ערבה תיכונה: ביקור במרכז המבקרים ויידור

 

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • דרום הערבה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
החממה. ממוזגת למען המטיילים. צילום: פרדי נפתלי
  • סוג המסלול

בדרך לאילת עוצרים בחצבה ולומדים להכיר את הערבה התיכונה במרכז ויידור – חלון לחקלאות בערבה. מרכז המבקרים החדש והחדשני מציע חוויה אינטראקטיבית משפחתית להיכרות עם פלאי הטכנולוגיה של החקלאות במדבר, עם החי והצומח ועם תושבי האזור.

מידע כללי

מיקום
כביש 90, תחנת המו"פ יאיר בחצבה.

שעות פתיחה
כל יום 9:00–16:00. סיור מודרך בכל שעה עגולה. סיור אחרון בשעה 17:00. קבוצות חייבות בתיאום מראש.

משך הביקור
כשעה.

לפרטים ולהזמנות
052-8666114, 077-5681608.

נגישות
המקום נגיש למוגבלים בתנועה.

עוד במקום
במקום פועל מזנון ובעתיד יפעל בו בית קפה. מרכז המבקרים ממוזג, ובכלל זה גם החממות.

מתכנני המרכז
החברה הכלכלית לפיתוח וביניין בערבה בשיתוף סטודיו אמיר זהבי.

מרכז ויידור הוא מקום שראוי לנסוע אליו במיוחד, אבל הוא בוודאי מקום שחובה לבקר בו בדרך לאילת או בדרך חזרה ממנה למרכז הארץ. הביקור גם יכול להיות הזדמנות להצלת הילדים בדרך הארוכה.

הגישה פשוטה ונוחה. מכביש הערבה (כביש 90) פונים מזרחה בכיוון מושב חצבה. נוסעים 30 מ' ומיד פונים שמאלה לרחבת החניה של המרכז. מגדל השבשבת החדש והקיר הצבעוני של מבנה המרכז הם סימנים שאין לטעות בהם.

מרכז המבקרים הוא החזית של תחנת יאיר – תחנת המו"פ (מחקר ופיתוח) של הערבה התיכונה. קק"ל, במסגרת תמיכתה בפריפריה, מממנת חלק נכבד מתקציבן של 9 תחנות המו"פ האזוריות בישראל. תחנת המו"פ יאיר הפכה את החקלאות בערבה התיכונה לענף הייטק. 550 המשקים של חמשת מושבי הערבה התיכונה אחראים ליותר מ-60% מייצוא הירקות הטריים של ישראל (למעט גזר ותפוחי אדמה, שהם ענפי גידול נפרדים). מדונם חממות מוציאים כאן יותר מ-30 טונות עגבניות, ובזכות שיטות של אויבים טבעיים הערבה נקייה מהמזיק פזי"ת (פרי-זבוב ים תיכוני), שהימצאותו ביבולים חקלאיים פוסלת אותם מאפשרות לייצאם.

הפלאות האלה מוצגים למבקרים בצורה חווייתית ויצירתית. בחצר המקבלת את פני המבקרים צומחים צמחי-בר מקומיים וגם עץ שיטה שנטעו התורמים – ארווין ולוטי ויידור, ידידיה של קק"ל באוסטרליה. עיניו של ארווין ויידור, שכאיש עסקים מצליח אינו מתרגש בקלות, דמעו מאושר כאשר ראה את המקום.

הביקור במקום מתחלק לשלוש תחנות: סרט, אולם חווייתי וחממות.

הסרט

הביקור במקום נפתח בסרט תלת-ממד, המעניק במשך 7 דקות את הרקע הדרוש להיכרות ראשונית עם הערבה התיכונה, עם הגאולוגיה, עם העבר, עם אקלים המדבר השורר באזור ועם היישובים הקיימים בו. מצוידים במידע הזה, אפשר להמשיך לשלב הבא.

האולם החווייתי

האולם החווייתי מתוכנן וערוך כך שהמטיילים משוטטים במרחביו באופן חופשי, כך שכל מבקר יכול להתעכב על הנושאים שמעניינים אותו במיוחד. הכול מוצג באופן אינטראקטיבי מושלם, בהיר וחווייתי. כמה דוגמאות:

שולחן החול הוא אמצעי שקיים בישראל רק במרכז ויידור. שולחן החול מציג את היווצרות הערבה באמצעות מקרן ממוחשב, המשנה את הצבעים ואת קווי הגובה על פי תווי המיתאר של החול, שהמבקרים בונים בעצמם. באמצעות התוכנה תוכלו לבנות עמקים, להוריד גשם ולבצע עוד פעלולים מרתקים.

תוכלו לפתוח ארבע "דלתות" וכאילו להיכנס לבתיהם של ארבעה בתים בערבה, שם "תפגשו" את יושביהם – איש תיירות שפיתח ענף של תיירות מדברית, אמנית שהתאהבה במדבר, חוקר טבע העוקב אחר הזנבנים וכמובן – חקלאי. הם יספרו לכם את סיפוריהם האישיים. כולם ידביקו אתכם באהבה שלהם לערבה התיכונה.

בעמדות אחרות תוכלו להבין כיצד מפיקים מים בערבה, על תפקידן של דבורי הבומבוס בהפריית גידולים חקלאיים וכיצד מעקרים זכרים של זבוב הפירות ושומרים על הערבה, בצד הישראלי והירדני, נקייה מן המזיק הקשה הזה. תוכלו לגשת לערוגות הירקות, לאקווריום המציג את דגי הנוי שמגדלים בערבה לייצוא, לצומח ולחי ולעוד כהנה וכהנה פינות מעניינות שיגרמו לכם להכיר את הערבה בדרך מהנה.

החממה

החלק השלישי של מרכז המבקרים הוא חממה ממוזגת, שבה מתרשמים המבקרים משפע זני הירקות והפרחים שמפתחים בתחנת יאיר ומגדלים בערבה. תוכלו לראות חצילים בצבע ובצורה של בננה, עמוד שממנו משתלשלים שפע של צמחי תבלין, תותי שדה שצומחים באוויר ועל כן רגישים הרבה פחות למזיקים ולמחלות ועוד שפע של זנים מפתיעים בצורה ובצבע, שעדיין לא הגיעו לדוכני הירקות.
עכשיו אפשר להמשיך לאילת...

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים:
מפת טיולים וסימון שבילים מס' 14 (צפון הערבה ומזרח הנגב)

קרדיטים
 
כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: פרדי נפתלי
פורסם בתאריך: 24.4.2014

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל