טיול רגלי מהר טייסים לעין טייסים

  • גבוהה
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
נופי הרי ירושלים כפי שנראים ממדרון הר טייסים. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הר טייסים שבהרי ירושלים הוא אתר הנצחה מרכזי לחללי חיל האוויר. האזור שמסביב לפסגת ההר הוא שמורת טבע, ואילו במדרונות נטועים יערות קק"ל (יער סטף). מפסגת ההר יורד שביל רגלי לעין טייסים, שמימיו נאספים לתוך בריכה קטנה, ואפשר להגיע לבריכה גם ברכב. הטיול משלב היכרות עם חורש ים תיכוני מפותח ועם מעיין טיפוסי להרי ירושלים הנובע כל השנה.

איך מגיעים?

איך מגיעים להר טייסים?

הר טייסים שוכן לצד כביש צומת אשתאול–צובה (כביש 395). הכניסה להר כקילומטר ממזרח למושב רמת רזיאל, בין סימני ק"מ 10-9.

איך מגיעים לעין טייסים?

מהכניסה להר טייסים ממשיכים כ-4 ק"מ מזרחה בכביש 395. מול הכניסה לקיבוץ צובה מסתעפת דרך עפר מסומנת ירוק. הדרך זרועה אבנים, אך עבירה לכל רכב ומגיעה לאחר כ-2.9 ק"מ לרחבת החניה של עין טייסים. מהרחבה יש לצעוד כ-100 מ' עד למעיין עצמו.

הר טייסים

הר טייסים הוא שמורת טבע השוכנת בלב הרי ירושלים. פסגת ההר מתנשאת 795 מ' מטר מעל פני הים. סמוך לרחבת החניה הגדולה ניצב גלעד לזכרם של טייסי חיל האוויר שנהרגו בהרי ירושלים בקרבות מלחמת העצמאות. הסיבה לבחירת המקום כאתר הנצחה היא שבמלחמת העצמאות התרסק בסביבה מטוס של חיל האוויר. חלקים מהמטוס מונחים במקום כאנדרטה.

ההר משמש אתר הנצחה מרכזי לחללי חיל האוויר. שמות ההרוגים מונצחים על עמודים בני ארבע צלעות, בהתאם למועדי נפילתם. כל עמוד ניצב ברחבה משלו ומולו ספסל שנועד להתייחדות עם החללים. שתי תחנות שמע מעניקות הסבר על המקום.

בחלקו הדרומי-מערבי של ההר נמצאת נקודת תצפית מרהיבה על הנפתולים הנהדרים של נחל שורק ועל מרחבי הרי ירושלים. אפשר לזהות מכאן מקומות כגון המסרק, רמת רזיאל, נס הרים, אורה, יער עמינדב ויד קנדי, נחל קטלב והר גיורה עם קבר שיח' מרזוק. ממרחק רב יותר נראים יישובי גוש עציון, חוסאן, בתיר, הר גילה ואל-חאדר. חגיגה לעיניים.

בפסגת ההר נמצאים שרידי חורבה הנקראת ח'ירבת אל-אכראד (חורבת הכורדים). מדרום לאנדרטה יש מצפור נוף קטן הצופה לנחל שורק, לדרום הרי ירושלים, להרי חברון ולגבעות השפלה. בסוף החורף (מארס-אפריל) פורחים יותר מעשרה מיני סחלבים בשמורה. השכיחים שבהם הם דבורנית הקטיפה, סחלב שלוש השיניים, סחלב פרפרני ובן סחלב צריפי.

במפנה הצפוני של ההר, צמוד לכביש המחבר בין רמת רזיאל לצובה, נמצא ריכוז מרשים של עצי קטלב, הניכרים בגזעיהם האדומים. עץ הקטלב הגדול המפורסם, הצומח לצד הרחבה המרוצפת שממזרח לאנדרטת המטוס, נחלש בשנים האחרונות. אחדים מענפיו הרבים מתו, אך אחרים צמחו במקומם, ובינתיים העץ מחזיק מעמד.

סיפור המטוס

בתחילת מאי 1948, כמה ימים לפני ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, ניסו הכוחות העבריים לפרוץ את הדרך לירושלים. כדי להגביר את הלחץ על הכוחות הערביים, הוחלט להפציץ את עמדותיהם באזור בית מחסיר (כיום בית מאיר), החולש על הדרך. ב-9 במאי נשלח מטוס להפציץ את האזור, אך מזג אוויר קשה מנע מצוותו לבצע את המשימה. מטוס שנשלח כמה שעות אחר כך שב גם הוא כלעומת שבא.

למחרת יצא המטוס ליעדו. זה היה מטוס מדגם נורסמן, שהגיע לארץ מאיטליה כשבוע קודם לכן, לאחר שתוקנה בו תקלה של נזילת דלק. המטוס הקל, שכנפיו היו עשויות עץ, טס מאיטליה לשדה דב במשך 11 שעות וחצי, וכשהגיע, הוכן בבהילות למשימתו הראשונה – הטלת אספקה ותחמושת ליישובי גוש עציון הנצורים.

קברניט המטוס היה יריב שיינבאום, לשעבר טייס בחיל האוויר המלכותי הבריטי. טייס המשנה היה דניאל בוקשטיין, מפקד שדה דב באותם ימים, והאנשים האחרים בצוות היו האלחוטאי שלמה כהן ושלושה אנשי חימוש – צבי שוסטרמן, יצחק שקלנביץ' ושלמה רוטשטיין.

כאשר הגיע המטוס לסביבות הרי ירושלים התקבלה ממנו הודעה אחרונה, ולאחריה נותק עמו הקשר, והוא נעלם יחד עם אנשי הצוות בהרים. איש איננו יודע מדוע המטוס התרסק. ייתכן שקרתה במטוס תקלה, או שמזג אוויר גרוע גרם להתרסקותו. ה"פצצה" של המטוס היתה חבית מלאה ב-200 ק"ג חומר נפץ. ייתכן שבעת הטלת החבית הסתחרר המטוס וצלל אל מדרון ההר.

במהומת הקרבות לא היה זמן לחפש את שרידי המטוס. איסר חלמיש, שהיה קצין המודיעין של הגדוד השישי של הפלמ"ח, כתב שאחמד סאמח אל ח'אלדי, שהיה מנהל בית היתומים בדיר עמר (כיום איתנים), גילה לו לאחר כיבוש הכפר שראה מטוס מתרסק ליד סאריס (שורש). בעקבות המידע הזה התגלו שרידי המטוס. תושבי המקום אף הוליכו את המחפשים אל מערה שבה נטמנו גופות הרוגי ההתרסקות. מנוע המטוס, שנותר כמעט שלם, הוא שמוצב כיום כאנדרטה בהר טייסים.

טיול רגלי: מהר טייסים לעין טייסים

פסגת הר טייסים (795 מ') ידועה בשפע מיני הסחלבים הצומחים בה באביב. מיטיבי לכת יוכלו לצעוד מפסגת ההר לעין טייסים בשביל תלול שאורכו כ-1.5 ק"מ. השביל מסומן שחור. אין לצעוד בו מיד לאחר הגשם, מחשש להחלקה.

מסלול הטיול מתחיל ליד האנדרטה שבהר טייסים. עץ הקטלב המפואר, שנמצא ברחבה שמאחורי האנדרטה, ידע ימים יפים יותר. מרבית ענפיו מתו, אך ענפים אחרים צצים במקומם. מעץ הקטלב יורדים בחורש פתוח, צועדים כ-80 מ' לצד צינור מים גדול, חולפים מעליו ויורדים למקום שבו נמצא קו מתח גבוה. אנו נמצאים בראש מדרגה בולטת המעניקה מבט מרהיב על הנוף.

למרגלות המדרגה – דרך עפר מסומנת כחול. מעבר לדרך – מדרון תלול ביותר שכדי לרדת בו יש להיעזר בידיים. אחר כך השיפוע מתמתן, וההליכה בין טרסות ועצי יער עד למעיין נוחה יותר. בשל הפרש הגבהים הניכר (כ-150 מ' מהר טייסים לדרך שליד המעיין), מומלץ לארגן מראש רכב מאסף בדרך העפר המסומנת אדום שלמרגלות עין טייסים.

עין טייסים

עין טייסים הוא מעיין שכבה קטן שנמצא ביער סטף. שמו המקורי הוא עין אל-ג'וז, שפירושו מעיין האגוז, על שם אגוז המלך הגדול שצמח לידו. בעבר נודע המעיין גם בשם עין אל-ג'דידה (המעיין החדש). שמו העברי נגזר מההר שבמדרונו הוא נובע.

המעיין נובע מתוך מערה קטנה ובה נקבה חצובה, שנועדה להגדיל את שטח פני השכבה נושאת המים ולהגביר בכך את שפיעת המעיין. הנקבה מסתיימת בפתח קשתי, בנוי אבנים מהוקצעות.

מי המעיין נאספים לבריכה ריבועית קטנה ועומקם מעט יותר מחצי מטר. בעבר הזינו מי המעיין את הטרסות החקלאיות המצויות במורד, ובמקום יש שרידי חווה חקלאית וטרסות חקלאיות שעליהן עדיין גדלים עצי שקד ולימון. רשות הטבע והגנים שיקמה את האתר. אפשר לנסוע ברכב פרטי מעין טייסים לנחל רפאים ולצאת לכביש עין כרם–בר גיורא (כביש 386).

חניון לילה

קק"ל הכשירה ליד עין טייסים רחבה המיועדת ללינת שטח. חניון הלילה נמצא לצד דרך העפר המסומנת אדום שיוצאת מצובה ומגיעה לעין טייסים. החניון נמצא כ-800 מ' מעין טייסים, במורד הדרך. בחניון אין שירותים כלשהם ומטרתו לאפשר למטיילים ללון בשטח מבלי להפריע לבעלי חיים הזקוקים למים של עין טייסים. אנא שמרו על הניקיון.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: גידי בשן, רכז קהילה ויער אזור ההר
עיצוב מפה: מיכל קטורזה, קק"ל
הפקת מפה: אביגדור אורגד
פורסם ב-27.4.2011
עודכן ב-29.7.2015
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים