פארק ספיר: ביקור במיצג חיים במדבר

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • דרום הערבה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מיצג תרבות חיים במדבר. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שימו לב: בפארק ספיר הוצבו שירותים מונגשים

15.06.2022

המיצג המרשים "אתר נוף תרבות חיים במדבר", השוכן בפארק ספיר, הוא עוד ביטוי לפעילות הקהילתית של קק"ל התומכת באנשים שפועלים למען סביבתם. אל תחמיצו את הביקור במקום כשאתם בדרך אילתה.

בראשית היה חוג קרמיקה בערבה התיכונה. "היינו ארבע נשים והתחלנו לעבוד ולחלום", מספרת צ'צ'ה פורת מעין יהב, הרוח החיה בקבוצה. "חשבנו שניצור יצירות נהדרות, שנציג אותן בתערוכות ושנוכל למכור אותן בהרבה הרבה כסף". מין פאטה מורגנה מדברית.

"נשים מפסלות במדבר", כך נקראה הקבוצה, שבה היו חברות גם נעמי רותם מעין יהב, סמדר סיגלר מפארן וארזה כהן מצופר. הן עבדו ויצרו, אבל הגשמת החלומות היתה מהן והלאה. עידן התמימות היה יכול להימשך עוד זמן רב, אלמלא הגיע להנחות אותן האמן קוסטיק (מיכאל קובלסקי ז"ל). הוא התבונן במעשה ידיהן ובלי גינונים מיותרים אמר: "מה זה הקרמיקה הזו? אתן פסלות. תתחילו ליצור פסלים".

החבורה נטשה את הקרמיקה והחלה לפסל. הן עבדו שנים, יצקו גבס, הפכו את היציקות ליצירות ברונזה ומדי פעם עצרו להתפעל ממעשה ידיהן. יום אחד סחה ארזה לפי תומה: "אנחנו מפסלות נורא יפה. למה שלא נציג?"
ואמנם, הפסלים זכו להערכה, והקבוצה הציגה בכמה מקומות בתל אביב ובירושלים. פריצת דרך משמעותית התחוללה בעין הוד ונמשכה בגלריה "שורשים" בתל אביב, במוזאון התנ"ך ובמקומות אחרים.

לפני כ-12 שנה קיבלה הקבוצה קריאה מחברת המתנ"סים. על השולחן הונחה הצעה להשתתף בתחרות של קרן קימת לישראל ליצירת מיצג אמנותי. קבוצת הנשים הציעה תכנית למיצג "חיים במדבר לדורותיו". התכנית כללה גם את שיתוף תלמידי בית הספר האזורי "שיטים", שקיבלו על עצמם להשתתף בפרויקט כמשימת בר מצווה. הרעיון היה שמלבד האמניות, כל ילד יציג במיצג פסל משלו. התכנית התקבלה. בפרויקט תמכו גם מועצה אזורית ערבה תיכונה וחמ"ת.

המקום שנבחר הוא שולי פארק ספיר, שקק"ל פיתחה ליד היישוב ספיר. "אין לי מילים לתאר את העבודה שהשקיעה קק"ל בפרויקט", אומרת צ'צ'ה. "הם השקיעו בעבודות עפר כדי להכשיר במקום מעין 'קניון', בנו מערה וערמו אבנים, עד שיצרו את תבנית המדבר שרצינו. הם עשו כל מה שרצינו. קשה להאמין כמה הם משקיעים ועושים כאן בערבה".

במשך שנה, כמעט מדי יום ביומו, בילתה צ'צ'ה במקום. ב-1 ביוני 2002 נחנך פרויקט "חיים במדבר" והציבור מוזמן לבוא וליהנות. אבל צ'צ'ה לא נחה. יצירותיה מוצגות במרכז המבקרים המשפחתי המציג את חיי דבורת הדבש. ויש לה עוד תכנית יפה באמתחתה: מיצג הנסיך הקטן ליד עצי הבאובב והמטוס המוצגים בפארק ספיר. יש למה לחכות...

איך מגיעים?

נכנסים בכביש הגישה ליישוב ספיר, השוכן כארבעה ק"מ מדרום לכניסה למושב עין יהב (כביש 90). נוסעים 250 מ' ופונים ימינה בהתאם לשילוט ההכוונה בדרך עפר, המגיעה לאחר כ-300 מ' לרחבת החניה של פארק ספיר.

מיצג חיים במדבר

אי אפשר להחמיץ את פתח הכניסה למיצג. פסלי סגוארו מברזל, הקקטוס היפהפה המייצג את מדבריות סונורה בארצות הברית, ופסל מתכת המתאר עץ מציינים את הכניסה. מאחוריהם "מארחים" את הנכנסים בני דמותם של זוג בדווים, אנשי המדבר, לספל קפה מהביל (יצירתה של נעמי רותם).

לכל אורך הדרך "מתרוצצות" מסביבנו חיות המדבר – שועל ונחש, שפני סלע וחיות בר רבות אחרות. אנחנו נכנסים לערוץ מלאכותי ופוגשים מכלאה עם עזים שחורות. העז השחורה, תושבת ותיקה של המדבר גם היא, ניחנה בתכונות רבות שמסגלות אותה לתנאי המדבר.

השביל עובר ליד יצירה המתארת באר בנויה (יצירתו של אלי שקותאי), חולף על פני "אי הציפורים" ומגיע לסלע עמוס ב"שפני סלע", מבעלי החיים האופייניים לנאות המדבר שלאורך בקע ים המלח. פינת יצירה מעניינת מוקדשת לקק"ל אוסטרליה, קהילה שאימצה את יישובי הערבה התיכונה ותומכת בה. יצירות מעניינות נוספות הן העץ שיצר עופר מולכו, "זוגיות מול הרי אדום" של ארזה כהן ושילוב אבן ועץ המדבר שיצרה צ'צ'ה.

פארק ספיר

פארק ספיר, שנבנה ופותח בסיוע ידידי קק''ל באוסטרליה, ארה"ב והולנד, משתרע על פני כ-150 דונם. בלב הפארק נמצא אגם נחמד, שמימיו נקווים בשקע טופוגרפי. במהלך חפירת יסודות ליישוב ספיר התגלו מי התהום של עין וֵיבֶּה, שממנו נגזר שם המושב עין יהב. במקום להילחם במים, הפתרון שנמצא הוא הזרמת המים לשקע, יצירת אגם ו"נווה מדבר" סביבו, לרווחת תושבי הסביבה והמבקרים בערבה.

קבוצת הדקלים שצמחה לידו שולבה בפארק. קק"ל הוסיפה לצמחייה המדברית הטבעית מדשאה, עצים וצמחי נוי. שולחנות הפיקניק יעניקו שעה קלה של התרגעות בדרך לאילת. עתה יש כאן מתקנים לנופש בחיק הטבע ושירותים ציבוריים מונגשים. בפארק נמצא גם ביתן תאילנדי ("סלה"), שהובא לישראל במיוחד בעבור הפארק כאות ליחסי הידידות של ישראל ותאילנד. סמוך לביתן נמצאת חורשה קטנה ומרשימה של עצי באובב.

בין העצים מוצב כאנדרטה מטוס פייפר ישן, המסמל את תפקידו של המטוס ביצירת קשר בן עין יהב בראשיתה לציוויליזציה, ואם תרצו, מזכיר קצת את מטוסו של הטייס אנטואן דה סנט אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן", שהזהיר את כולנו מעצי הבאובב.

לתיאום והגעה לפארק ספיר

לתיאום הגעה לפארק ספיר – יש ליצור קשר מראש עם שמעון פחימה 052-6170271, 053-6601721

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים
מפת טיולים וסימון שבילים הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב (גיליון מס' 17)

אורך המסלול
כ-300 מ'. לא מומלץ בקיץ בשעות החמות

מרכז המבקרים של דבורת הדבש בעין יהב
זיו - 054-7510082
מערכת אי ירוק משתתפת באבלן של משפחת פורת ומושב עין יהב בערבה, על לכתה של אורה (צ'צ'ה) פורת. צ'צ'ה, חלוצה ומנהיגה, יזמה וביצעה את פרויקט "חיים במדבר" שבפארק ספיר.

קרדיטים
 
כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק ואורנית גינת, רכזת קהילה ויער הר הנגב והערבה
מפה: טלילה ליבשיץ, רכזת קהילה ויער נגב צפוני, מרחב דרום קק"ל ואביגדור אורגד מפות
מידע מקצועי: טלילה ליבשיץ, רכזת קהילה ויער נגב צפוני, מרחב דרום קק"ל
פורסם בתאריך: 20.2.2013
עודכן בתאריך: 24.2.2016 בעזרתה האדיבה של אורנית גינת, רכזת קהילה ויער הר הנגב והערבה
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל