שביל הקיסר

שביל טיולים בהרי ירושלים החושף את שרידיה של דרך רומית קדומה
  • גבוהה
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שחזור בית ביד, חניון בית הבד. צילום: עדי טנא נתן, קק"ל
  • סוג המסלול

שביל הקיסר יורד מראש הר יערן אל חניון בית הבד. השביל יורד על משטח סלע פורחים בחורף ובאביב, בנוף של יער נטע אדם מעורבת בחורש טבעי. השביל מגיע למדרגות שנחצבו בתקופה הרומית ועובר ליד ריכוז של אבני מיל, שגם הן מאותם ימים. 

איך מגיעים?

הוראות הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא לשביל היא הכניסה להר יערן, מול חורבת חנות, כביש 375 ליד סימן ק"מ 11. נוסעים בדרך סלולה וצרה כ-800 מ' ומגיעים לשלט הכניסה לשביל (ווייז: ירוק – דרך הר יערן).

הוראות הגעה לנקודת הסיום: רחבת החניה של חניון בית הבד נמצאת לצד כביש 375, ליד סימן ק"מ 8 (ווייז: חניון בית הבד). בשל קו הפרדה רציף, הפנייה לחניון מותרת לבאים ממערב בלבד, כלומר, מכיוון עמק האלה.

סיפור דרך: השביל הרגלי


אורך מסלול ההליכה: כ-2 ק"מ. 

משך הטיול: כשעתיים.

אופי המסלול: מסלול חד כיווני במהלכו יורדים כ-220 מ'. המורד למדרגות הרומיות תלול ונעשה בוצי וחלקלק לאחר הגשם. מומלץ להיעזר במקלות הליכה. המסלול מתאים למיטיבי לכת.

אפשרות למסלול מעגלי: לצאת מחניון בית הבד, לעלות בשביל האדום למדרגות הרומיות, לטפס בחזרה לשביל הראשי ולשוב במורד. אפשרי גם בכיוון ההפוך. מסלול זה כולל התגברות על מעלה תלול יחסית ומתאים למיטיבי לכת.

מכביש 375 פונים דרומה בדרך סלולה מסומנת בסימון שבילים ובסימון קק"ל ירוק. הדרך פונה מיד מערבה, עוברת למרגלות הר יערן ובמקום שבו היא מתעקלת שמאלה מגיעה לשלט קק"ל המורה על תחילת המסלול הרגלי. יש מקום חניה בשפע. השביל מסומן בסימון שבילים שחור.

תחילה צועדים כ-350 מ' בדרך רחבה ואז פונים ימינה ומטפסים מעט לראש השלוחה. הנוף נפלא וביום בהיר ייפרש במהלך הדרך המרחב שבין גוש דן לעזה. אל תחפשו שביל. התוואי המסומן עובר על המסלע הטבעי, דבר שמוסיף יופי לטיול. הנוף הצמחי מגוון – יער נטע אדם מעורב בחורש טבעי ובבתה טבעית פתוחה. חולפים על פני חציבה רדודה (4X3 מ') המזכירה גת ומגיעים לצומת: שלט הכוונה. ימינה, בעקבות הסימון האדום, השביל מוביל למדרגות הרומיות. מי שרוצה לקצר ימשיך היישר לפנים בשביל "השחור" ויגיע לאחר כ-600 מ' לנקודת הסיום.

נפנה ימינה. השביל יורד כ-200 מ' בתלילות רבה ומגיע לצומת שבילים, ממש לפני כביש 375. גם כאן יש שלט הכוונה של קק"ל.

כדי להגיע למדרגות הרומיות יש לפנות ימינה ולצעוד כ-100 מ' בעקבות הסימון הכחול. אחר כך שבים לצומת הזה, ממשיכים בשביל המסומן אדום. לא לפספס כ-500 מ' מהצומת ריכוז של חמישה שברים של עמודי מיל, שנחים ממש בצד השביל. חניון בית הבד, נקודת הסיום של הטיול, נמצאת כ-150 מ' מכאן ולידה, מעט במעלה המדרון, נמצא שחזור של שרידי מכבש בית בד. 

אבני דרך במסלול

הר יערן

הר יערן מתנשא לצד הדרך הסלולה המובילה לתחילת המסלול. בראש ההר נמצא מבנה אבן גדול. על פי סקר רשות העתיקות הבית שימש כבית יערן, כלומר, בית שעמד לרשות היערנים שעבדו כאן בימי המנדט. ייתכן, אבל סגנון הבנייה שייך יותר  לשלהי התקופה העות'מאנית. הבית חרב, הביקור בו אסור ומסוכן.

המדרגות הרומיות

במעלה מהשפלה להר עובר כביש 375 בתוואי הדרך העתיקה שהובילה מהנמלים הקדושים של עזה ואשקלון לירושלים. בתקופה הרומית, כמקובל ברחבי האימפריה, סללו הרומאים את הדרכים הראשיות. המדרגות שנראות במסלול הן חלק מתשתית הדרך וייתכן שהיו מצופות באבנים ובעפר כדי להקל על העוברים ושבים. קטעי מדרגות נוספים נמצאים מצפון לכביש ויש להניח שהכביש בן ימינו מכסים עוד קטעים נוספים.

אין מקורות היסטוריים רבים על הדרך. בצד הדרך נמצאה אבן מיל הנושאת את שמו של אדריאנוס. ייתכן שהקיסר אכן עלה בדרך הזו כאשר ביקר בירושלים בשנת 130 לספירה ואולי אף הדרך נסללה או שופצה לכבוד ביקורו. כך או אחרת, השם "שביל הקיסר" הוא כבר עובדה קיימת.

ההיסטוריה היהודית חרצה את זכרו של אדריאנוס לרעה, משום שדיכא באכזריות את מרד בר כוכבא. בהיסטוריה הרומית הוא נחשב לאחד הקיסרים הגדולים והנאורים.

אתר אבני המיל

באתר מונחים חמישה שברי אבני מיל, אחד הם נראה כמו אבן מיל שלמה למדי. אבני מיל, בגובה 1.80 מ' הונחו בצדי הדרכים של האימפריה הרומית וציינו את המרחק מתחילת הדרך, בדרך כלל מעיר ראשית. שליטי האימפריה ניצלו לעתים קרובות את אבני המיל וכתבו עליהן כתובות הקדשה שחיזקו את מעמדם. על פי רוב הותירו השליטים את אבני המיל של קודמיהם, כך שבמקום אחד עשויות היו להיות כמה וכמה אבני מיל. מיל רומי היה כ-1,481 מ'.

חניון בית הבד

נקודת הסיום של הטיול, או נקודת המוצא והסיום של המעדיפים מסלול מעגלי, נמצאת בצד כביש 375. במקום יש רחבת חניה גדולה וארבעה שולחנות פיקניק.

לקריאה נוספת והעשרה

חלק משוחזר של מכבש בית בד

קק"ל שדרגה את שרידי מכתש בית בד שנמצא במקום. זהו מכבש בורג שנמצא בין שני עמודי אבן כבדים. סוג מכבש זה היה נפוץ באזור ועל כן מכנים אותו לעיתים "ניצבי יהודה". במכבש השתמשו בו לסחיטת עיסת הזיתים לאחר שעברו את שלב הריסוק. השיטה הייתה להכניס את הזיתים המרוסקים לתוך סלי נצרים (עקלים) ולהניח מתחת לבורג כמה סלים זה על זה. מעל הסלים הניחו לוח עץ וכשהידקו את הבורג נסחטה עיסת הזיתים והשמן נזל לעוקה (שקע לאיסוף נוזלים). ייתכן שסיבוב הבורג אף הרים את עמודי האבן והם שימשו כמשקולות והגבירו את הלחץ על עיסת הזיתים.

זערורית קטנת פרי

בשקעים הרדודים שבסלעים צומחות אוכלוסיות צפופות של צמח בשרני זעיר העונה לשם זערורית קטנת-פרי (בעבר צורית). אי אפשר שלא להבחין בגבעולים והעלים האדומים. ספק אם תמצאו צמח שגובהו יותר מ-3 ס"מ. הפרחים הלבנים קטנים אף יותר ואפשר לצפות בהם בדרך כלל מינואר עד אפריל. בזכות ממדי גופה הקטנים הזערורית יכולה להסתפק במעט הקרקע והמים שמצטברים בשקעים הרדודים שבסלעים.

תצורת בענה

יופיו של השביל, לפחות בחלקו העליון, טמון באופיו. אין כאן שביל סלול ודרוך, אלא תוואי מסומן בין סלעים וטרשים. במהלך הטיול אנו גולשים במורד קמר רמאללה, מחליקים על גב תצורת סלע הקרויה תצורת בענה. סלע זה בנוי גיר קשה והוא מאופיין בטרשים קשים, תוצאה של פעילות קארסט – המסת סלע שנוצרה בשיתוף פעולה של מי גשם ופחמן דו חמצני שמפרישים צמחים, וביחד יוצרים חומצה פחמתית המאכלת את הסלע לאט לאט.

מסלול טיול נוסף באזור

קרדיטים

כתיבה וצילומים: עדי טנא נתן ויעקב שקולניק
מידע מקצועי: עדי טנא נתן, רכזת קליטת קהל אזור ההר, קק"ל
מפה: מחלקת קהילה ויער מרחב מרכז, קק"ל
עודכן בתאריך: 19.2.2024

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

סכימת השביל

 

סכימת שביל הקיסר

מפת גוגל