טיול לאירוס הגלבוע

  • בסיסית
  • אביב
  • 18 ק"מ
  • צפון הגלבוע
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול טיול לאירוס הגלבוע. צילום: ישראל סיני, ארכיון צילומי קק''ל
  • סוג המסלול

הגלבוע הוא הר מיוחד במינו: מורדותיו מטפסים במתינות מבקעת ג'נין, "אוספים גובה", ולפתע פתאום הם מסתיימים בקיר זקוף, שגובהו 500 מ', המתנשא כחומה מעל עמק חרוד ועמק הירדן.

באביב נפרשים כאן מרבדי פריחה ססגוניים, שעליהם "מולך" אירוס הגלבוע, מהמרהיבים שבפרחי ארצנו

בגלבוע התרחש אחד האירועים הטרגיים ביותר בתולדות עם ישראל. בני ישראל, בהנהגת המלך שאול, ניגפו מפני פלישתים ונסו אל הגלבוע. הפלישתים השיגו את שאול המלך והרגו את בניו – יהונתן, אבינדב ומלכישוע. שאול המלך העדיף ליפול על חרבו מאשר ליפול בידי פלישתים. שמות פסגות הגלבוע מנציחים את שאול ובניו. "הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ, אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמֹת", מקונן דוד על שאול ובניו, שנהרגו בקרב עם הפלשתים (שמואל ב א, כא). ואמנם, כמעט אין מעיינות בהר זה וגם חורש כמעט אין בו. רוב הזמן עמד ההר נטוש מיישובים, ומרחביו סיפקו עשב לעדרי צאן ובקר. קק"ל שינתה את תמונת המצב כשנטעה בגלבוע יער גדול ובו חניונים לרוב.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש הסרגל (כביש 65) ממגידו לעבר עפולה. בצומת הסרגל פונים מזרחה (ימינה) ונוסעים בכביש 75, ליישובי חבל תענך. כ-1.5 ק"מ אחרי צומת יזרעאל, במקום שבונים את היישוב החדש נורית, פונים ימינה בכביש החוצה את הגלבוע (667).

המסלול

כביש הנוף החוצה את הגלבוע מתחיל את דרכו ביישוב נורית, שהולך ונבנה בימים אלה ממש. שם היישוב נגזר מהחווה הנטושה נורית, ששרידיה נראים במרחק כ-2.5 ק"מ מהצומת. החווה קלטה בעבר עולים מתימן, והעולים עבדו בייעור ובחציבה בגלבוע. קק"ל הכשירה כאן חניון נופש ובו שולחנות לפיקניק.

דרך הגישה להר שאול מסתעפת צפונה מדרך הנוף במרחק של כ-3.2 ק"מ מנורית. דרך העפר (סימון אדום) מגיעה לאחר כקילומטר לרחבת החניה הגדולה של ההר. התצפית מהר שאול היא חוויה, משום שפסגתו (302 מ') בולטת מחומת רכס הגלבוע ומעניקה מבט רחב מאוד על עמק חרוד, הרי הגליל התחתון, הגלעד ועד החרמון.

בהר שאול פרצה קק"ל שבילי רגל באורך כולל של 1.2 ק"מ. מערכת השבילים ערוכה כך שאפשר לטייל בכל שביל בנפרד ולחזור לנקודת ההתחלה, או לצעוד לכל אורכם ולחזור לנקודת ההתחלה בדרך הרכב.
נחזור לדרך הראשית. כ-900 מ' מהצומת של הר שאול מסתעפת צפונה דרך עפר ש"משוטטת" ביער ושבה לדרך הראשית כ-1.1 ק"מ הלאה משם. מי שייסע בדרך זו יפגוש חניון ומצפור לזכרו של ויניה כהן, ממייסדי עין חרוד ומפעילי קק"ל.

המשך הדרך מביא אותנו לצומת דרכים ברור ולידו חניון שער הזהב. החניון שוכן במפגש דרך הפטרולים עם כביש הנוף של הר גלבוע ומכאן שמו. עובדי קק"ל שעסקו בפריצת דרך הפטרולים בימים שהיה ההר בטוח הרבה פחות למטיילים, יכלו לצפות מכאן לראשונה ביישובי העמק. מי ששב מן ההר לצומת הדרכים ראה עצמו בטוח מהתקפות פורעים, כאילו חזר אל מקום מבטחים דרך שער של זהב.

סמוך לחניון נמצאת שמורת הר לפידים, שבה פורחים באביב פרחים נדירים. זהו אחד המקומות המבטיחים ביותר לגילוי אירוס הגלבוע ושפע של פרחים אחרים. חניון שער הזהב הוא גם נקודה נוחה ליציאה למסלול טיול רגלי היורד במדרון התלול של הגלבוע. מסלול טיול זה ידוע בשם "העמק הנעלם", והוא מתאים למיטיבי לכת ולמי שיכול לארגן מראש רכב מאסף בסוף המסלול.

כ-1.1 ק"מ הלאה מכאן נמצא הר ברקן (497 מ'), המעניק תצפית נהדרת על עמק חרוד וגם לעבר דרום הגלבוע עד אזור ג'נין. גם כאן פורחים בחודש מארס פרטים רבים של אירוס הגלבוע. שיטוט בסביבה יגלה גת עתיקה ושוחות מימי מלחמת העצמאות. שביל מעגלי קצר מסומן אדום מקיף את פסגת ההר, שכמעט אינה בולטת מסביבתה, אך מעניקה תצפיות נאות. משך ההליכה בשביל כחצי שעה.

כ-1.5 ק"מ הלאה משם נמצא הר אחינועם ומעט הלאה משם הר יצפור, עוד שתי נקודות ראויות לגילוי אירוס הגלבוע. כ-1.5 ק"מ מדרום להר יצפור, בצומת הכביש היורד לעמק חרוד, מתחיל את דרכו שביל מסומן אדום היורד בנחל יצפור. מי שמעוניין במסלול רגלי שאורכו שלושה ק"מ, היורד בנחל יצפור, יוכל להשאיר רכב אחד בעיקול הכביש וידאג לרכב מאסף בסוף מסלול ההליכה, מרחק של כשלושה ק"מ.

(המעוניינים להאריך את המסלול יכולים לבקר ריכוזים נוספים של אירוס הגלבוע ביערות שמדרום-מזרח למלכישוע). כך או אחרת, בצומת למעלה גלבוע נרד בכביש המתעקל לעבר בית אלפא (כביש 6666), נקודת הסיום של הטיול.

אירוס הגלבוע

אירוס הגלבוע הוא צמח בעל פרחים גדולים מאוד ויפים, שצבעם סגול עמוק. הצמח פורח בחודשים מרץ-אפריל. המין תואר לראשונה בגלבוע ומכאן שמו, אך נציגיו נמצאים גם במדבר יהודה ובסביבות עין גב.

מידע נוסף

אורך המסלול

18 ק"מ

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 3 (הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים)

התאמה למוגבלים בתנועה

הר שאול (כתף שאול) - שולחנות פיקניק מותאמים לנכים. שבילי הגישה למצפור מותאמים למעבר כיסאות גלגלים

לחובבי תנ''ך

כדאי לקחת ספר תנ''ך, לפתוח בספר שמואל א, פרקים כח-לא, ובשמואל ב פרק א. כדאי גם לקרוא את הבלדה של שאול טשרניחובסקי על שאול המלך "בעין דור"

קרדיטים

כתיבה: יעקב שקולניק
ייעוץ מקצועי: גיל עצמון, מנהל אזור גליל תחתון-עמקים, קק"ל
פורסם בתאריך: 3.3.2010

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 3 (הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים)