תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • נדנוד (Bobbing)

    תופעה המתרחשת במתלה האחורי באופני שיכוך מלא וגורמת לאופניים להתנדנד מעלה-מטה בזמן דיווש. התופעה הזו היא הצרה הגדולה ביותר שבה מנסים מהנדסי המתלים להילחם מיום שבו הוצגו אופני השיכוך המלא. השאיפה (הקשה להשגה) שלהם היא לבנות מתלה שיהיה נטול נדנוד לחלוטין בזמן דיווש (מאחר שנדנוד פירושו איבוד אנרגיה ויעילות דיווש נמוכה) אך שיהיה אקטיבי בכל המתארים האחרים (כמו בלימה למשל). את הנדנוד אפשר למזער באמצעות תכנון המתלה עצמו אך בעיקר באמצעות שליטה על הבולם ו"נעילתו" בזמן דיווש. יצרני האופניים אוהבים מאוד להתגאות בכך שהמתלה האחורי שלהם הוא "נטול בובינג". זו גם אחת הסיבות לכך שיצרנים רבים מגנים על המבנה ההנדסי של המתלים האחוריים שלהם בפטנטים רשומים.
  • נוסחת קרבונן (Karvonen Formula)

    נוסחה המיועדת לחישוב רמות הדופק לצורכי אימון ומעקב שאינה נגזרת של בדיקה מקצועית (בדיקת ארגומטריה). על פי הנוסחה הדופק המקסימלי מתקבל מהפחתת גיל המתאמן מהמספר 220. הנתון הנוסף שהנוסחה עושה בו שימוש הוא דופק במנוחה שאותו מודדים ממש לאחר פקיחת העיניים בבוקר. כדי לחשב את "רזרבת הדופק" יש להפחית את ערך הדופק במנוחה מהדופק המקסימלי. כדי לחשב את טווחי הדופק הרצויים לצורכי אימון יש להציב את הנתונים הדרושים במשוואה הבאה:
    דופק מטרה = ((דופק מקסימלי – דופק במנוחה) X %הדופק הרצוי) + דופק במנוחה.
    לצורך הדגמה אם גילו של פלוני 49 הדופק המקסימלי שלו הוא 171 (220-49). נניח שהדופק במנוחה של אותו פלוני הוא 58. אם פלוני מעוניין להתאמן ב-70% מהדופק שלו, התוצאה תהיה: 171 פחות 58 = 113 כפול 70% = 79 + 58 = דופק המטרה יהיה 137.
  • נעילת בולם

    נעילת בולם
    מנגנון המוטמע בבולמים קדמיים ואחוריים שתפקידו למתן או לבטל לחלוטין את יכולת השיכוך של הבולם כדי למנוע נדנוד (Bobbing). יש נעילות הרמטיות שפשוט מונעות מהבולם לבצע כל פעולת שיכוך, יש הקשחות שממתנות את פעולת הבולם בצורה משמעותית אך עדיין מאפשרות לו לבצע שיכוך ברמה מועטה ביותר ויש נעילות תלויות סף פריצה שנועלות את הבולם ולא מאפשרות לו לשכך כל עוד לא הופעל עליו לחץ בעוצמה מסוימת. כשהלחץ עובר את המגבלה הזו (כאשר הגלגל נתקל למשל במכשול הגורם לו למכה חזקה) הבולם "ייפרץ", ישכך את המהלומה ויחזור להיות נעול. יש בולמים שבהם יש רק סוג נעילה אחד ("פתוח" או "סגור"), יש בולמים שבהם אפשר לשלוט ברמת ההקשחה של הבולם ולבחור באמצעות סיבוב כפתור את רמת הקשיחות ויש בולמים שבהם יש בורר מצבים לבחירת הרוכב כמו למשל נעילה מלאה, הקשחה חלקית או נעילה מבוססת סף פריצה.
    מנגנוני הנעילה ברובם מכאניים ונמצאים על הבולם עצמו. יש בולמים שבהם אפשר לשלוט בנעילה באמצעות כפתור המורכב על הכידון ומחובר לכבל מתכת או לצינור הידראולי (בהתאם למנגנון המורכב על הבולם)
  • נעלי רכיבה

    נעלי רכיבה
    נעלי רכיבה המיועדות לשטח מחולקות לשני סוגים עיקריים: כאלה המאפשרות הרכבת קליטים וכאלה שלא. נעליים ללא חיבור לקליטים מיועדות לדוושות שטוחות ("פלאטים") והן בעלות סוליה שטוחה ועשויות מחומרים מיוחדים המבטיחים אחיזה וחיכוך משופרים. נעליים עם חיבור לקליטים מאפשרות רכיבה על דוושות אוטומטיות ובחלקן התחתון יש תושבת מיוחדת המיועדת לחיבור הקליט בהתאם לסוג הדוושה. ככל שגוף הנעל והסוליה יהיו קשיחים יותר, כך תהיה הנעל יעילה יותר לדיווש. סוליות נעלי השטח צריכות להיות עשויות מחומר המאפשר הליכה על חול וסלעים מבלי להחליק.
  • נצנץ

    כינוי לפנס מהבהב שנועד לתלייה על האופניים, על התיק או על הקסדה ובאמצעותו מסמן רוכב האופניים את מיקומו בעת רכיבה על כביש כדי למנוע פגיעה של כלי רכב.
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה