טיול ברכב פרטי: בין אשתאול לעין כרם

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 15 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 6 שעות ומעלה
  • עומס קל
חניון יהדות תימן. צילום: עדי טנא נתן, קק"ל
  • סוג המסלול

הכביש המחבר בין צומת אשתאול לעין כרם עובר בנופי יער הקדושים, ורבים רואים בו את קטע הכביש היפה בהרי ירושלים.

יער הקדושים משתרע על פני 18,000 דונם משני צדי הערוץ העמוק והמרשים של נחל כסלון. בצפון גובל ביער כביש שער הגיא-ירושלים (כביש 1), במערב – כביש שער הגיא-בית שמש (כביש 38), בדרום – המדרונות היורדים לנחל שורק (מדרום לכביש 395) ובמזרח - סביבות עין ראפה ונחל צובה. פסגות ההרים שמסביב לנחל מתנשאות לרום של כ-600 עד 700 מ' מעל פני הים.

היער משלב עצים נטועים כגון אורן ירושלים, ברוש מצוי ואקליפטוס, עם עצי חורש טבעי ובהם אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית ולבנה רפואי. במקומות המוצלים מטפסת על העצים קיסוסית קוצנית, הניכרת בעליה דמויי הלב. באביב נהנים המבקרים משפע צמחי הבר המקשטים את היער בשלל צבעים. במיוחד בולטים שיחי הלוטם המרווני בפרחיהם הלבנים והגדולים ושיחי המרווה המשולשת בפרחיהם הוורודים והעדינים ואליהם מצטרפים בחורף כלניות, רקפות וצבעונים לרוב.

מאז שנת 2008 מוצבת ביער תחנה לניטור אקולוגי ארוך-טווח העוקבת אחר השפעת פעולות הממשק היערני על חיוניותו של היער. המחקר בוחן את הקשר שבין מאפייני הצומח ביער והמגוון הביולוגי המתקיים בו, ואת איכות השירותים האקולוגיים שהיער מציע. תחנה זו היא חלק מרצף עולמי של תחנות מחקר אקולוגי ארוך טווח ומהווה כר פורה למחקרים אקולוגיים מזה כ- 20 שנה.

נקודת מוצא

מצומת אשתאול ניסע מזרחה בכביש 395. במרחק כ-400 מ' מהצומת מכוון שלט לדרך עפר, המובילה צפונה. הדרך מגיעה לאחר כ-600 מ' לדרך נוף של קק"ל, המלווה את ערוץ נחל כסלון. לאורך הדרך מס' חניוני פיקניק לעצירה ובהם גם חניון לילה בחורשת זייתים ובו גם מים לשתייה. כאן פונים ימינה, נוסעים בדרך עוד כ-1.8 ק"מ וחונים ברחבת החניה של מערת בני ברית. החניון והרחבה נגישים לאנשים עם מוגבלות.

מערת בני ברית היא חציבה והרחבה של מערה טבעית במצוק הדרומי של נחל כסלון. המערה נועדה לשמש אתר התייחדות. על פי רוב פתחה סגור.

מרחבת החניה יוצאים מערבה שני שבילים קצרים. אפשר לצעוד באחד מהם לאנדרטה לזכרה של אנה פרנק ולשוב בשני.

יד אנה פרנק

ביד אנה פרנק, ביער הקדושים, בצד השבילים מוצבים שלטים ובהם ציטוטים מיומנה של אנה פרנק. אחד מהם השפיע במיוחד על פיט כהן, יוצר האנדרטה: "קיטי היקרה, [...] עץ הערמונים שלנו במלוא פריחתו. הוא מכוסה עלים והוא אף יפה יותר מאשר בשנה שעברה" (אנה פרנק, יומנה של נערה, 13 במאי 1944).

פיט כהן, שבילדותו הסתתר גם הוא מהנאצים בדרומה של הולנד, ביקש להמחיש משהו מעולמה של אנה בדירת המסתור שלה. הוא יצר מפלדה חלודה חלל מעוצב כחדר קטן. בפינת החדר ניצב שרפרף יחיד. מהשרפרף ניתן לצפות מבעד לחרך צר בדמותו של עץ ערמון מסוגנן, שענפיו פרושים כנגד קיר אטום – מבט חטוף אל שביב של חופש מתוך מועקת הכלא.

בסמיכות ליד אנה פרנק נמצא חניון נחל כיסלון המאפשר עצירה לפיקניק.

נחזור לכביש ונתחיל להעפיל במעלהו מזרחה. לאחר כ-2 ק"מ נגלה מדרום לכביש (מימין) את חניון יער יהדות תימן. האתר פותח בסיוע ידידי קק"ל בהולנד.

חניון יער יהדות תימן

מהאנדרטה שבים לכביש 395 ונוסעים במעלהו כשני ק"מ. החניון נמצא בצד הדרומי (ימני) של הכביש, בחלקת יער שנטעה קק"ל לכבודה של יהדות תימן. עולי תימן השתתפו בהקמת מושבים בסביבה ובהם אשתאול, גבעת יערים, תרום, נחם וישעי. קק"ל העסיקה רבים מהם בהכשרת קרקע ובנטיעת יערות בהרי ירושלים.

החניון וסביבתו מתמלאים בחורף ובאביב בפריחה מרשימה, בעיקר ברקפות שצובעות את המקום בגווני ורוד-סגול. קק"ל שדרגה את החניון והפכה אותו לאתר מורשת וזיכרון ליהדות תימן. האתר מונגש כולו. שביל נגיש באורך של כ-200 מ' מוביל את המטיילים לפינות השונות בחניון - אזורי פיקניק, מעגלי מדורה ותצפית. לצד השביל מוצבים ספסלים ושלוש תחנות מידע המספרות על התרבות ועל המסורת העשירה של יהדות תימן, וכן מידע הקשור בקק"ל. בנקודת התצפית מסופר סיפורם העגום של עולי תימן שנספו בדרכם לישראל. חוויה נוספת שמעשירה את הביקור באתר מחכה למבקרים בצורת משחק אינטרקטיבי אליו נכנסים בסריקת ברקוד שנמצא בשלט הכניסה.

החניון נמצא לצד שביל הקדושים (סימון ירוק), שביל להולכי רגל היורד מאנדרטת מגילת האש למערת בני ברית.

אפשר לחצות בזהירות את כביש 395 ולצעוד כ-200 מ' בעקבות השביל המסומן ירוק. ליד גת עתיקה חצובה בסלע נמצאת פינת ישיבה לזכר רינה שנרב. התצפית מעניקה מבט על הנוף הנהדר של הערוץ העמוק של נחל כסלון, שמדרונותיו מיוערים כולם. מהתצפית יורד שביל הקדושים בתלילות מאתגרת למערת בני ברית.

חניון תל כסלון

נעפיל בכביש 2.8 ק"מ ונגיע לחניון תל כסלון, הצמוד לצדו הצפוני (שמאלי) של הכביש. קטע הכביש הזה יפהפה, אך גם צר מאוד, ויש לנסוע בזהירות רבה.

החניון הוא מקום יפה לבילוי בפני עצמו, אבל גם בסיס יציאה לטיול נחמד. מהחניון יוצאת מערבה דרך עפר מסומנת כחול, טובה לכל רכב. אחרי כקילומטר – מזלג דרכים. מי שמתעקש יכול להמשיך עוד כ-200 מ' בסעיף השמאלי (סימון קק"ל חום) לפינת חניה ולצעוד ברגל בשביל יפה, בין טרסות המצמיחות עצי זית יפים. אנחנו בשרידי כסלה, המזוהה עם כסלון המקראית.

בפברואר מציצות רקפות רבות בין הסלעים. אחרי כ-200 מ' מגיעים למבנה ריבועי ולמרגלותיו שוקת. זהו בית המעיין של עין שיח' אחמד, ולצערנו בשנים האחרונות הוא יבש למדי. הטיול היפה מפצה על כך.

מחניון תל כסלון ניתן גם לצאת מזרחה בדרך עפר מסומנת כחול. צועדים כ-400 מ' לעיקול הדרך שמאלה ומכאן יורד שביל קצרצר לעינות בוקר, שנובעים כל השנה. מי המעיין נאספים לשוקת קטנה ונחמדה.

בתום הביקור והבילוי בחניון נמשיך להעפיל בכביש. במרחק 1.3 ק"מ מהחניון נמצא מעגל תנועה. נפנה בו ימינה לפי השילוט "אנדרטת מגילת האש". דרך סלולה וצרה, שאורכה כמעט 3 ק"מ, תביא אותנו אל האנדרטה. האתר פותח בסיוע ידידי קק"ל משווייץ.

יער ואש

אי אפשר להתעלם מהמראה העצוב של היער השרוף, שמלווה אותנו בנסיעה בכביש 395. זוהי תוצאה של שרפה גדולה שפרצה כאן בשנת 2021. קדמה לכך "שרפת שער הגיא", שרפה שהשתוללה ברכס שיירות בשנת 1995 והייתה בשעתה השריפה הגדולה בישראל (עד השריפה בכרמל). היער הנטוע שצמח כאן נשרף כמעט כליל, ובקק"ל הבינו שבתנאי הסביבה שקיימים כאן ובהתחשב במלאי הזרעים שנמצא בקרקע, הצומח הטבעי יכול להשתקם בכוחות עצמו. אכן, זה מה שקרה. תחילה עלו שיחי הלוטם החלוצים ואחריהם עלו עצי האלון המצוי והקטלב וגם עצי אורן רבים, שצמחו ממלאי הזרעים שהותירו אחריהם האצטרובלים. אדרבא, יערני קק"ל אף דיללו את האורנים כדי להקל על עצי החורש לשוב ולהתבסס בשטח. במקומות אחדים ניצלו יערני קק"ל את שטחי הטרסות כדי לשחזר את צומח הבוסתנים שאפיין אותם בעבר.

ואז באוגוסט 2021 פרצה שרפת ענק נוספת, שבערה במשך כארבעה ימים וכילתה כ-11,000 דונם. האש הותירה שטחים נרחבים שרופים וחשפה תוך כדי כך טרסות שהיו מעובדות בעבר. עלו באש שטחי יער באזור כסלון, רמת רזיאל, סטף, הר איתן ומסביב למרכז הרפואי איתנים, שם חולצו החוסים ויצאו ללא פגע בזכות יצירת קווי מסביב למתחם. יערני קק"ל מניחים ליער להשתקם בכוחות עצמו, ורק במקומות שבהם לא תהיה ברירה, יתערבו בצורה מזערית ככל האפשר בהתאם לתורת שיקום היער לאחר שריפה.

אנדרטת מגילת האש

במרחק 1.3 ק"מ מחניון תל כסלון נמצא מעגל תנועה וממנו מוליכה דרך סלולה וצרה באורך כ-3 ק"מ לאנדרטת מגילת האש.

אנדרטת מגילת האש, פסל הברונזה של הפסל נתן רפפורט, היא אולי האנדרטה המרגשת ביותר בישראל. גובהה כ-8 מ' ומשקלה יותר מ-12 טון. התבליטים הרבים שבמגילה מספרים את תולדות עם ישראל. גוויל אחד מתאר את החורבן ואת האסונות שפקדו את העם, ממנורת המקדש הנשדדת בימי הרומאים עד ימי השואה. העיירה היהודית בוערת. מתוך הלהבות משליכים מורדים בקבוקי מולוטוב ודמויות עולות השמיימה. ניתן לזהות בין הדמויות את המחנך יאנוש קורצ'אק הולך עם חניכיו למחנה ההשמדה.

במקום שבו גוויל החורבן פוגש את הגוויל השני, נראית דמות נשית מתרוממת מעל לגדר תיל. עוד דמות כורעת ברך ומנסה לשאוף אוויר. ענפים מלבלבים מעצים גדומים והנה - תקומה. אנשים מפליגים בספינות לחופי הארץ. נשים וילדים, צעירים וזקנים. יהודי עטור תפילין מנשק את אדמת הקודש.

גוויל התקומה מתאר את עצמאות ישראל ממלחמת תש"ח עד מלחמת ששת הימים. אם נפרדת מבנה היוצא למלחמה, אבני הכותל המערבי, וצנחן עטוף טלית בוכה ליד אבני הכותל.

מעל כל אלה נראים חיילים נושאים מנורה, מעין תשובה למנורה הקדומה שנלקחה לרומא. ליד המנורה מרחפת דמות מסתורית, לבושה בבגדים מן העבר. אולי זה אליהו הנביא? אולי זה סמל הנבואה ששמרה על עם ישראל בכל שנות גלותו? האנדרטה מתארת עוד סצנות רבות והמבקרים מוזמנים לגלות אותן.

הביקור באנדרטה נגיש לבעלי מוגבלות.

הר הטייסים

הר הטייסים הוא שמורת טבע, המשמשת גם אתר הנצחה מרכזי לחללי חיל האוויר. בלב השמורה ניצב גלעד חיל האוויר, הכולל חלקים ממטוס שהתרסק בסביבה בימי מלחמת העצמאות. צוות המטוס נספה. במרכז הרחבה מוצבת תחנת שמע ובה הסברים על האתר.

השמורה משמרת עצי חורש טבעי, ובהם עץ קטלב אחד שזכה להגיע כאן לממדים נאים. בשלהי החורף ובאביב פורחים בשמורה פרחים רבים ובהם לא פחות מ-14 מינים של בני משפחת הסחלביים. מהר הטייסים יורד שביל רגלי מסומן שחור לעין טייסים. אורכו של השביל כקילומטר והוא מתאים למיטיבי לכת.

עין טייסים

נצא מהקיבוץ לכביש 395, נמשיך עוד כ-100 מ' מזרחה ונפנה ימינה בעקבות השילוט המכוון לעין טייסים (סימון ירוק). הדרך סלולה בתחילתה והופכת לדרך עפר עבירה לכל רכב, אם כי אבנונית מעט ויש לנסוע בזהירות. מרחק הנסיעה מהכביש לעין טייסים הוא 2.8 ק"מ. חונים ברחבה קטנה ומטפסים מעט בין העצים במדרון שמימין לדרך, עד לבריכת המעיין.

עין טייסים הוא פינת חמד ובה מעיין קטן הנובע לתוך בריכה. מסביב יש מדרגות חקלאיות, שרידי חווה חקלאית, וכמה עצי בוסתן, ובהם עץ אגוז מלך, עצי לימון ושקד. המעיין נובע על גבי שכבת חוואר בתוך מערה קטנה, ממש מעל בריכת המים. ניקבה חצובה, שאורכה כ-6 מ', מגדילה את שטח פני השכבה נושאת המים ולפיכך גם את שפיעת המעיין. הבריכה (2.5X3.5 מ') עשויה אבנים מסותתות היטב. בשנת 1987 החלה רשות הטבע והגנים לטפח את עין טייסים וסביבתו. במסגרת זו נוקתה הבריכה ושוקמה, ועתה היא מלאה מים כמעט כל השנה.

עין טייסים הוא האתר האחרון בסיורנו. מהמעיין נשוב לכביש 395 וניסע בכביש לצומת עין כרם. בתום הביקור נשוב לכביש ונמשיך לכיוון צומת עין כרם. נוכל לסיים את הטיול בבילוי באחד מבתי הקפה בעין כרם, או להמשיך לכביש 1 ולנסוע לכיוון תל אביב או ירושלים.

הצעה לטיול נוסף

קרדיטים
 
כתיבה : יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 22.11.2023
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים