תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • קאדנס

    קצב סיבוב הקראנק, כלומר כמה סיבובים משלים הקראנק בזמן נתון כפול הכוח המושקע בדחיפת הדוושות. נתון מהירות הסיבוב נמדד בסל"ד (סיבובים לדקה) וההספק הסופי בוואטים. רוכבים מאומנים ומיומנים יכולים לסובב את הקראנק מהר יותר לאורך זמן וכך להשיג מהירות סופית גדולה יותר בפחות מאמץ. כדי לסייע לרוכבים לשפר את הקאדנס שלהם פיתחו את מד הקאדנס (או מד הוואטים) המורכב על הקראנק, על הציר המרכזי או אפילו על השרשרת והגלגל האחורי. הרכיב הזה מודד את הנתונים הדרושים ומציג לרוכב את נתון הקאדנס בצורה גרפית. מקובל לומר כי הקאדנס האופטימלי נע בין 90 ל-100 סל"ד.
  • קוטר חישוק

    חישוקי אופניים הם בקטרים שונים הנמדדים באינצ'ים, במילימטרים או בהתוויה מספרית. הגדלים המקובלים הם: 20 ו-24 אינץ' לאופני ילדים; ו-26, 27.5 (נקרא גם B650) ו-29 אינץ' לאופני שטח למבוגרים. באופני כביש ההתוויה תהיה לרוב 700C או 650C . לקוטר החישוק (ולקוטר הגלגל הסופי כולל הצמיג) יש השפעה על התנהגות האופניים בכל הקשור למהירות הסופית, לשמירה על התנע, לשטח המדרס (המשפיע על האחיזה), לזווית הטיפוס (התגברות על מכשולים), לקוטר הסיבוב ועוד.
  • קיקר (kicker)

    קיקר
    כינוי לתלולית טבעית או מעשה ידי אדם הבנויה חול, אבנים או עץ. התלולית היא בעלת זווית הגורמת לרוכב לשגר את עצמו לאוויר מקו השביל.
  • קסדה

    קסדה
    פריט מיגון המורכב לרוב ממבנה קלקר שמסביבו מעטפת פלסטית. קסדות מיוצרות במגוון עיצובים ודגמים ונבדלות זו מזו בגודלן, בעיצובן הארגונומי, במידת האוורור שלהן (מספר הפתחים, גודלם ופריסתם), במידת ההגנה שהן מעניקות (קסדות "חצי" המגנות על הגולגולת והעורף בלבד לעומת קסדות מלאות המגנות גם על הלסת והלחיים) במשקלן ובעיצובן. יש להחליף קסדה שנפלה ונסדקה או קסדה שעברה תאונה שכן היא פסולה לשימוש. הקלקר, שהוא החומר סופג האנרגיה של הקסדה, מאבד מתכונותיו עם הזמן ולכן מומלץ להחליף קסדה אחת לכמה שנים גם אם היא לא נסדקה או עברה תאונה.
  • קסטה

    קסטה
    מערכת גלגלי שיניים (שגודלן ומספרן משתנה ממערכת למערכת) המורכבת על טבור הגלגל האחורי באופניים ומשמשת לקביעת ההילוך שבו נרכב. מספר גלגלי השיניים (Cog) כפול מספר הפלטות המותקנות בקראנק יקבעו את מספר ההילוכים במערכת. יש קסטות שבהן גלגלי השיניים נפרדים ויש קסטות המכורסמות באמצעות מכונת עיבוד שבבי מגוש אחד של סגסוגת. קסטות אלה יהיו קלות ויקרות משמעותית מהסוג הראשון. היחס בין מספר השיניים בכל גלגל"ש בקסטה יקבע את גמישות רצועת הכוח, וגודלם של הגלגל הקטן והגדול ביותר יקבעו את יחס ההעברה ההתחלתי והסופי.
  • קפיצת ארנב (Bunny Hop)

    קפיצת ארנב
    טכניקת רכיבה שפרט להיותה שימושית מאוד ברכיבה גם מתייגת את מי ששולט בה כ"מגניב ביותר". באני הופ מאפשרת לרוכב לדלג תוך כדי רכיבה מעל למכשולים כמו סלעים, בולי עץ או כל אלמנט אחר החוסם את דרכו. מדובר בטכניקה שמצריכה אימון ותרגול רבים, ומעטים מצליחים ללמוד אותה על בוריה. לבאני הופ שלושה שלבים עיקריים: 1. העברת משקל הרוכב לחלק האחורי של האופניים והרמת הגלגל הקדמי ("מניואל") 2. כיווץ הרגליים תוך דחיפת הכידון קדימה והרמת הגלגל האחורי כך שכל האופניים נמצאים באוויר מעל המכשול 3. נחיתה. רוכבים מוכשרים במיוחד או רוכבי טרייל (Trail) ו-BMX מסוגלים לנתר עם האופניים לגובה של יותר ממטר וחצי!
  • קשיחות צדית

    מושג המתייחס ליכולתו של רכיב (לרוב בולם קדמי, אך לפעמים גם שלדה ואפילו גלגלים) להתמודד עם מומנטים צדיים הגורמים לעיוות. בולם בעל קשיחות צדית גבוהה יתעוות פחות כאשר מופעלים עליו כוחות פיתול במהלך רכיבה בפנייה ולכן יעקוב טוב יותר אחרי קו הרכיבה המתוכנן וישמור על הכיוון שאליו התכוון הרוכב מלכתחילה. שלדה בעלת קשיחות צדית גבוהה תשמור טוב יותר על כיוון ולא תתעוות במהלך סיבובים.
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה