קניון הבזלת

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון עמק בית שאן
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
הגשר התלוי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קניון הבזלת הוא שמו של נקיק בזלת ליד בית שאן, שנחל חרוד מתגבר עליו בסדרה קטנה של מפלים. קק"ל בנתה במקום גשר תלוי הצופה על הקניון ובצידו חניון נופש לפיקניק. אפשר גם לחלץ עצמות ולצאת לטיול קצרצר מהחניון לאורך הנחל.

נחל חרוד


נחל חרוד עושה דרך ארוכה עד שהוא מגיע לכאן. הוא מתחיל את דרכו באזור עפולה וזורם בין המדרון התלול של הגלבוע לרמות הבזלת של הגליל התחתון בעמק צר וארוך, תוצאה של שבר גיאולוגי חריף שנוצר למרגלות הגלבוע. רוחבו המרבי של העמק עומד על ארבעה קילומטרים. רק ליד ניר דוד, ממערב לבית שאן, במקום המפגש של עמק חרוד עם השבר הסורי-אפריקני, נפתח עמק חרוד ומתרחב. הנחל חוצה את בית שאן העתיקה ומסיים את דרכו בנהר הירדן, כשני ק"מ מצפון לקיבוץ מעוז חיים.

נחל חרוד בסביבות בית שאן

בדרכו אל הירדן חוצה נחל חרוד את שלוש המדרגות של בקעת בית שאן. המדרגה העליונה, שעליה בנויה העיר בית שאן, צונחת במתלול בגובה של 40 מ' אל המדרגה התיכונה, היא כיכר הירדן (ע'ור). מדרגה זו, הבנויה מסלעי חוואר הלשון, מהווה את התשתית של בקעת הירדן. בתוכה חתר הנהר מדרגה שלישית – גאון הירדן (זור) – הנמוכה מהכיכר בכמה עשרות מטרים.
בתקופה גיאולוגית הקרויה פליוקן, 5.5­-2.8 מיליון שנה לפני זמננו, התכסו בסלעי בזלת חלקים ניכרים בגולן ובמזרח הגליל התחתון, מראש פינה עד בית שאן. סלעים אלה, תוצאה של התפרצויות מסדקים ומחרוטי לבה כגון קרני חיטין, ידועים בכינוי "בזלת הכיסוי".
המדרגה העליונה באזור בית שאן מכוסה סלעי טרוורטין. סלעים אלה נוצרו באלפי השנים האחרונות משקיעה של גיר במי המעיינות שזרמו במדרגה העליונה של בקעת בית שאן. אלה הם סלעים רכים שמתפוררים במהירות, והנחל אינו מתחתר בהם לעומק. אבל באזור קניון הבזלת התחתר נחל חרוד בתוך מחשוף של סלעי בזלת. סלעים אלה עמידים יחסית לבליה, והתוצאה היא קניון בזלת ומעליו סלעי טרוורטין. שתי שכבות סלע אלה נראות היטב מהגשר התלוי שבקניון הבזלת. לאחר שהנחל התגבר על המדרגה העליונה הוא עובר למדרגה התיכונה, ושם אפיקו נעשה רחב ושיפועו מתון, מכיוון שמדרגה זו בנויה מהסלעים הרכים של חוואר הלשון.

טיול בקניון הבזלת

הגשר התלוי – מרחבת החניה מוליך שביל סלול אספלט אל הגשר התלוי, המבנה הבולט בשטח. הגשר היפה מעניק מבט יפה אל קניון הבזלת והמפלים שבו. בשעות הבוקר, כאשר השמש מאירה ממזרח, המפלים נראים היטב.
שולחנות פיקניק מקורים בפרגולות של כפות תמרים נמצאים משני צידי הנחל. כדאי לחצות את הנחל ולעלות מעט בגדתו הדרומית כדי לצפות בגשר ובהרי גלעד מעמדה זו. אנו נמצאים, כפי שמעיד השלט שבמקום, בשביל עמק המעיינות שיוצא מכאן, חוצה את בתרונות חוואר הלשון ומגיע לאחר כ-4.5 ק"ל לנקודת תצפית על שפך הנחל לירדן. השביל מיועד לרוכבי אופניים ולהולכי רגל והוא מתאים לעונות הקרירות יותר של השנה.

"הגשר הרומי" (ג'יסר אבו פרידה) – נחצה שוב את הגשר לצידו הצפוני של הנחל ונצעד בשביל סלול אל קצהו המערבי של מתחם החניון. גשרון ירוק המיועד לרוכבי אופניים מאפשר חציה נוחה של גדר המתחם. מכאן כבר נראה גשר קשתות בנוי אבני בזלת, הנושא את הכביש לגני חוגה. ניגש וניהנה ממראהו. למרות שמו, הגשר הבנוי כאן בימינו נבנה מתישהו בתקופה העות'מנית. עד שנת 1994 הוא נשא בעומס של כביש 90.

קיר הציורים – אם כבר הגענו לכאן, כדאי להמשיך עוד במעלה ערוץ נחל חרוד, לעבור מתחת לכביש 90 ואחרי 100 מ' לצאת ימינה בפשפש מטיילים. לפנינו קיר בטון, שהיה בעבר חלק מאתר השלכת פסולת. רשות ניקוז ירדן דרומי ניקתה את המקום כחלק מעבודות השיקום של נחל חרוד והקדישה אותו לציורי קיר מעניינים המתארים את הוויית העמק. תמצאו כאן, בין השאר, תיאורים של מטע תמרים, רחוב עמודים עתיק המסמל את בית שאן הקדומה, יישוב חקלאי עם מגדל המים הטיפוסי, שוק ירקות בבית שאן ותיאור של רכבת העמק.

עתה, כל שנשאר לעשותו הוא לשוב אל החניון, מהלך כחמש דקות.

איך מגיעים

נוסעים מבית שאן לכביש הבקעה (כביש 90) ומשם לכיוון קיבוץ מעוז חיים ומעבר הגבול נהר הירדן (כביש 71). אחרי כ-150 מ' בלבד פונים שמאלה בכביש המוליך לעינות חוגה. נוסעים כ-200 מ' וחוצים בגשר את נחל חרוד. אחרי 200 מ' נוספים פונים ימינה לרחבת החניה של קניון הבזלת..

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתיבה: יעקב שקולניק
צילום: יעקב שקולניק
מפה: נגה עיצוב גרפי, נגה מזרחי
פורסם בתאריך: 30/10/2018
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)