דרך נוף מצפה עדי–מטולה

הנופים המרהיבים של הגליל העליון נחשפים
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 8 ק"מ
  • צפון גליל עליון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
המצפור בהר צפייה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שימו לב: לנוסעים בדרך הנוף ממצפה עדי למטולה: כ-600 מ' מהכניסה קיים קטע דרך באורך של כ-60 מ' ובו שברי אבן. הקטע עביר לרכב פרטי אך יש לנסוע בו בזהירות. קטע זה נמצא בתחום שמורת טבע ולכן אינו מטופל בידי קק"ל

17.08.2022
קרן קימת לישראל הכשירה ופתחה לציבור דרך נוף בהרי נפתלי, שהייתה עד כה נחלתם הבלעדית של בעלי רכב שטח. דרך הנוף, העוברת ב"ציפורן" של אצבע הגליל, מתחילה בכניסה למחנה צה"ל מצפה עדי (ליד מרגליות) ופונה צפונה למטולה. הדרך, שאורכה כ-8 ק"מ, עבירה לרכב פרטי ומעניקה תצפיות מרהיבות על החרמון, על צפון הגולן, על עמק החולה ועל כפרי לבנון מנקודות מבט בלתי שגרתיות.

איך מגיעים?

הגעה לנקודת המוצא

ליד מחנה צה"ל מצפה עדי, כביש כפר גלעדי–מרגליות (כביש 9977), כחצי קילומטר מדרום למפגש עם כביש 886.

הגעה לנקודת הסיום

מעגל התנועה שבמפגש הרחובות הגולן ומעלה דדו, מטולה.

אזהרה: הדרך צרה ומפותלת. יש לנסוע באיטיות ובזהירות.

רכס הרי נפתלי

רכס הרי נפתלי מתנשא מעל עמק החולה במזרחו של הגליל העליון. נחל דישון מציין את גבולו הדרומי של הרכס ואילו הנהר ליטני שבלבנון מציין את קצהו הצפוני. גם אגפו המערבי של הרכס, שאורכו כ-25 ק"מ ורוחבו כ-10 ק"מ, כלול בתחום לבנון. לא נותר לנו אלא להתנחם בהר שנאן שמצפון למנרה (902 מ'), הנקודה הגבוהה שברכס.
הגבול בין ישראל ולבנון עובר בקו פרשת המים של הרכס. ישראל קיבלה את חלק ההר שבו הנחלים יורדים מזרחה לנהר הירדן. בתחום לבנון נכלל חלק ההר שבו הנחלים מתנקזים לים התיכון. העתקים גיאולוגיים צעירים הקשורים בבקע ים המלח הרימו את הרי נפתלי ויצרו באגפו המזרחי מתלול זקוף המתנשא מעל עמק החולה. שכבות הסלע נטויות מערבה ולכן חלק ההר שנמצא בתחום אגן הניקוז של הים התיכון מתון ורחב יותר מהאגף המזרחי התלול של הרכס. הגיאולוגיה, אם כן, "גרמה" לכך שרוב שטח ההר נמצא בתחום לבנון.
בסוף שנות ה-30, בתגובה ל"ספר הלבן" הבריטי, עיבה היישוב העברי את ההתיישבות באצבע הגליל והמשיך בכך מאוחר יותר בשל שיקולים ביטחוניים. שלוש נקודות הוקמו בהרי נפתלי: מנרה ב-1943 ושנתיים אחר כך משגב עם ורמות נפתלי, היאחזויות פלמ"ח שהפכו ליישובים.

דרך הנוף

עד לא מזמן הייתה דרך הנוף ממצפה עדי למטולה עבירה לרכב 4X4 או למכוניות חזקות בלבד. עתה הדרך עבירה גם לרכב פרטי, וחלקים ממנה אף סלולים אספלט. השעות הטובות לטייל בדרך הנוף הן שעות אחר הצהריים, כאשר קרני השמש מאירות על הגולן והחרמון וצובעות אותם בצבעים נפלאים. הדרך מסומנת לכל אורכה בסימון שבילים אדום.
מצומת תל-חי (כביש 90) עולים בכביש 9977 לכיוון כפר גלעדי ולאחר כמעט חמישה ק"מ פונים ימינה וחולפים על פני מחנה צה"ל מצפה עדי. זהו הקצה הדרומי של דרך הנוף, כפי שמכריז שלט המבואה של קק"ל.
תחילה עוברים ביער שנטעה קק"ל ומיד אחריו צפו ל"מכת נוף" מדהימה. הנוף יפה כאן מכל מקום, אבל סעו כ-2.3 ק"מ. ליד עץ אלה אטלנטית תוכלו לחנות בצד הדרך ולצפות בנוף בנחת. בחורף נראית כיפת החרמון המושלגת ולמרגלותיה תשבץ השדות של עמק החולה על יישוביו, כולם פרושים כמו על כף היד. מתחתינו נראה כפר גלעדי, כאילו אנחנו משקיפים עליו ממטוס, ומשמאל מתנשא הר זקיף (923 מ'), מדרום למשגב עם, נקודת תצפית חשובה לעבר לבנון.
באזור הר זקיף, בין הנחלים שומר ומשגב, אנו נמצאים מבחינה גיאולוגית בקער שבו הצטברו סלעי גיר מתצורה מיוחדת הקרויה "בר כוכבא". על סלעים אלה צומחים רק צמחים מעוצים מעטים, אך הם עשירים מאוד בעשבייה ובפריחה אביבית.
דרך הנוף נמשכת כשכפר גלעדי מתחת ומשגב עם מעל. עד מהרה נראים גם בתי הכפר הלבנוני כפר כִּילָא גולשים בדלילות במדרון ההר לעבר גבול ישראל. בתקופה שבה דרום לבנון נודעה כ"רצועת הביטחון", שירתו רבים מתושבי הכפר בצבא דרום לבנון. כיום הכפר הוא מעוז חיזבאללה.
במחצית הדרך בערך, כ-4 ק"מ מנקודת המוצא, דרך הנוף חוצה את ערוצו של נחל משגב. עץ תמר בולט ולידו מעיין דל מציינים את המקום. עתה אנחנו מוקפים במטעי הנשירים של מטולה הנטועים במדרונות הרכים של הר נוטר. הנוף שמסביב והאופן שבו המטעים צומחים עושים את הנסיעה לחוויה ציורית.

הר צפייה

הדרך נושקת לרגע לגבול לבנון ממש, סמוך לאחד מבתי כפר כילא, ועוברת דרך שער המטעים. כאן יש לפנות ימינה בעקבות הסימון האדום ולהמשיך בדרך הסלולה המאגפת את הר צפייה מדרום ומגיעה למורדותיו המזרחיים, אל מצפה דדו. המצפה מנציח את דוד אלעזר (דדו), אלוף פיקוד הצפון במלחמת ששת הימים והרמטכ"ל התשיעי של צה"ל במלחמת יום הכיפורים.
אף על פי שנדמה לנו ששום נוף כבר לא יכול להפתיע אותנו ואנחנו "מחוסנים" מפני נופים נוספים, התצפית ממצפה דדו ממשיכה להפתיע. החרמון על שלוחותיו נראה היטב וכך גם צפון הגולן על תליו – חרמונית, אביטל ובנטל. ממערב לחרמון משתרעת אל-מרג' (הבקעה), או אם תרצו – בקעת עיון. כפרי הבקעה ורכס ג'בל בלד א-שקיף, עם מבצר הבופור (קלעת א-שקיף), נראים היטב גם הם מכאן. למרגלות המתלול של ההר זורם הנהר ליטני. עמק החולה פרוש גם הוא במלוא תפארתו, ובימים יפים אפשר להבחין מכאן בקלות גם באגמון החולה קק"ל נח בין הגולן מזה ורכס הרי נפתלי מזה. כל מה שנותר הוא לשבת על אחד הספסלים וליהנות מהנוף לפני שנרד למושבה מטולה.

תודה לירון לוי, רכז קהילה ויער בגליל העליון ובגולן, קק"ל, על סיועו בהכנת הכתבה

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: ירון לוי, רכז קהילה ויער גליל עליון ורמת הגולן
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גראפי
פורסם בתאריך: 18.5.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גולן וחרמון (גיליון מס' 1)