חניוני הערבה התיכונה

חניונים מומלצים בכביש 90

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • 24 ק"מ
  • דרום הערבה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
חניון שיטה במדבר. רוב עצי השיטה מתו. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

כביש 90 הוא הכביש הארוך בישראל – כ-480 ק"מ ממטולה עד טאבה.

חלקו הדרומי של הכביש, מצומת הערבה עד טאבה, נמשך לאורך כ-180 ק"מ. בימי המנדט הבריטי נסלל הכביש לראשונה כדרך עפר ממעלה עקרבים עד אום רשרש, ולאחר מלחמת העצמאות נסלל באספלט הקטע הדרומי של כביש הערבה, מצומת קטורה לאילת (באותם ימים הדרך לאילת עברה דרך מצפה רמון וצומת קטורה). דרך זו הייתה הדרך הראשית לאילת עד סלילת כביש הערבה כולו (1967). הכביש, שסלילתו התנהלה בעצלתיים, עשוי ברובו שני נתיבים, אחד לכל כיוון, ורק מיטבתה לאילת יש בו ארבעה נתיבים וגדר הפרדה.

לא כדאי לנסוע בכביש במהירות. נסיעה מהירה בטוחה פחות וגם מהנה פחות. הנוף נהדר. עצי השיטה יוצרים נופים יפהפיים של סוואנה מדברית. במזרח מתנוססים הרי אדום ובמערב – הרי הנגב. ויש גם מקומות שבהם אפשר לעצור את המכונית בבטחה ולהתרענן בפיקניק בין עצי שיטה.

לפניכם תיאור של חניוני הדרך בערבה התיכונה.

חניון דרך הערבה

דרך הגעה

כ-18 ק"מ מדרום לצומת הערבה, בין סימני ק"מ 166-165.

כיוון הנסיעה

החניון ממערב לכביש ומתאים לנוסעים בכביש הערבה מצפון בלבד.

מה באתר?

חניון דרך נאה, בנוי משני חלקים שנמצאים משני צדי ערוץ קטן, אחד מערוצים אין-ספור הזורמים לנחל הערבה. הערוץ הוא שמחַיֶּה את עצי השיטה הסלילנית ושיטת הסוכך. בחניון יש סככות מתכת ירוקה שגגותיהן מזכירים בצורתם את צמרת עצי השיטה. בצד הצפוני של הערוץ תמצאו חמש סככות ותשעה שולחנות ובצדו הדרומי חמש סככות ושישה שולחנות. יש גם שני שולחנות בטון "מסורתיים". במקום מוצב פח אשפה גדול ומכוסה היטב המונע מחיות בר גישה לפסולת.

רחבת החניה הגדולה מעניקה חניה בטוחה ונוחה לקבוצות גדולות ולנהגי משאיות.

שולחן פיקניק בעידן

דרך הגעה

ליד שער הכניסה למושב עידן.

כיוון הנסיעה

החניון הקטן מתאים למי שמתכוון לטייל בדרך השלום.

מה באתר?

שולחן הפיקניק נמצא בצל עצי נוי בכניסה הצפונית לדרך השלום. משפחה או שתיים יכולות להתארגן כאן בשקט לקראת הטיול.

חניון לילה נחל שיזף

מקום

שמורת נחל שיזף, כ-2.5 ק"מ מדרום לכביש הגישה לחצבה. מכביש הערבה נוסעים לשער מושב חצבה ולאחר כ-3.4 ק"מ, בין החממות, פונים דרומה בדרך עפר טובה מסומנת בסימון שבילים שחור. לאחר כ-1.1 ק"מ הדרך פונה שמאלה, וצבע הסימון משתנה לכחול. נוסעים בדרך "הכחולה" עוד כ-1.1 ק"מ ומגיעים לדרך מסומנת אדום. מי שיפנה מערבה, יגיע למצפור שיזף. כדי להגיע לחניון יש לפנות מזרחה (סימון אדום), לנסוע כ-50 מ' ולפנות צפונה לחניון.

כיוון הנסיעה

למטיילים בשמורת נחל שיזף.

מה באתר?

זהו חניון לילה רחב ידיים ובו שולחנות פיקניק אחדים בצל עצי שיטה וברז מים. החניון משמש בסיס יציאה מעולה למטיילים ברחבי השמורה או למי שמבקש לעשות פיקניק לאחר הביקור במצפור שיזף. רשות הטבע והגנים היא שאחראית לתחזוקת החניון.

חניון הזיל

מקום

כ-3 ק"מ מצפון לשער הצפוני של מושב עין יהב, לצד דרך השדות הסלולה המתחברת עם שמורת נחל שיזף ודרך השלום.

כיוון הנסיעה

לנוסעים בין עין יהב לדרך השלום משני הכיוונים.

מה באתר?

חניון קטן ואינטימי. כדי להגיע לחניון יש לנסוע מהשער הצפוני של עין יהב כ-3 ק"מ צפונה. הדרך הסלולה עוברת בין חממות ומגיעה לחניון אינטימי ובו שני שולחנות פיקניק שנהנים מצל עץ שיטה. החניון נקרא על שם רכב סובייטי מתוצרת "זיל", ראשי תיבות של "זאבוד אימיני ליחצ'ובה", מפעל סובייטי לייצור מכוניות שנקרא על שמו של ליחצ'וב, מנהלו הראשון. במפעל ייצרו מכוניות פאר ששימשו את בכירי הממשל הסובייטי וגם רכב שטח חזק ששימש את הצבא האדום. הרכב היה בשימוש צבאות סוריה ומצרים, ואחד מהם, שנלקח שלל, מוצב כאן למזכרת.

חניון שיטה במדבר

מקום

כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה לחצבה, בצד המערבי של כביש הערבה.

כיוון הנסיעה

החניון ממערב לכביש ומתאים לנוסעים בכביש הערבה מצפון בלבד.

מה באתר?

חניון ובו שישה שולחנות. החניון דל, כמעט ללא צל, בעיקר משום שרוב עצי השיטה שבו מתו.

חניון עצי שיטים

מקום

כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה לחצבה, בין סימני ק"מ 152-151, בצדו המזרחי של כביש הערבה (מול חניון שיטה במדבר).

כיוון הנסיעה

החניון ממזרח לכביש ומתאים לנוסעים בכביש הערבה מדרום בלבד.

מה באתר?

חניון ובו שמונה שולחנות פיקניק. ארבעה שולחנות מצוידים בגגון וארבעה שולחנות ללא גגון, שניים מהם בצל עצי שיטה. החניון נמצא לצד ערוץ רחב יחסית, מיובלי נחל שחק, ואי לכך שרדו בו עצי שיטה נאים. עץ שיטה ענף אחד, לעומת זאת, שבק חיים לכל חי, ורק השלד שלו מצל על השולחן שלידו.

פארק ספיר

מקום

פארק ספיר שוכן לצד היישוב ספיר. הגישה לפארק היא מהכביש המוליך ליישוב. מעט לפני היישוב מסתעפת דרך עפר קצרה, שמגיעה לאחר כ-50 מ' לרחבת החניה שלצד הפארק.

כיוון הנסיעה

מתאים לנוסעים בכביש הערבה משני הכיוונים.

מה באתר?

פארק ספיר הוא נווה מדבר קטן המשתרע על פני כ-150 דונם. בלב הפארק נמצא אגם נאה. קק"ל הוסיפה מסביבו מדשאה, עצים וצמחי נוי. יש כאן שולחנות פיקניק, מתקנים לנופש בחיק הטבע ושירותים. בפארק נמצא גם ביתן תאילנדי ("סלה") שהובא לישראל במיוחד בעבור הפארק כאות ליחסי הידידות בין ישראל לתאילנד. סמוך לביתן נמצאת חורשה קטנה של עצי באובב, ובין העצים מוצב כאנדרטה מטוס פייפר ישן, מהסוג שקישר את עין יהב בראשיתה עם הציוויליזציה.

לצד הפארק נמצא מיצג חיים במדבר – מיצג אמנותי שנעשה בהנחיית ארבע אמניות תושבות הערבה. בני דמותם של זוג בדווים "מארחים" על ספל קפה את הנכנסים למתחם המיצג, והשביל בו עובר בין פסלי סגוארו (הקקטוס הגבוה המייצג את מדבר סונורה שבארצות הברית) לפסלים המתארים בעלי חיים מדבריים. בצד יש פינת יצירה המוקדשת לידידי קק"ל אוסטרליה, שאימצו את יישובי הערבה התיכונה ותומכים בה.

פיתוח פארק ספיר נעשה בסיוע ידידי קק"ל בארצות הברית, באוסטרליה ובהולנד.

חניון נחל עומר

מקום

כ-8 ק"מ מדרום לכניסה למרכז ספיר, בין סימני ק"מ 130-129, ממערב לכביש הערבה.

כיוון הנסיעה

החניון נמצא בכניסה לדרך הבשמים, כ-100 מ' ממערב לכביש הערבה, ומתאים לנוסעים בכביש מצפון לדרום.

מה באתר?

מבואה שקירותיה בנויים ומחופים בטיח אדום בוהק מסמנת את הכניסה לחניון ולנתיב דרך הבשמים המפורסם, שבו אפשר לנסוע ברכב שטח דרך תחנות מדבר נבטיות למצפה רמון. החניון הקטן כולל שני שולחנות פיקניק בצל עץ שיטה יפהפה וחיוני.

חניון צוקים

מקום

כחצי קילומטר מדרום לכניסה ליישוב צוקים, בצדו המזרחי של כביש הערבה.

כיוון הנסיעה

החניון ממזרח לכביש ומתאים לנוסעים בכביש הערבה מדרום בלבד.

מה באתר?

חניון מטופח ובו שלוש סככות מרווחות שבכל אחת מהן ניצבים שני שולחנות לפיקניק ומסביבן עצי נוי. מלבדם עוד שני שולחנות חופשיים. המקום מצויד במי שתייה ובשירותים אקולוגיים. רחבת החניה גדולה ומרווחת ומתאימה למשאיות.

לצד החניון ניצבת אנדרטה לזכרו של תמיר נבואני, הלוחם הדרוזי הראשון בסיירת מטכ"ל. תמיר מת בשנת 2008 במהלך ניווט בדד של לוחמי היחידה באזור הר נשפה. ליד האנדרטה, הנושאת את סמל היחידה, ניטע עץ זית.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: אורנית גינת, רכזת קהילה ויער הר הנגב והערבה
פורסם בתאריך: 29.3.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים צפון הערבה ומזרח הנגב (גיליון מס' 14)

מפת גוגל