תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • בוכנת בלם (Caliper)

    בוכנת בלם
    בוכנת בלם היא חלק ממערכת בלמים הידראולית שתפקידה לחבוק את הרוטור ולעצור את האופניים. בתוך גוף בוכנת הבלם יש בוכנה (Piston) אחת או יותר מכל צד שנדחפת החוצה בכוח הנוזל ההידראולי כשאנו לוחצים על ידית הבלם. כדי לאפשר עצירה, רפידות הבלימה שבגוף בוכנת הבלם דוחפות את אותן בוכנות כנגד הרוטור, והחיכוך שנוצר בין הרפידות לרוטור מאט את האופניים. על בוכנת הבלם להיות ממורכזת מסביב לרוטור. בוכנה שאינה ממורכזת כראוי יכולה ליצור רעשים, בלימה לא אחידה ואפילו שחיקה לא אחידה של הרוטור והרפידות. במערכות מעצורי דיסק מכניים תנועת הבוכנות מתבצעת מכוח משיכת כבל מתכת.
  • בולם אחורי (Rear Shock)

    בולם אחורי
    באופני שיכוך מלא, המתלה האחורי משוכך באמצעות בולם אחורי. בולמים אחוריים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: בולמים המבוססים על קפיץ מתכת ובולמים המבוססים על בוכנת אוויר. כשמעוניינים להתאים בולם אחורי לשלדה יש להביא שני נתונים חשובים בחשבון: המרחק בין נקודת עיגון לנקודת עיגון (eye2eye) שנמדד במילימטרים והמהלך של הבולם (Stroke) שנמדד באינטשים – חשוב לא לבלבל בין מהלך הבולם לבין מהלך המתלה! בולם עם Stroke של X אינטש יכול לשמש אופניים בעלי מהלך מתלה שונה וזאת בשל תכנון שונה של המתלים ויחס ההתכווצות שלהם. הבולמים האחוריים נבדלים זה מזה גם בכמות הכיוונים שהם מאפשרים הכוללים בעיקר שיכוך החזרה (Rebound) וסוגים שונים של נעילות והקשחות. יש בולמים שאפשר לשלוט בהם מהכידון באמצעות כבל מתכת, צינור הידראולי ואפילו מערכות שלט רחוק חשמליות. לבולמים יש מגוון מבנים המותאמים לסוג האופניים והרכיבה. למשל לבולמי אוויר המיועדים לרכיבה אגרסיבית יהיה תא אוויר נוסף (Piggyback) שתפקידו לאפשר לבולם להיות יותר פרוגרסיבי. כאשר מכיילים בולם בפעם הראשונה נעזרים בשלב ראשון בנתון ה-Sag – השקיעה הראשונית. ככל שהשקיעה הראשונית תהיה גדולה יותר, כך יהיה הבולם רך יותר. את השקיעה הראשונית אפשר לשנות בבלמי קפיץ על ידי שינוי ה-Preload של הקפיץ (כמה מכווץ הוא יהיה כנקודת מוצא) ובבלמי אוויר באמצעות לחץ האוויר בתוכו .
  • בולם קדמי

    בולם קדמי
    מערכת שיכוך מבוססת קפיץ או אוויר המותקנת בחלק הקדמי של האופניים. בולמים קדמיים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: בולמים המבוססים על קפיץ מתכת ובולמים המבוססים על בוכנת אוויר. בבולמים בעלי שתי "רגליים" מותקנת מערכת השיכוך (קפיץ מתכת או בוכנת אוויר) ברגל אחת, וברגל האחרת מותקנת מערכת השמן האחראית לסוגי הנעילות וההקשחות, לשיכוך ההחזרה, לסף הפריצה, למהירות הדחיסה ועוד. בולמים נבדלים זה מזה במהלך שלהם (הנמדד במילימטרים), בשאלה אם המהלך קבוע או משתנה, בקוטר הרגליים שלהם, בסוג ציר הגלגל, בחומרים שמהם הם עשויים, במשקלם, במספר אפשרויות הכיול שלהם ובסוגי המנגנונים המותקנים בהם, בקוטר הסטירר ובמידותיהם (אופסט, Crown to Steerer ועוד). יש גם בולם בעל "רגל" יחידה שבו שתי המערכות נמצאות יחד באותו צינור.
  • בלידינג (Bleeding)

    בלידינג הוא תהליך שנועד להחליף את השמן או לתקן תפקוד לקוי במערכות בלימה הידראוליות. בלמים הידראוליים אמנם מוגדרים כמערכת הידראולית סגורה, אך לפעמים חודר לתוכה אוויר. בועות האוויר אינן מאפשרות לנוזל ההידראולי לנוע בחופשיות, מה שיכול לגרום ל"שקיעת ידית הבלימה" – מצב שבו גם כשלוחצים על ידית הבלימה, כוח העצירה ירוד עד כדי נעדר לחלוטין. הנוזל ההידראולי (מינרלי או Dot) עצמו מאבד את תכונותיו כתוצאה מספיחת מים, התחממות או התיישנות ולכן יש להחליפו מדי פעם. לצורך החלפת הנוזל או ניקוז אוויר שנכנס למערכת מחברים מזרקים מיוחדים אל פתחי השמן שנמצאים בידית ובקאליפר ובאמצעות פעולות שאיבה ודחיסה חוזרות ונשנות אפשר להחליף את הנוזל ההידראולי בחדש או לנקז החוצה בועות אוויר.
  • ברם (Berm)

    ברם
    ברם הוא חלק מוגבה הנבנה בחלקו החיצוני של סיבוב. הברם נמצא בשימוש כבר שנים רבות במסלולי מירוצי המכוניות ובתחרויות ולודרום. הרעיון העומד מאחורי יצירת הגבהה הוא הכוח הצנטריפוגלי הפועל על הגוף הנמצא בתוך הפנייה. כידוע, הכוח הזה שואף לדחוף את האובייקט החוצה אל מחוץ לסיבוב. בניית הגבהה בצדה החיצוני של הפנייה יוצרת תמיכה ולמעשה מאפשרת לרוכב להיכנס לפנייה במהירות רבה יותר בידיעה שלא יאבד אחיזה בקרקע. כדי ליהנות באמת מברם יש "להשכיב" את האופניים כלפי הקרקע כך שהגלגלים נמצאים בניצב לברם. ככל שכתפי הברם גבוהות יותר כך נשכיב יותר את האופניים, וכשהברם גבוה במיוחד נהיה מקבילים ממש לקרקע.
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה