נחל אלכסנדר: מפארק איטליה לפארק צבי הנחל

  • בסיסית
  • כל השנה
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
בוסתן עצי תאנה בצד שביל נחל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יובלי נחל אלכסנדר מתחילים את דרכם בהרי שומרון, ובסביבות העיר שכם חוצה הנחל את השרון ונשפך לים מדרום למכמורת. רוב מהלכו הנחל אכזב, אם כי בחורף ערוצו מזרים כמויות גדולות של מים.

בקטע שבין פארק איטליה לפארק צבי הנחל זורמים בנחל מים כל ימות השנה, אם כי ערוצו צר יחסית. מקורות המים הזורמים דרך קבע בקטע זה של הנחל הם בעיקר מי תהום, מי נקז הזורמים מהשדות המעובדים ומי שפכים מטוהרים.

קטע הנחל הזורם ליד פארק איטליה שוקם בצורה אינטנסיבית ומכונה נחל לדוגמה. השיקום כלל שיפור איכות המים, שתילה של צמחי גדות אופייניים לנחלי מישור החוף, נטיעת עצי בר ועצי נוי מותאמים לסביבה, יצירת פינות פיקניק וסלילת מסלול טיול נגיש באורך של כ-4 ק"מ, המגיע לפארק צבי הנחל.

קטע הנחל היפה הזה הוא חלק מפרויקט שיקום נחל אלכסנדר שהחל בשנת 1995. המתכנן הראשי של שיקום הנחל הוא אדריכל הנוף עמוס ברנדייס, שזכה על פועלו בפרס ריברפרייז היוקרתי של אוסטרליה. הפעולות לשיקום הנחל זכו להכרה ולפרסים בינלאומיים בתחום איכות הסביבה, והתושבים בסביבת הנחל, יהודים וערבים, לקחו בהן חלק.

פרויקט שיקום נחל אלכסנדר הוא פרי שיתוף פעולה של רשות ניקוז ונחלים שרון, המשרד לאיכות הסביבה, המועצה האזורית עמק חפר, קרן קימת לישראל ורשות הטבע והגנים. חלקו התחתי הוא גן לאומי מוכרז המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים.

אורך מסלול ההליכה הוא כ-4 ק"מ, והדרך נוחה מאוד ועבירה גם לאופניים. להולכי רגל מומלץ לדאוג מראש לרכב מאסף בסוף המסלול, אבל אפשר כמובן לשוב באותה דרך חזרה.

איך מגיעים?

איך מגיעים לפארק איטליה (נקודת המוצא)

מכביש החוף הישן (כביש 4) פונים לכביש הגישה המוביל לקיבוצים משמר השרון ומעברות. כ-350 מ' מצפון לכניסה לקיבוץ מעברות פונה דרך עפר מזרחה ומגיעה לרחבת החניה שליד הנחל.

איך מגיעים לפארק צבי הנחל (נקודת הסיום)

מכביש החוף הישן (כביש 4) פונים לכפר ויתקין (כביש 5721). כ-500 מ' אחרי שחוצים את הגשר שעל נחל אלכסנדר, ממש לפני פסי הרכבת, פונים צפונה (ימינה) בדרך הסלולה, נוסעים כקילומטר ומגיעים לרחבת החניה של הפארק.

פארק ידידי צרפת וגן חלום יעקב

מרחבת החניה מוביל שביל נגיש וקצר לפארק ידידי צרפת, השוכן בגדה הצפונית של הנחל. הפארק הוקם בתרומת ידידי קק"ל בצרפת ויש בו מדשאה בצל עצים נטועים, מתקני כושר ופלג של הנחל הזורם כל השנה.

בשולי הפארק ניצבים חמישה פסלי מתכת סמליים המייצגים עצים, מעשה תלמידי בית הספר רמות חפר מקיבוץ מעברות וחטיבת הביניים אבן סינא מקלנסווה. לוחות שילוט מפרטים את הפעולות שנעשו לשיקום הנחל.

בגדה הדרומית של הנחל נמצא פארק קטן נוסף – גן חלום יעקב. כדי להגיע אליו יש לעלות על גשר הכביש ולצעוד בשוליו הרחבים דרומה לגרם מדרגות ברזל היורד לגן. הגן מוקדש לזכרם של יעקב נעים, רונלד ברר ואסף ביתן, שנהרגו בפיגוע מדרום לעיר חברון ב-23 בינואר 2003.

לזכרו של יעקב נעים, בן מושב כפר מונש הסמוך, יצר האמן חן וינקלר אנדרטה בדמות שלוש חוליות סלעי בזלת המחוברות זו מעל זו. בגן יש שולחנות פיקניק בצל עצי שקמה, ואפשר להגיע אליו גם בדרך עפר המסתעפת מהכביש כ-50 מ' מדרום לכניסה לקיבוץ מעברות.

פארק איטליה

מפארק ידידי צרפת אנו גולשים במדרון המתון של הנחל ופונים מערבה אל מתחת לגשר כביש הגישה למעברות. לצדו המזרחי של הגשר מוצמד סרגל מדידה, והשנתות והמספרים מציינים את הרום מעל פני הים. הנתונים בסרגל המדידה מעידים שגובה קרקעית ערוץ נחל אלכסנדר כאן הוא בערך כגובה פני הים ומכאן אפשר להסיק שמי הים עשויים להגיע עד כאן. בשיטפונות החורף המים גואים בנחל לגובה חמישה מ' ואף יותר מכך. שיטפונות עזים במיוחד הציפו בעבר את הגשר כולו, המתנשא תשעה מ' מעל לנחל. מעבר לגשר נמצא קטע נחל לדוגמה.

נחל לדוגמה

בקטע נחל לדוגמה, שאורכו כ-750 מ', בוצעו פעולות רבות שהפכו את המקום לפינת חמד. יש כאן שבילי הליכה שנבנו מאבן כדי לעמוד בפני הגאויות והשיטפונות בנחל. גדות הנחל מטופחות ומאפשרות גישה למים, ויש פינות ישיבה וגישה לאנשים עם מוגבלות. במקום הזה, שנראה כמו גן חמד, נשתלו יותר מ-35 אלף שתילים וניטעו כ-350 עצים. בין כל אלה יש שולחנות פיקניק, שירותים, פחי אשפה ושילוט מאיר עיניים. קק"ל יצרה את המרחב הירוק שבגדת הנחל בתרומת ידידיה באיטליה, ומכאן שמו.

לרוחב הנחל נבנו שלושה סכרוני אבן קטנים. הסכרונים מערבלים את המים ומעשירים אותם בחמצן ובנויים כ"סולמות דגים", שכן הדגים יכולים לטפס דרכם במעלה הנחל. בשל תנאי החמצן המשופרים, מצטופפים ליד הסכרונים מיני הדגים המתקיימים בנחל כגון שפמנון, צלופח וקיפון בורי.

בקטע נחל לדוגמה נמצאים שני גשרים. הראשון שבהם הוא "גשר הפרות" – גשר בטון ששימש בעבר את רועי הבקר של קיבוץ מעברות להעברת העדר לשטחי המרעה שהשתרעו מצפון לנחל אלכסנדר. כיום חסום הגשר למעבר.

הגשר התלוי

מעט הלאה במורד הנחל נמצא גשר נוסף – הגשר התלוי. זהו גשר פלדה צבוע אדום שהוצב בנחל בשנת 2001. המטיילים יכולים לעלות על הגשר ולצפות על הנחל מעמדת התצפית שבמרכזו.

כחצי קילומטר מצפון לקטע נחל לדוגמה מתנשאת גבעה נמוכה. זהו תל חפר. הארכיאולוגים ניסו לזהות את המקום עם העיר המקראית חפר. מאוחר יותר נמלכו בדעתם אך השם נשאר. בחפירות שהתנהלו במקום התגלו ממצאים המוכיחים כי המקום היה מיושב מהאלף ה-4 לפני סה"נ ועד התקופה הערבית הקדומה (המאה ה-8). כיום שוכנים במורדות התל בתי העלמין של היישובים מעברות ואלישיב.

חורשת האקליפטוס ושביל הנחל

חורשת האיקליפטוסים שבצלה שוכן חניון גדול לפיקניקים מציינת את קצהו של קטע נחל לדוגמה. מכאן והלאה מתחיל שביל הנחל. זהו שביל סלול באורך 2.7 ק"מ, המקשר בין קטע נחל לדוגמה לפארק צבי הנחל. השביל מאפשר תנועה להולכי רגל, לרוכבי אופניים, לעגלות ילדים ולנכים המרותקים לכיסאות גלגלים. לאורך השביל נשמר אופיים הטבעי של גדות הנחל, על צמחייתם הטבעית.

לצד השביל יש פינות ישיבה רבות, מתקני משחקים לילדים ובוסתנים של עצי תות המבשילים ביוני ושל עצי תאנה המבשילים בעיקר באוגוסט. אפשר לעצור ולבלות בצל העצים ואף לקטוף את פריים. אם נצעד בשקט, נוכל להבחין מסביב בשפע של ציפורים, צבי ביצות ונוטריות. מפעם לפעם נחלוף על פני מטעי פקאן ופרדסים מטופחים. אין להיכנס לפרדסים ואין לקטוף פרי. המגדלים משקיעים משאבים רבים בשדותיהם, ואל לנו לפגוע ברכושם ובפרנסתם. בקצה השביל נמצאים פארק צבי הנחל וגשר הצבים.

פארק צבי הנחל

פארק צבי הנחל הוא פארק חביב מאוד בסמוך לגשר הצבים. מראש מגדל העץ שבמקום נראים מרחבי עמק חפר ונחל אלכסנדר החורץ בהם. קק"ל רכשה את אדמות העמק בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-20. למרגלות המגדל משתרעת מדשאה רחבת ידיים ובה שולחנות פיקניק, עצי נוי ופרגולה. מזח קטן הצמוד לנחל מעניק הזדמנות לצפות בצב הרך – אחת מאטרקציות הטבע המרשימות בישראל. התכנון הנופי של הפארקים בנחל נעשה על ידי האדריכלית עמית סגל.

הצב הרך

בנחל אלכסנדר השתמרה האוכלוסייה הגדולה ביותר בישראל של צבים רכים. רובם מתרכזים בקטע הנחל הסמוך לפארק צבי הנחל, אך גם מזרחה משם, עד כביש מס' 4 ואף הלאה במעלה הנחל. צב רך הוא בעל חיים מוגן. אורכו של צב רך בוגר עשוי להגיע לכ-120 ס"מ ומשקלו לכ-50 ק"ג. בניגוד לשריון של צבי היבשה, השריון של מין צב זה שטוח ורך, ומכאן שמו.

גופו של הצב הרך בנוי כך שהחדק שלו מבצבץ מתוך המים ומשמש קנה נשימה, ואילו שאר הגוף טבול במים. עיניו, הממוקמות במקום גבוה בראשו, מאפשרות לו להתבונן בסביבה גם כאשר שאר חלקי הגוף שקועים מתחת לפני המים.

ככל הזוחלים, גם הצב הרך הוא בעל "דם קר". בחורף, כשהטמפרטורות נמוכות, הצבים פעילים פחות ועל כן מומלץ לצפות בהם דווקא בקיץ, בעיקר בחודשים אפריל-דצמבר.

רשות הטבע והגנים פועלת לאישוש אוכלוסיית הצבים בנחל על ידי הכשרת מקומות להטלת ביצים, העתקת קנים למקומות מוגנים ושחרור מבוקר של הצבונים לנחל מיד לאחר בקיעתם מהביצים. נקבת הצב הרך עולה בלילות מאי-יוני לגדות החוליות הגבוהות של הנחל, חופרת גומה גדולה ומטילה בתוכה 30 עד 50 ביצים. אחר כך היא מכסה את הגומה ושבה לנחל מבלי לדאוג עוד לקן. הצבונים הצעירים בוקעים לאחר כחודשיים, ואורך גופם בעת הבקיעה הוא כחמישה ס"מ. מיד לאחר הבקיעה הם עושים את דרכם במהירות אל מי הנחל.

ובקשה מהמטיילים: הצב הרך ניזון מבעלי חיים קטנים שהוא לוכד. הוא יודע להסתדר לבדו ועל כן אין להאכילו.

טיול נוסף בנחל אלכסנדר

קרדיטים
 
כתיבה, צילומים ומפה: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 30.9.15
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים השרון ומערב השומרון (גיליון מס' 7)