שביל שמשית המקוצר

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שלט המבואה לשביל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

המדרונות של חורבת שמשית, כ-2 ק"מ מדרום-מזרח למחלף המוביל, יוצרים את הכתף הדרומית של נחל ציפורי בראשית דרכו. המדרונות מכוסים בחלקם יער טבעי של אלון תבור, ואליו מצטרף יער אורנים של קק"ל. כמו מדרונות רבים בגליל, גם בחורבת שמשית התגלו שרידים ועדויות לפעילות אדם במשך תקופות רבות. קק"ל פרצה ביער שביל באורך של כ-1.5 ק"מ. השביל החד-כיווני סלול כולו אספלט ולכן הנתיב ברור מאוד לצועד בו. החזרה לנקודת המוצא היא מהשביל או מדרך העפר הלבנה (ראו בהמשך) העוברת למרגלות המדרון.

איך מגיעים?

מצומת המוביל נוסעים כקילומטר מזרחה בכביש 79 לכיוון נצרת. פונים דרומה בכביש המוביל לקיבוץ הסוללים וליישוב שמשית. ממעגל התנועה המפנה לכניסה לקיבוץ ממשיכים עוד כ-700 מ' לכיוון שמשית ופונים שמאלה בדרך עפר רחבה ("הדרך הלבנה") המגיעה לאחר כ-100 מ' לרחבת החניה ליד הכניסה לשביל (יש שילוט).

גשר שמשית

רחבת החניה הגדולה גובלת בנחל ציפורי. שביל קצר וסלול, נגיש לאנשים עם מוגבלות, מוביל ממנה צפונה לגשרון הנטוי על נחל ציפורי, מעשה ידי הרשות לניקוז ונחלים קישון. יפה לעמוד בחורף על הגשר ולצפות בזרם המים העובר בנחל. נחל ציפורי מתחיל את דרכו בהרי נצרת, עובר כאן וממשיך בדרכו אל בין יישובי הבדווים כעביה, חג'אג'רה ואחרים, מגיע לעין יבקע ולטחנת הנזירים, מבצע את העיקול המדהים בגבעת עליל ונשפך לבסוף לנחל קישון.

בתום הביקור בגשר יש לשוב לרחבת החניה ולנקודת המוצא לטיול, מקום שמוצב בו שלטי הסבר של קק"ל.

תחילת המסלול

בנקודת המוצא מוצבים שני שלטים גדולים של קק"ל. אחד מתאר את שביל נחל ציפורי והשני את שביל האופניים סינגל יער ציפורי/שמשית, שעובר גם הוא במקום ואף חוצה פעמיים את שביל שמשית. קק"ל הכשירה במקום שתי רחבות חניה לאנשים עם מוגבלויות. השביל עביר לעגלות נכים, אך מפעם לפעם הוא משופע וייתכן שתידרש פה ושם עזרה של מלווה. לאורך הדרך הציבה קק"ל ספסלים, ובקצה המזרחי ניצב חניון קטן בצל עצי ברוש.

שבילנו עולה מעט במדרון בין עצי אלון תבור ולאחר כ-60 מ' מתעקל ימינה. חדי עין יבחינו, אם יתבוננו לימין ולשמאל, במישור צר וארוך, ריק מצמחיית חורש, ולצדו נדבך בנוי של אבנים. זהו קטע מדֶרך רומית קדומה שעברה במקום. הדרך יצאה מעכו, הגיעה לכפר לגיו (מגידו), המשיכה כאן ועלתה לציפורי ואחר כך הלאה לבית שאן ולג'רש בעבר הירדן.

הדרכים הרומיות נועדו בראש ובראשונה לגייסות הרומאיים אך גם למסחר ולתנועת בני אדם. הרומאים ניצלו את הדרכים גם להמחיש את עוצמת שלטונם. באבני המיל שהוצבו לאורך הדרכים נחקקו כתובות המפארות את הקיסרים שבזמנם הותקנה הדרך או זכתה לשיפוץ.

קצת טבע

ההליכה בשביל מעניקה הזדמנות לערוך היכרות עם כמה ממיני עצי החורש הנפוצים בגליל התחתון. העץ המושל בכיפה הוא אלון התבור. זהו עץ נשיר הניכר בקיץ בעליו הגדולים והרכים בעלי האונות. הבלוט הגדול של אלון התבור, שאורכו יכול להגיע ל-5 ס"מ, משמש מזון לעורבני – עוף ססגוני המתקיים גם הוא במקום. מיני עצים נוספים שצומחים לצד השביל הם אשחר ארצישראלי, עוזרר קוצני, אלה ארצישראלית, לבנה רפואי ואלון מצוי.

התצפית

בהמשך הדרך, כפי שמעידים סימוני אופניים צהובים על אבנים, מצטלב שביל האופניים עם השביל שלנו. במרחק של כ-300 מ' מנקודת המוצא מסתעף שמאלה שביל סלול המגיע לאחר כ-60 מ' לנקודה הצופה על העמק שלמרגלותינו. בעמק הרחב, המעובד כולו, עובר נחל ציפורי וגם כביש 79. הנחל, שאורכו כ-32 ק"מ, מתחיל את דרכו בהרי נצרת, כשמונה ק"מ ממזרח לכאן, ונשפך לנחל קישון. מעבר לנחל נראים המדרונות המיוערים של יער ציפורי. נחל ציפורי יוצר כאן עמק רחב יחסית משום שהוא מתחתר כאן בין סלעי קירטון רכים, שקל יחסית להתחתר בהם.

המערה

מנקודת התצפית יש לשוב לשביל ולהמשיך מזרחה. כמה דקות צעידה מביאות אותנו אל מערה ואל סיפון עץ שנבנה לפני פתחה. בשנת 2001, לקראת פיתוח השביל, ערכה רשות העתיקות חפירות הצלה בחורבת שמשית. מהחפירות עולה שהמערה הייתה מיושבת מתקופת הברזל (מאה 10 לפנה"ס) עד ראשית התקופה הביזנטית (מאה 4 לספירה) ומהתקופה הממלוכית (מאה 15) ואילך. במקומות אחרים בחורבה התגלו שרידים מתקופת הברונזה התיכונה 2 (1750­-1550 לפנה"ס).

הגת

מעבר למערה השביל נכנס ליער קק"ל המעורב באלוני תבור. צל העצים והשביל המתפתל ביניהם יוצרים אווירה קסומה. כעבור מרחק לא רב השביל מגיע לשרידי גת גדולה החצובה בסלע. גת היא מתקן שבו דרכו על ענבים כדי להפיק מהם את התירוש. משם היה עובר הנוזל להתססה ביקב לקראת הפיכתו ליין. אפשר להבחין היטב במשטח הדריכה וב"משפך" שדרכו זרם התירוש אל בור חצוב, שם נאסף לכדים.

אחרי כ-300 מ' אנו מגיעים לצומת שבילים ולידו חניון. השביל הממשיך במעלה היער מגיע ליישוב שמשית. אנו נרד דרך החניון לדרך עפר רחבה ולבנה. עתה לפנינו שתי אפשרויות: לחזור כלעומת שבאנו או לפנות ב"דרך הלבנה" שמאלה וללוות שדה חרוש בצדה האחד וחורש בצדה האחר. בצד הדרך צומחים כמה עצי אלון תבור נאים.

משחקי חוויער ביערות קק"ל

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "חוויער מבואת שמשית – גורל היער", צאו למסע עתידני בזמן אל סוף המאה, ועזרו להציל את יער שמשית מבנייה.
מתחילים כאן

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
עודכן בתאריך: 31.3.2024
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע