טיול ברכב פרטי: דרך נוף נחל שמריה

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • 2 ק"מ
  • דרום הנגב הצפוני
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
גבי נחל שמריה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

נחל שמריה הוא סיפור הצלחה של קהילת תושבי המועצה האזורית מרחבים, שתפסה יוזמה והפכה את החצר האחורית שלה לפינת חמד.

הוראות הגעה ומידע כללי

מצומת גילת נוסעים כ-150 מ' לכיוון אופקים ופונים ימינה למשרדי המועצה האזורית מרחבים. אחרי 50 מ' פונים שמאלה בשער בגדר שלידו שלט הכניסה לדרך ולשביל האופניים שבנתה קק"ל בנחל שמריה.
אורך מסלול הנסיעה: 3.7 ק"מ. הדרך עבירה לרכב פרטי.

נחל שמריה

היובלים העיליים של נחל שמריה, החורץ את שדות הלס של הנגב המערבי, מתחילים את דרכם מדרום ליישוב הבדואי תראבין א-צאנע, לא הרחק מקיבוץ משמר הנגב. הנחל הרדוד עובר ליד חורבת שמריה ואחר כך מצפון למרכז קק"ל בגילת על שם דוד נחמיאס.

חורבת שמריה היא אתר עתיקות מהתקופות הביזנטית והערבית הקדומה. בחורבה, שהיא גבעה קטנטונת במרחב של שדות מעובדים, השתמרו שרידי יישוב גדול ובו כנסייה, מתקנים חקלאיים, מערות ובורות מים. לא הרחק משם עוברת סוללת מסילת הברזל שסלל הממשל העות'מני כדי לקדם את פני הצבא הבריטי. בעבר שכן כאן קברו של נבי סמארה – קדוש בדווי מקומי – וממנו נגזר שמה של החורבה ושל הנחל העובר למרגלותיה.

הנחל חוצה את כביש 241 מערבה מצפון לצומת גילת ונשפך לנחל פטיש מצפון למושבים רנן, בטחה ופדויים. נחל פטיש ממשיך עוד מעט הלאה ונשפך לנחל גרר, היובל העיקרי של נחל הבשור. אורכו הכולל של הנחל כ-14 ק"מ.

פעילות קהילתית

דרך הנוף החדשה של קק"ל עוברת בקטע הנחל שממערב לצומת גילת. במשך שנים שימש הנחל הזה כחצר האחורית של מושבי הסביבה, ואלה לא חסכו ממנו פסולת חקלאית ואשפה מכל סוג וצבע. כל המאמצים של קק"ל ושל רשות הניקוז והיחידה הסביבתית נגב מערבי לנקות את הנחל לא צלחו.

טלילה ליבשיץ, שהייתה בעבר מנהלת קהילה ויער באזור, שיתפה פעולה עם בית ספר "מרחבים", שקיבל על עצמו פרויקט סביבתי קהילתי בנחל שמריה. תלמידי בית הספר פעלו לניקוי הנחל, קיימו בו פעילויות כגון ציור נופי הנחל, בנו תיבות קינון, חפרו בריכת מים ליצירת בית גידול לח והקימו צריף מסתור לצפייה בציפורים.

באירוע שהתקיים ב-21 באפריל 2004 נערכה צעדה לאורך הנחל והתקיימו פעילויות סביבה נוספות. הילדים החתימו את הוריהם ואת המבקרים בנחל על התחייבות לשמור ולהגן על המרחבים הירוקים ובתמורה קיבלו מקק"ל שובר לנטיעת עץ. מאז נחל שמריה נשמר נקי והפך לפינת חמד.

דרך הנוף

כחלק משיתוף הפעולה סללה קק"ל דרך נוף קצרה לאורך הנחל. הדרך מתחילה ליד משרדי המועצה האזורית ומגיעה לאחר כ-300 מ' לגדה הדרומית של הנחל. עצי אשל הפרקים ואיקליפטוס שנטעה קק"ל מפארים את גדותיו.

אשל הפרקים, שקל לזהותו על פי ענפיו הפרוקים וצבעו הירוק-אפור, הוא אחד מעצי היער הנפוצים בנגב. העץ מסתפק בכמויות מים מעטות יחסית, עמיד בפני מליחות קרקע ונפטר מעודפי המלח באמצעות בלוטות מיוחדות; בימי טל אפשר לראות כיצד הטיפות המלוחות מטפטפות ארצה. גם מבין מאות מיני האיקליפטוס יש כמה שעמידים לתנאי הנגב, וכאן, בנחל שמריה, הם משגשגים היטב.

כשדרך הנוף מגיעה לנחל, היא פונה שמאלה. כדאי לעצור אחרי כ-100 מ' ולרדת בזהירות לערוץ. תמצאו כאן התחתרות נאה של הנחל בין הסלעים. הדרך נמשכת, וכ-300 מ' משם חוצה את הנחל לגדתו הימנית (הצפונית) וממשיכה במקביל לגדה, במורד הנחל. הבתים של בטחה נראים בין העצים המלווים את הנחל. קק"ל הוסיפה נטיעות של עצי בוסתן צעירים, ואלה עתידים לתת פרי ביום מן הימים.

חניון חדש

לאחר נסיעה של כ-1.5 ק"מ בגדה הימנית נפגוש את סינגל האופניים. כמה צעדים מערבה מכאן, בצל עצי איקליפטוס, הקימה קק"ל חניון פיקניק נאה. לפני שניגשים אליו כדאי לרדת שמאלה לערוץ הנחל, כדי ליהנות ממחשוף כורכר קטן.

גבי שמריה

המקום שזכה לשם גבי שמריה נמצא כחצי קילומטר ממערב לחניון. זהו מקום נפלא לתפוס בו שלווה. לכן נשאיר את הרכב בדרך ונרד ברגל אל ערוץ הנחל שהתרחב כאן מעט. תמצאו כאן עץ אשל גדול ובצילו שני שולחנות פיקניק וגם שני בורות מים וסלעי כורכר חצובים שמתמלאים בשלוליות מים רדודות אחרי הגשם.

בורות המים נחצבו בתקופה הביזנטית, כאשר כל פיסת קרקע בנגב המערבי הייתה מעובדת. הבורות חצובים בסלעי הכורכר, ורק צוואריהם בולטים מעל לקרקע. תעלות שנחצבו בסלע הִטו את מי השיטפונות שזרמו בנחל אל הבורות. ייתכן שהמקום הזה נבחר לחציבת הבורות משום שבנחל הרחב המים זורמים באיטיות וקל יותר להשתלט עליהם.

אפשר להרחיק ולשוטט מעט בנחל ובערוצים הקטנים שמתחתרים במישורי הלס ומוצאים את הדרך לערוץ הראשי. מכל מקום, גבי שמריה מציינים את נקודת הסיום של דרך הנוף. מכאן יש לשוב בנסיעה לכביש הראשי בדרך שהביאה אותנו לכאן.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: אביגדור אורגד מפות ומחלקת קהילה ויער קק"ל מרחב דרום
מידע מקצועי: גלית בוזגלו, רכזת קהילה ויער נגב מערבי
פורסם בתאריך: 29/04/15
עודכן בתאריך: 11/12/19
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 13 (מישור חוף הנגב, חבל לכיש, קטיף, בשור ואשכול)