מצפור עידו כהן ביער חוף הכרמל

נקודת תצפית מרהיבה המשקיפה על מישור חוף הכרמל
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון כרמל
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מצפור עידו כהן. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מצפור חדש נולד על כתף הכרמל. המצפור שוכן על צלע ההר המשקיפה על מישור חוף הכרמל, למרגלות מגדל התצפית הוותיק במצפה עופר. האזור – יער חוף הכרמל, יער קק"ל המשתרע על פני כ-10,000 דונם במדרונות המערביים של ההר. אם כבר הגענו לכאן, כדאי להכיר עוד פינה חדשה בקרבת מקום – מצפור מלונות דן.

איך מגיעים?

מכביש החוף הישן (כביש 4, בין סימני ק"מ 183-182) פונים מזרחה לכיוון מרכז מיר"ב, מרכז תרבות וספורט של יישובי חוף הכרמל. לפני שער הכניסה למרכז פונים שמאלה בדרך הסלולה העולה למצפה עופר.

מצפור עידו כהן

נתחיל את הטיול במקום שבו מסתעפת מכביש 4 דרך הגישה למרכז מיר"ב. סמוך לצומת נמצא חניון אטאטורק, המנציח את שמו של מייסד הרפובליקה הטורקית. החניון הזה משמש נקודת מוצא חשובה לרוכבי האופניים שיוצאים לרכוב בשבילי רון או למטיילים מן השורה שמחפשים מקום לפיקניק.

ממש לפני שער מרכז מיר"ב עולה דרך סלולה שמאלה ולצדה יער דליל של עצי אורן. שימו לב להתחדשות של עצי החורש הטבעי במרווחים שבין העצים. יערני קק"ל מניחים לחורש הטבעי להתחדש בכוחות עצמו.

הדרך הסלולה מתעקלת ימינה ואחר כך שמאלה ומגיעה לאחר 1.6 ק"מ לדרך נוף כרמל. נפנה שמאלה ולאחר כ-400 מ' נגיע למצפה עופר. ליד מגדל התצפית המפורסם פועל כיום מתחם האירועים והפעילות האתגרית ים-כרמל ולצדו חניון קק"ל. נחנה ברחבת העפר הגדולה שלצד המתחם. מהרחבה יורדת צפונה דרך קצרצרה, המגיעה לאחר כ-50 מ' למצפור עידו כהן (יש שילוט הכוונה).

המצפור נמצא במקום נהדר. שלושה עצי אורן מצלים על הפינה היפה, המשקיפה אל מערב הכרמל וחופו. שביל ישראל גם הוא עובר כאן. שני שולחנות פיקניק, אחד בצל אורן ואחד בצל חרוב, ואמפיתיאטרון קטנטן המשקיף אל הנוף משלימים את תמונת המקום.

לוח התצפית המוצב במצפור מלמד על נקודות התצפית העיקריות שנראות מכאן: אוניברסיטת חיפה ויישובי ההר – קיבוץ בית אורן והמושב השיתופי ניר עציון. שימו לב לאזור החשוף של הכרמל שמסביבם. זהו האזור שנפגע בשריפה הגדולה שהשתוללה כאן בשנת 2010. מבט אל הים ואל מישור חוף הכרמל המעוטר ביישובים, בחממות ובמשבצות מעובדות מרהיב עין. תוכלו לזהות, בין השאר, את טירת כרמל, החותרים, מצוק מגדים ומושב מגדים, עין כרמל, נווה ים, גבע כרמל, צרופה, הבונים, עין איילה ונחשולים.

מצפור עידו כהן משקיף גם על מבצר עתלית. עידו כהן, שגדל למרגלות הכרמל, היה לוחם שייטת 13, שבסיסה נמצא בעתלית. עידו כהן היה אדם ברוך כישרונות, בעל תואר דוקטור באימונולוגיה ויזם בתחומי התואר השני בביוכימיה, השלישי באימונולוגיה ושני נוסף במנהל עסקים. כמו כן היה יזם בתחומי הביוטכנולוגיה והקלינטק, ופעל רבות למען החברה בישראל. הוא לקה בסרטן ומת בגיל 43.

המצפור נבנה בתרומת הנס וינר משוודיה, שתורם רבות לפרויקטים חברתיים בישראל, ובתרומת ידידי קק"ל בישראל.

מצפור מלונות דן

ניסע בדרך נוף יער חוף הכרמל בחזרה לצומת ונמשיך היישר לפנים. נחלוף על פני חניון השלוחה, המתפאר בעצי זית יפהפיים ובמתקני משחק לילדים, ולאחר כ-900 מ' נגיע למצפור מלונות דן, בצדה הדרומי של הדרך. ממול, מצפון, נמצא חניון מזרחי-טפחות, מהחניונים הגדולים והמרכזיים בכרמל.

מצפור מלונות דן הוא מקום אינטימי ונחמד שנבנה בתרומתה של רשת מלונות דן. יש כאן ספסל עץ, ספסל אבן ושולחן פיקניק שנהנה מצל עץ אלון מצוי ולידו נטועים עצי זית וחרוב. יתרונו של המקום הוא בנקודת התצפית היפה על מרחבי יער חוף הכרמל ועל מצפה עופר, בעל המגדל שראשו מתנשא מעל עצי היער.

מול המצפור, בצדה הצפוני של דרך נוף יער חוף הכרמל, נמצא מצפור סיגי.

מצפור מוטי שרון

מי שמעוניין לבקר במצפור נוסף, כזה שמעניק תצפית מזרחה, ייסע בדרך נוף כרמל מזרחה עוד כ-1.2 ק"מ. בצומת שבו נמצאת אנדרטת אבן קטנה לזכרו של אפרים יעקובוביץ יש לפנות דרומה (ימינה). במרחק של כ-200 מ' נמצא מצפור מיכל סיטון – פינה נחבאת המציעה שלושה ספסלים אינטימיים. כ-600 מ' הלאה משם נמצאת אנדרטת הטייס מוטי שרון.

הדרך לשם משובשת ולכן אנחנו ממליצים בכל פה לצעוד לשם ברגל בעקבות שביל ישראל. האנדרטה מציגה חלק ממדחף מסוק הניצב על בסיס בדמות אבני הגבול המוצבות בגבול ישראל-מצרים ומנציחה את זכרו של הטייס מוטי שרון, שנהרג בשנת 1988 בתאונת מסוק כאשר ניסה להציב את אבן גבול מספר 51.

האנדרטה, כמעט בקצה השלוחה, מציעה תצפית יפהפייה מזרחה. למרגלותינו שוכן המושב כרם מהר"ל בתוך בקעה יפהפייה – בקעת שי"ר.

רוב רכס הכרמל בנוי גיר, אך במקומה של הבקעה שכן בעבר הר געש שהתפרץ והעיף אבק וגרגרים השמימה. הגרגרים הכבדים יחסית הצטברו קרוב ללוע ההר והתלכדו לסלע המכונה טוף. מכיוון שגרגרי הטוף אינם מלוכדים היטב, הם התבלו במהירות ובמקום נוצרה בקעה. הגיאולוגים קבעו שההתפרצויות הגעשיות התרחשו בראשית תקופת הקנומן (לפני כ-90 מיליון שנה), כאשר הכרמל נמצא ברובו מתחת לפני הים.

מול האנדרטה הציבו יערני קק"ל שולחן בודד בצל עץ אורן. השולחן צופה מערבה, לעבר חוף הכרמל והים, ומעניק ממד נוסף לתצפית ולפינה היפה הזו של הכרמל.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: פנינה לבנון, רכזת קהילה ויער גליל מערבי-כרמל, קק"ל
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 6.7.2016
מעודכן לתאריך ינואר 2021.

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל (גיליון מס' 4)

מפת גוגל