סינגל פארק שרשרת בתרונות גרר

  • בינונית
  • 31.5 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב הצפוני הנגב המערבי
  • עם כיוון השעון
  • 260 מ'
סינגל פארק שרשרת בתרונות גרר. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל מהנה ולפרקים מאתגר, המיועד לרוכבים ברמה בינונית, סביב קניון לס יפיפה בלב הנגב הצפון מערבי

את נחל גרר מכירים כבר רוכבי האופניים ממקטע הרבה יותר מערבי שלו המהווה חלק מסינגל בארי, אבל הנחל עצמו חוצה את כל הנגב הצפוני מיער להב ועד לים, כשבדרך הוא עובר בפארק שרשרת סמוך לאופקים ונתיבות. בקטע זה מספר נביעות חיות המספקות מים לאורך כל השנה, וסביבן פארק מקסים ומזמין, הטומן בחובו מגוון גדול של בעלי חיים ופריחה מטריפה בעונת החורף והאביב.

הוראות הגעה

לבאים מנתיבות לכיוון צומת גילתעל כביש 25, פנייה ימינה לפארק שרשרת נחל גרר מול תחנת הדלק ברוש תדהר ותאשור.
לבאים מכיוון באר שבע/אופקים יש להמשיך עד מושב שרשרת ולבצע פניית פרסה, כניסה מימין לדרך לתחום הפארק.

תיאור המסלול

בפארק שרשרת נסלל סינגל מהנה בנופים מגוונים הכולל שלוש לולאות באורך כולל של 31.5 ק"מ–
הראשונה, מאפשרת רכיבה מוצלת באורך של כ-7 ק"מ, מתאימה לרוכבים ברמת רכיבה קלה.
הלולאה השנייה, הכוללת את הראשונה, היא תוספת רכבת הרים משובחת בין ערוצי נחל גרר ופלגיו לבין מישורי הנגב שמעליו ורמת הרכיבה בה היא בינונית.
הלולאה השלישית הינה סינגל מקסים בחורש נגבי, הסובב ערוצי נחל.

פרטי המסלול

פארק שרשרת מערב (סימון ירוק) - אורך 7.5 ק"מ, גובה מצטבר 90 מ', רמת רכיבה קלה
הסינגל מסומן בשטח על ידי עמודי עץ עם שלט קטן ובו רוכב אופניים לבן על רקע ירוק
בתרונות גרר (סימון ירוק וסימון כחול) – אורך 14.5 ק"מ, גובה מצטבר 140 מ', רמת רכיבה בינונית
הסינגל מסומן בשטח על ידי עמודי עץ עם שלט קטן ובו רוכב אופניים לבן על רקע כחול (בחלקו הראשון והאחרון הוא משולב עם הסינגל הירוק והסימון הוא של הסינגל הירוק)
פארק שרשרת מזרח (סימון כחול) – אורך 16 ק"מ, גובה מצטבר 120 מ', רמת רכיבה בינונית
הסינגל מסומן בשטח על ידי עמודי עץ עם שלט קטן ובו רוכב אופניים לבן על רקע כחול

הרכיבה בסינגל היא בכיוון המסומן – עם כיוון השעון

סיפור דרך

נצא לדרך בסינגל היוצא מן החניון, בשלב זה בסימון ירוק עבור שני המסלולים, בזרימה נעימה על הגדה הדרומית של נחל גרר, גבוה מעל הנחל, מתפתלים ונהנים בין הבתרונות לעצים והפרחים, נעבור על מספר טרסות אבן בנויות אשר הוקמו על ידי קק"ל לטובת מניעת היסחפות של הקרקע בגשם ונדמה כאילו הומצאו במיוחד בכדי למקסם את ההנאה בסינגל במעברי הערוצונים הקטנים.

לאחר כמעט 3 ק"מ של רכיבה כיפית הסינגל יוצא מן החורש ומגיע לצומת על דרך כורכר כשמולנו גשר גדול על מסילת הרכבת החדשה לבאר-שבע – פנייה ימינה, עם הסימון הירוק, תוביל אותנו למסלול הקצר (לאחר כ-100 מ' הוא פוגש את המשך המסלול הארוך, תיאור סוף הקצר בהמשך).

פנייה שמאלה עם הסימון הכחול תוביל אותנו אל המסלול הארוך, לולאת פארק שרשרת מערב – נעבור מתחת לגשר הרכבת ובמהרה נשתלב שוב בסינגל בלב פריחת החרציות הצהובה (בעונה). הסינגל מטפס אל המישורים שמעל ונוף שדות אינסופיים נגלה לעינינו בין מקטעי רכבת הרים של ירידות מהירות לערוצונים וטיפוס חזרה לגובה המישור, מה שנקרא בפי החבר'ה "אמבטיות."

נעבור סמוך לחוות הדקלים המבודדת, שם מגדלים עדרי צאן לטובת ייצור גבינות, ונגלוש אל ערוץ נחל גרר לחצייתו על גשר עץ קטן שהוקם במיוחד לטובת הסינגל, ונתחיל את דרכנו חזרה לאורך ערוץ נחל גרר עם מבחר "אמבטיות" נוספות, קירות לס גבוהים, חציית גשר נוסף וגם חצייה רטובה ועבירה, עד שלבסוף נעבור שוב מתחת לגשר הרכבת ונגיע למפגש שבילים.

כאן נמשיך ישר, עם הסימון הירוק, להמשך ההקפה.

נכנסנו חזרה אל תוך היער לחלק האחרון של המסלול, הכולל מספר מקטעי ירידה משובחים במיוחד שלבטח יוציאו מכם קריאות שמחה וגיל. נרכב בין עצי אקליפטוס ואז נצא אל שטח שמרגיש כמו סוואנה אפריקאית, וכמעט נצפה לראות אריה מגיח מאחורי העץ הקרוב.

אריות אמנם לא נפגוש כאן, אך חיות בר ייחודיות כגון גיריות, סמורים, צבועים וחתולי ביצות אכן נצפות כאן לעיתים. בהמשך נפנה ימינה בצמוד לכביש הראשי וכעת עומדות בפנינו שתי אפשרויות: האחת, נחצה את הנחל על גשר מתקופת המנדט הבריטי בדרך חזרה לנקודת ההתחלה של המסלול והשנייה, נפנה מיד שמאלה על הגשר והיישר מתחת לכביש 25, שם ימשיך סינגל פארק שרשרת מזרח.

הסינגל עושה את דרכו בתוך היער, קצת עולה, קצת יורד ומדי פעם מגיח לאזור פתוח שם נפרש מרבד ירוק ופורח במהלך החורף, בין עצים מעט יותר נדירים באזורנו כדוגמת הינבוט. הסינגל שוב צולל אל הצל הקסום של היער, תוך שהוא עוקב אחר "אצבעות" הוואדיות המזינים את נחל הגדי. נופי שדות הנגב האינסופיים הסובבים את המסלול מוסיפים לאווירת הזן.

לאחר כ 8 ק"מ הסינגל מגביר את הקצב, הירידות, העליות והסיבובים נהיים יותר צפופים ורמת הריכוז, העבודה וההנאה מתגברים בהתאם. בדרכו חזרה מתרומם הסינגל מעל דפנותיו המצוקיות של נחל גדי ולבסוף משקיף על צמחיית הקנים הצפופה בנחל גרר, אליו אנו מתחברים ואשר מוביל אותנו חזרה אל גשרון העץ מתחת לכביש 25 וחזרה לנקודת ההתחלה.

למי תודה למי ברכה

סינגל פארק שרשרת ובתרונות גרר תוכנן ונבנה על ידי רמי גולד, בסיוע צוות בונים
דני בן-דוד, מנהל אזור נגב מערבי בקק"ל, יזם ופיקח.
תודה למחלקת קהילה ויער נגב מערבי, לילדי עובדי מחוז דרום בקק"ל אשר בנו את תחילתו של השביל, ולנאמני השביל, חברי קבוצת "רוכבי הדרום".

מידע כללי נוסף

פארק שרשרת הוקם על מקטע מקסים של נחל גרר הכולל מספר נביעות הפעילות לאורך כל השנה. תופעה מעניינת של פרץ גדילה עונתי של צמחי הקנה המקיפים את הנביעות בחודשי הקיץ גורמת לכך שבחודשים אלו אין זרימה בנחל, והיא מתחדשת עם סיום פרץ הגדילה, סביב אוקטובר, ללא קשר לירידת הגשמים.

קק"ל נטעה ביער עצי אשל, אקליפטוס, זית וחרובים, המשתלבים עם צמחיית הנחלים הנפוצה בערוץ הנחל ופריחה ססגונית בחודשים ינואר – אפריל.

השביל תוכנן כשביל אזורי, המקבץ אליו את רוכבי הסביבה והינו חלק ממערך שבילים גדול – בעתיד יווצר רצף סינגלים עד למסלולי בארי ומסלול האופניים של שמריה אופקים.

בראש המסלול ליד שלט המבואה, הוצבה משאבה לנוחות ציבור הרוכבים.

צילום: מלי שמואל, קק
צילום: מלי שמואל, קק"ל

קרדיטים:
כתב וצילם: אילן שחם
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
עלה בתאריך 24/4/2018

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar אריה
07/01/2023 07:34
גשרון נסחף
מסלול נהדר אך הגשרון השלישי מעל נחל גרר בחלק המערבי נסחף 10 מטרים מערבה ולא ניתן לחצות את הנחל חזרה לגדה הצפונית. עד שיתוקן יש להמנע לחצות את הנחל בפעם השניה, לטפס לאזור החממות ולרדת חזרה לסינגל מיד אחריהן.

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

הלולאה הכחולה



הלולאה הירוקה