פארק המעיינות

  • בסיסית
  • כל השנה
  • צפון גליל תחתון
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
נחל קיבוצים, ברקע - הגלבוע. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

פארק המעיינות כולל בתוכו שלושה מהמעיינות השופעים והמהנים ביותר בעמק בית שאן, הנובעים למרגלות הקיר הזקוף של הגלבוע.

"הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ, אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם", ארר דוד המלך את ההר שבו מצאו את מותם שאול המלך ובניו (שמואל ב א, כא). אמנם בהר הגלבוע אין מעיינות, אך המלך לעתיד "שכח" לקלל גם את העמק שלמרגלות ההר.

למרגלות החומה הזקופה של הגלבוע נובעים מעיינות שופעים. מעיין חרוד והסח'נה הפכו מזמן לפארקי מים ממוסדים. לאחרונה הצטרפו אליהם עין שוקק, עין מודע ונחל קיבוצים, שהצטרפו לפארק אחד – פארק המעיינות.

לפני שנמשיך הלאה, עלינו להתעכב על חידת שפע המים שבעמק. איך זה שבעמק בית שאן, מקום שחון יחסית שזוכה ללא יותר מ-300 מ"מ גשם בשנה, פורצים מעיינות עשירים כל כך? התשובה לחידה טמונה בגלבוע.

הגלבוע הוא החלק הצפוני של הרי שומרון, הזוכים לכמויות נכבדות של גשם. שכבות הסלע בשומרון בנויות כך שמי הגשם המחלחלים בצפון השומרון, מאזור שכם ועד הגלבוע, זורמים בתת-הקרקע לעבר עמק בית שאן ושם הם מגיחים לאוויר העולם. כלומר, רוב המים הנובעים בפארק המעיינות, מקורם בגשם שירד בשומרון.

איך מגיעים?

מכביש עפולה–בית שאן (כביש 71) פונים דרומה לכיוון קיבוץ בית אלפא (כביש 669). חולפים על פני בית אלפא ועל פני הכביש העולה לגלבוע ופונים דרומה לכניסה לגן לאומי גן השלושה (סח'נה). בכיכר שלפני הכניסה לסח'נה פונים ימינה, עוקפים את גן השלושה בדרך העוברת במקביל לגדר הגן הלאומי ומגיעים חיש קל לחניה.

פארק המעיינות

פארק המעיינות הוא אתר יוצא דופן בישראל. מצד אחד – חלקים ממנו הם שמורת טבע (שמורת נחל קיבוצים). מצד אחר, המעיינות הנובעים כאן – עין מגדל, עין שוקק, נחל קיבוצים ועין מודע – הם אתר בילוי ונופש. ויש גם צד נוסף: המעיינות והשמורה נמצאים בלב השטחים החקלאיים של הקיבוצים ניר דוד, מסילות ורשפים.

יצירת הפארק וחסימת הדרכים למכוניות המטיילים היו כורח המציאות. לפני הכרזת הפארק היה המרחב שבין המעיינות "שטח הפקר" ממש. בימי הקיץ נדחסו ליד המעיינות אלפי מבקרים. צפיפות, רעש ואבק של כלי רכב, לכלוך איום ונורא – כל אלה פגעו בטבע ופגמו קשות בהנאת המבקרים. המקום זעק לעזרה.

קרן קימת לישראל, רשות ניקוז ירדן דרומי, המועצה האזורית עמק המעיינות, רשות הטבע והגנים, החברה הממשלתית לתיירות ומשרד החקלאות חברו יחדיו ליצירת הפארק, לפיתוח מינימלי המתחשב בערכי הטבע והנוף וליצירת פארק מים ייחודי, שאין דומה לו בישראל.

סדרי הביקור בפארק המעיינות

הכניסה לפארק אינה כרוכה בתשלום. אפשר לשוטט בו ברגל מבלי לשלם אגורה. כלל זה נכון גם למי שבא לכאן מצויד באופניים משלו. עם זאת, לחלק מהמבקרים המרחקים בין המעיינות עלולים להיות גדולים יחסית, דבר שמקשה על סחיבת הצידנית ברגל. פתרון זול ויעיל לכך הוא רכבת קרוניות ("שאטל"), העוברת בין המעיינות. תמורת 20 ש"ח אפשר לנוע ממעיין למעיין ולבלות כך במשך כל היום. שכירת אמצעי תעבורה פרטיים עולה, כמובן, בהתאם.

תשלום

החניה והכניסה לפארק להולכי רגל ולרוכבים בעלי אופניים – ללא תשלום.

מבואה

בכניסה לפארק נמצאת מבואה ובה שירותים, מים לשתייה וחנות נוחות שבה אפשר להצטייד במצרכים לפיקניק וללגום קפה חם.

תחבורה בפארק

אפשר לשכור אופניים או קלאבקאר (רכב חשמלי) לנסיעה עצמית, המסוגל לשאת ארבעה עד שמונה נוסעים. במשך היום פועל בפארק שאטל (רכבת קרוניות), העובר בין המעיינות. השאטל יוצא מדי שעה וחצי. אפשר לעלות על השאטל צידנית, לרדת באחד המעיינות, לעבור למעיין הבא, וכמובן לחזור לנקודת המוצא. הנסיעה בקלאבקאר ובשאטל כרוכה בתשלום.

כרטיס משולב

אפשר לרכוש כרטיס מוזל המשלב ביקור בגן לאומי גן השלושה ובגן-גורו.

עין מגדל ונחל קיבוצים

עין מגדל הוא מהמעיינות הגדולים בפארק המעיינות. מחצית מהמים נתפסים היישר במעיין והשאר זורמים בפלג המפורסם נחל קיבוצים. השם "עין מגדל" מנציח את קיבוץ תל עמל (כיום ניר דוד), ראשון ליישובי חומה ומגדל, שעלה על הקרקע ב-10 בדצמבר 1936.

נחל קיבוצים זורם בתחום הפארק לאורך כמעט 1.5 ק"מ ואחר כך מימיו מוזרמים באמות מים לשדות העמק. החלק העילי של הנחל הוא שמורת טבע מוכרזת. המים בנחל ובשאר המעיינות בפארק צלולים מאוד וזה מאפשר את קיומן של אוכלוסיות גדולות של צמחי מים טבולים. הצמח הטבול הנפוץ ביותר במים הוא קרנן טבוע, הניכר היטב בעליו הגזורים.

בחלק העילי של הנחל, שהוכרז כשמורת טבע, נפוצים גם צמחי גדות כגון קנה מצוי, אשל הירדן, סוף מצוי, קנה סוכר גבוה, פטל קדוש וטיון בשרני. במקומות הלחים שמחוץ לגדות צומחים גם סמר ימי וצמחים נדירים למדי, כגון אגמון החוף וערידת הביצות. בנחל צומחים גם צמחים שעומדים בפני סכנת הכחדה, כגון מכבד הביצות.

תל שוכה

מדרום לנחל קיבוצים מתנשאת גבעה רמה ובראשה מגדל בטון בן שלוש קומות. מפסגת התל יש תצפית נפלאה על האזור. המגדל נבנה בשנת 1939 כעמדת הגנה על קיבוץ ניר דוד, לאחר ששלושה חברים מקיבוץ ניר דוד נקלעו בקרבתו למארב ונרצחו. התל טרם נחפר.

בסביבות תל שוכה התגלו עדויות מהעבר הפרהיסטורי של המקום בדמותם של כלי צור, מתקנים חצובים בסלע וכלי אבן. מרתקות במיוחדת פיסות אובסידיאן – זכוכית וולקנית שמקורה באסיה הקטנה. מסחר בחומר יקר מעיד על חשיבותו של המקום. ממצאים אלה ואחרים מוצגים במוזאון לארכאולוגיה אזורית וים-תיכונית שבגן לאומי גן השלושה.

עין שוקק

עין שוקק הוא מעיין היוצר בריכה גדולה ויפה, בעלת מים צלולים. מסביב – עצים נותני צל. מעין שוקק מתחילה את דרכה אמת מים מודרנית, הידועה בשם "מינוס 100", משום שהיא מתחילה את דרכה ברום 100 מ' מתחת לפני הים.

קיר האבן הבנוי בצד המעיין הוא חלק מבריכה שאגרה את מי המעיין והזרימה אותם לשתי טחנות קמח. הטחנה העליונה (טחונת אל-ג'וסק) הייתה צמודה לסכר, אך לא נותר ממנה שריד. התחנה התחתונה (טחונת אל-אשרף), שחלקים ניכרים ממנה שרדו, בנויה כ-350 מ' במורד הפלג של עין שוקק. כמות המים הרבה במעיין נוצלה להפעלת שלושה זוגות אבני ריחיים. נראה כי בעין שוקק הייתה בריכה כבר בתקופה הרומית.

עין שוקק והמעיינותה האחרים בעמק מרווים את צימאונם של בעלי חיים כגון חזיר בר, תן, שועל מצוי, חתול ביצות ודרבן, המנצלים את סבך הצמחייה למחסה.

עין מודע

מעיין גדול בצל חורשת איקליפטוס נאה, שזכה בעבר לשיפוץ של קק"ל ולחניון נעים. מי המעיין נאספים בבריכה גדולה, שאורכה כ-40 מ'. עומק המים בבריכה מגיע לכחצי מטר.

בחורף כדאי להתעכב מעט בבריכות הדגים שמפרידות בין עין שוקק לעין מודע. גם מי שאינו חובב ציפורים מושבע, ייהנה מאוד מגן העדן של עופות המים הרבים שפוקדים את האזור.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)

התאמה למוגבלים בתנועה

הפארק נגיש באופן מלא לנכים

מספר הטלפון בפארק

04-6881427

ציוד מיוחד

משקפות לצפייה בציפורים.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: באדיבות פארק המעיינות
פורסם בתאריך: 21.9.2011
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע