טיול ברכב פרטי: דרך הצנובר ביער מראשה

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • מרכז הנגב הצפוני
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
כרם הזיתים בדרך צנובר. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

בשיתוף עם קהילת נחושה מטפחת קק"ל בוסתנים המלווים את ערוצו של נחל גוברין ואת יער מראשה הסמוך. אמנם הכביש העולה מצומת נחושה לכיוון חברון (כביש 35) מנצל את העמק שיוצר נחל גוברין, אך עד לאחרונה היה קשה מאוד להבחין בערוץ הנחל. השדות המעובדים מטשטשים את המתאר של הערוץ הרדוד של נחל גוברין, מה גם שהעין נמשכת ממילא ליער נחושה, המשתרע על כ-2,000 דונם בגבעות השפלה שמעבר לנחל. אבל עכשיו המצב שונה. עצים צעירים מלווים את תוואי הערוץ של נחל גוברין. זהו "בוסתן נחושה", שקק"ל מטפחת בשיתוף פעולה עם קהילת היישוב נחושה.

יער מראשה וקהילת נחושה

הקשר הסביבתי בין קק"ל ואנשי נחושה נוצר בעת שיקום גדות נחל גוברין. המגדלים עיבדו את שדותיהם עד ערוץ הנחל ממש, דבר שהחמיר את סחיפת הקרקע. כדי לייצב את גדות הנחל יש לוותר על חריש השטח הקרוב לגדות. החקלאים נענו לפניית אנשי קק"ל והסכימו להתרחק מן הגדות.

כשהחלה קק"ל לייצב ולשקם את הגדות, נוצר קשר בין קהילת נחושה לטלילה ליבשיץ, מנהלת מחלקת קהילה ויער במרחב דרום של קק"ל, ליצירת בוסתן ולהפיכת יער מראשה ליער קהילתי. המעניין הוא שהפעילות נוצרה כתוצאה מפעולה יזומה של הקהילה. קק"ל כמובן נענתה ברצון ובשמחה ליוזמה.

ינאית פרץ, רכזת הנוער והקהילה בנחושה, מספרת: "נטיעות בשבילי הן קודם כל זיכרונות ארץ ישראל. זה מחזיר אותי אל הסיפורים של ההורים של בעלי, שהשתתפו בנטיעת היערות המכסים היום את הרי ירושלים. בניית הבית במושב והנטיעות היו עבורם חלק בלתי נפרד מהקמת המדינה.

כשפניתי לקק"ל, שמחתי שמקצים לנו שטח לנטיעות ושעוזרים לנו בכל מה שצריך. התחלנו בנטיעות בשנת 2006 ואני מרגישה שהתושבים מעוניינים להמשיך במלאכה ולפתח עוד את הבוסתן.

"כל ילד שנטע עץ רוצה לראות איך העץ 'שלו' מתפתח. בחופשות אנחנו עובדים עם הנוער ביער, בהנחיית אנשי קק"ל, ובצורה זו אנו מקנים להם ערכים של שמירה על הטבע. קק"ל סייעה לנוער גם באספקת סנדות להכנת מתקנים צופיים. אנחנו גם עושים טיולי משפחות ביער שלנו ואני בטוחה שכאשר יתחילו עצי הבוסתן לתת פירות, הקשר יגבר עוד יותר".

התורה שנצברה בנחל גוברין וביער מראשה עוברת לקהילות אחרות. מורד נחל גוברין באזור המועצה האזורית שפיר טופל וזכה גם הוא לנטיעות. שמעו של המיזם הגיע גם לבית הספר שבקיבוץ שובל, ונציגיו באו ללמוד את השיטה כדי ליישם את עקרונותיה גם בסביבה שלהם.

בוסתן נחושה מלווה את נחל גוברין. הוא נטוע עצי חורש ים-תיכוני כגון חרוב, מיני אלה ואלון וכליל החורש. אליהם מצטרפים גם עצי שקד, תאנה, תות, רימון ושקמה.

משיבים עטרה ליושנה

בשנות ה-70 של המאה ה-19 ניסו הרב עקיבא יוסף שלזינגר והרב אליהו סלימאן מני לרכוש 4,000 דונם באזור ח'רבת סנאברה (כיום: חורבת צנובר). באותם ימים זיהו את המקום עם העיר המקראית צנאן, שנזכרה בספר מיכה (א, יא). זיהוי זה מסתמך על עבודתו של הרב יהוסף שווארץ, שאף נתן לשם הערבי של החורבה גוון עברי – "צאן עברא".

התכנית נכשלה. שלזינגר, שמאס בחיים על חשבון כספי "החלוקה", ביקש להקים יישובים חקלאיים ברחבי ארץ ישראל. שאיפותיו העלו את חמתם של רבני ירושלים. הם חששו שזרם התרומות מחו"ל ייפסק ולכן התנגדו לרב שלזינגר בכל כוחם, עד כדי כך שחשש לחייו. קשיי מימון ורישום בעלות, בעיות ביטחון והתנגדות רבני ירושלים, הכשילו את הרעיון.

יחיאל מיכל פינס, שהיה בא כוח חברת "מזכרת משה" של סר משה מונטיפיורי, סייר גם הוא במקום בשנת 1878 ודיווח לשולחיו על ביקורו במקום. גם הוא התרשם לטובה ממראה עיניו: "אחר כך הלכתי אל סענאברא. המקום הזה ימצא בין שני הרים צר ברוחבו וארוך. [...] אדמתה פורייה ודשנה מאוד, ויש בה כתשע מאות זיתים אשר שווים לכל הפחות 450 לירות אנגליות. [...] מים טובים בה ממעיינות ומבארות, מרעה טוב בה מאין כמוהו לבקר ולצאן, מערות הרבה חצובות בתוך ההרים משנים קדמוניות."

קהילת נחושה

נחושה נוסדה בשנת 1955 כהיאחזות נח"ל של הנוער העובד הדתי. שנתיים אחר כך הפכה ההיאחזות למושב שיתופי, אך זה התפרק עד מהרה. גם חוות בוקרים שפעלה כאן תקופה מסוימת נכשלה.

בשנת 1981 נוסדה נחושה מחדש כמושב עובדים דתי של זוגות צעירים, רובם ממושבי המועצה האזורית מטה יהודה. המושב תוגבר במשפחות נוספות ובשנת 1994 הפך ליישוב קהילתי. בימים אלה מתבצעת בו הרחבה נוספת שתגדיל את היישוב ליותר מ-200 משפחות.

באופן רשמי, השם נחושה סמלי, בהשראת הפסוק "מְלַמֵּד יָדַי לַמִּלְחָמָה וְנִחֲתָה קֶשֶׁת נְחוּשָׁה זְרוֹעֹתָי" (תהלים יח, לה). עם זאת, אין להתעלם מקרבתה של חורבת נחש למקום. יש המזהים את החורבה עם עיר נחש הקדומה, יישוב אדומי שעסק כנראה בעיבוד נחושת. החורבה נמצאת ביער מראשה ובה נמצאים גם שרידי הכפר הערבי הקטן דיר נחאס (האתר אינו מוסדר לביקורים).

דרך צנובר

אימוץ יער מראשה והפיכתו ליער קהילתי הולידו מסלול טיול שנקרא "דרך צנובר", על שם החורבה שלמרגלותיה הוא מתחיל. ניסע בדרך העפר היוצאת דרומה מכביש 35 ונעקוב אחר הסימון הכחול. נחל גוברין צמוד לכביש וזו הזדמנות לעצור ולהתבונן בעצים הנטועים לאורכו.

כ-300 מ' מהכביש נמצא הבוסתן, שבנטיעתו החלו בני נחושה בט"ו בשבט 2006. הנטיעות בבוסתן נמשכות מדי ט"ו בשבט. ייתכן שכרם הזיתים שכאן הוא זה שנזכר במכתבו של יחיאל מיכל פינס, המוזכר למעלה.

כ-400 מ' מזרחה משם נמצאת באר נאוה (ביר נבעה). החוליה שבראש הבאר חרוצה בחריצים עמוקים. אלה הם סימני החבלים שמשכו הרועים כששאבו מים מן הבאר, שעומקה כ-25 מ'.

כ-250 מ' הלאה משם נמצא השביל הקצר היורד לבריכת צאנן. השם נותן את הכבוד לראשונים שביקשו לרכוש את אדמות המקום. במקום זה מתחתר נחל גוברין במי תהום וסכר מלאכותי קטן חוסם את זרימת המים. בשלוש השנים הקודמות הייתה הבריכה יבשה לגמרי בקיץ. ביקרנו במקום ביוני 2012 ומצאו בה בריכה רדודה באורך כ-10 מ', מלאה מים צלולים. ראשנים ושאר יצורי מים היו בה בשפע.

מכאן יש לשוב לכביש ולסיים את הסיור בדרך.

אלה אטלנטית גדולה

למרגלות חורבת נחש צומח עץ גדול של אלה אטלנטית. בעלי רכב שטח יוכלו להגיע לשם ברכבם. אפשר להגיע גם ברגל בדרך עפר נוחה. דרך הגישה לעץ יוצאת מול כפר זוהרים, כ-2.2 ק"מ ממזרח לצומת נחושה. דרך עפר מסומנת כחול יוצאת דרומה מכביש 35 וממשיכה מזרחה במקביל אליו. הדרך מגיעה לאחר 1.8 ק"מ לעץ.

איך מגיעים?

כדי להגיע לדרך צנובר ולעצי הבוסתן יש לנסוע מבית גוברין מזרחה כ-800 מ' לצומת נחושה (כביש 38), ובצומת לפנות שוב מזרחה (כביש 35) ולנסוע כ-5 ק"מ מזרחה עד לשלט הכניסה ליער מראשה (סימון כחול).

מידע נוסף

עבירות

הדרך עבירה לרכב פרטי

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9), או מפת טיולים וסימון שבילים דרום השפלה ושולי הר חברון (גיליון מס' 12)

קרדיטים
 
כתיבה: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: טלילה ליבשיץ, מנהלת מחלקת קהילה ויער, מרחב דרום קק"ל
צילומים: יעקב שקולניק וטלילה ליבשיץ
מפה: אביגדור אורגד מפות
תאריך פרסום: 20.6.2012
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים