טיול ברכב פרטי ביער אשתאול

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 8
  • מרכז שפלת יהודה
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
מצפור שירי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער אשתאול משתרע על פני כ-12 אלף דונם, מדרום לכביש תל אביב–ירושלים (כביש 1). היער נטוע במדרונות של גבעות קירטון נמוכות, המתנשאות לרום של עד כ-350 מ' מעל פני הים. כביש שער הגיא–צומת שמשון (כביש 38) גובל ביער ממזרח.

קק"ל טיפחה את יער אשתאול, הכשירה בו דרכי נוף מסומנות לכלי רכב פרטיים ושילטה את אתריו המרכזיים. בצד דרכי היער פזורים חניונים רבים לפיקניק. בתחום היער עוברים גם שביל ישראל, דרך בורמה ושביל האופניים מים אל י-ם, המחבר בין תל אביב לירושלים.

במסלול זה נתאר את הדרך החוצה את היער מדרום לצפון, מחניון אשתאול ליישוב נווה שלום. הדרך יוצאת מחניון אשתאול הצמוד לכביש 44, פונה צפונה, חוצה את דרך בורמה ומגיעה לנווה שלום. אורך הדרך כ-8 ק"מ.

הדרך עבירה לרכב פרטי מחניון אשתאול עד חניון ידידות ישראל-אורוגוואי (בחורף לרכב שטח), ומדרך בורמה עד נווה שלום. ביניהם, לאורך כ-3 ק"מ הדרך אבנית ועבירה לרכב גבוה ולרכב שטח בלבד. הדרך מסומנת בסימון קק"ל שחור לכל אורכה ובסימון שבילים בצבעים משתנים.

ביולי 2015 התחוללה שריפה עזה ביער אשתאול וביער צרעה וכילתה כ-2,000 דונם, שהם כעשרה אחוזים משטחי היערות. השביל המתואר לא נפגע בשריפה.

איך מגיעים?

הכניסה לחניון אשתאול מכביש צומת נחשון–צומת שמשון (כביש 44), בין סימני ק"מ 2-1.

מחניון אשתאול לחניון או'היגינס

חניון אשתאול, הצמוד לכביש 44, הוא נקודת מוצא נוחה לסיור. החניון משמש גם מבואת כניסה לשביל מים אל י-ם – שביל האופניים שסימנה קק"ל המחבר בין נמל תל אביב לירושלים. מיקומו של החניון לצד כביש 44 ועצי החרוב המצלים על שולחנות הפיקניק הפכו את המקום לאהוד מאוד על מטיילים.

מהחניון ניסע בדרך הסלולה. הדרך חולפת על פני משתלת אשתאול, שבה מכינה קק"ל את השתילים המיועדים לפאר את יערות הארץ וחולפת על פני משרדי קק"ל של מרחב מרכז. ליד הכניסה למשרדי קק"ל נמצא חניון חדש יחסית לזכרו של פנחס דוד, עובד קק"ל שמצא את מותו בעת רכיבת אופניים תחרותית. בחניון מוצבים שישה שולחנות יפים בצל עצי אלון מצוי נטועים.

מיד אחרי הפנייה למשרדים מסתיימת הדרך הסלולה ומתחילה דרך עפר המלווה בסימון שחור. קטע הדרך שלפנינו נקרא דרך מרדכי והוא מנציח את מרדכי דיין, שכיהן בעבר כיו"ר עמית של קק"ל. מרדכי דיין רתם את קהילות דרום אמריקה לתרום לייעור הארץ. ביער אשתאול קרויים חניונים רבים על שם קהילות דרום אמריקה.

לצד הדרך, מימין, במרחק כחצי קילומטר מהכניסה למשרדים, ניצב חניון הזיתים ובו שולחנות פיקניק בצל עצי זית. קק"ל מטפחת ביער אשתאול כ-160 דונם בוסתנים של עצי פרי, בעיקר זית וחרוב.

כ-250 מ' אחרי חניון הזיתים מגיעים לצומת. דרכנו ממשיכה היישר לפנים, אך מי שיצעד כמה צעדים בדרך היורדת שמאלה, יגלה את מצפור אשתאול – אתר הנצחה לתורמים שאיננו מצטיין בתצפית מעולה.

חניון או'היגינס וחניון ידידות ישראל-אורוגוואי

כקילומטר מחניון הזיתים נמצא חניון או'היגינס, מהחניונים המרכזיים ביער. ברנרדו או'היגינס (1778 - 1842) היה איש צבא ומדינאי חשוב שחתר לעצמאות צ'ילה ומדינות נוספות בדרום אמריקה. ידידי קק"ל ביבשת, שתרמו להקמת חניונים רבים ביער אשתאול, ביקשו שהחניון ייקרא על שמו. דמותו של הגנרל מוטבעת במדליון ענק המוצב באנדרטה שבפאתי החניון. בחניון הכשירה קק"ל גם מתקני שעשועים לילדים.

חניון או'היגינס שוכן בצומת דרכים. אפשר לפנות מכאן מזרחה בדרך המובילה למושב מסילת ציון (ראו בהמשך הרשימה בפרק נפרד).

כחצי קילומטר מהחניון שוכן משמאל לדרך חניון המסומן בעמודים צהובים וכחולים. בחניון ניצבת אנדרטה קטנה המציינת את ידידות ישראל-אורוגוואי. כחצי קילומטר מצפון לחניון מגיעים לצומת. מכאן ואילך, מרחק של כ-3 ק"מ, הדרך אבנית ומתאימה לרכב גבוה.

במרחק 250 מ' מהצומת נמצא משמאל לדרך חניון קטנטן לזכרו של הנער יזהר רובין. במקום מוצבים שני שולחנות פיקניק בלבד, מתאימים היטב לפינת היער השלווה. עוד 200 מ' ואנו במצפה שירי.

מצפור שירי ומצפור פנורמי

מדרגות עץ יורדות למרפסת תצפית ובה ספסלים מציינים את מקומו של מצפור שירי. קרוב יותר לדרך ניצב שולחן בצל אורן. המצפה, לזכרה של שירי לוינגר, מוקף עצים המסתירים חלק ניכר ממראה עמק נחל שורק, הר כרמילה ורכס צרעה, אבל הפינה שנוצרה נעימה מאין כמוה. חניון גדול יותר – הקרוי מצפור פנורמי –נמצא במרחק כמה צעדים מכאן. בחניון יש מתקני שעשועים לילדים ושולחנות פיקניק נגישים.

מכאן ועד למפגש עם דרך בורמה, הדרך המסומנת שחור מתאימה לרכב 4X4, או לרכב חזק. לאורכה הציבה קק"ל חניונים אינטימיים אחדים. במרחק של כ-1.8 ק"מ מהמצפור הפנורמי אפשר לצאת מהיער בדרך מסומנת ירוק, הפונה שמאלה למושב תעוז. דרך זו עוברת בלב אזור יער שנשרף בשנת 2015.

אנחנו ממשיכים היישר לפנים ומגיעים לאחר כחצי קילומטר לראש העקלתון המפורסם של דרך בורמה (הסרפנטינה). אפשר להחנות את הרכב ולרדת מעט ברגל כדי להתרשם מהעיקולים התלולים של הדרך. במלחמת העצמאות התגברו על שיפוע הדרך באמצעות שפאלות – לוחות ברזל שסייעו לכלי הרכב להיאחז באדמה ולא להחליק. בראש המעלה מונחת חוליה מ"קו השילוח" – צינור שסיפק מים לירושלים בימי מלחמת העצמאות.

מכאן הדרך עבירה לרכב פרטי ועד לחניון אייבי נתן חופפת דרכנו לשביל ישראל. בכל זאת, יש לנסוע בזהירות.

כ-1.2 ק"מ מהספרנטינה נמצא חניון מימין לדרך. בקצה החניון, ליד מתקן לבן של "מקורות", נמצאים שרידי כבשן סיד. החניון מוקדש לזכרו של אברהם ("בומה") גולדשטיין. החניון פתוח לקליטת קהל, אך מטעמי בטיחות אין להתקרב לשרידי פסיפס של כנסייה מהתקופה ביזנטית, שהתגלו לידו.

הרצפה מעוטרת בצלבים הצבועים אדום ולבן ובמעגל שקוטרו כמטר ובמרכזו צלב גדול. ייתכן שהפסיפס היה שייך לכנסיית מנזר, שצפתה על עמק איילון ועל לטרון, המקום שבו על פי המסורת הנוצרית התגלה ישו לראשונה לאחר מותו.

גבעה 314

מעט לפני היישוב נווה שלום, בצומת דרכים, נמצא חניון אייבי נתן. שביל ישראל פונה ימינה. אנחנו ממשיכים היישר לפנים עוד כ-300 מ'. ממש לצד היישוב נווה שלום שוכנת משמאל לדרך גבעה 314.

הגבעה, החולשת על מרחב לטרון, מילאה תפקיד חשוב במלחמת העצמאות. במבצע בן נון א' (ליל 25-24 במאי 1948) ניסו כוחות חטיבה 7 הצעירה וגדוד 32 לפרוץ את גזרת לטרון, שהייתה בשליטת הלגיון הירדני. הכוח ספג אש עזה. מפקד פלוגה א' של גדוד 32, רם רון, נסוג לגבעה 314, עמד כאן בפני התקפות נגד וחיפה על נסיגת פלוגה ב' של הגדוד. במבצע נהרגו יותר מ-70 מלוחמי הכוח התוקף.

לאחר מלחמת העצמאות שכנה בגבעה עמדה קדמית של צה"ל, שאבטחה את קו שביתת הנשק בין ישראל לירדן. היישוב הסמוך נווה שלום נוסד בשנת 1969 כדי לקדם את הדו-קיום בין יהודים לערבים. בכפר מתגוררים יחד יהודים וערבים.

בנווה שלום הטיול שלנו מסתיים. מכאן אפשר לגלוש לכביש 3, בקטע שבין לטרון לצומת נחשון.

מחניון או'היגינס למסילת ציון

מי שרוצה להכיר פינות נוספות של יער אשתאול יכול לפנות מחניון או'היגינס, השוכן בלב מסלול הטיול שלנו, לעבר מושב מסילת ציון ולפגוש חניונים נוספים בדרך. הדרך עבירה לרכב פרטי. אורכה כ-3.5 ק"מ והיא מסומנת כתום.

הדרך יוצאת מזרחה מחניון או'היגינס ומלווה משמאל יער של עצי אורן הצנובר. לאחר כחצי קילומטר מגיעים לדרך הרֵעות, המתפצלת צפונה מהדרך הראשית ושבה אליה לאחר כ-300 מ'. לצד הדרך הציבה קק"ל חניונים ואנדרטה לזכרו של המצביא סימון בוליבר (1783¬-1830). בוליבר פעל למען עצמאותן של שש מדינות בדרום אמריקה ובהן בוליביה, הנושאת את שמו.

כ-900 מ' הלאה משם, במקום שבו הדרך מתעקלת צפונה, שוכן חניון הארבעה, אחד היפים ביער אשתאול. לחניון יש לעלות בגרם מדרגות עץ. תמצאו בו חלקים של בית בד קדום ותצפית נאה על אגן נחל שורק.

בהמשך הדרך נמצא חניון המנציח את זכרו של חוסה דה סן מרטין (1778¬-1850), מצביא ומדינאי ארגנטינאי ומהאישים הבולטים בתנועה לשחרור דרום אמריקה מהשלטון הספרדי.

מידע נוסף

אורך מסלול הנסיעה:

 כ-8 ק"מ

אופי המסלול:

מסלול נסיעה קווי. הדרך עבירה לרכב פרטי מחניון אשתאול עד חניון חניון ידידות ישראל-אורוגוואי, ומדרך בורמה עד נווה שלום. ביניהם, לאורך כ-3 ק"מ, הדרך אבנית ועבירה לרכב גבוה ולרכב שטח בלבד. הדרך מסומנת בסימון קק"ל שחור לכל אורכה ובסימון שבילים בצבעים משתנים.

נקודת מוצא:

 חניון אשתאול. כניסה מכביש צומת נחשון–צומת שמשון (כביש 44), בין סימני ק"מ 2-1.

נקודת סיום:

נווה שלום.

מסלול בסביבה:

דרך בורמה

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: אביגדור אורגד מפות
פורסם בתאריך: 18.11.15
עודכן בתאריך: 11.5.2021
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9)