טיול ברכב פרטי בצפון הגולן

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 20 ק"מ
  • צפון רמת הגולן
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
הר בנטל פיסול סביבתי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

צוות קק"ל העוסק באיתור עצים מיוחדים בישראל גילה לפני כשנתיים עץ מוזר בין חורבות באב אל-הווא, יישוב קדום השוכן למרגלותיו הצפוניים של הר בנטל. אם כבר נמצאים באזור, כדאי לנצל את ההזדמנות לטיול נחמד,שיכול להתחיל בחניון הלוחמים לזכר חללי חטיבה 679, ממערב לתל שיפון.

איך מגיעים לחניון הלוחמים?

עולים מגשר בנות יעקב לגולן (כביש 91) וכ-1.5 ק"מ ממזרח לצומת השריון (נפח), מעט לפני קיבוץ אורטל, פונים ימינה בדרך מצעים סלולה לחניון יער הלוחמים.

חניון הלוחמים והר שיפון

חניון הלוחמים הוא חניון יפה, שפזורים בו כעשרה שולחנות פיקניק בצל עצי אלון התולע שניטעו במסגרת נטיעת כל החורשה ממערב לתל שיפון. סמוך לחניון נטעה קק"ל חורשת עצי מחט ובכללה גם עצי ארז. ממזרח לחניון מתנשא הר שיפון (977 מ').

החניון נמצא במקום שבו ניצבת אנדרטה המנציחה את 74 חללי חטיבה 679, שלחמה באזור במלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973). האנדרטה, יצירתה של הפסלת נעמי הנריק, בנויה מצריח של טנק סורי הנושא שני תותחים ולוחות מתכת בדמות כנפי ציפור. בצד האנדרטה ניצבת עמדה קולית המספרת את עלילות החטיבה ולידה מפות הממחישות את מהלכי הקרבות.

במלחמת יום הכיפורים נתקלו הטנקים המעטים של החטיבה הצעירה בכוחות סוריים שהגיעו לצומת נפח, קילומטרים מעטים מגשר בנות יעקב. הסורים נבלמו בקרב עקוב מדם. בימים שבאו אחר כך כבשה החטיבה שטחים נוספים, תוך שהיא ניהלה קרבות כבדים מול הסורים ומול חיל המשלוח העיראקי.

דרך המתאימה לכל רכב עולה כמעט עד לראשו כפול הפסגות של הר שיפון. ההר נקרא על שם הצמח הדגני שיפון ההרים, הצומח כאן בר. בראש ההר הוקם לאחרונה אמפי קטן המאפשר תצפית יפה על מרחב הקרבות של חטיבה 679, ובכלל זה תצפית לעבר "המובלעת" של יום כיפור, בתחום סוריה.

תחנתנו הבאה היא הר בנטל. ניסע כ-3.5 ק"מ מזרחה בכביש 91 לצומת אביטל ומשם צפונה לעבר קיבוץ מרום גולן (כביש 9881). לאחר 3.5 ק"מ נפנה ימינה ואחרי עוד כ-1.2 ק"מ נפנה שמאלה לכיוון מרום גולן. לפני הקיבוץ נעפיל על פי השילוט בכביש העולה למרומי הר בנטל.

הר בנטל

הדרך לפסגת הר בנטל (1,165 מ') חושפת מבחר סלעים פירוקלסטיים (ביוונית – חלקיקי אש), כלומר, סלעים שהועפו לכל עבר בעת ההתפרצות הגעשית של ההר. הפירוקלסטים מופיעים בגודל שונה, מחלקיקים זעירים של אבק ועד סלעים גדולים. החלקיקים הזעירים יוצרים סלע המכונה "טוף". אלה שקוטרם עולה על 32 מ"מ מוגדרים כסלע "סקוריה". בדרך לפסגת הר בנטל אפשר לראות מגוון סלעים מהסוגים האלה.

ראש ההר מעניק תצפית נפלאה על החרמון, מרחבי הגולן, קונייטרה, מרחבי סוריה והרי הגליל. ליד התצפית נמצא מוצב לא מאויש של צה"ל. באתר פועל גם בית הקפה "קופי ענן". סמוך לבית הקפה הציב הפסל יופ דה-יונג, חבר קיבוץ מרום גולן, תצוגה של פסלי מתכת מעניינים.

סלע הפליאומגנטיזם

נרד בנסיעה מההר ונפנה צפונה. נחלוף על פני הכניסה לקיבוץ מרום גולן, ובצומת הקרוב (צומת בנטל) נפנה מערבה (כביש 959). ניסע מערבה כ-3.5 ק"מ לצומת פורן. כ-800 מ' ממערב לצומת פורן נמצא האתר הידוע בשם "סלע הפליאומגנטיזם", או בעברית פשוטה – מגנטיות קדומה. האתר משולט בצורה ברורה והוא מדגים תופעה מעניינת הקיימת לעתים קרובות בסלעי בזלת: כשמניחים מצפן על הסלע, המחט "משתגעת" ואינה מראה את הצפון המגנטי, כפי שמצופה ממצפן.

הסיבה לכך היא שבסלעי בזלת יש מינרלים מגנטיים שנוצרו בתקופות גאולוגיות שבהן היו הקטבים המגנטיים של כדור הארץ שונים מאלה של היום. המינרלים האלה התארגנו בעת התמצקות הלבה הנוזלית לסלע מוצק בהתאם לצפון המגנטי ששרר אז בעולם, והם משפיעים עתה על מחט המצפן.

הגיעה השעה להכיר את עץ הדובדבן. ניסע בחזרה לצומת בנטל ונמשיך מזרחה. לאחר 800 מ' הכביש מתעקל שמאלה. משמאל לעיקול נמצאת בריכת חורף השייכת לשמורת באב אל-הווא. ניסע עוד כ-400 מ' צפונה ולפני העיקול ימינה נחנה במקום בטוח בצד הדרך.

באב אל-הווא

כ-100 מ' מעיקול הכביש צומח בין אבני באב אל-הווא עץ גדול וענף, שונה לגמרי מעצי הסביבה. העץ התגלה בשנת 2007 על ידי הבוטנאי ד"ר יורם גולדרינג, סוהיל זיידן ועמיקם ריקלין – אנשי קק"ל שעוסקים בתיעוד עצים מיוחדים. העץ מתפאר בנוף שגובהו כ-15 מ' ובגזע עבה. שלושה אנשים שישלבו את ידיהם יצליחו להקיף את גזעו.

השלושה זיהו את העץ כדובדבן, אם כי הוא העניק רק פירות קטנים שאינם ערבים לחך במיוחד. קשה להאמין שחקלאי יגדל עץ כזה כדי למכור את פירותיו. ההשערה של כותב שורות אלה היא שתושבי הסביבה גידלו בעבר דובדבנים. רוב עצי הפרי הנשירים גדלים על כנות, כלומר, על זני עצים חזקים שמסוגלים לקלוט מים ומינרלים מהקרקע. על הכנות מרכיבים זן שמעניק פירות טעימים והוא שבונה את נוף העץ. ייתכן שנוף העץ, העשוי מזן עדין יחסית, מת מחוסר טיפול, והכנה החזקה התפרצה והיא שהעניקה לנו את עץ הדובדבן המוזר.

פירוש השם באב אל-הווא הוא שער הרוחות. הכפר שהתקיים כאן בעבר זכה לשם הזה משום שהוא שוכן בפתחו של המישור הגדול המשתרע ממזרח לו, שנודע בעבר בשם ג'ורת אל-הווא (בור הרוחות, כלומר, בקעת הרוחות).

אם כבר הגענו הנה, כדאי לשוטט מעט ובזהירות רבה בין החורבות, כדי שלא למעוד. שביל הגולן עובר גם כאן. כ-300 מ' מדרום לעץ שוכנת שלולית החורף של באב אל-הווא, שהוכרזה כשמורת טבע. ראשיתה כבריכה עתיקה, שיצרו התושבים היטורים, בני שבטים נודדים שעלו ממדבריות ערב והקימו במאה השנייה לפני הספירה ממלכה חזקה בצפון הגולן.

מעט ממזרח לבריכה נמצאת מערת קבורה שהתגלתה בעקבות הנחת צינור מים, העובר במקום גם כיום. גג המערה משתלב בגובה פני הקרקע והוא בנוי לוחות אבן במתכונת הבנייה החורנית (מלשון חורן). מכל צד של המערה בנויים שמונה כוכי קבורה בשתי קומות. גופות הנקברים הונחו בכוכים ללא ארונות קבורה. שביל הגולן עובר סמוך למערה.

בחורף, כשבריכת באב אל-הווא מלאה, היא משתרעת על כ-120 דונם ועומקה עשוי להגיע ל-4 מ'. הבריכה משמשת אתר רבייה לחמישה מתוך שבעת מיני הדו-חיים הקיימים בארץ: חפרית עין החתול, טריטון הפסים, קרפדה ירוקה, צפרדע הנחלים ואילנית. חובבי הצמחים ימצאו כאן בקיץ מגוון מופלא של צמחים הקשורים למקומות לחים כגון בוציץ סוככני, דמסון כוכבני ונורית המים. הם יפיקו נחת גם מצמחי היבשה.

בנובמבר פורחים כאן המוני פרטים של כרכום צהבהב וסתוונית התשבץ ובחורף פורחת בקרבת הבריכה הרקפת היוונית הנדירה.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

גולן וחרמון (מס' 1)

נגישות

הר בנטל וסלע הפליאומגנטיזם נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות בהליכה

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע באדיבות: אפי נעים, מנהל החולה ויערן הגולן
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 25.7.2012
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 1 החרמון הגולן ואצבע הגליל