טיול יער קהילתי ראש העין

  • בסיסית
  • כל השנה
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מטיילים ביער. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

יער קהילתי ראש העין סגור למטיילים במהלך ימי החול בין ראשון לחמישי, עד להודעה חדשה. לא תינתן אפשרות למטיילים להיכנס ליער מכיוון רחוב קיבוץ גלויות ומכיוון שביל פרחי הבר וזאת בשל עבודות לשיפור הדרך הראשית. תינתן אפשרות כניסה רגלית בלבד בימי שישי ושבת. אתר אבן העזר וחניון לויטן לא כלולים בסגירת היער, בהם אפשר לטייל כרגיל. העבודות צפויות להימשך עד לסוף חודש אפריל.

13.03.2024

היער הקהילתי ראש העין מציע מסלולי טיול ברגל, אתרים ארכיאולוגיים וחניונים לפיקניק. באביב עולה ביער פריחה ססגונית, ובעונות הנדידה חולפות בשמי היער להקות רבות של עופות דורסים וחסידות.

יער קהילתי ראש העין עוטף בחגורה ירוקה את שכונותיה הצפונית של העיר – גבעת הסלעים, גבעת טל ונווה אפק. קרן קימת לישראל החלה בנטיעת היער בשנת 1976, והוא משתרע על פני 1,050 דונם ומכסה את המדרונות המערביים של הרי שומרון היורדים אל מישור החוף. נחל רבה, מיובלי הירקון, חוצה את היער.

איך מגיעים?

ממחלף קסם (כביש 6, כביש 444, כביש 5) נוסעים מזרחה בכביש חוצה שומרון (כביש 5) לכיוון אריאל. במחלף ראש העין מזרח, מול פארק התעשייה אפק, פונים ימינה (דרומה) ברחוב קיבוץ גלויות ונוסעים כ-1.3 ק"מ למפגש עם רחוב נחל רבה. כדי להיכנס ליער יש לפנות כאן שמאלה, אך בגלל שלט "אין פנייה" שמאלה יש להמשיך ימינה ברחוב נחל רבה עד הכיכר, לבצע סיבוב מלא, לחזור לרמזור הכניסה ולהמשיך היישר לפנים ליער.
הבאים מראש העין ייסעו לרחוב נחל רבה ובקצהו ימשיכו היישר לפנים אל תוך היער.

טיול ביער קהילתי ראש העין

נכנסים בדרך היער ונוסעים מזרחה. לאחר כ-400 מ' מגיעים לצומת. נוסעים בסעיף הימני ולאחר כ-100 מ' מגיעים לחניון "בצל האיקליפטוס", שכשמו כן הוא, שוכן בצל עצי איקליפטוס. כ-200 מ' הלאה משם, לאחר חציית נחל רבה ופנייה שמאלה, נמצא חניון נוסף, מונגש לנכים. מחסום ירוק חוסם את הדרך ומאפשר מעבר רק להולכי רגל ולרוכבי אופניים. ממשיכים ברגל בדרך היער עוד כ-400 מ'. מכאן מתחיל את דרכו "שביל פרחי הבר".

שביל פרחי הבר וחורבת דייר

לפנינו שביל מעגלי משולט לכל אורכו ומסומן בצבע אדום שאורכו הכולל כקילומטר אחד. השביל ראוי לטיול בכל השנה, אך בחורף ובאביב מגוונת אותו פריחה מרהיבה של רקפות, כלניות אדומות ולבנות, צבעוני ההרים, מיני דבורנית ופרחים רבים נוספים. בסתיו מזדקרים בצד השביל גבעולי הפריחה של החצב המצוי, ובחודשים מארס ואפריל עולים בו המוני פרחים כחולים של בן החצב היקינטוני.

הסלע הבונה את מורדות מערב השומרון באזור הוא גיר אפור וקשה, לעיתים דולומיטי, מתצורת סלע הקרויה בִּעְנָה. סלעים חשופים מתצורה זו יוצרים טרשים בולטים ומחודדים. דוגמה לכך אפשר לראות בסלע בולט הנמצא צמוד לשביל, בצדו השמאלי, כ-300 מ' מנקודת המוצא לשביל פרחי הבר. הסלע עשוי טרשים בולטים מאוד ונעוצות בו עדשות צור כהות. בשקערוריות שבסלע הצטברה קרקע שהפכה אותו לעציץ טבעי המגדל רקפות, חבצלת קטנת פרחים וצמחים נוספים.

בראש הגבעה השביל מגיע למצפור אילן שהכשירה קק"ל במקום. מרפסת התצפית משקיפה על מורדות מערב השומרון, ולמרגלותיה נמצאת חורבת דייר ובה שרידי יישוב שהתקיים בתקופה הביזנטית (לפני כ-1,500 שנה). שמו המקורי של היישוב אינו ידוע, והשם של ימינו שומר על צליל שמו הערבי של המקום – ח'ירבת א-דווייר. באתר נותרו שרידים של בית בד ושל מבנים שבהם השתמרו נדבכים מעטים של קירות בנויים מאבני גוויל גדולות. בור מים שאסף מי גשם משלים את התמונה.

מכאן יורדים בשביל המסומן לדרך עפר. פונים בדרך ימינה וחוברים להמשך שביל פרחי הבר. השביל יורד במדרגות סלע טבעיות (זהירות מהחלקה לאחר גשם!). שימו לב לצמחים המטפסים זלזלת הקנוקנות וקיסוסית קוצנית, המנצלים את עצי היער לטיפוס. השביל מסתיים בנקודת ההתחלה.

עזבת צרטה

אתר עִזְבֶּת צַרְטָה נמצא בחלקו המערבי של יער ראש העין. כדי להגיע אליו יש לצאת מהחלק הראשי של היער ולנסוע היישר לפנים בדרך נחל רבה. בכיכר הראשונה, לאחר כ-600 מ', פונים ימינה בדרך הציונות עד לקצה השדרה, שם שוב פונים ימינה וחונים למרגלות היער.

שביל רגלי קצר המכונה "שביל אבן העזר" עובר בצד חניון ועולה לאתר עזבת צרטה, המשקיף על כביש 5 ועל אזור התעשייה. באתר נראים שרידי מבנה גדול וסביבו בורות עגולים.

בחפירות שהתנהלו בשנות ה-70 של המאה העשרים נמצא כי האתר היה מיושב בשנים 1200 עד 1000 לפנה"ס. במקום נמצאו שרידי מבני מגורים פשוטים מראשית התקופה, כנראה של רועי צאן. במחצית השנייה של המאה ה-10 הגיע היישוב לשיא פריחתו. באתר נמצאו שרידים של בית ארבעה מרחבים, סגנון בנייה המאפיין את התקופה הישראלית, ולידו עשרות בורות עגולים ששימשו כממגורות לאיסום גרעיני תבואה. באחת הממגורות התגלה חרס ועליו חרוטות אותיות עבריות שאינן מצטרפות למשפט שלם.

הימצאותה של כתובת דווקא באתר התנחלות שולי מעידה על ידיעת קרוא וכתוב ביהודה ובישראל כבר בתקופה קדומה. זוהי עדות לחדירת הכתב ליישובים הישראליים בתקופה זו.

יש המזהים את עזבת צרטה עם אבן העזר, המקום שבו נלחמו בני ישראל בפלשתים. המקרא מציין שני קרבות. בקרב הראשון הביסו הפלשתים את ישראל. בני ישראל התייצבו למערכה פעם נוספת והפעם הביאו עמם את ארון הברית. גם בקרב השני ניצחו הפלשתים ואף לקחו את ארון הברית שלל.

חוזרים למכונית באותה דרך חזרה. אורכו של השביל כ-600 מ' (כיוון אחד) והוא מסומן בצבע שחור. באתר מוצב שלט הסבר מפורט.

יער ראש העין – יער קהילתי

בט"ו בשבט 2004 הוכרז יער ראש העין כיער קהילתי. משמעות המושג "יער קהילתי" היא שיתוף הקהילה בניהול היער. בניהול יער ראש העין שותפים קק"ל, עיריית ראש העין ותושבי העיר. מתנדבים מקרב תושבי העיר, המשמשים "נאמני היער", עוסקים בטיפוח היער ובפעילות הדרכה בקרב הקהילה. ביוזמת העירייה וקק"ל נערכים מדי שנה ביער אירועים קהילתיים כגון חגיגת ט"ו בשבט הכוללת נטיעות ומוזיקה ופעילויות חינוכיות עם בתי הספר ביישוב לטיפוח היער.
קרדיטים
 
כתיבה וצילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
תאריך פרסום: 28.03.18
עודכן בתאריך: 12.5.2021
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים מס' 7 (השרון ומערב השומרון)