טיול לטיילת נוף הר שכניה ולתצפית הר מנוף

נקודות תצפית מרהיבות על הגליל התחתון
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 3 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
תצפית מהר מנוף על מערבו של יער שגב. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קרן קימת לישראל בנתה את טיילת הר שכניה בראש ובראשונה כדי לשרת את תושבי היישובים בסביבה ולהעניק להם מסלול הליכה נוח ובטוח לצד הכביש המחבר בין יישובי ההר. הנוף המרהיב הנצפה מהטיילת מושך למקום מטיילים מרחבי הארץ. אם אתם בסביבה, כדאי לכם מאוד להכיר את המקום.

איך מגיעים?

מכביש צומת יפתחאל–צומת משגב (כביש 784) פונים מערבה בכביש המוביל ליישוב קורנית (כביש 7933). הטיילת מתחילה כבר בצומת הכבישים, אך אפשר לנסוע עוד כ-1.5 ק"מ, להחנות את המכונית ברחבת החניה שמול הכניסה ליישובים קורנית ושכניה ולצאת משם לטיול רגלי מערבה לכיוון מנוף.
מקום נוח לחניה בסוף המסלול הוא אזור התעשייה מנוף, מעט לפני שער היישוב מנוף.

גיאוגרפיה

הר שכניה נמצא בקצהו הצפוני-מערבי של רכס יוטבת (הרי יודפת) – רכס שאורכו כ-14 ק"מ החוצה את הגליל התחתון התיכון למלוא רוחבו מאזור עילבון עד אזור שגב. ההר נקרא על שמה של משמרת הכוהנים שכניה, שגלתה לגליל ונראה כי מקום מושבה היה בכאבול, כיום יישוב ערבי גדול שנמצא למרגלותיו של ההר.

בראש ההר שוכנים היישובים קורנית, שכניה ומנוף, שנוסדו בראשית שנות ה-80 כחלק מתכנית המצפים בגליל. באותן שנים החלה קרן קימת לנטוע בעורף היישובים ובמדרון הדרומי של ההר את יער שכניה. במדרון הצפוני של ההר פרושה שמורת הר שכניה, המשמרת נופי חורש טבעי.

ברחבה המרכזית של הטיילת ניטעו עצי אלון מצוי, חרוב, ער אציל ותאנים. גושי סלע בצורות ובגדלים שונים משמשים כחלק מעיצוב הטיילת. שולחנות וספסלים מאבן ניצבים בצל העצים, ועל הסלעים יש סיכוי לראות שפני סלע מתחממים בשמש.

טיילת שכניה

טיילת שכניה היא שביל טיול סלול העובר בשוליים הדרומיים של ראש הר שכניה, במקביל לכביש 7933. מי שיתחיל במפגש הכביש הזה עם כביש 784 יגלה בדרכו עצי בוסתן ועצי חורש שהועתקו לכאן ממקומות שבהם נשקפה סכנה לקיומם. קק"ל הוסיפה גם צמחי תבלין לצד השביל ושולחנות עשויים אבן מקומית שנחים בצל העצים. השביל נמשך ללא אתרים מיוחדים כ-1.6 ק"מ. אם תלכו לאט ובשקט, אולי תגלו שפן סלע שבא לבלות גם הוא במקום.

הטיילת, פרי תכנונה של אדריכלית הנוף חנה לבנה, נבנתה תוך הקפדה על שינוי מזערי ככל האפשר של תוואי השביל ושימור עצים ושיחים מקומיים. גישה זו תורמת להשתלבות הטיילת בנוף ולצמצום הצורך בתחזוקת המקום.

מערת שכניה

ליד רחבת החניה שמול הכניסה לקורנית ולשכניה ניצב השער ה"רשמי" של הטיילת – קיר אבן ועליו כתובת על לוחיות קרמיקה בזו הלשון: "שביל הר שכניה". השביל הסלול נגיש לאנשים עם מוגבלויות בהליכה.

לאחר כ-250 מ' מסמנים ארבעה סלעים גדולים את הסתעפות השביל המוביל שמאלה למערת שכניה. המערה נמצאת כ-400 מ' מהטיילת. השביל יורד ופוגש את השביל המסומן כחול. צועדים בו מעט שמאלה ופונים בעקבות הסימון ה"שקוף" (שני פסים לבנים) אל פתח המערה הנמצא בצל הכבד של עצי החורש הצומחים מסביבו.

מערת שכניה היא מערה קארסטית, כלומר מערה שנוצרה מהמסת סלעי הגיר שבתוכם היא נמצאת. פתח המערה נמצא בתחתית שקע גדול, שֶמים מהסביבה מתנקזים אליו ונבלעים בו. המערה בנויה מאולם מרכזי גדול ואורכה הכולל עשרות מטרים. בחלק מהמערה, כצפוי במערות קארסטיות, יש נטיפים.

בזכות מיני העטלפים שבה הוכרזה המערה שמורת טבע. שלט שהציבה רשות הטבע והגנים אוסר על הכניסה אליה. במערת שכניה התגלו בשנת 1990 עצמותיו של ישראל בן זאב (לאופר). סיפורו כתוב על מצבת אבן בהמשך טיילת שכניה, במצפור שנבנה לכבודו.

מצפור ישראל בן זאב

רחבת התצפית היפה משקיפה על מערב הגליל התחתון, הכפרים איעבלין, תמרה, כאבול ואחרים, על מפרץ חיפה ועל הר הכרמל ובכלל זה מגדל האוניברסיטה הבולט.

ישראל בן זאב נולד בשנת 1905 במושבה יסוד המעלה. לאחר כמה גלגולים היה לשומר הקרקעות של קרן קימת לישראל בעמק זבולון ואף סייע ברכישת אדמות. ב-15 באוגוסט 1938, בעצם ימי המרד הערבי, יצא מביתו ולא שב עוד. תחקיר שבדק את קורות היום ההוא גילה שארבעה בדואים ארבו לו ליד המקום שבו נמצאת כיום שכונת צור שלום (קריית ביאליק), לא הרחק מביתו. הם הובילו אותו להר שכניה ורצחו אותו, אך רק בשנת 1990 נמצאו עצמותיו במערת שכניה. ישראל בן זאב נקבר בבית הקברות סגולה בפתח תקווה.

תצפית מנוף

כ-400 מ' מהפנייה למערת שכניה הטיילת חוצה דרך עפר ומעבר לה הכשירה קק"ל מתקני כושר ולידם מקומות חניה. הטיילת נמשכת עוד כ-400 מ' ומגיעה לרחבת החניה של אזור התעשייה מנוף. כאן מסתיימת הטיילת, אך הטיול שלנו טרם בא אל סופו.

המשיכו עוד 100 מ' לשער היישוב מנוף ופנו ימינה לרחבה הגדולה, מהלך 100 מ' נוספים. התצפית מקצה הרחבה יפהפייה. למרגלותינו נמצא המדרון של שמורת הר שכניה, היורד אל הגיא העמוק של נחל שגב. מעבר לו נראה יער שגב והלאה משם הר גילון ועליו היישובים צורית וגילון. דרך הנוף של קק"ל נראית היטב ביער. תוכלו לראות את היישובים עצמון ורקפת בשולי יער שגב ומעבר להם נראות הפסגות הגבוהות של הרי שגור – הרכס הצפוני של הגליל התחתון – ובהן הר חזון. עוד הלאה – מתלול צורים והרי מירון, ומי שיצטייד במפה ובסבלנות יגלה מקומות נוספים.

חניונים בסביבה: חניון שגב – החניון המרכזי ביער ובו שולחנות לפיקניק ומתקני משחקים לילדים. החניון נמצא מדרום לכביש 805, והכניסה אליו כ- 1.5 ק"מ ממערב למושב יעד. חניון יעד – חניון דרך קטן ובו ארבעה שולחנות לפיקניק. החניון נמצא בצומת הכניסה למושב יעד, סמוך לכביש הראשי.

טיילת שכניה נבנתה בתרומת ידידי קק"ל בשווייץ. מצפור בן זאב נבנה בתרומת ידידי קק"ל בגרמניה.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: פנינה לבנון, רכזת קהילה ויער גליל מערבי כרמל, קק"ל
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גראפי
פורסם בתאריך: 31.8.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גליל תחתון (גיליון מס' 3)

מפת גוגל