שביל הגולן: מאמפי גולן למבוא חמה (קטע 14)

  • בינונית
  • אביב חורף סתיו
  • צפון רמת הגולן
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
אלה אטלנטית בחורף בנחל מיצר. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קטע זה של שביל הגולן יורד בקצה הדרומי של הרמה, עובר בנחל מיצר ועולה בדרך המערכת העליונה אל מישורי ארד אל-בלוטה (ארץ האלונים) – מישור מעובד כולו במטעים ובגידולי שדה. בדרך כדאי לתת קפיצה למקום שבו התגלו שרידי אתר מהתקופה הישראלית. הרבה ארכיאולוגיה לא תמצאו כאן, אבל התצפית נהדרת.

גישה לנקודת המוצא

כ-500 מ' ממערב לאמפי גולן (כביש 98, בין סימני ק"מ 22-21).

גישה לנקודת סיום

שער קיבוץ מבוא חמה.

אורך המסלול

9 ק"מ.

אופי המסלול

מסלול חד כיווני שיורד בנחל ועולה בדרך המערכת לשער קיבוץ מבוא חמה.

חניון אמפי גולן

שולחנות פיקניק, משטחי לינה מוגנים בקיר. שירותים כימיים באמפי הסמוך.

ראש נחל מיצר

מחניון הלילה של קק"ל נצעד לכביש 98, נפנה מזרחה ולאחר כ-300 מ' נגלה כמה עצי איקליפטוס ומכלאת בקר קטנה. סמוך אליהם ניצב השלט הירוק המכריז על שמורת נחל מיצר. לפני שנרד לנחל, נעיף מבט מסביב.

המדרונות מכוסים ביער נהדר של אלון התבור. העץ הזה מותאם היטב לקיץ החם השורר כאן ולסוג המסלע. עץ חשוב נוסף שצומח כאן הוא האלה האטלנטית, המעדיפה את אזורי המצוקים, משום שבין הסלעים מתקיים משק מים משופר.

שמורת נחל מיצר היא ביתו של השקד קטן העלים. זהו שיח המאפיין את אזור הספר של החבל הים התיכוני. השקד ניכר בקצות ענפיו הקוצניים ובעליו הבהירים יחסית. גם השקד, כמו אלון התבור, משיר את עליו בחורף. עץ קטן נשיר-חורף אחר הוא העוזרר הקוצני, המצמיח באביב פירות כדוריים וטעימים. מזהים אותו על פי ענפיו הקוצניים ועליו בעלי המפרצים העמוקים. אליהם מצטרף גם הלבנה הרפואי, עץ עדין הניכר בעליו הרכים, הבהירים בצדם התחתון.

מין שיח אחר שנפגוש בו במהלך המסלול הוא שיזף השיח. זהו שיח קוצני, בעל ענפים דקים, לבנים ומעוקמים. הפירות אינם אכילים, בניגוד לקרובו הגדול ממנו – שיזף מצוי. צמח מעניין במיוחד שגדל כאן הוא רותם המדבר, הניכר בענפיו השרביטיים המחוסרים עלים רוב השנה, שמתכסה בפברואר בשפע של פריחה לבנה וריחנית. הרותם מאפיין את האזורים המדבריים של ארצנו ושל הסהרה. הוא חודר לדרום הגולן מהמדבר דרך בקעת הירדן.

נחל מיצר

השביל חוצה שער ועובר ברמה פתוחה, בין שיחים קוצניים של שיזף השיח. לפני המורד התלול, בקצה המדרון שמעל לנחל, נפרשים נופי השמורה במלוא תפארתם, וממול סוגרים את הנוף הרי הגלעד. שביל יורד בתלילות היישר אל ערוצו של ואדי ברברה (בערבית: הנחל הרועש). ואדי ברברה, שאורכו כשני קילומטרים, הוא יובל רחב ועמוק של נחל מיצר המתחיל את דרכו למרגלות קיבוץ כפר חרוב.

השביל חוצה את הנחל וממשיך במורד, בגדתו הדרומית. בערוץ צומחים שיחי הרדוף ומשוכות פטל צפופות, המעידים על לחות הנשמרת בקרקע. לא קשה למצוא כאן מקום טוב למנוחה בצל עץ אלון תבור גדול. ואדי ברברה מתלכד עם נחל מיצר למרגלות הגבעה הגבוהה ראס א-חצמצה. מכאן ואילך מלווה את ערוץ הנחל יער גדות נחלים של ערבה מחודדת. המדרונות שמסביב מכוסים ביער פארק רחב ידיים, שבו שולטים עצי אלון התבור, ובלב הנחל צומח עץ ענק ממין זה.

עברנו עד עכשיו כ-2.5 ק"מ, וצל האלון הוא בהחלט מקום ראוי להפסקה. השביל מממשיך ויורד בנחל מיצר ולאחר כקילומטר עוזב את הנחל ומטפס ימינה במדרון תלול אל דרך המערכת העליונה (אזהרה: אין להמשיך בנחל מעבר לדרך המערכת!).

דרך המערכת

בדרך המערכת אנו פונים ימינה ומתחילים בטיפוס. אנחנו צריכים "לשלם" הפרש גובה של כ-250 מ' שממנו נהנינו במורד. הדרך סלולה ברובה, גם אם משובשת, כך שהצעידה נוחה. לאחר 1.3 ק"מ אנו מגלים דרך סלולה הפונה שמאלה ושער חוסם אותה. השער פתוח בדרך כלל.

הדרך הסלולה מסתיימת לאחר כ-300 מ' ברחבה קטנה המעניקה תצפית מרהיבה על אגן נחל מיצר, היורד למרגלותינו אל הירמוך. חדי העין יגלו כאן שרידי מבנים קדומים, קטעי חומה ומערות. בסביבות החורבה נמצאו חרסים מהתקופה הישראלית הקדומה וכן מתקופות קדומות ומאוחרות יותר, עד התקופה העות'מנית. האזור כולו הוא נחלתו של שבט מנשה. ואמנם על פי ממצא החרסים ושרידי היישובים, עולה שבמהלך התקופה הישראלית הקדומה נוסדו יישובים חדשים באזור.

נמשיך במעלה הדרך. עצי אלון התבור מלווים אותנו בדרכנו. במרחק 1.8 ק"מ מהשער של האתר הישראלי נמצא גל אבנים משמאל לדרך ומתוכו עולים כמה עצי אלה אטלנטית יפים. אם תהיו בשקט, אולי תוכלו ליהנות ממראה משפחת שפני הסלע המתגוררים כאן.

הגענו אל המישור הידוע בשם ארד אל-בלוטה. המישור מכוסה בשכבה עבה של קרקע והוא מעובד כולו על ידי היישובים שבמקום – מבוא חמה, כפר חרוב, אפיק ומיצר. פירוש שמו של המישור הוא "ארץ האלונים". ואמנם במדרונות התלולים שיורדים מהמישור צומחים עצים רבים ממין אלון התבור. בתי קיבוץ מבוא חמה כבר נראים מכאן, ולא נותר אלא להגיע לכביש 98 ולסיים את הטיול.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: סטודיו נטע לזרוביץ
פורסם בתאריך: 14.10.15
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גולן וחרמון (גיליון מס' 1)