שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
ירושלים: טיול בפארק המסילה
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
4
הניקוד של המסלול הזה הוא4
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול: מרכז,
הרי ירושלים
עונה מומלצת:
כל השנה
אורך בקילומטרים:
3 ק"מ
משך המסלול:
1-2 שעות
מסלול מעגלי: כן
רמת קושי: קלה
סוג המסלול
היסטוריה ואמנות
היסטוריה ואמנות
נגיש
נגיש
מסלולים נוחים המתאימים להליכה ולרכיבה, פינות ישיבה ואתרים היסטוריים מעניינים. סיור חווייתי בפארק הצר בארץ, המתאים לכל המשפחה

מי שעוד לא היה, מוזמן להצטרף לתושבי ירושלים למסלול הליכת בריאות, או רכיבה על אופניים, בפארק המסילה שבדרום העיר. הפארק מנצל את תוואי מסילת הברזל מיפו לירושלים, שנחנכה בשנת 1892, בשלהי השלטון העות'מאני.

היוזמה להקמת הפארק באה מתושבי השכונות המתגוררים בקרבת המסילה ובהן המושבה הגרמנית, גונן (קטמון) ופת. העבודות החלו בשנת 2010 על-ידי האדריכלים יאיר אביגדור ושלומי זאבי, אשר הפכו את המסילה לפארק יפהפה ויוצא דופן.
מסילת הברזל הפכה לשביל נוח שלאורכו נשתלו עצים כגון עצי דולב ומיש, שיחי נוי כגון לוטם שעיר (צמח בר), ודשא. שביל אופניים סלול מלווה את המסילה ובצדו הוצבו פינות ישיבה. תוואי מסילת ברזל הוא מטבעו תוואי מתון ביותר ולכן ההליכה בשביל נוחה ונעימה. מהשביל אף נחשף מראה השכונות והבתים שבסביבה.
הפארק נמשך כיום לאורך כשישה ק"מ. הוא עובר לצד השכונות שנזכרו קודם, ממשיך לבית צפאפא ויורד למלחה, שם הטיילת מתחברת לנחל רפאים, המהווה חלק מפארק ירושלים. הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים, בשיתוף תושבי הסביבה, פעלו להקמת פארק המסילה. הפארק נועד להתחבר לפארק ירושלים, שבו שותפה קק"ל, ויהיה חלק מהחגורה הירוקה המתוכננת להקיף את ירושלים.

נקודת מוצא וסיום:

תחנת הרכבת התורכית, רח' דוד רמז, ירושלים.

מנזר החיות הברומאיות. צילום: יעקב שקולניק
+ הצג את כל המידע

לפני שיוצאים לדרך

כדאי להתחיל את הטיול בתצפית מגבעת התנ"ך, גבעה נמוכה שלראשה מוביל שביל מדרגות היוצא מתחנת האוטובוס שנמצאת מול תחנת הרכבת התורכית. מראש הגבעה, שבשוליה המערביים בנויה הכנסייה הסקוטית, יש תצפית מרהיבה על הר ציון, העיר העתיקה ועמק נחל קדרון. באביב פורחים כאן, השד יודע כיצד, פרחים מרהיבים כצבעוני ההרים וכלנית. ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הכריז על גבעת התנ"ך כאתר טבע עירוני.

כשיורדים בחזרה, כדאי לשים לב לתחנת הרכבת התורכית. התחנה זכתה לשיפוץ, והיא הופכת בימים אלה לאתר בילוי ותרבות, שיפעל גם בשבת. בכך מצטרפת התחנה לאחותה שביפו, שכבר הפכה למתחם בילוי תוסס. כשהתחנה פתוחה, ניתן לצאת ממנה אל פארק המסילה. הרכבת הראשונה יצאה מיפו ונכנסה לירושלים בקול תרועה ב-26 בספטמבר 1892, לאחר מסע בן ארבע שעות.

מתחנת הרכבת לדרך בית לחם

פארק המסילה הוא הפארק הצר ביותר בישראל. רוחבו נע בין 7 ל-15 מ', בהתאם למקום שעמד לרשות המתכננים. הקטע הצפוני של הפארק, שבו אנו צועדים את צעדינו הראשונים, כולל רק את שביל המסילה ואת שביל האופניים, כשביניהם חוצצת רצועה צרה של חצץ.
כ-300 מ' מתחילת השביל, נראה מימין בניין גדול ומרשים, עם חלונות מקושתים בשתי קומותיו וחלונות מעוגלים בחזיתו. זוהי תחנת הכוח הראשונה של ירושלים. החברה הבריטית 
בלפור ביטי (Balfour Beaty) ייצרה כאן חשמל, במבנה שבנה בשנת 1928 בנימין חייקין, אדריכל שהיה מעורב גם בתכנון מלון המלך דוד.
מבנה האבן כולל מבפנים אולם מרכזי גבוה ומשני צדדיו בנויים, באופן סימטרי, שני אולמות נמוכים יותר. חברת החשמל רכשה את המבנה בשנת 1954 ובמשך הזמן הוא שינה את ייעודו מייצור חשמל לתחנת השנאה.
במקום שבו הפארק פוגש את דרך בית לחם, כדאי להפנות מבט ימינה. המבנה הענק מוקף החומה, בעל גג הרעפים והמגדל הריבועי נושא הצלב, הוא מנזר האחיות הבורומאיות. כדאי לסטות מעט ימינה, לרחוב לויד ג'ורג', כדי להתבונן בו מקרוב. המנזר שייך למסדר הגרמני-קתולי, והוא קרוי על שמו של 
סנט צ'רלס בורומיאו, שייסד במאה ה-16 מסדר של נזירות אחיות. זה מסביר מדוע רכש המסדר הגרמני את הקרקע דווקא כאן (1894), סמוך למושבת הטמפלרים ("המושבה הגרמנית"). מאז הוסיפו למקום, במהלך השנים, מבנה אחר מבנה. לצד המנזר פועלת במקום אכסנייה.

מדרך בית לחם לצומת האורנים

מדרך בית לחם הפארק מתרחב והופך לרצועה שרוחבה כ-15 מ', עם מדשאה המפרידה בין שביל האופניים, שביל המסילה ועצי נוי. כדאי לשים לב למסילה אשר מדופנת בפסי בטון צבוע, המחקים בהצלחה אדני עץ. נראה כי אדני בטון עמידים יותר מאשר אדני עץ. האדריכלים הותירו את קצות אדני הרכבת בולטים מהשביל. אדנים אלה, העשויים ברזל, הונחו בתקופת המנדט הבריטי. השם Collveel מעיד על יצרן האדנים והמספר 1933 על השנה שבה הם הונחו. קטע הסיור שלנו מסתיים ברחוב פייר קינג, לאחר 1.5 ק"מ. מי שירצה, יוכל לחצות את הכביש ולהמשיך בפארק המסילה עוד כ-1 ק"מ, שם מוצג לראווה קטע בן כ-50 מ', שבו המסילה חשופה לגמרי. כאן נחים, אלה בצד אלה, אדני רכבת בריטיים ממתכת ואדני עץ שהניחה רכבת ישראל.

המושבה הגרמנית

ברחוב פייר קינג נפנה ימינה ועתה נצעד ברחוב עמק רפאים, עמוד השדרה של המושבה הגרמנית. כאן נוכל ליהנות מהאדריכלות המייחדת את בתי המושבה, שייסדו הגרמנים הטמפלרים בשנת 1870, לאחר שרכשו חלקות אדמה מקומיות מתושבי בית צפאפא. הגרמנים הגיעו לכאן מיפו, כשחלוציהם הקימו עוד קודם לכן טחנת קמח שפעלה בכוח הקיטור (עמק רפאים 6). בתי המושבה נבנו בסגנון כפרי שרווח בדרום גרמניה, ורובם נשאו גג רעפים. המושבה מנתה בשיאה כ-400 איש. תושבי המושבה גורשו על ידי שלטונות המנדט הבריטי בימי מלחמת העולם השנייה. בשכונה יש מסעדות, בתי קפה וחנויות רבות (סגורים בשבת). הביקור שלנו מתקדם בסדר יורד, מבית מס' 61. במס' 31 ברחוב שוכנים שני בתי קברות, אחד של האגודה המשיחית השליחית והשני של הטמפלרים. בבית הקברות הטמפלרי קבורים אנשי המושבה. המצבות מספרות את סיפורי האנשים שחיו ומתו במושבה הגרמנית. בבית הקברות נמצא גם קבר אחים של בני המושבה האמריקאית, שקבריהם פונו מהר ציון, ושבו ומצאו כאן את מנוחתם (מאוחר יותר נבנה לאמריקאים בית קברות אחר, בהר הצופים). קצה רחוב עמק רפאים מגיע בחזרה לתחנת הרכבת התורכית, שבה התחלנו את הסיור.

מידע נוסף

מפה

מפה עירונית של ירושלים.

אורך המסלול

כ-3 ק"מ

חנייה

בקצה המושבה הגרמנית, דרך בית לחם, בין תחנת הדלק סונול ורחוב עמק רפאים

התאמה למוגבלים בתנועה

פארק המסילה נגיש לאנשים בעלי מוגבלויות בתנועה

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק 
פורסם בתאריך: 5.6.2013
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
לצערי לא כולם מבינים שעם שלא זוכר את עברו אין לו עתיד. קראתי ,והצטערתי.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
מאוד נהניתי לקרוא על פארק הרכבת, אזור ילדותי.
אחיי ואני נולדנו בתוך תחנת הרכבת התורכית, וחווינו את כל חוויות הילדות יחד עם הרכבת.
אבינו, שמואל בכר, ז"ל היה ממיסדי התחנה עם קום המדינה, ולאחר שנישא לאימי, החליטו השניים להתגורר בתוך התחנה, בתוך מבנה תורכי, שדרש שיפוץ רב.

ביקרתי לאחרונה במתחם התחנה, ומאוד הצטערתי שאותם אנשים, שהקימו את התחנה, כלל אינם מוזכרים במוזיאון שהוקם. אני בטוחה שבארכיון הרכבת ודאי ישנם מסמכים ותמונות היכולים לתעד גם את חלקם.

תודה
חיה גרין
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אפרת שלום,

תודה על ההמלצה:)

נטע
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
מומלץ גם הקטע מפינת עמק רפאים - פייר קניג לעבר בית צפאפא ושכונת פת. עוברים ליד הקטמונים ובדרך יש גם גן עם מכשירי כושר למבוגרים בצד ימין של הדרך (בערך בגב תחנת הדלק אורנים), הדרך ממשיכה בין הקטמונים מימין ורחוב פייר קניג משמאל - עוברים את הרב מכר של תלפיות וממשיכים ישר דרומה. השביל עובר בשטח בית צפאפה המוארת ומקושטת עכשיו לכבוד הרמאדן. יפה במיוחד עם רדת החשיכה כשקולות התפילה מסתלסלים באויר.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
ציון שלום,

תודה על תגובתך מחממת הלב:)
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אני זוכר ... גרתם בקומה העליונה של המבנה .... געגועי ל אבו תור של פעם / ישי אבון
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
חיה שלום,

פנינו למוזיאון הרכבת, ולהלן תשובתו של חן מלינג, מנהל מוזיאון הרכבת:

שיקום מתחם תחנת הרכבת הישנה של ירושלים לא מיועד ליצור מוזיאון במקום, אלא לפתח אותו כמרכז בילוי ותרבות. רכבת ישראל, באמצעות מוזיאון הרכבת, התקינה במקום כמה שלטים ('באנרים') וכן סרט שמסכמים בקיצור רב את תולדות קו הרכבת לירושלים, וכן הציבה בו באופן זמני תערוכה המסכמת את תולדות הרכבת בארץ ב-120 השנים האחרונות.

באופן טבעי, בתצוגות מהסוג הזה לא ניתן להיכנס לפרטים רבים, כולל שמות העובדים הרבים שעבדו בתחנות ירושלים במשך למעלה ממאה שנות פעילותה (התחנה הוקמה כמעט 60 שנה לפני קום המדינה), וממילא לא כל הפרטים בנושא ידועים לנו כיום.

עם זאת, במוזיאון הרכבת אנו מנסים לבנות מאגר מידע שיקיף בסופו של דבר את כלל עובדי הרכבת בארץ, בכל תקופותיה ותחנותיה, ונשמח לקבל כל פרט מידע על עובדים אלו, בוודאי אודות אלו החלוצים שפעלו לקימום רשת המסילות ההרוסה לאחר מלחמת העצמאות.

ניתן לפנות למוזיאון הרכבת באמצעות הדואר האלקטרוני museum@rail.co.il, בטלפונים 04-8564293/437, בפקס 04-8564310 או בדואר לכתובת חט' גולני 1, ת"ד 1481, חיפה 31014.

בברכה,

חן מלינג
מנהל מוזיאון הרכבת
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
נולדתי בקרבת מקום{שכונת שמעא}ומכיר את המקום עם הרבה מאוד זכרונות ילדות .יישר כוח על המסלול הנהדר .ממליץ בחום על ביקור בסתיו ובאביב בגבעת התנ"ך.פריחה מיוחדת ורבה בגבעבה זו שנמצאת מעל החניה של מלון הר ציון .
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
טיילת מדהימה ביופיה לכל אורכה, מעוררת בי זכרונות ילדות, ומחממת את הלב. נפלא לראות את ירושלים מפנקת את תושביה
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש