טיול ברכב פרטי: דרך נוף ממירון לחצור הגלילית

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 16 ק"מ
  • צפון גליל עליון
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
דרך הנוף על רקע הר מירון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

דרך הנוף ממירון לחצור הגלילית מאפשרת למטיילים טיול שטח שמתאים לרכב פרטי. הדרך, שאורכה כ-16 ק"מ, מתחילה ליד צומת מירון, חוצה את יער ביריה, יער נטע האדם הגדול בגליל, עוברת בשטחי יער מעורב וחורש טבעי ויורדת משם לחצור הגלילית אל מול הנופים המרהיבים של עמק החולה, החרמון והגולן. חלקים ניכרים מהדרך סלולים אספלט, והדרך כולה עבירה לרכב פרטי. הדרך עבירה לאוטובוס מצפת למצודת ביריה ומכביש 886 לבית הכנסת הקדום נבוריה ולעין נבוריה.

איך מגיעים?

הוראות הגעה לכניסה מצומת מירון

נוסעים בכביש עכו–צפת (כביש 866) לצומת מירון. בצומת מירון פונים מזרחה לכיוון צפת (כביש 89), נוסעים כ-350 מ' ומיד פונים שמאלה על פי השילוט המכוון לדרך נוף יער מירון.

מצומת מירון לעין זיתים

אורך הקטע: כ-5.5 ק"מ.

בכניסה לדרך הנוף, שבקטע זה סלולה אספלט, תפגשו את החניון על שם יוסף סקטר השוכן בצל עצי האורן. קק"ל הציבה בחניון שולחנות נגישים לאנשים בעלי מוגבלות. מממערב, מעבר לכרם הגפנים, מתנשא הר מירון– ההר הגבוה בגליל (1,208 מ') – במלוא תפארתו.

כ-200 מ' מהכניסה הדרך פונה ימינה ועוברת בנוף של חורש טבעי. עצי אלון מצוי, חרוב מצוי, אלה ארצישראלית ומיני עצים אחרים מעטרים את הנוף. עצים אלה מתערבבים בעצי היער שנטעה קק"ל בתקופת המנדט הבריטי – אורן ירושלים, ברוש מצוי, איקליפטוס ואחרים. באביב עולה פריחה מרהיבה בין הטרשים של סלעי הגיר.

הדרך מגיעה אחרי 1.7 ק"מ לחניון שנמצא בצדה השמאלי של הדרך (ובו שולחן אחד נגיש לאנשים בעלי מוגבלות). מול החניון, מעבר לכביש, יוצא שביל להולכי רגל המגיע לאחר כ-300 מ' אל בית היערן. זהו מבנה אבן שקק"ל שיפצה לאחרונה. בית היערן שירת בעבר את הנוטעים ואת שומרי היער.

נמשיך בנסיעה. בקילומטר 2.3 היער מפנה את מקומו לנוף הפתוח. מצד ימין נראית צפת ומצפון לה יער ביריה. מכאן אפשר להתרשם מגודלו של היער. משמאל נראים הבתים הפזורים של היישוב קדיתא.

כחצי קילומטר משם מציץ משמאל לדרך מבנה בטון בעל קירות לבנים וכיפה כחולה הצומח מתוך טרשי הסלע. המבנה מוקף גדר בטון, שחזיתה מצופת האבן מציגה חמש קשתות. המסורת מזהה את המקום כקברי אלקנה, אביו של שמואל הנביא, והאמורא רבי בְּנָאָה, שחי בסוף המאה ה-2 ובראשית המאה ה-3 לספירה. יש המשערים שהכינוי בנאה דבק בו על שום מנהגו לבנות ציוּן על מערות קבורה כדי שהבריות ידעו להימנע מטומאה.

כחצי קילומטר הלאה משם הדרך מגיעה לרחבת חניה ולצדה טנק צנטוריון קשיש. הטנק מציין את מקומה של אנדרטת חטיבה 37 בעוצבת ראם. בחורשת העצים שלצד האנדרטה הכשירה קק"ל חניון קטן. שביל מדרגות עץ עולה אל האנדרטה, העשויה עמודים עגולים בגובה של עד 9 מ' ולוחות פלדה המעוצבים בצורת האות ש'. יוצרת האנדרטה היא הפסלת דינה ניר-אבן-טוב, אלמנתו של עודד אבן-טוב, שהיה סייר בפלוגת הסיור של החטיבה ונפל בשכם במלחמת ששת הימים. האנדרטה, שנחנכה ביוני 1969, מוצבת כאן משום שבתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים התארגנה החטיבה ביער עין זיתים.

דרך הנוף יורדת מהאנדרטה היישר לכביש הגישה ליישוב קדיתא. כאן פונים שמאלה וחולפים על פני מבנה קטן המציין את מערת האידרא רבא ואת קברו של התנא רבי יוסי בן יעקב. המסורת מזהה במקום הזה את המערה שבה למדו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו את סודות הקבלה הכתובים בספר "הזוהר". אידרא רבא הוא מושג בשפה הארמית שמשמעותו היא "המושב הגדול", כלומר, ההתכנסות הגדולה של תלמידי רבי שמעון בר יוחאי.

סמוך למבנה הקטן נפרדת דרך הנוף מכביש הגישה לקדיתא ופונה ימינה. הדרך מעפילה 1.8 ק"מ ביער עין זיתים ומגיעה לכביש 886, בין צומת עין זיתים למושב דלתון. כדי להתחבר להמשך דרך הנוף, החוצה את יער ביריה ומגיעה לאחר כ-12 ק"מ לחצור הגלילית, יש לפנות ימינה (דרומה) בכביש 886, לנסוע כ-150 מ' ולפנות שמאלה (מזרחה).

מעין זיתים לעמוקה

אורך הקטע: כ-6 ק"מ.

האתר הראשון שמקדם את פנינו הוא עין גבר, מעיין הנובע בדרך כלל בכל ימות השנה. על המעיין הציבו מבנה עוד בתקופה הבריטית, ולידו נחפרה בריכת איגום קטנה. ליד המעיין הכשירה קק"ל חניון דרך נחמד. כ-800 מ' הלאה משם, לאחר המורד המתעקל ימינה ושמאלה, הדרך חולפת על פני "עמק הבוטנה". בּוֹטְנָה הוא השם העברי של הפיסטוק, והעץ שעליו גדל המעדן הזה נקרא אלת הבוטנה. בגיא שמצפון לדרך ניטעו בשנת 1963 עצי אלת הבוטנה (פיסטוק חלבי), והם מגוונים את היער.

האתר הבא, שרידי בית הכנסת הקדום נבוריה, הוא אחד האתרים הוותיקים והחשובים שביער. בית הכנסת, ששוחזר בחלקו בשיתוף פעולה של קק"ל ורשות העתיקות, הוא מהמאה ה-6 לספירה. הוא התפרסם בכתובת שהתגלתה במשקופו, כתובת נדירה המציינת תאריך: "למספר ארבע מאות ותישעים וארבע שנה לחורבן הבית נבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא הבר יודן". הכתובת מעידה שבית הכנסת נבנה בשנת 494 לחורבן בית המקדש (564 לספירה) בעת כהונתם של חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן כראשי הקהילה או ראשי בית הכנסת. בית הכנסת התקיים עד שנת 640 לספירה בערך.

למרגלות אתר בית הכנסת, כ-200 מ' בהמשך דרך הנוף, נובע עין נבוריה בלב משטח סלע לבן. קק"ל בנתה כאן טרסות, נטעה עצי בוסתן והפכה את המקום לפינת חמד. בלילות תחילת החורף אפשר לפגוש במעיין סלמנדרות וטריטונים.

הלאה משם ניצב מצפור אבי ויגדר לצד חניון פיקניק. המצפור חוסה בצל עצי אורן קנרי גדולים. מעט ותיק יותר הוא המצפור הבא בדרך – מרפסת בנויה על שם טום וסשה וייס. המצפור מעניק מבט מרהיב על נחל דלתון, עמק החולה, הגולן והחרמון.

דרך הנוף מגיעה לדרך היער הראשית (זו שעולה מצומת מחניים ומגיעה לצפת). כאן יש לפנות ימינה ואחרי דקת נסיעה לחלוף על פני הכניסה לעמוקה ולהיכנס לחלק המזרחי של דרך הנוף.

מעמוקה לחצור הגלילית

אורך הקטע: כ-4.5 ק"מ.

גם קטע דרך זה מכוסה ברובו אספלט. האתר הראשון בדרך הוא עין מרגנית, שזכה לאחרונה לשיקום יסודי. השיפוץ אמנם לא יכול להשיב למעיין היבש את מימיו, אבל קק"ל חידשה את הטרסות והציבה שולחנות חדשים בצל עצי התאנה והשקד הגדולים. יופיו של המקום טמון בעובדה שעצי התאנה מרוחקים זה מזה, כך שכל שולחן זוכה לאינטימיות מבורכת. בקיצור – פינת חמד.

אחרי עין מרגנית מעניקה דרך הנוף הזדמנות לסטות דרומה ולהגיע לפינת מרגוע ולתצפית על שם ליאורה נטלסון. המצפור נמצא מעל נחל פארעם, ונשקפת ממנו תצפית מרהיבה על דרום עמק החולה, הגולן והכנרת.
דרך הנוף מגיעה לאחר כ-900 מ' לחניון קטן המשמש בסיס יציאה לטיול בשביל החלמוניות של יער ביריה. החלמוניות פורחות כאן בסוף נובמבר ובתחילת דצמבר. בעונה זו יוצרים פרחי החלמוניות שטיח צהוב ומרשים מאין כמוהו.

הדרך ממשיכה ויורדת לדרך רבין, הרחוב המערבי של חצור הגלילית. פונים ימינה (דרומה) ומגיעים לאחר כ-400 מ' לפארק חצור, פארק שהקימה קק"ל ובו חניון דרך. אפשר לסיים כאן את הטיול בפיקניק נחמד או להמשיך ברחוב עוד כ-100 מ' ולפנות ימינה לקברו של חוני המעגל, מוריד הגשם המפורסם.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 28.12.2016
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 2 הגליל העליון