי כנסיות (שאינן כלולות במסלול המחודש). אנחנו נתמקד בביקור בשביל שסימנה קק"ל וזכה לשם "שביל הזהב" (בראשית נובמבר פורחות חלמוניות במדרון שממערב לשביל). המסלול מעגלי, מסומן בצהוב ובצד אתריו הוצבו שלטי הסבר. נתאר אותם כאן במסלול הנע בכיוון השעון.

שביל הזהב

מערת מגורים – ליד רחבת החניה נמצאת חצר מוקפת גדר אבנים ששרד ממנה נדבך אחד. בחצר נמצאת חזית בנויה אבן ובה פתח המוביל למערה. זוהי מערה טבעית שהורחבה בתקופה הביזנטית והוכשרה למגורים. החזית נבנתה כך שיהיה אפשר לנעול אותה בדלת, ובחצר נעשו מלאכות הבית – בישול, טחינה וכדומה. המערה שימשה עד קום המדינה למגורים ולמכלאת צאן. סגנון מגורים זה קיים עד ימינו בדרום הר חברון. פסוק מקראי משקף היטב את אורח החיים הזה: "ויבֹא אל גדרות הצאן על הדרך ושם מערה ויבֹא שאול להסך את רגליו ודוד ואנשיו בירכתי המערה יושבים" (שמואל א' כד, ג).

גת ושרידי מחצבה – כמה צעדים הלאה משם נמצאת גת גדולה. במקום זה דרכו על ענבים כדי להפיק מהם תירוש, שהותסס ליין. התירוש עבר ממשטח הדריכה דרך "צינור" חצוב בסלע אל בור איגום, שבו אספו את הנוזל היקר. מעבר לגת נמצאת המחצבה, שממנה חצבו אבנים בתקופה הביזנטית. המחצבה תחומה במעין חצר, ובה סיתתו את האבנים החצובות כדי להכשירן לבנייה.

הקולומבריום – גולת הכותרת של הביקור במקום היא הקולומבריום (שובך יונים). מתקנים לגידול יונים נחצבו בדרך כלל בסלע. כאן, באופן נדיר, נמצאים שרידי מגדל עגול בנוי, שבדופנותיו נבנו גומחות רבות מאבן, גומחה לכל יונה. בתוך המגדל נבנו קירות ניצבים זה לזה המחלקים את החלל העגול לארבעה מרחבים ומעניקים שטח לבניית גומחות נוספות. המגדל היה מקורה, כך שחיות טורפות לא יכלו לחדור אליו. היונים יכלו לצאת מהשובך ולחזור אליו דרך פתחים צרים בגג או בחלקים העליונים של הקיר, שדרכם חדרו אור ואוויר. למבנה היה פתח מוגבה שהמְגדלים עלו אליו בסולם.
גידול יונים היה ענף כלכלי בשפלת יהודה בתקופה הביזנטית. יונים שימשו למאכל ולהקרבת קורבנות בטקסים פולחניים. אפשר לאכול את ביציהן ולזבל בהפרשותיהן את השדות.
ליד הקולומבריום פורחת בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר החלמונית הגדולה. השביל שב לנקודת המוצא באיגוף צפוני. בדרך תפגשו שלושה ספסלי עץ. שבו כאן להנאתכם כמה דקות והתייחדו עם הנוף היפה.

דרך הגעה

ממחלף דבירה פונים מזרחה בכביש 3255. כ-2.4 ק"מ אחרי הכניסה לקיבוץ דביר פונים דרומה (ימינה) בדרך עפר טובה לכל רכב (יש שילוט הכוונה).

מידע נוסף

מסלול נוסף בסביבה: יער להב

קרדיטים
 
תודה לטלילה ליבשיץ, רכזת קהילה ויער בצפון הנגב, על המידע לכתבה.
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: מידע - טלילה ליבשיץ, קק"ל. ביצוע: פתרון ממוחשב
פורסם בתאריך: 14.10.18
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים דרום השפלה ושולי הר חברון (גיליון מס' 7)